"Yritysviestintä" | Punakynäpaholainen® | Henna Eklund

Miten tarinallistamista voi hyödyntää parhaiten yritysviestinnässä? Tapoja on monia ja jokaisella yrityksellä on omat tarinansa ja tyylinsä. Idea on kuitenkin kertoa ne tarinat, valloittaa niiden avulla asiakkaan sydän + jäädä mieleen. Ennen kuin tällaista brändiviestintää lähtee tekemään on hyvä laatia suunnitelma. Keskeinen seikka tässä sisältösuunnitelmassa on muistaa, kenelle nämä sisällöt kerrotaan ja millaiset sisällöt tähän kohderyhmään uppoavat. Haluatko esimerkkejä? Ole hyvä! ...

Yrittäjän päivän (5.9.) kunniaksi järjestin Q&A-session ja pyysin seuraajiani lähettämään minulle kysymyksen, joka liittyi viestintään ja sisällöntuottamiseen. Yksi saamistani kysymyksistä liittyi myyntikirjeisiin eli markkinointisähköposteihin tai oikeastaan kaikkiin markkinointiviesteihin. (Laajennan tätä tarkoituksella.) Kun opetin myyntikirjeitä opiskelijoilleni, korostin aina, että myyntikirje on napakka, mutta iskevä. Kun viestiä kirjoitetaan, sisällöntuottajalla on selkeä kuva, kenelle hän sitä kirjoittaa ja mikä on sen keskeinen tarkoitus. Amerikkalaisen osaavat kirjoittaa myyntikirjeet aivan upeasti. Valitettavasti se, mikä toimii Atlantin toisella puolella, ei välttämättä toimi täällä....

Järjestin 5.9. yrittäjän päivän kunniaksi Q&A-session ja pyysin seuraajiani lähettämään minulle kysymyksen, joka liittyy viestintään ja sisällöntuottamiseen eli erilaisten kirjoitettujen sisältöjen tuottamiseen. Ensimmäinen kysymys koski tone of voicea eli äänensävyä. Kysyjä on ihastellut suuresti Punakynäpaholainen-brändiäni ja niinpä hän halusi tietää, miten toimivan tone of voicen saisi kehitettyä myös omalle yritykselleen. Hän ei halua olla osa massaa, vaan erottua jollakin sopivalla kärjellä muiden saman alan toimijoiden joukosta....

Kun aloittelin yrittäjäjyyttäni, ensimmäinen inspiroiva kokemus oli kuunnella Katleena Kortesuon puhetta kriisiviestinnästä. Twiittailin kommentteja sekä lainauksia puheesta eetteriin. Kun hän oli lopettanut esityksensä, hän ilmeisesti kävi tarkkaan läpi twiitit, joita hänestä oli tapahtumaan liittyen kirjoiteltu. Olin innoissani, kun Katleena tykkäsi twiiteistäni ja pyysi lopulta myös porisemaan hänen kanssaan. Tein työtä käskettyä ja keskustelutuokiomme päätteeksi sain lahjaksi hänen kirjansa "Riko lasi hätätilanteessa", joka on kriisiviestinnän pikaopas johtajalle. Aloittelevalle viestinnän alan yrittäjälle kirja oli arvokas lahja.Katleena on tunnettu kriisiviestinnän ammattilainen, joka jakaa...

Olet yksinyrittäjä, joka hallitsee täydellisesti oman alansa. Tiedät, miten tuotteesi taipuvat asiakkaittesi käyttöön sekä miten palvelusi helpottavat kohderyhmäsi arkea. Osaamisesi rajoittuu kuitenkin siihen. Markkinointi ja viestintä tuntuvat vierailta ja haastavilta. Olet kulkenut kursseilla, istunut webinaareissa sekä keskustellut asioistasi konsulttien kanssa. Sosiaalisen median päivitykset, verkkosivujen ylläpito, asiakkaiden tavoittaminen ja myyntikampanjoiden suunnittelu eivät tule sinulta kuitenkaan luonnostaan, ja ne vievät enemmän aikaa ja energiaa kuin itse työn tekeminen. Älä häpeä, koska tällainen tekninen osaamattomuus ei ole tyhmyyttä. ...

Kriisi voi tosiaan syntyä myös kehuista. Niillä on nimittäin joskus tapana vilahtaa huomaamatta ohitse tai sitten emme tiedä, mitä sillä arvokkaalla kultakimpaleella teemme. Suomalaisena (anteeksi stereotypisointi) voimme usein ajatella samoin kuin eräs mies, jonka tekemää työtä kehuin. Hän naurahti ja sanoi, että: "Tällainen omakätinen kyhäelmähän tämä vain on." Hänen sanoistaan voisi ajatella, että hän ei antanut työlleen arvoa ja kehuni olivat turhat hänen mielestään. Näin ei saisi olla....

Viime aikoina keskustelua ovat herättäneet tekoälyn tuottamat persoonattomat tekstit. Mihin ovat kadonneet sisältöjen yksilöllisyys sekä omaperäisyys? Sisältöjä tuotteista ja palveluista tuotetaan runsaasti tekoälyn tukemana, jolloin melkein jokainen niistä noudattaa samaa sabluunaa. Pahimmassa tapauksessa samat sanatkin saattavat toistua jokaisessa viestissä. Pelottavaa? Miten voit tehdä sisällöistäsi erottuvampia? Se onnistuu helposti kertomalla kokemuksista faktan lomassa. Näitä ovat esimerkiksi asiakastarinat, yritystarinat sekä työntekijätarinat. Tällaiset luovemmat tarinat voivat erottaa brändisi kilpailijoista ja jättää pysyvän vaikutelman asiakkaisiin....

Työelämä sekä siviilielämäkin nykyään rakentuu tekstien ja erilaisten sisältöjen ympärille. Markkinoiva kirjoittaminen korostuu kaikkialla viestinnässämme enemmän ja enemmän, koska jokainen meistä haluaa erottua. Olit sitten kotona tai toimistolla, tärkein viestintä tapahtuu usein juuri sähköpostin tai muun sähköisen välineen avulla. Kasvokkuus unohtuu välillä täysin ja tekstin arvo korostuu. Kuinka usein kirjoittelet oheisia viestejä: "Mitä on ruokana?" "Milloin mennään?" "Milloin tulet?" "Missä olette?" Vaikka näitä esimerkkejä ei voi huippukirjallisuudeksi kutsua, kertovat ne meille sen, että keskeistä on ns. tekstin pohjalta viestittely. Miten...

Webinaarit ovat nykyaikaa ja aina kivoja asioita. Etenkin asiantuntijayrityksen tulisi järjestää tuollaisia, jotta he voisivat tuoda esiin osaamisensa paremmin. Webinaari voi olla pieni asiantuntijamiitti tai sitten isompi maksullinen tapahtuma. Mitä vaiheita viestinnän tulisi sisältää? Miten sitä markkinoidaan potentiaalisille osallistujille? Miten hoidetaan ilmoittautumiset, muistutukset ja vielä jälkityöt? Annan nyt sinulle varsin raa'an rungon, jonka voit ottaa omaan käyttöösi ja muokata haluamaksesi....

Yhteistyö toimii parhaiten silloin, kun viestintä on avointa, mutta positiivisella tavalla. Olin koirieni kanssa päivittäisellä lenkilläni. En yleensä ota viestimiä matkaan eli puhelimeni jää usein kotiin. Nyt olin vahingossa ottanut puhelimeni matkaan. Pian postilaatikkooni kilahti posti asiakkaani toiselta sisällöntuottajalta ja puhelimeni iloisesti ilmoitti asiasta. Olin odottanut viestiä, koska olimme projektimme alussa ja olin juuri laittanut hänelle kasan kysymyksiä liittyen projektiimme sekä ehdotuksia, mistä voisimme lähteä liikkeelle. Kun aukaisin postin, ihmettelin, miksi hän oli lähettänyt postin myös kahdelle muulle. Syy tähän...

Asiakaspalaute voi joskus olla jotain muuta kuin odotit. Se voi liittyä asioihin, joita et osannut ajatellakaan. Oletko törmännyt seuraaviin ilmaisuihin? “Nyt meni säätämiseksi toisen osapuolen kanssa.” “Ilme oli hankalana, kun sanoin sen.” “Mitähän Mika tarkoitti?” “Jäin suu auki tuijottamaan, kun hän sanoi sen minulle. Miten hän kehtasi sanoa niin?” Jokainen meistä on varmasti törmännyt näihin ilmaisuihin, joko kiertäen tai sitten olemme itse käyttäneet niitä. Mistä tällaiset ilmaukset kertovat? Millaista viestintää nämä ovat? Kertovatko viestit asiakasviestintäongelmasta?...

"Pistetään verkkosivut pystyyn, hankitaan somekanavat, siirretään nuo turhat puhelinvastaajat pois ja siirrytään digiaikaan. Tekoäly rakentaa meille tekstit ja työntekijät kyllä ehtivät hoitaa ne sisällöt verkkoon." Kuulostaako tutulta? Tuolla tavalla viestinnälle ja selkeille ohjeistuksille kävi, kun astuimme digiaikaan. Yleisin vastaus avunpyyntöön on: "Katso verkkosivuilta tai hae somesta. Siellä ne kaikki tiedot ovat."Nyt esitän sinulle kysymyksen: "Mikä merkitys verkkosivuillasi on oikeasti?" Kun asiaa tarkastellaan yrityksen kautta, verkkosivut ovat joillekin tietopankki, joillekin turhake. ...

Korona muutti monella tavalla työntekokulttuureja. Yksi uusi kokousmuoto - etäkokous - tuli jäädäkseen. Etäkokousten suosio perustuu mielestäni juuri niiden vaivattomuuteen niin kokouksen järjestäjälle kuin osallistujalle. Etäkokouksen voi vetää vaivattomasti ilman turhia mutkia sekä tilojen vuokrauksia. Kokoukseen osallistuja tarvitsee vain kannettavan, toimivan kameran sekä mikin. Tästä voisi tosin ajatella, että etäkokoukset sujuvat kuin tavallisetkin kokouksetkin. Näin se ei valitettavasti ole....

Nyt on aika siis piristää paikallisnäkyvyyttä. Miten nousemme sitten esiin paikallisille palveluamme etsiville ihmisille? Kun markkinointia mietitään, kannattaa silloin nostaa myös paikallinen hakukoneoptimointi sekä paikallinen markkinoinnin kohdennus pöydälle. Millaisia ovat yritykset, jotka tarvitsevat paikallista hakukoneoptimointia sekä markkinoinnin kohdennusta?...

Olet tehnyt pidempään asiakkaasi kanssa töitä. Olet helpottanut heidän työtään, palvelut / tuotteesi ovat jo osa heidän arkeaan. Olet ratkaissut heidän ongelmansa — yksittäisen tai jatkuvalla sopimuksella. Nyt olisi aika näyttää tyytyväisen asiakkaan kasvot potentiaalisille muillekin asiakkaillesi. Miten teet sen? Miten rakennat suosituksen eli referenssin niin, että se ei vanhene tai kärsi, kun aika kuluu?...

Ryhmäsparrauksessa on voimaa. StartFactor-koulutus vahvisti sen. Siellä kävimme yhdessä nimittäin lävitse, miten kertoisimme palveluistamme. Jokainen lähti hommaan sillä ajatuksella, että porukka vinkkaa, mitä kunkin pitäisi tehdä, että saisi kasvatettua näkyvyyttään tai mikä olisi se yksilöllinen valtti tai mikä oli silloin se ydinongelma, joka vaivasi ja johon ryhmä voisi antaa apuja. Rakastin tuota!...

Ollessani opettaja opetin päivittäin yrityksen viestinnästä perusteita. Sisältöstrategia ja sisältösuunnitelma olivat olennainen osa kokonaisuutta: Mitä on yritysviestintä, millaisiin asioihin tulisi siellä keskittyä, mihin aihealueisiin yritysviestintä jaetaan ja miten se saadaan toimivaksi? Jokainen yritys toimii suunnitelmallisesti, palvelut on paketoitu ja tuotteistettu sekä toiminta on tavoitteellista. Sisältöstrategian avulla nämä tulevat kuntoon. Kaikella sisällöllä on yksi perustarkoitus - tuoda yrityksen palvelut tunnetuksi ja lisätä kiinnostavuutta, josta tietysti poikii sitä tärkeintä eli myyntiä....

"APUA! Sisällöntuottaja ei tiedä lainkaan, mitä minä haluan." "HEI! Nyt se kirjoitti tuon asian niin, vaikka mielestäni se olisi pitänyt olla toisin." "Hän antoi minulle ehdotuksen asiasta. Plääh. Julkaisen sen nyt omalla tavallani." "Miksi minun pitää odottaa julkaisun kanssa tuohon aikaan, kun voin sen tehdä nyt, klo 23.45." Oletko huomannut sanovasi tuollaisia, ajattelevasi tuollaisia tai oletko törmännyt tuollaiseen toisen kertomana? ...