"Punakynäpaholainen" | Punakynäpaholainen® | Henna Eklund

Viestintä kehittyy jatkuvasti, ja digitaalinen sisältö on tärkeämpää kuin koskaan. Olen Punakynäpaholainen, UX Copywriter, ja työssäni asetan aina käyttäjän kaiken viestinnän keskiöön. UX-kirjoittaminen tulee siis sydämestäni. Tekoäly on tullut monelle yrittäjälle avuksi perusarkeen, mutta myös sekoittamaan hieman pakkaa. Asiakaspalverissa näytteitteni jälkeen asiakas heitti hauskan kiteytyksen keskustelun lopuksi ja kysyi minulta asiakaspalaverin päätteeksi: "Oletko UX Copywriter?" Empimättä vastasin kyllä. Kun lopetimme verkkopalaverin, jäin vielä kuitenkin prosessoimaan asiaa....

Olet yksinyrittäjä, joka hallitsee täydellisesti oman alansa. Tiedät, miten tuotteesi taipuvat asiakkaittesi käyttöön sekä miten palvelusi helpottavat kohderyhmäsi arkea. Osaamisesi rajoittuu kuitenkin siihen. Markkinointi ja viestintä tuntuvat vierailta ja haastavilta. Olet kulkenut kursseilla, istunut webinaareissa sekä keskustellut asioistasi konsulttien kanssa. Sosiaalisen median päivitykset, verkkosivujen ylläpito, asiakkaiden tavoittaminen ja myyntikampanjoiden suunnittelu eivät tule sinulta kuitenkaan luonnostaan, ja ne vievät enemmän aikaa ja energiaa kuin itse työn tekeminen. Älä häpeä, koska tällainen tekninen osaamattomuus ei ole tyhmyyttä. ...

Kriisi voi tosiaan syntyä myös kehuista. Niillä on nimittäin joskus tapana vilahtaa huomaamatta ohitse tai sitten emme tiedä, mitä sillä arvokkaalla kultakimpaleella teemme. Suomalaisena (anteeksi stereotypisointi) voimme usein ajatella samoin kuin eräs mies, jonka tekemää työtä kehuin. Hän naurahti ja sanoi, että: "Tällainen omakätinen kyhäelmähän tämä vain on." Hänen sanoistaan voisi ajatella, että hän ei antanut työlleen arvoa ja kehuni olivat turhat hänen mielestään. Näin ei saisi olla....

Yhteistyö toimii parhaiten silloin, kun viestintä on avointa, mutta positiivisella tavalla. Olin koirieni kanssa päivittäisellä lenkilläni. En yleensä ota viestimiä matkaan eli puhelimeni jää usein kotiin. Nyt olin vahingossa ottanut puhelimeni matkaan. Pian postilaatikkooni kilahti posti asiakkaani toiselta sisällöntuottajalta ja puhelimeni iloisesti ilmoitti asiasta. Olin odottanut viestiä, koska olimme projektimme alussa ja olin juuri laittanut hänelle kasan kysymyksiä liittyen projektiimme sekä ehdotuksia, mistä voisimme lähteä liikkeelle. Kun aukaisin postin, ihmettelin, miksi hän oli lähettänyt postin myös kahdelle muulle. Syy tähän...

Oletko kuullut termin ajatusjohtaja (englanniksi “thought leader”)? Lyhyesti ajatusjohtajaa voisi kutsua visionääriksi tai opettajaksi. Tom Laineen mielestä “ajatusjohtajuuden saavuttamiseen vaaditaan näkemyksellisyyttä, kykyä ajatella nykyisen tilanteen ulkopuolelle tai tulevaisuuteen, ja taitoa ajatella ja esitellä muille asioita, joita suurin osa ei ole vielä osannut ajatella tai ainakaan sanoittaa ja tuoda julki.” Lue, mitä ajatusjohtajalta vaaditaan....

Korona muutti monella tavalla työntekokulttuureja. Yksi uusi kokousmuoto - etäkokous - tuli jäädäkseen. Etäkokousten suosio perustuu mielestäni juuri niiden vaivattomuuteen niin kokouksen järjestäjälle kuin osallistujalle. Etäkokouksen voi vetää vaivattomasti ilman turhia mutkia sekä tilojen vuokrauksia. Kokoukseen osallistuja tarvitsee vain kannettavan, toimivan kameran sekä mikin. Tästä voisi tosin ajatella, että etäkokoukset sujuvat kuin tavallisetkin kokouksetkin. Näin se ei valitettavasti ole....

Ryhmäsparrauksessa on voimaa. StartFactor-koulutus vahvisti sen. Siellä kävimme yhdessä nimittäin lävitse, miten kertoisimme palveluistamme. Jokainen lähti hommaan sillä ajatuksella, että porukka vinkkaa, mitä kunkin pitäisi tehdä, että saisi kasvatettua näkyvyyttään tai mikä olisi se yksilöllinen valtti tai mikä oli silloin se ydinongelma, joka vaivasi ja johon ryhmä voisi antaa apuja. Rakastin tuota!...

Ollessani opettaja opetin päivittäin yrityksen viestinnästä perusteita. Sisältöstrategia ja sisältösuunnitelma olivat olennainen osa kokonaisuutta: Mitä on yritysviestintä, millaisiin asioihin tulisi siellä keskittyä, mihin aihealueisiin yritysviestintä jaetaan ja miten se saadaan toimivaksi? Jokainen yritys toimii suunnitelmallisesti, palvelut on paketoitu ja tuotteistettu sekä toiminta on tavoitteellista. Sisältöstrategian avulla nämä tulevat kuntoon. Kaikella sisällöllä on yksi perustarkoitus - tuoda yrityksen palvelut tunnetuksi ja lisätä kiinnostavuutta, josta tietysti poikii sitä tärkeintä eli myyntiä....

"Hei! Mä olen sisältömarkkinointia tekevä yrittäjä." "Hei! Mä olen Punakynäpaholainen." "Moi! Mä teen myös tekoälypohjaista sisältömarkkinointia." Niinpä. "Hei! Olen Henna ja olen hukkunut työtäni kuvaaviin titteleihin." "Hei Henna! Tervetuloa joukkoon." Mitä on oikeastaan käyttäjäkeskeinen sisältömarkkinointi, mitä yritysten sisältömarkkinoinnissa tapahtuu ja miten minä voin auttaa sinua yrityksesi sisältömarkkinointiongelmissa? Nyt tuon enemmän esiin sen, millaisia taitoja minulla on ja miten voin ratkaista Sinun ongelmasi. ...

"APUA! Sisällöntuottaja ei tiedä lainkaan, mitä minä haluan." "HEI! Nyt se kirjoitti tuon asian niin, vaikka mielestäni se olisi pitänyt olla toisin." "Hän antoi minulle ehdotuksen asiasta. Plääh. Julkaisen sen nyt omalla tavallani." "Miksi minun pitää odottaa julkaisun kanssa tuohon aikaan, kun voin sen tehdä nyt, klo 23.45." Oletko huomannut sanovasi tuollaisia, ajattelevasi tuollaisia tai oletko törmännyt tuollaiseen toisen kertomana? ...

Termit mediakriittisyys, medialukutaito, vaikuttajaviestintä, kampanjakeskeinen viestintä tai jatkuva viestintä ovat oikeastaan herkkusanoja oman alani ihmisille. Niille tyypeille, jotka tuottavat nämä tekstit, podcastit ja videot, rakentavat kaupalliset viestit Teitä palveleviksi ja Teidän tarpeita hiveleviksi. Meille, viestintuojille, on tärkeintä, että “me viihdytämme Teitä ja Te viihdytte”. Samasta YUP lauloi aikoinaan kauniisti omalla sympaattisella tavallaan. Mikä on medialukutaidon tarve tekoälymurroksessa?...

Sisällöntuottaminen on vaikea laji, koska suomen kieli on ankara lukutaidottomalle. Kun jokin termi irrotetaan kontekstista, koetaan se omien halujen ja toiveiden mukaisesti ennemmin kuin perehdytään, tutkitaan sekä selvitetään taustoja syvemmin. Lukutaitoinen ihminen ymmärtää tutustua myös ympäristöön, missä tarinoita käytetään ja miten ne liittyvät henkilöihin tai paikkaan. Lukutaidoton näkee vain asiat yhden lähteen kautta ja rakentaa mielipiteensä sen mukaan. Miten kehitämme lukutaitoamme ja miten torjumme lukutaidottomuuden tekoälyaikakaudella?...

Uusien tuulten puhaltaessa olen jälleen katsellut kriittisellä ja kehittävällä silmällä Linkedin-profiiliani. Ajoittain huomaan siellä kehitettävää. Miten sisältö on mahdollista saada vahvemmin tehokäyttöön markkinointimielessä. Tiesitkö, että sisällöt saa tehokäyttöön erinomaisesti mikrosisältöinä?...

Viestintä ei aina ole iloisia asioita pullollaan. Joskus yrityksen sisällä tapahtuu odottamattomia asioita, esim. burn out, sairastuminen tai jopa kuolema. Viimeisimmän uutisen kuultuani jäin pohtimaan, miten yrittäjä tai yritys voi viestiä odottamattomasta tapahtumasta? Onko tällaiselle uutiselle tilaa?...

Miten yritystarinat kerrotaan iskevästi, osuvasti ja koukuttavasti? Jos yrityksestä kerrotaan tarina, miten se rakennetaan? Mikä on yritystarinan idea? Nämä ovat peruskysymykset, jotka kuulen aloittaessani työt. Paras kommentti, jonka kuulin: "Ei nyt v**** mitään romaania tarvitse kirjoittaa!" ...