"Tekoäly" | Punakynäpaholainen® | Henna Eklund

Miten kirjoittaminen voi helpottua - ilman tekoälyäkin? Kirjoittaminen on keskeinen taito työelämässä, oli kyse sitten vaikuttavista sähköposteista, koukuttavasta sisällöstä verkkosivuillasi tai syvällisistä raporteista, jotka vakuuttavat sidosryhmäsi. Nyt annan sinulle 10 tapaa, jotka auttavat sinua hiomaan kirjoitustaitojasi ja kommunikoimaan tehokkaammin. Ohessa on myös promptivinkkejä, jotka eivät varsinaisesti luo sinulle sisältöä, vaan toimivat sparraustukena....

Ennen saatoin kirjoitella ja muokkailla tekstiä pitkän aikaa, jotta sain sellaisen valmiin ja julkaistavan sisällön aikaiseksi, joka miellytti silmääni. Voit varmasti kuvitella, että se rima on varsin korkealla. Nyt tekeminen on nopeutunut, koska pyydän kustannustoimittajakseni tekoälyn. Se on nopeuttanut prosessia huomattavasti. Kirjoitin siitä samasta aiheesta aiemmin blogissani "Tekoäly osaksi sisällöntuotantoa? Onnistuu!"....

Tekoäly tarjoaa yrittäjille uudenlaisia mahdollisuuksia blogikirjoittamisen saralla. Blogi on oivallinen työkalu moneen tarpeeseen ja siitä syystä sillä on useita erilaisia nimiäkin. Blogi on sen verran tuttu genre meille jokaiselle, kun pohdimme tekstejä, joita luemme ja sivuamme arjessamme. Yrittäjälle blogi tarjoaa erinomaisen tavan esitellä omaa osaamistaan, tuoda esiin alakohtaista asiantuntijuutta ja avata dialogia potentiaalisten asiakkaiden sekä sidosryhmien kanssa....

Työkseni käyn läpi eri alojen yritysten Facebook-sivuja. Olen huomannut yhden todella mielenkiintoisen seikan: Miksi niitä ei personoida? Miksi niitä ei laiteta yrityksen näköiseksi? Joistakin puuttuu jopa kansikuva, joistakin profiili tai muuten tiedot yrittäjästä itsestään. Päätin koostaa tähän Punakynäpaholaisen blogipostaukseen muutaman vinkin, joilla yrityksen Facebook-sivut saadaan helposti ”hakukoneystävällisiksi”. Onneksi Facebook nykyään kertoo, mitä kannattaisi laittaa esille....

Kirjalliset viestit ovat ammattilaisen käyntikortti. Jokaisen on osattava laatia työssään kiinnostavia, selkeitä ja asiallisia viestejä. Tietoa hakiessasi olet varmasti törmännyt aiheisiin liittyvillä sivustoilla monipuolisiin tapoihin tuottaa sisältöä - tekoälyllä tai ilman. Tosiasia on, että jokaisella meistä on oma tapamme ja tyylimme, ja se säilyy, vaikka tekoäly voisi mukailla sitä. Miksi tekoälyn tuottama teksti pitäisi pystyä erottamaan "aidosta" tekstistä?...

ChatGPT sekä muut tekoälyohjelmistot hiipivät hiljalleen perusarkeemme enemmän ja enemmän. Se, joka osaa käyttää työkalua oikein, saa aikaan paljon. Se, jolle työkalun käyttö on haastavampaa, ei välttämättä saa siitä irti sitä, mitä toivoo. Nauran edelleenkin ajoittain videoille, joissa pyydetään Siriltä vastausta, mutta saa vastaukseksi aivan jotain muuta, koska Siri ei ymmärrä kysymystä. Sama ongelma tulee eteen valitettavasti myös kirjallisen syötteen kanssa. Jos et osaa kirjoittaa promptia selkeästi ja ymmärrettävästi, et myöskään saa oikeaa vastausta....

Termit mediakriittisyys, medialukutaito, vaikuttajaviestintä, kampanjakeskeinen viestintä tai jatkuva viestintä ovat oikeastaan herkkusanoja oman alani ihmisille. Niille tyypeille, jotka tuottavat nämä tekstit, podcastit ja videot, rakentavat kaupalliset viestit Teitä palveleviksi ja Teidän tarpeita hiveleviksi. Meille, viestintuojille, on tärkeintä, että “me viihdytämme Teitä ja Te viihdytte”. Samasta YUP lauloi aikoinaan kauniisti omalla sympaattisella tavallaan. Mikä on medialukutaidon tarve tekoälymurroksessa?...

Myös uutiskirjeet kaipaavat tarkempaa suunnitelmaa. Usein ongelmaksi muodostuu uutiskirjeen kanssa se, mitä laitan sisällöksi? Uutiskirjeillekin on asetettava tavoitteet sekä niillä pitää olla strategiansa. Kun haluat vahvistaa uutiskirjeittesi vaikutusta, muista aina nämä pari kultaista perussääntöä. ...