Yksinyrittäjä! Tekninen osaamattomuus ei ole tyhmyyttä
Punakynäpaholainen kertoo, miten yksinyrittäjän osaamattomuus selätetään.

Yksi­ny­rit­tä­jä! Osaa­mat­to­muus ei ole tyh­myyt­tä — mark­ki­noin­ti ei ole yli­pää­se­mä­tön haas­te

Olet yksi­ny­rit­tä­jä, joka hal­lit­see täy­del­li­ses­ti oman alan­sa. Tie­dät, miten tuot­tee­si tai­pu­vat asiak­kait­te­si käyt­töön sekä miten pal­ve­lusi hel­pot­ta­vat koh­de­ryh­mä­si arkea. Kun istut asiak­kai­den kans­sa myyn­ti­pa­la­ve­ris­sa, osaat puhua hei­dät puo­lel­le­si mel­kein 80 % tilan­teis­ta. Osaa­mi­se­si rajoit­tuu kui­ten­kin sii­hen. Digi­taa­li­nen mark­ki­noin­ti ja vies­tin­tä tun­tu­vat vie­rail­ta ja haas­ta­vil­ta — samoin muu­kin sisäl­lön­tuot­ta­mi­nen. Olet kul­ke­nut kurs­seil­la, istu­nut webi­naa­reis­sa sekä kes­kus­tel­lut asiois­ta­si kon­sult­tien kans­sa. Jos­tain syys­tä et vain saa kiin­ni kai­kes­ta sii­tä. Sosi­aa­li­sen median päi­vi­tyk­set, verk­ko­si­vu­jen yllä­pi­to, asiak­kai­den tavoit­ta­mi­nen ja myyn­ti­kam­pan­joi­den suun­nit­te­lu eivät tule sinul­ta ollen­kaan luon­nos­taan, ja ne vie­vät enem­män aikaa ja ener­gi­aa kuin itse työn teke­mi­nen. Älä häpeä, kos­ka täl­lai­nen tek­ni­nen osaa­mat­to­muus ei ole tyh­myyt­tä.

Nyky­ajan tek­ni­nen osaa­mat­to­muus ei tar­koi­ta pel­käs­tään tie­to­ko­nei­den käyt­töä. Se tar­koit­taa myös tai­toa hyö­dyn­tää digi­taa­lis­ta maa­il­maa oman lii­ke­toi­min­nan edis­tä­mi­seen. Kun päi­vät täyt­ty­vät oman ydin­osaa­mi­sen paris­sa, mark­ki­noin­ti ja vies­tin­tä voi­vat jää­dä sivu­roo­liin ja ener­gi­aa ei vält­tä­mät­tä rii­tä enää kai­ken muun jäl­keen sii­hen. Tämä voi olla tur­haut­ta­vaa ja jos­kus jopa lan­nis­ta­vaa, kun näet, kuin­ka kil­pai­li­ja­si menes­ty­vät ver­kos­sa ja tavoit­ta­vat uusia asiak­kai­ta suju­vas­ti. Tie­sit­hän, että et ole yksin? Monet yksi­ny­rit­tä­jät kamp­pai­le­vat saman ongel­man kans­sa. Tämä tari­na voi­si olla kenen tahan­sa yrit­tä­jän arjes­ta, joka hal­lit­see yhden asian mes­ta­ril­li­ses­ti, mut­ta kai­paa apua tek­ni­sen osaa­mat­to­muu­den haas­tei­den selät­tä­mi­sek­si. Onnek­si on ole­mas­sa mei­tä osaa­jia sekä hei­dän tuot­ta­mia rat­kai­su­ja, jot­ka voi­vat aut­taa sinua kehit­tä­mään mark­ki­noin­tia ja vies­tin­tää, joi­ta tar­vit­set menes­tyäk­se­si. Me joh­dat­te­lem­me koh­de­ryh­mä­si ovel­le­si ja sinä valit­set heis­tä oikeat asiak­kaa­si.

Yksi­ny­rit­tä­jä! Kaik­ki meis­tä eivät ole nyky­tek­nii­kan ammat­ti­lai­sia

Ylei­siä tek­ni­sen osaa­mat­to­muu­den merk­ke­jä ovat:

  • Laa­tuon­gel­mat: Yrit­tä­jä, joka ei hal­lit­se tek­ni­siä työ­ka­lu­ja ja ohjel­mis­to­ja, voi tuot­taa tuot­tei­ta tai pal­ve­lu­ja, joi­den tek­ni­nen laa­tu on heik­ko. Esi­mer­kik­si mark­ki­noin­ti­ma­te­ri­aa­lien laa­tu voi olla alhai­nen, verk­ko­si­vus­to voi olla epä­käy­tän­nöl­li­nen tai asia­kas­pal­ve­lu­jär­jes­tel­mät voi­vat olla tehot­to­mia.
  • Yksi­puo­li­set pal­ve­lut: Osaa­mat­to­muus voi joh­taa sii­hen, että yri­tys tar­jo­aa vain yksin­ker­tai­sia tai rajoi­tet­tu­ja pal­ve­lu­ja. Esi­mer­kik­si verk­ko­kau­pan perus­ta­mi­nen voi olla haas­ta­vaa ilman tar­vit­ta­vaa tek­nis­tä osaa­mis­ta, mikä rajoit­taa yri­tyk­sen kas­vu­mah­dol­li­suuk­sia.
  • Näky­mi­nen haku­tu­lok­sis­sa: Haku­ko­neop­ti­moin­nin (SEO) ymmär­tä­mät­tö­myys voi tar­koit­taa, että yri­tyk­sen verk­ko­si­vus­to ei ole opti­moi­tu haku­ko­neil­le. Tämä voi joh­taa sii­hen, että poten­ti­aa­li­set asiak­kaat eivät löy­dä yri­tys­tä hel­pos­ti inter­ne­tis­tä, mikä vähen­tää myyn­ti­mah­dol­li­suuk­sia. Ajoit­tain tämä voi olla kun­nos­sa, mut­ta sil­loin syy voi olla mm. sii­nä, että yrit­tä­jä ei osaa yhdis­tää mak­set­tua ja orgaa­nis­ta sisäl­töä toi­mi­vas­ti yhteen,
  • Some­mark­ki­noin­nin tehok­kuus: Tek­ni­nen osaa­mat­to­muus voi estää yrit­tä­jää käyt­tä­mäs­tä sosi­aa­li­sen median alus­to­ja tehok­kaas­ti. Tämä voi vai­kut­taa yri­tyk­sen brän­din näky­vyy­teen, mark­ki­noin­tiin ja asia­kas­vuo­ro­vai­ku­tuk­seen. Samat ase­tuk­set eivät toi­mi kai­kil­le, vaan koh­de­ryh­män sel­key­tys on aina avain näky­vyy­den tehos­ta­mi­seen.
  • Asiak­kai­den huo­mioin­ti: Monet nyky­ai­kai­set lii­ke­toi­min­ta­työ­ka­lut mah­dol­lis­ta­vat inte­rak­tii­vis­ten ele­ment­tien, kuten asia­kas­pa­laut­teen, kyse­ly­jen ja live-cha­tin, integroi­mi­sen yri­tyk­sen toi­min­taan. Osaa­mat­to­muus voi estää näi­den työ­ka­lu­jen käy­tön, mikä vähen­tää asia­kas­vuo­ro­vai­ku­tus­ta ja asia­kas­tyy­ty­väi­syyt­tä.
  • Tie­to­tur­va-aukot: Osaa­mat­to­muus voi joh­taa tie­to­tur­va­ris­kien huo­miot­ta jät­tä­mi­seen, mikä voi vaa­ran­taa sekä yri­tyk­sen että sen asiak­kai­den tie­to­tur­van. Tämä voi ilme­tä esi­mer­kik­si huo­nos­ti suo­jat­tui­na verk­ko­si­vus­toi­na tai epä­var­moi­na mak­su­jär­jes­tel­mi­nä.
  • Vää­rät työ­ka­lut: Tek­ni­nen osaa­mat­to­muus voi joh­taa sii­hen, että yrit­tä­jä käyt­tää vää­riä tai tehot­to­mia työ­ka­lu­ja. Tämä voi hidas­taa lii­ke­toi­min­nan pro­ses­se­ja ja teh­dä toi­min­nas­ta tehot­to­man, mikä vai­kut­taa yri­tyk­sen toi­min­nan tulok­seen.
  • Visu­aa­li­suus: Tek­ni­nen osaa­mat­to­muus voi rajoit­taa yrit­tä­jän kykyä luo­da visu­aa­li­ses­ti hou­kut­te­le­vaa ja ammat­ti­mais­ta mark­ki­noin­ti­ma­te­ri­aa­lia ja verk­ko­si­vus­toa. Tämä voi hei­ken­tää yri­tyk­sen veto­voi­maa ja vai­kut­taa nega­tii­vi­ses­ti asia­kas­ko­ke­muk­seen.

Tek­ni­sen osaa­mi­sen paran­ta­mi­sek­si yrit­tä­jien tuli­si inves­toi­da kou­lu­tuk­seen ja resurs­sei­hin, jot­ka aut­ta­vat hei­tä oppi­maan uusia tai­to­ja ja hyö­dyn­tä­mään nyky­ai­kai­sia työ­ka­lu­ja. Tek­ni­sen osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen voi paran­taa yri­tyk­sen laa­tua, saa­vu­tet­ta­vuut­ta ja kil­pai­lu­ky­kyä mer­kit­tä­väs­ti.

Kun yksi­ny­rit­tä­jä kamp­pai­lee tek­ni­sen osaa­mat­to­muu­den kans­sa, avun hake­mi­nen ammat­ti­lai­sel­ta voi olla rat­kai­se­va askel koh­ti menes­tys­tä. Sisäl­lön­tuot­ta­ja­na tai sisäl­tö­mark­ki­noin­nin kon­sult­ti­na tar­joan juu­ri sitä asian­tun­te­mus­ta, jota tar­vit­set ylit­tääk­se­si nämä tek­ni­set esteet. Autan sinua paran­ta­maan mark­ki­noin­ti­ma­te­ri­aa­lie­si laa­tua, laa­jen­ta­maan pal­ve­lu­va­li­koi­maa­si ja opti­moi­maan verk­ko­si­vus­to­si haku­ko­nei­ta var­ten. Lisäk­si tehos­tan sosi­aa­li­sen median stra­te­gioi­ta­si ja lisääm­me asia­kas­vuo­ro­vai­ku­tus­ta inte­rak­tii­vis­ten ele­ment­tien avul­la. Huo­leh­din tie­to­tur­vas­ta­si ja autan valit­se­maan oikeat työ­ka­lut yri­tyk­se­si tar­pei­siin. Yhdes­sä voim­me luo­da hou­kut­te­le­van visu­aa­li­sen ilmeen, joka erot­taa yri­tyk­se­si kil­pai­li­jois­ta ja hou­kut­te­lee asiak­kai­ta.

Älä anna tek­ni­sen osaa­mat­to­muu­den hidas­taa menes­tys­tä­si – ota yhteyt­tä ja aloi­te­taan yhteis­työ, joka vie yri­tyk­se­si uuteen kas­vuun.