"Sisältöstrategia" | Punakynäpaholainen

Mieleenpainuvin markkinointi on usein tunteita herättävää — näitä tunteita ovat yleensä joko ilo, suru tai viha. Niiden pohjalta syntyvät huomaamattakin päätökset joko hankkia tavara tai palvelu, tukea toimintaa tai olla hankkimatta ja irvistää joka kerta, kun tuotteen / palveluntarjoajan näkee jossakin. Tällaista markkinointia kutsutaankin neuromarkkinoinniksi. Neuromarkkinointi tarjoaa meille mahdollisuuden ymmärtää, miten erilaiset ärsykkeet vaikuttavat kuluttajan alitajuntaan ja päätöksentekoon....

Sisältöjen tekeminen on kokonaisuus. Osa tätä kokonaisuutta ovat myös vaihtoehtoiset kuvatekstit eli alt-tekstit. Sisältöjä tuotetaan aina lukijalle, kohderyhmälle, ja siksi alt-tekstit ovat tärkeä osa käyttäjäkokemusta. Kuten esimerkissäni, lataamattomien kuvien sijaan käyttäjät näkevät vaihtoehtoisen tekstin, joka auttaa ymmärtämään kuvan sisältöä. Vaikka kuvaa ei näkyisi, vaihtoehtoinen teksti tarjoaa tiedon siitä, mitä kuvassa olisi ollut. Se tukee viestin saavutettavuutta. Parhaimmillaan alt-tekstit kertovat kuvista kaiken eli ovat ns. tekstivastineita kuville. ...

"Pistetään verkkosivut pystyyn, hankitaan somekanavat, siirretään nuo turhat puhelinvastaajat pois ja siirrytään digiaikaan. Tekoäly rakentaa meille tekstit ja työntekijät kyllä ehtivät hoitaa ne sisällöt verkkoon." Kuulostaako tutulta? Tuolla tavalla viestinnälle ja selkeille ohjeistuksille kävi, kun astuimme digiaikaan. Yleisin vastaus avunpyyntöön on: "Katso verkkosivuilta tai hae somesta. Siellä ne kaikki tiedot ovat."Nyt esitän sinulle kysymyksen: "Mikä merkitys verkkosivuillasi on oikeasti?" Kun asiaa tarkastellaan yrityksen kautta, verkkosivut ovat joillekin tietopankki, joillekin turhake. ...

Joskus on aika muuttaa suuntaa tai toimintamalleja eli kehittää viestinnälle selkeä sisältöstrategia eli sisältösuunnitelma. Kukaan meistä ei voi jatkaa samoilla eväillä eteenpäin loputtomasti, vaan ajoittain pitää miettiä hieman pidemmälle eteenpäin. Muutospaineen voi aiheuttaa yrityksen kasvu, henkilöstön muutokset tai sitten ihan vain sisällön sopivuus tai sisällön kiinnostavuuden lisääminen kohderyhmän parissa. Silloin on aika vaihtaa levyä ja selvittää, mikä toimii ja mikä ei....

Ryhmäsparrauksessa on voimaa. StartFactor-koulutus vahvisti sen. Siellä kävimme yhdessä nimittäin lävitse, miten kertoisimme palveluistamme. Jokainen lähti hommaan sillä ajatuksella, että porukka vinkkaa, mitä kunkin pitäisi tehdä, että saisi kasvatettua näkyvyyttään tai mikä olisi se yksilöllinen valtti tai mikä oli silloin se ydinongelma, joka vaivasi ja johon ryhmä voisi antaa apuja. Rakastin tuota!...

Ollessani opettaja opetin päivittäin yrityksen viestinnästä perusteita. Sisältöstrategia ja sisältösuunnitelma olivat olennainen osa kokonaisuutta: Mitä on yritysviestintä, millaisiin asioihin tulisi siellä keskittyä, mihin aihealueisiin yritysviestintä jaetaan ja miten se saadaan toimivaksi? Jokainen yritys toimii suunnitelmallisesti, palvelut on paketoitu ja tuotteistettu sekä toiminta on tavoitteellista. Sisältöstrategian avulla nämä tulevat kuntoon. Kaikella sisällöllä on yksi perustarkoitus - tuoda yrityksen palvelut tunnetuksi ja lisätä kiinnostavuutta, josta tietysti poikii sitä tärkeintä eli myyntiä....

"Hei! Mä olen sisältömarkkinointia tekevä yrittäjä." "Hei! Mä olen Punakynäpaholainen." "Moi! Mä teen myös tekoälypohjaista sisältömarkkinointia." Niinpä. "Hei! Olen Henna ja olen hukkunut työtäni kuvaaviin titteleihin." "Hei Henna! Tervetuloa joukkoon." Mitä on oikeastaan käyttäjäkeskeinen sisältömarkkinointi, mitä yritysten sisältömarkkinoinnissa tapahtuu ja miten minä voin auttaa sinua yrityksesi sisältömarkkinointiongelmissa? Nyt tuon enemmän esiin sen, millaisia taitoja minulla on ja miten voin ratkaista Sinun ongelmasi. ...