"Sisällöntuottaminen" | Punakynäpaholainen® | Henna Eklund

Tämä aihe tulee sydämestä - puhun nyt nimittäin kirjoitusvirheet. Tiedän, että mikään ei voi olla täydellistä. Oli tekstinä sähköposti, verkkosivun sisältö, kuten tämä blogi, somepostaus tai uutiskirjeen sisältö, luen jokaisen tekstini uudelleen useamman kerran kirjoittamisen jälkeen. Se on osa prosessia, koska mitään sisältöjä ei vain huitaista maailmaan. Kehitän mielelläni sisältöjä ensimmäisen version jälkeen, lisään niihin tarvittaessa uutta sekä tietysti karsin ja muokkaan ensimmäistä versiota tehokkaammaksi viestiksi. Sellaisella sisällöllä on kärki, joka vastaa kohderyhmän tarpeisiin sekä joka aukaisee käsiteltävää asiaa selkeästi...

Miten tarinallistamista voi hyödyntää parhaiten yritysviestinnässä? Tapoja on monia ja jokaisella yrityksellä on omat tarinansa ja tyylinsä. Idea on kuitenkin kertoa ne tarinat, valloittaa niiden avulla asiakkaan sydän + jäädä mieleen. Ennen kuin tällaista brändiviestintää lähtee tekemään on hyvä laatia suunnitelma. Keskeinen seikka tässä sisältösuunnitelmassa on muistaa, kenelle nämä sisällöt kerrotaan ja millaiset sisällöt tähän kohderyhmään uppoavat. Haluatko esimerkkejä? Ole hyvä! ...

Viestintä kehittyy jatkuvasti, ja digitaalinen sisältö on tärkeämpää kuin koskaan. Olen Punakynäpaholainen, UX Copywriter, ja työssäni asetan aina käyttäjän kaiken viestinnän keskiöön. UX-kirjoittaminen tulee siis sydämestäni. Tekoäly on tullut monelle yrittäjälle avuksi perusarkeen, mutta myös sekoittamaan hieman pakkaa. Asiakaspalverissa näytteitteni jälkeen asiakas heitti hauskan kiteytyksen keskustelun lopuksi ja kysyi minulta asiakaspalaverin päätteeksi: "Oletko UX Copywriter?" Empimättä vastasin kyllä. Kun lopetimme verkkopalaverin, jäin vielä kuitenkin prosessoimaan asiaa....

Järjestin 5.9. yrittäjän päivän kunniaksi Q&A-session ja pyysin seuraajiani lähettämään minulle kysymyksen, joka liittyy viestintään ja sisällöntuottamiseen eli erilaisten kirjoitettujen sisältöjen tuottamiseen. Ensimmäinen kysymys koski tone of voicea eli äänensävyä. Kysyjä on ihastellut suuresti Punakynäpaholainen-brändiäni ja niinpä hän halusi tietää, miten toimivan tone of voicen saisi kehitettyä myös omalle yritykselleen. Hän ei halua olla osa massaa, vaan erottua jollakin sopivalla kärjellä muiden saman alan toimijoiden joukosta....

Kun aloittelin yrittäjäjyyttäni, ensimmäinen inspiroiva kokemus oli kuunnella Katleena Kortesuon puhetta kriisiviestinnästä. Twiittailin kommentteja sekä lainauksia puheesta eetteriin. Kun hän oli lopettanut esityksensä, hän ilmeisesti kävi tarkkaan läpi twiitit, joita hänestä oli tapahtumaan liittyen kirjoiteltu. Olin innoissani, kun Katleena tykkäsi twiiteistäni ja pyysi lopulta myös porisemaan hänen kanssaan. Tein työtä käskettyä ja keskustelutuokiomme päätteeksi sain lahjaksi hänen kirjansa "Riko lasi hätätilanteessa", joka on kriisiviestinnän pikaopas johtajalle. Aloittelevalle viestinnän alan yrittäjälle kirja oli arvokas lahja.Katleena on tunnettu kriisiviestinnän ammattilainen, joka jakaa...

Työelämä sekä siviilielämäkin nykyään rakentuu tekstien ja erilaisten sisältöjen ympärille. Markkinoiva kirjoittaminen korostuu kaikkialla viestinnässämme enemmän ja enemmän, koska jokainen meistä haluaa erottua. Olit sitten kotona tai toimistolla, tärkein viestintä tapahtuu usein juuri sähköpostin tai muun sähköisen välineen avulla. Kasvokkuus unohtuu välillä täysin ja tekstin arvo korostuu. Kuinka usein kirjoittelet oheisia viestejä: "Mitä on ruokana?" "Milloin mennään?" "Milloin tulet?" "Missä olette?" Vaikka näitä esimerkkejä ei voi huippukirjallisuudeksi kutsua, kertovat ne meille sen, että keskeistä on ns. tekstin pohjalta viestittely. Miten...

Verkkosivujen vanhoja sisältöjä on ajoittain hyvä muokkailla eli seo-optimoida ja lisätä sinne hakuja tukevaa ajankohtaista sekä uutta sisältöä. Kun autan asiakastani rakentamaan verkkosivuja, haastattelen yleensä myös asiakkaan työntekijät. He toimivat siinä rajapinnassa, joka näkee, mitkä sisällöt toimivat ja mitkä eivät. Lisäksi heiltä saan tuoreimmat ajatukset siitä, mitä sivuille pitäisi lisätä. Kun sisältöjä uusii tällä tavalla, sivustolle syntyy helposti konkreettiselle kohderyhmälle kohdennettua sisältöä, johon hakukoneet nätisti nappaavat kiinni ja Googlekin ymmärtää, että verkkosivuilla on oikeasti merkitystä. ...

Oletko kuullut termin ajatusjohtaja (englanniksi “thought leader”)? Lyhyesti ajatusjohtajaa voisi kutsua visionääriksi tai opettajaksi. Tom Laineen mielestä “ajatusjohtajuuden saavuttamiseen vaaditaan näkemyksellisyyttä, kykyä ajatella nykyisen tilanteen ulkopuolelle tai tulevaisuuteen, ja taitoa ajatella ja esitellä muille asioita, joita suurin osa ei ole vielä osannut ajatella tai ainakaan sanoittaa ja tuoda julki.” Lue, mitä ajatusjohtajalta vaaditaan....

Ennen saatoin kirjoitella ja muokkailla tekstiä pitkän aikaa, jotta sain sellaisen valmiin ja julkaistavan sisällön aikaiseksi, joka miellytti silmääni. Voit varmasti kuvitella, että se rima on varsin korkealla. Nyt tekeminen on nopeutunut, koska pyydän kustannustoimittajakseni tekoälyn. Se on nopeuttanut prosessia huomattavasti. Kirjoitin siitä samasta aiheesta aiemmin blogissani "Tekoäly osaksi sisällöntuotantoa? Onnistuu!"....

Tekoäly tarjoaa yrittäjille uudenlaisia mahdollisuuksia blogikirjoittamisen saralla. Blogi on oivallinen työkalu moneen tarpeeseen ja siitä syystä sillä on useita erilaisia nimiäkin. Blogi on sen verran tuttu genre meille jokaiselle, kun pohdimme tekstejä, joita luemme ja sivuamme arjessamme. Yrittäjälle blogi tarjoaa erinomaisen tavan esitellä omaa osaamistaan, tuoda esiin alakohtaista asiantuntijuutta ja avata dialogia potentiaalisten asiakkaiden sekä sidosryhmien kanssa....

Kun teet työnhakua, eteen saattaa tulla SE ilmoitus, joka saa sinut henkäisemään: "Wau! Tuossa on juuri sellainen ilmoitus, minne haluaisin lähettää hakemuksen." Paneudut hetken ilmoitukseen ja pohdit samalla, miten voisin osaamisellasi tuoda vaaditut ominaisuudet ja taidot. Aloitat hakemuksen kirjoittamisen, ja jokin tökkii. Rekrytointiviestintä kaipaa suunnitelman. Onko sinulla jo sellainen? Haluatko 3 vinkkiä työnhakuun?...

Mieleenpainuvin markkinointi on usein tunteita herättävää — näitä tunteita ovat yleensä joko ilo, suru tai viha. Niiden pohjalta syntyvät huomaamattakin päätökset joko hankkia tavara tai palvelu, tukea toimintaa tai olla hankkimatta ja irvistää joka kerta, kun tuotteen / palveluntarjoajan näkee jossakin. Tällaista markkinointia kutsutaankin neuromarkkinoinniksi. Neuromarkkinointi tarjoaa meille mahdollisuuden ymmärtää, miten erilaiset ärsykkeet vaikuttavat kuluttajan alitajuntaan ja päätöksentekoon....

Sisältöjen tekeminen on kokonaisuus. Osa tätä kokonaisuutta ovat myös vaihtoehtoiset kuvatekstit eli alt-tekstit. Sisältöjä tuotetaan aina lukijalle, kohderyhmälle, ja siksi alt-tekstit ovat tärkeä osa käyttäjäkokemusta. Kuten esimerkissäni, lataamattomien kuvien sijaan käyttäjät näkevät vaihtoehtoisen tekstin, joka auttaa ymmärtämään kuvan sisältöä. Vaikka kuvaa ei näkyisi, vaihtoehtoinen teksti tarjoaa tiedon siitä, mitä kuvassa olisi ollut. Se tukee viestin saavutettavuutta. Parhaimmillaan alt-tekstit kertovat kuvista kaiken eli ovat ns. tekstivastineita kuville. ...

Kun asiasanasuunnittelu tehdään huolella ja se yhdistetään kattavaan avainkohderyhmälle suunnattuun sisältömarkkinointiin, tulokset ovat olleet monelle yritykselle varsin palkitsevia. Tarinankerronnassa tärkeintä on juuri sanasto sekä sen sopivuus kohteeseen eli asiakaskuntaan. Tarinan sanasto ei kuitenkaan saa olla yleistason kuvauksia pullollaan, vaan sanojen tulee olla syvemmältä louhittuja....

"Pistetään verkkosivut pystyyn, hankitaan somekanavat, siirretään nuo turhat puhelinvastaajat pois ja siirrytään digiaikaan. Tekoäly rakentaa meille tekstit ja työntekijät kyllä ehtivät hoitaa ne sisällöt verkkoon." Kuulostaako tutulta? Tuolla tavalla viestinnälle ja selkeille ohjeistuksille kävi, kun astuimme digiaikaan. Yleisin vastaus avunpyyntöön on: "Katso verkkosivuilta tai hae somesta. Siellä ne kaikki tiedot ovat."Nyt esitän sinulle kysymyksen: "Mikä merkitys verkkosivuillasi on oikeasti?" Kun asiaa tarkastellaan yrityksen kautta, verkkosivut ovat joillekin tietopankki, joillekin turhake. ...

Kun lisäät laadukkaiden linkkien eli backlinkkien määrää, johdatat tehokkaammin potentiaalisia asiakkaita verkkosivustollesi. Jos mietit käyttäytymistäsi verkossa eli jos törmäät luottamasi tahon sivustolla mielenkiintoiseen linkkiin, joka johtaa aiheesta kertovalle verkkosivustolle, mahdollisesti myös napsautat sitä, eikö? Miten se sitten tapahtuu niin, että se mielenkiintoinen linkki olisi omasi?...

Joskus on aika muuttaa suuntaa tai toimintamalleja eli kehittää viestinnälle selkeä sisältöstrategia ja sitä tukeva sisältösuunnitelma. Kukaan meistä ei voi jatkaa samoilla eväillä eteenpäin loputtomasti, vaan ajoittain pitää miettiä hieman pidemmälle eteenpäin. Muutospaineen voi aiheuttaa yrityksen kasvu, henkilöstön muutokset tai sitten ihan vain sisällön sopivuus tai sisällön kiinnostavuuden lisääminen kohderyhmän parissa. Silloin on aika vaihtaa levyä ja selvittää, mikä toimii ja mikä ei....

Nyt on aika siis piristää paikallisnäkyvyyttä. Miten nousemme sitten esiin paikallisille palveluamme etsiville ihmisille? Kun markkinointia mietitään, kannattaa silloin nostaa myös paikallinen hakukoneoptimointi sekä paikallinen markkinoinnin kohdennus pöydälle. Millaisia ovat yritykset, jotka tarvitsevat paikallista hakukoneoptimointia sekä markkinoinnin kohdennusta?...