"Tekoäly" | Punakynäpaholainen® | Henna Eklund

Viestintä kehittyy jatkuvasti, ja digitaalinen sisältö on tärkeämpää kuin koskaan. Olen Punakynäpaholainen, UX Copywriter, ja työssäni asetan aina käyttäjän kaiken viestinnän keskiöön. UX-kirjoittaminen tulee siis sydämestäni. Tekoäly on tullut monelle yrittäjälle avuksi perusarkeen, mutta myös sekoittamaan hieman pakkaa. Asiakaspalverissa näytteitteni jälkeen asiakas heitti hauskan kiteytyksen keskustelun lopuksi ja kysyi minulta asiakaspalaverin päätteeksi: "Oletko UX Copywriter?" Empimättä vastasin kyllä. Kun lopetimme verkkopalaverin, jäin vielä kuitenkin prosessoimaan asiaa....

Miten kirjoittaminen voi helpottua - ilman tekoälyäkin? Kirjoittaminen on keskeinen taito työelämässä, oli kyse sitten vaikuttavista sähköposteista, koukuttavasta sisällöstä verkkosivuillasi tai syvällisistä raporteista, jotka vakuuttavat sidosryhmäsi. Nyt annan sinulle 10 tapaa, jotka auttavat sinua hiomaan kirjoitustaitojasi ja kommunikoimaan tehokkaammin. Ohessa on myös promptivinkkejä, jotka eivät varsinaisesti luo sinulle sisältöä, vaan toimivat sparraustukena....

Ennen saatoin kirjoitella ja muokkailla tekstiä pitkän aikaa, jotta sain sellaisen valmiin ja julkaistavan sisällön aikaiseksi, joka miellytti silmääni. Voit varmasti kuvitella, että se rima on varsin korkealla. Nyt tekeminen on nopeutunut, koska pyydän kustannustoimittajakseni tekoälyn. Se on nopeuttanut prosessia huomattavasti. Kirjoitin siitä samasta aiheesta aiemmin blogissani "Tekoäly osaksi sisällöntuotantoa? Onnistuu!"....

Tekoäly tarjoaa yrittäjille uudenlaisia mahdollisuuksia blogikirjoittamisen saralla. Blogi on oivallinen työkalu moneen tarpeeseen ja siitä syystä sillä on useita erilaisia nimiäkin. Blogi on sen verran tuttu genre meille jokaiselle, kun pohdimme tekstejä, joita luemme ja sivuamme arjessamme. Yrittäjälle blogi tarjoaa erinomaisen tavan esitellä omaa osaamistaan, tuoda esiin alakohtaista asiantuntijuutta ja avata dialogia potentiaalisten asiakkaiden sekä sidosryhmien kanssa....

Työkseni käyn läpi eri alojen yritysten Facebook-sivuja. Olen huomannut yhden todella mielenkiintoisen seikan: Miksi niitä ei personoida? Miksi niitä ei laiteta yrityksen näköiseksi? Joistakin puuttuu jopa kansikuva, joistakin profiili tai muuten tiedot yrittäjästä itsestään. Päätin koostaa tähän Punakynäpaholaisen blogipostaukseen muutaman vinkin, joilla yrityksen Facebook-sivut saadaan helposti ”hakukoneystävällisiksi”. Onneksi Facebook nykyään kertoo, mitä kannattaisi laittaa esille....

Kirjalliset viestit ovat ammattilaisen käyntikortti. Jokaisen on osattava laatia työssään kiinnostavia, selkeitä ja asiallisia viestejä. Tietoa hakiessasi olet varmasti törmännyt aiheisiin liittyvillä sivustoilla monipuolisiin tapoihin tuottaa sisältöä - tekoälyllä tai ilman. Tosiasia on, että jokaisella meistä on oma tapamme ja tyylimme, ja se säilyy, vaikka tekoäly voisi mukailla sitä. Miksi tekoälyn tuottama teksti pitäisi pystyä erottamaan "aidosta" tekstistä?...

Tekoälyohjelmistot ovat perusarkeamme työelämässä ja ne nopeuttavat tekemistä monella tavalla. Se, joka osaa käyttää ohjelmia oikein, saa aikaan paljon. Se, jolle ohjelmien käyttö on haastavampaa, ei välttämättä saa niistä irti sitä, mitä toivoo. Vaikka kielimallit, esim. ChatGPT-4:ssä o-mallit, kehittyvät ja parantavat virheiden käsittelyä ja tarjoavat entistä tarkempia vastauksia, toimintamalli ei muutu miksikään. Usein ongelmia tulee eteen juuri kirjallisen syötteen kanssa. Selkeä ja täsmällinen prompti eli kehoite - Punakynäpaholaisen termein pisto - takaa tarkoituksenmukaiset vastaukset....

Termit mediakriittisyys, medialukutaito, vaikuttajaviestintä, kampanjakeskeinen viestintä tai jatkuva viestintä ovat oikeastaan herkkusanoja oman alani ihmisille. Niille tyypeille, jotka tuottavat nämä tekstit, podcastit ja videot, rakentavat kaupalliset viestit Teitä palveleviksi ja Teidän tarpeita hiveleviksi. Meille, viestintuojille, on tärkeintä, että “me viihdytämme Teitä ja Te viihdytte”. Samasta YUP lauloi aikoinaan kauniisti omalla sympaattisella tavallaan. Mikä on medialukutaidon tarve tekoälymurroksessa?...

Hyvin yleisiä kysymyksiä yritysrintamalla ovat seuraavat: "Miksi jokainen yrittäjä tarvitsee uutiskirjeen? Kuka nyt uutiskirjettäni kaipaisi?" Älä mene tuohon lankaan. Tämä on perinteistä suomalaista aliarviointia, kun ajatellaan omaa työtä tai esimerkiksi tubettamista, podcasteja tai mitä tahansa tekemistä, joka sisältää ammattitaidon esittelemistä. Oletko pohtinut tuollaisia? Lopeta se heti. Kun tästä aliarvioimisesta on päässyt yli, usein seuraavaksi ongelmaksi muodostuu uutiskirjeen kanssa se, mitä laitan sisällöksi. Tekoäly voi auttaa tässä, mutta se ei välttämättä kerro asioita äänelläsi. Jotta saisit uutiskirjeestä omasi, sen kirjoittamista tulee...