"Tarinallistaminen" | Punakynäpaholainen® | Henna Eklund

Miten tarinallistamista voi hyödyntää parhaiten yritysviestinnässä? Tapoja on monia ja jokaisella yrityksellä on omat tarinansa ja tyylinsä. Idea on kuitenkin kertoa ne tarinat, valloittaa niiden avulla asiakkaan sydän + jäädä mieleen. Ennen kuin tällaista brändiviestintää lähtee tekemään on hyvä laatia suunnitelma. Keskeinen seikka tässä sisältösuunnitelmassa on muistaa, kenelle nämä sisällöt kerrotaan ja millaiset sisällöt tähän kohderyhmään uppoavat. Haluatko esimerkkejä? Ole hyvä! ...

Viime aikoina keskustelua ovat herättäneet tekoälyn tuottamat persoonattomat tekstit. Mihin ovat kadonneet sisältöjen yksilöllisyys sekä omaperäisyys? Sisältöjä tuotteista ja palveluista tuotetaan runsaasti tekoälyn tukemana, jolloin melkein jokainen niistä noudattaa samaa sabluunaa. Pahimmassa tapauksessa samat sanatkin saattavat toistua jokaisessa viestissä. Pelottavaa? Miten voit tehdä sisällöistäsi erottuvampia? Se onnistuu helposti kertomalla kokemuksista faktan lomassa. Näitä ovat esimerkiksi asiakastarinat, yritystarinat sekä työntekijätarinat. Tällaiset luovemmat tarinat voivat erottaa brändisi kilpailijoista ja jättää pysyvän vaikutelman asiakkaisiin....

Kun asiasanasuunnittelu tehdään huolella ja se yhdistetään kattavaan avainkohderyhmälle suunnattuun sisältömarkkinointiin, tulokset ovat olleet monelle yritykselle varsin palkitsevia. Tarinankerronnassa tärkeintä on juuri sanasto sekä sen sopivuus kohteeseen eli asiakaskuntaan. Tarinan sanasto ei kuitenkaan saa olla yleistason kuvauksia pullollaan, vaan sanojen tulee olla syvemmältä louhittuja....

Kun koulutan sisällöistä ja markkinoinnista, painotan aina, kuinka niiden tulisi synkata yhteen. Markkinointijulkaisuja ja -sisältöjä tuottaessani, pohdin nimittäin aina, kuinka sisältö sopii potentiaaliselle ostavalle yleisölle eli kohderyhmälle. Sisältöjen tulisi aina palvella kohderyhmän tarpeita - niiden tulisi tiedottaa, herättää tunteita sekä synnyttää aina tarve ja saada kohderyhmäläinen vielä painamaan sitä punaista nappia eli ostamaan tuote/palvelu. Onnistuneimmin teet sen muokkaamalla tuotteesi tai palvelusi ominaisuuksista etuja sekä hyötyjä. Se on todellista "gurumarkkinointia"....

Miten yritystarinat kerrotaan iskevästi, osuvasti ja koukuttavasti? Jos yrityksestä kerrotaan tarina, miten se rakennetaan? Mikä on yritystarinan idea? Nämä ovat peruskysymykset, jotka kuulen aloittaessani työt. Paras kommentti, jonka kuulin: "Ei nyt v**** mitään romaania tarvitse kirjoittaa!" ...