Asiakas kysyi: “Oletko UX Copywriter?”
Viestintä kehittyy jatkuvasti, ja digitaalinen sisältö on tärkeämpää kuin koskaan. Olen Punakynäpaholainen, UX Copywriter, ja työssäni asetan aina käyttäjän kaiken viestinnän keskiöön. UX-kirjoittaminen tulee täysin sydämestäni. Tekoäly on tullut monelle yrittäjälle avuksi perusarkeen, mutta myös sekoittamaan hieman pakkaa. Asiakaspalverin jälkeen asiakas heitti hauskan kysymyksen: “Oletko UX Copywriter?” Empimättä vastasin kyllä. Kun lopetimme verkkopalaverin, jäin vielä kuitenkin prosessoimaan asiaa — UX-copywriter ja UX-kirjoittaminen. Olen viestinnän moniosaaja ja työssäni en ole koskaan vain kirjoittaja – olen monipuolinen sisällöntuottaja, joka yhdistää strategisen ajattelun ja visuaalisen näkemyksen selkeään ja vaikuttavaan viestintään. Ulkopuolisena tekijänä osaan ajatella asioita ns. asiakkaan silmin. Näen, mikä toimii ja mikä ei.
Sisällöntuottajan on oltava nykyään enemmän. Enää ei riitä sama kuin n. 8 vuotta sitten. Sisällöntuottajan on osattava 1) muokata sisällöt kohderyhmäkeskeisiksi ja selkeiksi, 2) rakentaa sisällöistä polku asiakkaalle kulkea ja 3) saada sisällöt puhuttelemaan potentiaalista asiakasta niin, että hän pukee ostohousut jalkaan.
Mitä UX konkreettisesti tarkoittaa? Miten UX-kirjoittaminen määritellään?
On varmaan hyvä lähteä liikkeelle ensiksi tuosta termistä. Se on harvoille auki ja harva ymmärtää sen, mitä se tarkoittaa. Diginatiiville se aukeaa varsin helposti, mutta tavalliselle tallaajalle se ei välttämättä ole niin helppo homma. UX (User Experience) viittaa käyttäjäkokemukseen. Tässä keskiössä on selkeä sisältö. Selkeä sisältö vähentää käyttäjän epävarmuutta ja turhautumista, mikä parantaa käyttökokemusta ja kasvattaa luottamusta.
Copywriter on kirjoittaja, joka keskittyy periaatteessa markkinointiviestintään ja markkinointiviestien rakentamiseen. Nykyään ei riitä, että osaa kirjoittaa, vaan on oltava monitaitoisempi. Copywriterin tehtävä on varmistaa, että sisältö paitsi opastaa, myös sitouttaa ja motivoi. Näin sisällöt eivät vain vastaa käyttäjän tarpeisiin, vaan ne muuntavat kävijät asiakkaiksi, jotka tuntevat saavansa ratkaisun ongelmaansa.
Työssäni Punakynäpaholaisena yhdistän nämä ns. UX-kirjoittamiseksi:
- Kun minä luon tekstit, viestit sekä sisällöt, niiden avulla teen asiakaskokemuksesta vaivattoman, yksinkertainen ja toimivan. Olen sitouttavan ja koukuttavan sisällön tekijä. Tavoitteeni ei ole ensisijaisesti myyminen, vaan pikemminkin asiakkaan ongelman ratkaisu yksinkertaisesti ja helposti asiakkaani tuotteen tai palvelun avulla.
- Ymmärrän, miten verkkosivut, ohjelmistot ja muut on rakennettu. Ymmärrän, mitä ns. konepellin alla on. Osaan ottaa huomioon analytiikan sekä muut perustarpeet, kun pohdin esimerkiksi verkkosivujen sisältöjen toimivuutta SEO-mielessä. Mietin, miten sivujen käyttäjä voi edetä verkkosivuilla helposti eteenpäin kohti yhteydenottoa.
- Osaan ottaa suunnittelijan toiveet huomioon eli osaan ajatella sisältöjen suuruuksia ja sanamääriä julkaisujen taittamisen kannalta. Ymmärrän, milloin julkaisu on liian täynnä, milloin värimaailmat häiritsevät toisiaan. Visuaalinen ajattelu on osa osaamistani.
UX-kirjoittaminen palveluna
Kaikissa sisällöissä huutelen usein, että käyttäjä on tärkein ja, että kohderyhmä pitää miettiä aina tarkasti ennen minkään sisällöntuottamistyön aloitusta. Koska UX-kirjoittamisessa pitää ymmärtää palvelun / tuotteen käyttäjiä ja heidän tarpeitaan. Siinä auttaa yrityksen ulkopuolisuus, koska UX-kirjoittaja osaa asettua helposti käyttäjän asemaan. Ulkopuolisena toimijana näen nimittäin varsin nopeasti, mitä asiakasyrityksen potentiaaliset asiakkaat hakevat yrityksen verkkosivuilta tai sovelluksesta ja mitä haasteita he kohtaavat.
Kun asiakaskunta on selvitetty, on helppo määrittää heitä puhutteleva sisältö. Silloin pitää käyttää heille selkeää ja yksinkertaista kieltä. Jos asiakaskunta ei ole alan ammattilaisia, silloin pitää välttää teknistä jargonia ja monimutkaisia sanoja, koska heidän kanssaan yksinkertaiset ilmaisut toimivat paremmin. Selkeä kieli auttaa käyttäjiä ymmärtämään, mitä heidän odotetaan tekevän.
Moni sisällöntuottaja lopettaa tähän. Olen kuitenkin usein puhunut siitä, että haluan valaista potentiaalisen asiakkaan koko polun — aina moottoritieltä asiakasyritykseni kotiovelle. Tässä työssä sisällöntuottaja suunnittelee potentiaalisen asiakkaan kulkeman mahdollisen polun. UX-kirjoittaminen on enemmän kuin yksittäisiä sanoja tai lauseita. UX-kirjoittaja suunnittelee, kuinka käyttäjä liikkuu asiakasyrityksen sivustolla ja varmistaa, että jokainen kohta on käyttäkälle looginen ja opastava.
Puhuin joskus mikrosisällöistä, mutta nyt puhutaan hieman mikrocopystä. Mikrocopy-termillä tarkoitan pieniä, mutta merkityksellisiä sisältöjä, joita löytyy mm. painikkeista, 404-sivuita ja muista virheilmoituksista. Esimerkki: “Oops! Täytä tämä kenttä” on ystävällisempi ja ohjaavampi kuin pelkkä “Virhe: kenttä puuttuu”. Kun näistä sisällöistä tekee persoonallisempia sekä ystävällisempiä, käyttäjä myös toimii näiden sisältöjen kanssa helpommin. Tästä hyvä esimerkki on asiakasyritykseni botin keskustelut ja opastukset, joita olin kirjoittamassa. Ne eivät saaneet olla kylmiä “tee tämä” ja “katso tuo”, vaan niiden piti olla pikemminkin muodossa “kun teet tämän, saat...” Tuollaiset personoinnit eli mikrocopyt ovat tärkeitä, kun asiakkaalle halutaan jättää yrityksestä positiivinen mielikuva.
Painotan asiakkailleni usein, että mitään ei ole koskaan kiveen hakattu. Digitaalisessa viestinnässä muutos on hyvästä ja toimimattomia sisältöjä saa aina kehittää. UX-kirjoittajana kehitän mielelläni asiakasyritysteni sisältöjä. Ulkopuolisena toimijana näen sisällöt toisenlaisesta näkökulmasta.
Sisällöntuottaminen on kohderyhmäkeskeistä sisällön rakentamista. Sisällön on tarkoitus puhutella juuri kohderyhmän tarpeita ja toiveita. Sisällöntuottamisessa tärkeintä on saavuttaa yrityksen tärkein kohderyhmä, jolle yrityksellä on tarjota ratkaisu. Kaikessa sisällöntuottamisessa tulisi muistaa, että me olemme ihmisiä jokainen. Arjesta voi löytää hauskoja huomioita työhön ja ratkaisujen visualisointiin liittyen. Ne voivat olla oivalluksia tai kokemuksia, joita voi jakaa asiakkaille. Henkilökohtaiset kokemukset sitouttavat, kiinnostavat ja saavat asiakaskunnan rentoutumaan. UX-kirjoittaminen on juuri tällaista tekemistä. Autan yksinyrittäjiä sekä pk-yrityksiä varmistamaan, että heidän tärkeimmät viestintäkanavansa eivät ole vain teknisesti optimoituja, vaan myös käyttäjäystävällisiä ja tarjoavat arvoa vierailijoille.