"Asiakasviestintä" | Punakynäpaholainen® | Henna Eklund

Yrittäjän päivän (5.9.) kunniaksi järjestin Q&A-session ja pyysin seuraajiani lähettämään minulle kysymyksen, joka liittyi viestintään ja sisällöntuottamiseen. Yksi saamistani kysymyksistä liittyi myyntikirjeisiin eli markkinointisähköposteihin tai oikeastaan kaikkiin markkinointiviesteihin. (Laajennan tätä tarkoituksella.) Kun opetin myyntikirjeitä opiskelijoilleni, korostin aina, että myyntikirje on napakka, mutta iskevä. Kun viestiä kirjoitetaan, sisällöntuottajalla on selkeä kuva, kenelle hän sitä kirjoittaa ja mikä on sen keskeinen tarkoitus. Amerikkalaisen osaavat kirjoittaa myyntikirjeet aivan upeasti. Valitettavasti se, mikä toimii Atlantin toisella puolella, ei välttämättä toimi täällä....

Kriisi voi tosiaan syntyä myös kehuista. Niillä on nimittäin joskus tapana vilahtaa huomaamatta ohitse tai sitten emme tiedä, mitä sillä arvokkaalla kultakimpaleella teemme. Suomalaisena (anteeksi stereotypisointi) voimme usein ajatella samoin kuin eräs mies, jonka tekemää työtä kehuin. Hän naurahti ja sanoi, että: "Tällainen omakätinen kyhäelmähän tämä vain on." Hänen sanoistaan voisi ajatella, että hän ei antanut työlleen arvoa ja kehuni olivat turhat hänen mielestään. Näin ei saisi olla....

Työelämä sekä siviilielämäkin nykyään rakentuu tekstien ja erilaisten sisältöjen ympärille. Markkinoiva kirjoittaminen korostuu kaikkialla viestinnässämme enemmän ja enemmän, koska jokainen meistä haluaa erottua. Olit sitten kotona tai toimistolla, tärkein viestintä tapahtuu usein juuri sähköpostin tai muun sähköisen välineen avulla. Kasvokkuus unohtuu välillä täysin ja tekstin arvo korostuu. Kuinka usein kirjoittelet oheisia viestejä: "Mitä on ruokana?" "Milloin mennään?" "Milloin tulet?" "Missä olette?" Vaikka näitä esimerkkejä ei voi huippukirjallisuudeksi kutsua, kertovat ne meille sen, että keskeistä on ns. tekstin pohjalta viestittely. Miten...

Webinaarit ovat nykyaikaa ja aina kivoja asioita. Etenkin asiantuntijayrityksen tulisi järjestää tuollaisia, jotta he voisivat tuoda esiin osaamisensa paremmin. Webinaari voi olla pieni asiantuntijamiitti tai sitten isompi maksullinen tapahtuma. Mitä vaiheita viestinnän tulisi sisältää? Miten sitä markkinoidaan potentiaalisille osallistujille? Miten hoidetaan ilmoittautumiset, muistutukset ja vielä jälkityöt? Annan nyt sinulle varsin raa'an rungon, jonka voit ottaa omaan käyttöösi ja muokata haluamaksesi....

Yhteistyö toimii parhaiten silloin, kun viestintä on avointa, mutta positiivisella tavalla. Olin koirieni kanssa päivittäisellä lenkilläni. En yleensä ota viestimiä matkaan eli puhelimeni jää usein kotiin. Nyt olin vahingossa ottanut puhelimeni matkaan. Pian postilaatikkooni kilahti posti asiakkaani toiselta sisällöntuottajalta ja puhelimeni iloisesti ilmoitti asiasta. Olin odottanut viestiä, koska olimme projektimme alussa ja olin juuri laittanut hänelle kasan kysymyksiä liittyen projektiimme sekä ehdotuksia, mistä voisimme lähteä liikkeelle. Kun aukaisin postin, ihmettelin, miksi hän oli lähettänyt postin myös kahdelle muulle. Syy tähän...

Asiakaspalaute voi joskus olla jotain muuta kuin odotit. Se voi liittyä asioihin, joita et osannut ajatellakaan. Oletko törmännyt seuraaviin ilmaisuihin? “Nyt meni säätämiseksi toisen osapuolen kanssa.” “Ilme oli hankalana, kun sanoin sen.” “Mitähän Mika tarkoitti?” “Jäin suu auki tuijottamaan, kun hän sanoi sen minulle. Miten hän kehtasi sanoa niin?” Jokainen meistä on varmasti törmännyt näihin ilmaisuihin, joko kiertäen tai sitten olemme itse käyttäneet niitä. Mistä tällaiset ilmaukset kertovat? Millaista viestintää nämä ovat? Kertovatko viestit asiakasviestintäongelmasta?...

Mieleenpainuvin markkinointi on usein tunteita herättävää — näitä tunteita ovat yleensä joko ilo, suru tai viha. Niiden pohjalta syntyvät huomaamattakin päätökset joko hankkia tavara tai palvelu, tukea toimintaa tai olla hankkimatta ja irvistää joka kerta, kun tuotteen / palveluntarjoajan näkee jossakin. Tällaista markkinointia kutsutaankin neuromarkkinoinniksi. Neuromarkkinointi tarjoaa meille mahdollisuuden ymmärtää, miten erilaiset ärsykkeet vaikuttavat kuluttajan alitajuntaan ja päätöksentekoon....

Olet tehnyt pidempään asiakkaasi kanssa töitä. Olet helpottanut heidän työtään, palvelut / tuotteesi ovat jo osa heidän arkeaan. Olet ratkaissut heidän ongelmansa — yksittäisen tai jatkuvalla sopimuksella. Nyt olisi aika näyttää tyytyväisen asiakkaan kasvot potentiaalisille muillekin asiakkaillesi. Miten teet sen? Miten rakennat suosituksen eli referenssin niin, että se ei vanhene tai kärsi, kun aika kuluu?...

Kun koulutan sisällöistä ja markkinoinnista, painotan aina, kuinka niiden tulisi synkata yhteen. Markkinointijulkaisuja ja -sisältöjä tuottaessani, pohdin nimittäin aina, kuinka sisältö sopii potentiaaliselle ostavalle yleisölle eli kohderyhmälle. Sisältöjen tulisi aina palvella kohderyhmän tarpeita - niiden tulisi tiedottaa, herättää tunteita sekä synnyttää aina tarve ja saada kohderyhmäläinen vielä painamaan sitä punaista nappia eli ostamaan tuote/palvelu. Onnistuneimmin teet sen muokkaamalla tuotteesi tai palvelusi ominaisuuksista etuja sekä hyötyjä. Se on todellista "gurumarkkinointia"....

"APUA! Sisällöntuottaja ei tiedä lainkaan, mitä minä haluan." "HEI! Nyt se kirjoitti tuon asian niin, vaikka mielestäni se olisi pitänyt olla toisin." "Hän antoi minulle ehdotuksen asiasta. Plääh. Julkaisen sen nyt omalla tavallani." "Miksi minun pitää odottaa julkaisun kanssa tuohon aikaan, kun voin sen tehdä nyt, klo 23.45." Oletko huomannut sanovasi tuollaisia, ajattelevasi tuollaisia tai oletko törmännyt tuollaiseen toisen kertomana? ...

Anteeksi, kun sanon tämän, mutta miesvoimaiset yritykset vasta nyt ovat hiljalleen heräämässä Instagramin, TikTokin sekä Pinterestin markkina-arvoon, kun taas naisvoimaisille yrityksille tämä on ollut jo arkea pidemmän aikaa. Visuaalisuus, kauneus sekä kuvien ja videoiden värittämä todellinen kuva yritysten tekemisestä on nyt entistäkin tärkeämpää. Se tekee viestinnästä aitoa. Miesyrittäjät, herätkää! ...

Etätyön myötä työpaikan ihmiset häviävät jokainen omaan suuntaansa. Näissä tilanteissa kirjallisten viestien merkitys eli sähköpostin merkitys kasvaa. Sähköpostiviestillä tavoitat vastaanottajan helposti ja vaivattomasti. Tärkeitä posteja voi nostaa esiin ja lukukuittaus antaa muuten varmuuden perillemenosta. Siksipä on hyvä pohtia, millainen on hyvä sähköpostiviesti ja miten se nousee esiin massasta? ...

Olet asiantuntija omalla alallasi. Haluat tuoda esiin osaamisesi käyttäjäystävällisesti. Kirjoitat pitkähkön tekstin lempiaiheestasi, jonka jälkeen annat tekstin esilukuun työkaverillesi/ystävällesi/puolisollesi ja odotat, että hän julistaa sen upeaksi kokonaisuudeksi. Kaikki julkaisemasi tieteelliset artikkelit ovat aina saaneet tiedeyhteisöltä ylistystä. Apusi kuitenkin alkaa kysyä kysymyksiä sinulle täysin itsestään selvistä asioista. Miten hän ei nyt tuota ymmärtänyt? ...

Erinomaiset kiitosviestit muistetaan asiakasviestinnässä. Ilman asiakasta ei ole liiketoimintaa, joten asiakkaan muistaminen kiitoksella ostoksen jälkeen on vähintä, mitä yritys voi tehdä. Se on myös helpoin tapa saada jaettua iloinen mieli. Valitettavasti on myös yrityksiä, joilta kiitosta ei tipahda....