Yritysviestintä selkeämmäksi Punakynäpaholaisen kynästä

Yksinyrittäjä, kuten minä, voi pohtia ajoittain, mikä on sisältöjen tehokkuus tällä hetkellä. Vastaan nyt kysymykseen, jonka sain eräältä seuraajaltani: "Miten mittaan, onko tuottamani sisältö tehokasta ja antaako se arvoa?" Helppo vastaukseni olisi, että analytiikan avulla sekä asiakasvirralla. Valitettavasti analytiikkaa pitää osata tulkita, että sisältöjä saisi kehitettyä paremmiksi. Vaikka analytiikka kertoisi, että yrityksesi on huomattu ja liikenne on suurta, mutta lompakkoa heiluttelevia asiakkaita ei vain näy, jossain on vikaa. Tämä siksi, että yksittäinen liikkeeseen saapunut asiakas ei kerro vielä mitään, vaan...

Tämä aihe tulee sydämestä - puhun nyt nimittäin kirjoitusvirheet. Tiedän, että mikään ei voi olla täydellistä. Oli tekstinä sähköposti, verkkosivun sisältö, kuten tämä blogi, somepostaus tai uutiskirjeen sisältö, luen jokaisen tekstini uudelleen useamman kerran kirjoittamisen jälkeen. Se on osa prosessia, koska mitään sisältöjä ei vain huitaista maailmaan. Kehitän mielelläni sisältöjä ensimmäisen version jälkeen, lisään niihin tarvittaessa uutta sekä tietysti karsin ja muokkaan ensimmäistä versiota tehokkaammaksi viestiksi. Sellaisella sisällöllä on kärki, joka vastaa kohderyhmän tarpeisiin sekä joka aukaisee käsiteltävää asiaa selkeästi...

Eräs saamistani kysymyksistä koski juuri hakukoneoptimointia ja sitä, miten sen voi tehdä niin, että sisällön laatu ei kärsi siitä. Olen yrittäjänä törmännyt monenmoisiin rakennelmiin seo-sisällöissä viimeisen 8 vuoden aikana. Joillakin sivustoilla optimointi on toiminut, kun taas joillakin sivustoilla on optimoinnin kanssa seottu. Tällä tarkoitan sitä, että sisällön laatu on unohdettu silloin kokonaan ja sisällöt on tehty ns. hakukoneosumat edellä. Tällainen ei auta vastaanottajaa, vaan pikemminkin sekoittaa....

Miten tarinallistamista voi hyödyntää parhaiten yritysviestinnässä? Tapoja on monia ja jokaisella yrityksellä on omat tarinansa ja tyylinsä. Idea on kuitenkin kertoa ne tarinat, valloittaa niiden avulla asiakkaan sydän + jäädä mieleen. Ennen kuin tällaista brändiviestintää lähtee tekemään on hyvä laatia suunnitelma. Keskeinen seikka tässä sisältösuunnitelmassa on muistaa, kenelle nämä sisällöt kerrotaan ja millaiset sisällöt tähän kohderyhmään uppoavat. Haluatko esimerkkejä? Ole hyvä! ...

Viestintä kehittyy jatkuvasti, ja digitaalinen sisältö on tärkeämpää kuin koskaan. Olen Punakynäpaholainen, UX Copywriter, ja työssäni asetan aina käyttäjän kaiken viestinnän keskiöön. UX-kirjoittaminen tulee siis sydämestäni. Tekoäly on tullut monelle yrittäjälle avuksi perusarkeen, mutta myös sekoittamaan hieman pakkaa. Asiakaspalverissa näytteitteni jälkeen asiakas heitti hauskan kiteytyksen keskustelun lopuksi ja kysyi minulta asiakaspalaverin päätteeksi: "Oletko UX Copywriter?" Empimättä vastasin kyllä. Kun lopetimme verkkopalaverin, jäin vielä kuitenkin prosessoimaan asiaa....

Yrittäjän päivän (5.9.) kunniaksi järjestin Q&A-session ja pyysin seuraajiani lähettämään minulle kysymyksen, joka liittyi viestintään ja sisällöntuottamiseen. Yksi saamistani kysymyksistä liittyi myyntikirjeisiin eli markkinointisähköposteihin tai oikeastaan kaikkiin markkinointiviesteihin. (Laajennan tätä tarkoituksella.) Kun opetin myyntikirjeitä opiskelijoilleni, korostin aina, että myyntikirje on napakka, mutta iskevä. Kun viestiä kirjoitetaan, sisällöntuottajalla on selkeä kuva, kenelle hän sitä kirjoittaa ja mikä on sen keskeinen tarkoitus. Amerikkalaisen osaavat kirjoittaa myyntikirjeet aivan upeasti. Valitettavasti se, mikä toimii Atlantin toisella puolella, ei välttämättä toimi täällä....

Järjestin 5.9. yrittäjän päivän kunniaksi Q&A-session ja pyysin seuraajiani lähettämään minulle kysymyksen, joka liittyy viestintään ja sisällöntuottamiseen eli erilaisten kirjoitettujen sisältöjen tuottamiseen. Ensimmäinen kysymys koski tone of voicea eli äänensävyä. Kysyjä on ihastellut suuresti Punakynäpaholainen-brändiäni ja niinpä hän halusi tietää, miten toimivan tone of voicen saisi kehitettyä myös omalle yritykselleen. Hän ei halua olla osa massaa, vaan erottua jollakin sopivalla kärjellä muiden saman alan toimijoiden joukosta....

Kun aloittelin yrittäjäjyyttäni, ensimmäinen inspiroiva kokemus oli kuunnella Katleena Kortesuon puhetta kriisiviestinnästä. Twiittailin kommentteja sekä lainauksia puheesta eetteriin. Kun hän oli lopettanut esityksensä, hän ilmeisesti kävi tarkkaan läpi twiitit, joita hänestä oli tapahtumaan liittyen kirjoiteltu. Olin innoissani, kun Katleena tykkäsi twiiteistäni ja pyysi lopulta myös porisemaan hänen kanssaan. Tein työtä käskettyä ja keskustelutuokiomme päätteeksi sain lahjaksi hänen kirjansa "Riko lasi hätätilanteessa", joka on kriisiviestinnän pikaopas johtajalle. Aloittelevalle viestinnän alan yrittäjälle kirja oli arvokas lahja.Katleena on tunnettu kriisiviestinnän ammattilainen, joka jakaa...

Olet yksinyrittäjä, joka hallitsee täydellisesti oman alansa. Tiedät, miten tuotteesi taipuvat asiakkaittesi käyttöön sekä miten palvelusi helpottavat kohderyhmäsi arkea. Osaamisesi rajoittuu kuitenkin siihen. Markkinointi ja viestintä tuntuvat vierailta ja haastavilta. Olet kulkenut kursseilla, istunut webinaareissa sekä keskustellut asioistasi konsulttien kanssa. Sosiaalisen median päivitykset, verkkosivujen ylläpito, asiakkaiden tavoittaminen ja myyntikampanjoiden suunnittelu eivät tule sinulta kuitenkaan luonnostaan, ja ne vievät enemmän aikaa ja energiaa kuin itse työn tekeminen. Älä häpeä, koska tällainen tekninen osaamattomuus ei ole tyhmyyttä. ...

Kevään päättää virallisesti valmistujaisviikonloppu. Onnea jokaiselle valmistuneelle! Olette saavuttaneet merkittävän virstanpylvään elämässänne, ja edessänne on tulevaisuus täynnä mahdollisuuksia. Nyt, kun olette valmiita astumaan työelämään ja/tai jatko-opintoja kohti, on tärkeää miettiä, mitä taitoja tarvitsette menestyäksenne ja erottautuaksenne joukosta. Punakynäpaholaisena korostan aina yhtä taitoa. Mielestäni yksi keskeisistä taidoista, joka tulee olemaan korvaamaton tulevaisuudessanne, on lukeminen ja sitä kautta myös luetun ymmärtäminen. ...

Kriisi voi tosiaan syntyä myös kehuista. Niillä on nimittäin joskus tapana vilahtaa huomaamatta ohitse tai sitten emme tiedä, mitä sillä arvokkaalla kultakimpaleella teemme. Suomalaisena (anteeksi stereotypisointi) voimme usein ajatella samoin kuin eräs mies, jonka tekemää työtä kehuin. Hän naurahti ja sanoi, että: "Tällainen omakätinen kyhäelmähän tämä vain on." Hänen sanoistaan voisi ajatella, että hän ei antanut työlleen arvoa ja kehuni olivat turhat hänen mielestään. Näin ei saisi olla....

Viime aikoina keskustelua ovat herättäneet tekoälyn tuottamat persoonattomat tekstit. Mihin ovat kadonneet sisältöjen yksilöllisyys sekä omaperäisyys? Sisältöjä tuotteista ja palveluista tuotetaan runsaasti tekoälyn tukemana, jolloin melkein jokainen niistä noudattaa samaa sabluunaa. Pahimmassa tapauksessa samat sanatkin saattavat toistua jokaisessa viestissä. Pelottavaa? Miten voit tehdä sisällöistäsi erottuvampia? Se onnistuu helposti kertomalla kokemuksista faktan lomassa. Näitä ovat esimerkiksi asiakastarinat, yritystarinat sekä työntekijätarinat. Tällaiset luovemmat tarinat voivat erottaa brändisi kilpailijoista ja jättää pysyvän vaikutelman asiakkaisiin....

Työelämä sekä siviilielämäkin nykyään rakentuu tekstien ja erilaisten sisältöjen ympärille. Markkinoiva kirjoittaminen korostuu kaikkialla viestinnässämme enemmän ja enemmän, koska jokainen meistä haluaa erottua. Olit sitten kotona tai toimistolla, tärkein viestintä tapahtuu usein juuri sähköpostin tai muun sähköisen välineen avulla. Kasvokkuus unohtuu välillä täysin ja tekstin arvo korostuu. Kuinka usein kirjoittelet oheisia viestejä: "Mitä on ruokana?" "Milloin mennään?" "Milloin tulet?" "Missä olette?" Vaikka näitä esimerkkejä ei voi huippukirjallisuudeksi kutsua, kertovat ne meille sen, että keskeistä on ns. tekstin pohjalta viestittely. Miten...

Miten kirjoittaminen voi helpottua - ilman tekoälyäkin? Kirjoittaminen on keskeinen taito työelämässä, oli kyse sitten vaikuttavista sähköposteista, koukuttavasta sisällöstä verkkosivuillasi tai syvällisistä raporteista, jotka vakuuttavat sidosryhmäsi. Nyt annan sinulle 10 tapaa, jotka auttavat sinua hiomaan kirjoitustaitojasi ja kommunikoimaan tehokkaammin. Ohessa on myös promptivinkkejä, jotka eivät varsinaisesti luo sinulle sisältöä, vaan toimivat sparraustukena....

Webinaarit ovat nykyaikaa ja aina kivoja asioita. Etenkin asiantuntijayrityksen tulisi järjestää tuollaisia, jotta he voisivat tuoda esiin osaamisensa paremmin. Webinaari voi olla pieni asiantuntijamiitti tai sitten isompi maksullinen tapahtuma. Mitä vaiheita viestinnän tulisi sisältää? Miten sitä markkinoidaan potentiaalisille osallistujille? Miten hoidetaan ilmoittautumiset, muistutukset ja vielä jälkityöt? Annan nyt sinulle varsin raa'an rungon, jonka voit ottaa omaan käyttöösi ja muokata haluamaksesi....

Verkkosivujen vanhoja sisältöjä on ajoittain hyvä muokkailla eli seo-optimoida ja lisätä sinne hakuja tukevaa ajankohtaista sekä uutta sisältöä. Kun autan asiakastani rakentamaan verkkosivuja, haastattelen yleensä myös asiakkaan työntekijät. He toimivat siinä rajapinnassa, joka näkee, mitkä sisällöt toimivat ja mitkä eivät. Lisäksi heiltä saan tuoreimmat ajatukset siitä, mitä sivuille pitäisi lisätä. Kun sisältöjä uusii tällä tavalla, sivustolle syntyy helposti konkreettiselle kohderyhmälle kohdennettua sisältöä, johon hakukoneet nätisti nappaavat kiinni ja Googlekin ymmärtää, että verkkosivuilla on oikeasti merkitystä. ...

Yhteistyö toimii parhaiten silloin, kun viestintä on avointa, mutta positiivisella tavalla. Olin koirieni kanssa päivittäisellä lenkilläni. En yleensä ota viestimiä matkaan eli puhelimeni jää usein kotiin. Nyt olin vahingossa ottanut puhelimeni matkaan. Pian postilaatikkooni kilahti posti asiakkaani toiselta sisällöntuottajalta ja puhelimeni iloisesti ilmoitti asiasta. Olin odottanut viestiä, koska olimme projektimme alussa ja olin juuri laittanut hänelle kasan kysymyksiä liittyen projektiimme sekä ehdotuksia, mistä voisimme lähteä liikkeelle. Kun aukaisin postin, ihmettelin, miksi hän oli lähettänyt postin myös kahdelle muulle. Syy tähän...

Oletko kuullut termin ajatusjohtaja (englanniksi “thought leader”)? Lyhyesti ajatusjohtajaa voisi kutsua visionääriksi tai opettajaksi. Tom Laineen mielestä “ajatusjohtajuuden saavuttamiseen vaaditaan näkemyksellisyyttä, kykyä ajatella nykyisen tilanteen ulkopuolelle tai tulevaisuuteen, ja taitoa ajatella ja esitellä muille asioita, joita suurin osa ei ole vielä osannut ajatella tai ainakaan sanoittaa ja tuoda julki.” Lue, mitä ajatusjohtajalta vaaditaan....