"Luetun ymmärtäminen" | Punakynäpaholainen® | Henna Eklund

Kevään päättää virallisesti valmistujaisviikonloppu. Onnea jokaiselle valmistuneelle! Olette saavuttaneet merkittävän virstanpylvään elämässänne, ja edessänne on tulevaisuus täynnä mahdollisuuksia. Nyt, kun olette valmiita astumaan työelämään ja/tai jatko-opintoja kohti, on tärkeää miettiä, mitä taitoja tarvitsette menestyäksenne ja erottautuaksenne joukosta. Punakynäpaholaisena korostan aina yhtä taitoa. Mielestäni yksi keskeisistä taidoista, joka tulee olemaan korvaamaton tulevaisuudessanne, on lukeminen ja sitä kautta myös luetun ymmärtäminen. ...

Kirjalliset viestit ovat ammattilaisen käyntikortti. Jokaisen on osattava laatia työssään kiinnostavia, selkeitä ja asiallisia viestejä. Tietoa hakiessasi olet varmasti törmännyt aiheisiin liittyvillä sivustoilla monipuolisiin tapoihin tuottaa sisältöä - tekoälyllä tai ilman. Tosiasia on, että jokaisella meistä on oma tapamme ja tyylimme, ja se säilyy, vaikka tekoäly voisi mukailla sitä. Miksi tekoälyn tuottama teksti pitäisi pystyä erottamaan "aidosta" tekstistä?...

Termit mediakriittisyys, medialukutaito, vaikuttajaviestintä, kampanjakeskeinen viestintä tai jatkuva viestintä ovat oikeastaan herkkusanoja oman alani ihmisille. Niille tyypeille, jotka tuottavat nämä tekstit, podcastit ja videot, rakentavat kaupalliset viestit Teitä palveleviksi ja Teidän tarpeita hiveleviksi. Meille, viestintuojille, on tärkeintä, että “me viihdytämme Teitä ja Te viihdytte”. Samasta YUP lauloi aikoinaan kauniisti omalla sympaattisella tavallaan. Mikä on medialukutaidon tarve tekoälymurroksessa?...

Sisällöntuottaminen on vaikea laji, koska suomen kieli on ankara lukutaidottomalle. Kun jokin termi irrotetaan kontekstista, koetaan se omien halujen ja toiveiden mukaisesti ennemmin kuin perehdytään, tutkitaan sekä selvitetään taustoja syvemmin. Lukutaitoinen ihminen ymmärtää tutustua myös ympäristöön, missä tarinoita käytetään ja miten ne liittyvät henkilöihin tai paikkaan. Lukutaidoton näkee vain asiat yhden lähteen kautta ja rakentaa mielipiteensä sen mukaan. Miten kehitämme lukutaitoamme ja miten torjumme lukutaidottomuuden tekoälyaikakaudella?...