Mitä UX-kirjoittaminen on?
Oletko UX-copywriter? Asiakas esitti kysymyksen minulle ja vastasin kyllä. Määritellään tarkemmin yhdessä ux-kirjoittaminen | Punakynäpaholaisen kynästä.

Asia­kas kysyi: “Olet­ko UX Copyw­ri­ter?”

Vies­tin­tä kehit­tyy jat­ku­vas­ti, ja digi­taa­li­nen sisäl­tö on tär­keäm­pää kuin kos­kaan. Olen Puna­ky­nä­pa­ho­lai­nen, UX Copyw­ri­ter, ja työs­sä­ni ase­tan aina käyt­tä­jän kai­ken vies­tin­nän kes­ki­öön. UX-kir­joit­ta­mi­nen tulee täy­sin sydä­mes­tä­ni. Teko­ä­ly on tul­lut monel­le yrit­tä­jäl­le avuk­si perus­ar­keen, mut­ta myös sekoit­ta­maan hie­man pak­kaa. Asia­kas­pal­ve­rin jäl­keen asia­kas heit­ti haus­kan kysy­myk­sen: “Olet­ko UX Copyw­ri­ter?” Empi­mät­tä vas­ta­sin kyl­lä. Kun lope­tim­me verk­ko­pa­la­ve­rin, jäin vie­lä kui­ten­kin pro­ses­soi­maan asi­aa — UX-copyw­ri­ter ja UX-kir­joit­ta­mi­nen. Olen vies­tin­nän monio­saa­ja ja työs­sä­ni en ole kos­kaan vain kir­joit­ta­ja – olen moni­puo­li­nen sisäl­lön­tuot­ta­ja, joka yhdis­tää stra­te­gi­sen ajat­te­lun ja visu­aa­li­sen näke­myk­sen sel­ke­ään ja vai­kut­ta­vaan vies­tin­tään. Ulko­puo­li­se­na teki­jä­nä osaan aja­tel­la asioi­ta ns. asiak­kaan sil­min. Näen, mikä toi­mii ja mikä ei.

Sisäl­lön­tuot­ta­jan on olta­va nyky­ään enem­män. Enää ei rii­tä sama kuin n. 8 vuot­ta sit­ten. Sisäl­lön­tuot­ta­jan on osat­ta­va 1) muo­ka­ta sisäl­löt koh­de­ryh­mä­kes­kei­sik­si ja sel­keik­si, 2) raken­taa sisäl­löis­tä pol­ku asiak­kaal­le kul­kea ja 3) saa­da sisäl­löt puhut­te­le­maan poten­ti­aa­lis­ta asia­kas­ta niin, että hän pukee osto­housut jal­kaan.

Mitä UX kon­kreet­ti­ses­ti tar­koit­taa? Miten UX-kir­joit­ta­mi­nen mää­ri­tel­lään?

On var­maan hyvä läh­teä liik­keel­le ensik­si tuos­ta ter­mis­tä. Se on har­voil­le auki ja har­va ymmär­tää sen, mitä se tar­koit­taa. Digi­na­tii­vil­le se auke­aa var­sin hel­pos­ti, mut­ta taval­li­sel­le tal­laa­jal­le se ei vält­tä­mät­tä ole niin help­po hom­ma. UX (User Expe­rience) viit­taa käyt­tä­jä­ko­ke­muk­seen. Täs­sä kes­kiös­sä on sel­keä sisäl­tö. Sel­keä sisäl­tö vähen­tää käyt­tä­jän epä­var­muut­ta ja tur­hau­tu­mis­ta, mikä paran­taa käyt­tö­ko­ke­mus­ta ja kas­vat­taa luot­ta­mus­ta.

Copyw­ri­ter on kir­joit­ta­ja, joka kes­kit­tyy peri­aat­tees­sa mark­ki­noin­ti­vies­tin­tään ja mark­ki­noin­ti­vies­tien raken­ta­mi­seen. Nyky­ään ei rii­tä, että osaa kir­joit­taa, vaan on olta­va moni­tai­toi­sem­pi. Copyw­ri­te­rin teh­tä­vä on var­mis­taa, että sisäl­tö pait­si opas­taa, myös sitout­taa ja moti­voi. Näin sisäl­löt eivät vain vas­taa käyt­tä­jän tar­pei­siin, vaan ne muun­ta­vat kävi­jät asiak­kaik­si, jot­ka tun­te­vat saa­van­sa rat­kai­sun ongel­maan­sa.

Työs­sä­ni Puna­ky­nä­pa­ho­lai­se­na yhdis­tän nämä ns. UX-kir­joit­ta­mi­sek­si:

  1. Kun minä luon teks­tit, vies­tit sekä sisäl­löt, nii­den avul­la teen asia­kas­ko­ke­muk­ses­ta vai­vat­to­man, yksin­ker­tai­nen ja toi­mi­van. Olen sitout­ta­van ja kou­kut­ta­van sisäl­lön teki­jä. Tavoit­tee­ni ei ole ensi­si­jai­ses­ti myy­mi­nen, vaan pikem­min­kin asiak­kaan ongel­man rat­kai­su yksin­ker­tai­ses­ti ja hel­pos­ti asiak­kaa­ni tuot­teen tai pal­ve­lun avul­la. 
  2. Ymmär­rän, miten verk­ko­si­vut, ohjel­mis­tot ja muut on raken­net­tu. Ymmär­rän, mitä ns. kone­pel­lin alla on. Osaan ottaa huo­mioon ana­ly­tii­kan sekä muut perus­tar­peet, kun poh­din esi­mer­kik­si verk­ko­si­vu­jen sisäl­tö­jen toi­mi­vuut­ta SEO-mie­les­sä. Mie­tin, miten sivu­jen käyt­tä­jä voi ede­tä verk­ko­si­vuil­la hel­pos­ti eteen­päin koh­ti yhtey­den­ot­toa.
  3. Osaan ottaa suun­nit­te­li­jan toi­veet huo­mioon eli osaan aja­tel­la sisäl­tö­jen suu­ruuk­sia ja sana­mää­riä jul­kai­su­jen tait­ta­mi­sen kan­nal­ta. Ymmär­rän, mil­loin jul­kai­su on lii­an täyn­nä, mil­loin väri­maa­il­mat häi­rit­se­vät toi­si­aan. Visu­aa­li­nen ajat­te­lu on osa osaa­mis­ta­ni.

UX-kir­joit­ta­mi­nen pal­ve­lu­na

Kai­kis­sa sisäl­löis­sä huu­te­len usein, että käyt­tä­jä on tär­kein ja, että koh­de­ryh­mä pitää miet­tiä aina tar­kas­ti ennen min­kään sisäl­lön­tuot­ta­mis­työn aloi­tus­ta. Kos­ka UX-kir­joit­ta­mi­ses­sa pitää ymmär­tää pal­ve­lun / tuot­teen käyt­tä­jiä ja hei­dän tar­pei­taan. Sii­nä aut­taa yri­tyk­sen ulko­puo­li­suus, kos­ka UX-kir­joit­ta­ja osaa aset­tua hel­pos­ti käyt­tä­jän ase­maan. Ulko­puo­li­se­na toi­mi­ja­na näen nimit­täin var­sin nopeas­ti, mitä asia­kas­yri­tyk­sen poten­ti­aa­li­set asiak­kaat hake­vat yri­tyk­sen verk­ko­si­vuil­ta tai sovel­luk­ses­ta ja mitä haas­tei­ta he koh­taa­vat. 

Kun asia­kas­kun­ta on sel­vi­tet­ty, on help­po mää­rit­tää hei­tä puhut­te­le­va sisäl­tö. Sil­loin pitää käyt­tää heil­le sel­ke­ää ja yksin­ker­tais­ta kiel­tä. Jos asia­kas­kun­ta ei ole alan ammat­ti­lai­sia, sil­loin pitää vält­tää tek­nis­tä jar­go­nia ja moni­mut­kai­sia sano­ja, kos­ka hei­dän kans­saan yksin­ker­tai­set ilmai­sut toi­mi­vat parem­min. Sel­keä kie­li aut­taa käyt­tä­jiä ymmär­tä­mään, mitä hei­dän odo­te­taan teke­vän. 

Moni sisäl­lön­tuot­ta­ja lopet­taa tähän. Olen kui­ten­kin usein puhu­nut sii­tä, että haluan valais­ta poten­ti­aa­li­sen asiak­kaan koko polun — aina moot­to­ri­tiel­tä asia­kas­yri­tyk­se­ni kotio­vel­le. Täs­sä työs­sä sisäl­lön­tuot­ta­ja suun­nit­te­lee poten­ti­aa­li­sen asiak­kaan kul­ke­man mah­dol­li­sen polun. UX-kir­joit­ta­mi­nen on enem­män kuin yksit­täi­siä sano­ja tai lausei­ta. UX-kir­joit­ta­ja suun­nit­te­lee, kuin­ka käyt­tä­jä liik­kuu asia­kas­yri­tyk­sen sivus­tol­la ja var­mis­taa, että jokai­nen koh­ta on käyt­tä­käl­le loo­gi­nen ja opas­ta­va.

Puhuin jos­kus mik­ro­si­säl­löis­tä, mut­ta nyt puhu­taan hie­man mik­roco­pys­tä. Mik­roco­py-ter­mil­lä tar­koi­tan pie­niä, mut­ta mer­ki­tyk­sel­li­siä sisäl­tö­jä, joi­ta löy­tyy mm. pai­nik­keis­ta, 404-sivui­ta ja muis­ta vir­heil­moi­tuk­sis­ta. Esi­merk­ki: “Oops! Täy­tä tämä kent­tä” on ystä­väl­li­sem­pi ja ohjaa­vam­pi kuin pelk­kä “Vir­he: kent­tä puut­tuu”. Kun näis­tä sisäl­löis­tä tekee per­soo­nal­li­sem­pia sekä ystä­väl­li­sem­piä, käyt­tä­jä myös toi­mii näi­den sisäl­tö­jen kans­sa hel­pom­min. Täs­tä hyvä esi­merk­ki on asia­kas­yri­tyk­se­ni botin kes­kus­te­lut ja opas­tuk­set, joi­ta olin kir­joit­ta­mas­sa. Ne eivät saa­neet olla kyl­miä “tee tämä” ja “kat­so tuo”, vaan nii­den piti olla pikem­min­kin muo­dos­sa “kun teet tämän, saat...” Tuol­lai­set per­so­noin­nit eli mik­roco­pyt ovat tär­kei­tä, kun asiak­kaal­le halu­taan jät­tää yri­tyk­ses­tä posi­tii­vi­nen mie­li­ku­va.

Pai­no­tan asiak­kail­le­ni usein, että mitään ei ole kos­kaan kiveen hakat­tu. Digi­taa­li­ses­sa vies­tin­näs­sä muu­tos on hyväs­tä ja toi­mi­mat­to­mia sisäl­tö­jä saa aina kehit­tää. UX-kir­joit­ta­ja­na kehi­tän mie­lel­lä­ni asia­kas­yri­tys­te­ni sisäl­tö­jä. Ulko­puo­li­se­na toi­mi­ja­na näen sisäl­löt toi­sen­lai­ses­ta näkö­kul­mas­ta.

Sisäl­lön­tuot­ta­mi­nen on koh­de­ryh­mä­kes­keis­tä sisäl­lön raken­ta­mis­ta. Sisäl­lön on tar­koi­tus puhu­tel­la juu­ri koh­de­ryh­män tar­pei­ta ja toi­vei­ta. Sisäl­lön­tuot­ta­mi­ses­sa tär­kein­tä on saa­vut­taa yri­tyk­sen tär­kein koh­de­ryh­mä, jol­le yri­tyk­sel­lä on tar­jo­ta rat­kai­su. Kai­kes­sa sisäl­lön­tuot­ta­mi­ses­sa tuli­si muis­taa, että me olem­me ihmi­siä jokai­nen. Arjes­ta voi löy­tää haus­ko­ja huo­mioi­ta työ­hön ja rat­kai­su­jen visua­li­soin­tiin liit­tyen. Ne voi­vat olla oival­luk­sia tai koke­muk­sia, joi­ta voi jakaa asiak­kail­le. Hen­ki­lö­koh­tai­set koke­muk­set sitout­ta­vat, kiin­nos­ta­vat ja saa­vat asia­kas­kun­nan ren­tou­tu­maan. UX-kir­joit­ta­mi­nen on juu­ri täl­lais­ta teke­mis­tä. Autan yksi­ny­rit­tä­jiä sekä pk-yri­tyk­siä var­mis­ta­maan, että hei­dän tär­keim­mät vies­tin­tä­ka­na­van­sa eivät ole vain tek­ni­ses­ti opti­moi­tu­ja, vaan myös käyt­tä­jäys­tä­väl­li­siä ja tar­joa­vat arvoa vie­rai­li­joil­le.

Aiheet: