"Erikoisviestintä" | Punakynäpaholainen® | Henna Eklund

Järjestin 5.9. yrittäjän päivän kunniaksi Q&A-session ja pyysin seuraajiani lähettämään minulle kysymyksen, joka liittyy viestintään ja sisällöntuottamiseen eli erilaisten kirjoitettujen sisältöjen tuottamiseen. Ensimmäinen kysymys koski tone of voicea eli äänensävyä. Kysyjä on ihastellut suuresti Punakynäpaholainen-brändiäni ja niinpä hän halusi tietää, miten toimivan tone of voicen saisi kehitettyä myös omalle yritykselleen. Hän ei halua olla osa massaa, vaan erottua jollakin sopivalla kärjellä muiden saman alan toimijoiden joukosta....

Termit mediakriittisyys, medialukutaito, vaikuttajaviestintä, kampanjakeskeinen viestintä tai jatkuva viestintä ovat oikeastaan herkkusanoja oman alani ihmisille. Niille tyypeille, jotka tuottavat nämä tekstit, podcastit ja videot, rakentavat kaupalliset viestit Teitä palveleviksi ja Teidän tarpeita hiveleviksi. Meille, viestintuojille, on tärkeintä, että “me viihdytämme Teitä ja Te viihdytte”. Samasta YUP lauloi aikoinaan kauniisti omalla sympaattisella tavallaan. Mikä on medialukutaidon tarve tekoälymurroksessa?...

Uusien tuulten puhaltaessa olen jälleen katsellut kriittisellä ja kehittävällä silmällä Linkedin-profiiliani. Ajoittain huomaan siellä kehitettävää. Miten sisältö on mahdollista saada vahvemmin tehokäyttöön markkinointimielessä. Tiesitkö, että sisällöt saa tehokäyttöön erinomaisesti mikrosisältöinä?...

Viestintä ei aina ole iloisia asioita pullollaan. Joskus yrityksen sisällä tapahtuu odottamattomia asioita, esim. burn out, sairastuminen tai jopa kuolema. Viimeisimmän uutisen kuultuani jäin pohtimaan, miten yrittäjä tai yritys voi viestiä odottamattomasta tapahtumasta? Onko tällaiselle uutiselle tilaa?...

Erinomaiset kiitosviestit muistetaan asiakasviestinnässä. Ilman asiakasta ei ole liiketoimintaa, joten asiakkaan muistaminen kiitoksella ostoksen jälkeen on vähintä, mitä yritys voi tehdä. Se on myös helpoin tapa saada jaettua iloinen mieli. Valitettavasti on myös yrityksiä, joilta kiitosta ei tipahda....