"Sisäinen viestintä" | Punakynäpaholainen® | Henna Eklund

Kun aloittelin yrittäjäjyyttäni, ensimmäinen inspiroiva kokemus oli kuunnella Katleena Kortesuon puhetta kriisiviestinnästä. Twiittailin kommentteja sekä lainauksia puheesta eetteriin. Kun hän oli lopettanut esityksensä, hän ilmeisesti kävi tarkkaan läpi twiitit, joita hänestä oli tapahtumaan liittyen kirjoiteltu. Olin innoissani, kun Katleena tykkäsi twiiteistäni ja pyysi lopulta myös porisemaan hänen kanssaan. Tein työtä käskettyä ja keskustelutuokiomme päätteeksi sain lahjaksi hänen kirjansa "Riko lasi hätätilanteessa", joka on kriisiviestinnän pikaopas johtajalle. Aloittelevalle viestinnän alan yrittäjälle kirja oli arvokas lahja.Katleena on tunnettu kriisiviestinnän ammattilainen, joka jakaa...

Viime aikoina keskustelua ovat herättäneet tekoälyn tuottamat persoonattomat tekstit. Mihin ovat kadonneet sisältöjen yksilöllisyys sekä omaperäisyys? Sisältöjä tuotteista ja palveluista tuotetaan runsaasti tekoälyn tukemana, jolloin melkein jokainen niistä noudattaa samaa sabluunaa. Pahimmassa tapauksessa samat sanatkin saattavat toistua jokaisessa viestissä. Pelottavaa? Miten voit tehdä sisällöistäsi erottuvampia? Se onnistuu helposti kertomalla kokemuksista faktan lomassa. Näitä ovat esimerkiksi asiakastarinat, yritystarinat sekä työntekijätarinat. Tällaiset luovemmat tarinat voivat erottaa brändisi kilpailijoista ja jättää pysyvän vaikutelman asiakkaisiin....

Työelämä sekä siviilielämäkin nykyään rakentuu tekstien ja erilaisten sisältöjen ympärille. Markkinoiva kirjoittaminen korostuu kaikkialla viestinnässämme enemmän ja enemmän, koska jokainen meistä haluaa erottua. Olit sitten kotona tai toimistolla, tärkein viestintä tapahtuu usein juuri sähköpostin tai muun sähköisen välineen avulla. Kasvokkuus unohtuu välillä täysin ja tekstin arvo korostuu. Kuinka usein kirjoittelet oheisia viestejä: "Mitä on ruokana?" "Milloin mennään?" "Milloin tulet?" "Missä olette?" Vaikka näitä esimerkkejä ei voi huippukirjallisuudeksi kutsua, kertovat ne meille sen, että keskeistä on ns. tekstin pohjalta viestittely. Miten...

Korona muutti monella tavalla työntekokulttuureja. Yksi uusi kokousmuoto - etäkokous - tuli jäädäkseen. Etäkokousten suosio perustuu mielestäni juuri niiden vaivattomuuteen niin kokouksen järjestäjälle kuin osallistujalle. Etäkokouksen voi vetää vaivattomasti ilman turhia mutkia sekä tilojen vuokrauksia. Kokoukseen osallistuja tarvitsee vain kannettavan, toimivan kameran sekä mikin. Tästä voisi tosin ajatella, että etäkokoukset sujuvat kuin tavallisetkin kokouksetkin. Näin se ei valitettavasti ole....

Työni puolesta pääsen tutustumaan monenlaisten yritysten sisäiseen elämään. Joissakin paikoissa se on toimivaa sekä ottaa avainhenkilöt aktiivisesti mukaan, joissakin paikoissa taas kuljetaan hyvin rajoitettua polkua ja ydintoimintaan eivät pääse mukaan kuin harvat ja valitut. Kun puhutaan toimivasta sisäisestä viestinnästä, siinä korostuu mielestäni avoimuus. Henkilökunta on herkimmillään muutosten keskellä. Silloin avoin tiedottaminen kaikesta - niin ongelmista kuin onnistumisista - on tärkeää. Se herättää luottamusta. ...

Viestintä ei aina ole iloisia asioita pullollaan. Joskus yrityksen sisällä tapahtuu odottamattomia asioita, esim. burn out, sairastuminen tai jopa kuolema. Viimeisimmän uutisen kuultuani jäin pohtimaan, miten yrittäjä tai yritys voi viestiä odottamattomasta tapahtumasta? Onko tällaiselle uutiselle tilaa?...