“Miten kirjoitan kohderyhmääni puhuttelevan myyntikirjeen?” — AIDA? ANSVA?
Yrittäjän päivän (5.9.) kunniaksi järjestin Q&A‑session ja pyysin seuraajiani lähettämään minulle kysymyksen, joka liittyi viestintään ja sisällöntuottamiseen. Yksi saamistani kysymyksistä käsitteli myynti- ja markkinointiviestejä. Kun opetin myyntikirjeitä opiskelijoilleni, korostin aina, että myyntikirje on napakka ja iskevä. Kun viestiä kirjoitetaan, sisällöntuottajalla on selkeä kuva, kenelle hän sitä kirjoittaa ja mikä on viestin keskeinen tarkoitus. Vaikka amerikkalaiset osaavat myyntikirjeiden kirjoittamisen loistavasti, kaikki, mikä toimii Atlantin toisella puolella, ei välttämättä toimi täällä.
Nyt mieleesi voi jäädä pyörimään kysymys: “Miksei muka?” Tämä johtuu kohderyhmästä. Olen huomannut, että suomalaisille yrittäjille viesti on parempi sanoa suoraan ilman turhaa kiertelyä sekä kaartelua. He arvostavat eniten selkeyttä ja täsmällisyyttä. Silloin on hyvä käyttää juuri AIDA- tai oikeastaan ANSVA-mallia. Aluksi herätät kiinnostuksen (Attention), sen jälkeen kerrot tilanteesta, missä ongelma usein esiintyy (Need). Kun olet tehnyt tämän, on aika lähteä kohti positiivista eli miten sinun yrityksesi tuotteet tai palvelut auttavat tässä ongelmassa ja miten ne tekevät asiakasyrityksesi toiminnasta helpompaa (Satisfaction). Tätä voit täsmentää muutamalla komealla referenssillä toiminnastasi (Visualization) ja lopuksi kertoa, miten asiakas voi ottaa sinuun henkilökohtaisesti yhteyttä (Action).
Yrittäjänä tiedät, että aika on rahaa. Ajoittain asiakkaat tarvitsevat aikaa pohtia hankintaa, joten näissä tapauksissa myyntikirje tai oikeastaan myyntiviesti sähköpostilla voi olla hyvä tapa aloittaa vuorovaikutus. Kun potentiaalinen asiakas huomaa viestisi, hän jää pohtimaan sitä, koska koki viestin sisältämän tuotteen tai palvelun tarpeelliseksi. Tämä voi johdattaa asiakkaan tuotteesi / palvelusi luokse verkkosivuillesi ja hän voi tutkia yritystäsi enemmän sosiaalisessa mediassa, esim. LinkedInissä. Tässä vaiheessa voi tosin käydä nykyajan hektisessä maailmassa niin, että hän voi saada puhelun tai jokin muu asia vie hänen ajatuksensa muualle. Palaako hän enää lähettämäsi viestin ääreen? Monessa tilanteessa ei. Miten myyntikirjeen näkyvyyttä voi tehostaa?
Punakynäpaholaisen myyntikirjemalli — vaihe vaiheelta
Jos saisin valita myynti- eli markkinointikirjeen toteutuksen yrityksessä, tekisin sen vaiheissa ennemmin kuin lähettäisin kaiken tiedon heti asiakkaalle yhdessä kirjeessä. ANSVA-mallin pilkkominen erillisiin myyntikirjeisiin on mielestäni oivallinen tapa pitää liidi kuumana. Tällä tavalla pidät potentiaalisen asiakkaan kiinnostusta yllä lisäämällä ns. pökköä pesään vaihe vaiheelta. Kun toimit mallini mukaan, se antaa sinulle mahdollisuuden syventää vuorovaikutusta asiakkaasi kanssa askel askeleelta ja rakentaa luottamusta. Tipottelemalla myyntikirjeen osiin viestit asiakkaalle kuin ymmärtäisit hänen ongelmaansa joka kirjeessä enemmän ja enemmän. Jokainen kirje johdattaa potentiaalista asiakasta lähemmäksi toimintaa.
Jos haluat kokeilla Punakynäpaholaisen mallia, toimi näin:
1. A‑kirje: Herätä huomio!
A‑kirjeen ensimmäinen tavoite on herättää vastaanottajan huomio. Kun suunnittelet tätä viestiä, iske siinä suoraan kipupisteisiin. Ideana on herättää vastaanottaja huomaamaan mahdollinen ongelma avainliiketoiminnassaan. Nosta esiin ongelman eri puolia, joita he eivät ole aiemmin pohtineet syvällisesti, mutta jotka liittyvät olennaisesti heidän menestykseensä. Kirjeessä tulisi olla ripaus kiireen tunnetta, jotta vastaanottaja ymmärtää ongelman ratkaisemisen tarpeellisuuden. Tämä voi olla viittaus markkinatilanteen muutoksiin tai kilpailijoiden edellä pysymiseen. Lopuksi, vaikka A‑kirjeessä ei vielä tarjota yksityiskohtaista ratkaisua, anna lukijalle lupaus, että apua on saatavilla. Vaikka et vielä myy suoraan, kerro viestissä oivallus tai käytännön vinkki.
2. N‑kirje: Iske kipupisteeseen!
Nyt on aika konkretisoida ongelma eli N‑kirje syventyy aikaisemmassa kirjeessä herätettyyn ongelmaan. N‑kirje tekee ongelmasta konkreettisemman. Nyt kohdeyrityksen pitäisi ymmärtää, kuinka tämä ongelma vaikuttaa heidän liiketoimintaansa esimerkiksi asiakashankinnassa, näkyvyydessä tai tuottavuudessa. Esittele erilaisia faktoja, esimerkkejä sekä tilastoja, jotka osoittavat, miten tämä ongelma vaikuttaa muihin vastaaviin yrityksiin. Tämä tuo uskottavuutta ja luo paineen reagoida. N‑kirje korostaa, että jos ongelmaa ei ratkaista, yritys voi menettää mahdollisuuksia tai altistua vakaville seurauksille — yritys menettää asiakkaita, kilpailuasema huonontuu tai sitten kasvu hidastuu dramaattisesti. Mitä huonommat tilastot voit esitellä, sen parempi.
3. S‑kirje: Kerro ratkaisustasi!
Nyt on aika puhua yrityksestäsi ja sen tarjoamista ratkaisuista. Keskity siis antamaan selkeä ja helposti ymmärrettävä ratkaisu lukijan tunnistamaan ongelmaan. Tavoitteena on antaa asiakkaalle tunne, että ongelma voidaan ratkaista nopeasti ja helposti juuri Sinun kanssasi. Muokkaa ratkaisustasi yksinkertainen ja houkutteleva, että lukija ymmärtää heti sen hyödyt ja käyttökelpoisuuden. S‑kirjeen tavoitteena on osoittaa, miten ratkaisu voi parantaa suoraan yrityksen liiketoimintaa. Esimerkkejä tästä voivat olla tilastot tehostuneesta asiakashankinnasta, kasvavasta liikevaihdosta tai työnteon helpottumisesta ja työhyvinvoinnin parantumisesta. Lukijalle voi ajoittain syntyä pelkoja tai epäilyksiä ratkaisun toimivuudesta. Kirjeen tavoitteena on hälventää näitä epäilyksiä tarjoamalla selkeitä, konkreettisia esimerkkejä ja mahdollisesti asiakaskertomuksia. Käytä siis dataasi hyväksesi.
4. V‑kirje: Myy!
V‑kirjeessä on aika myydä. Tätä kirjettä voi mielestäni sanoa siksi aidoksi myyntikirjeeksi. Tämän kirjeen päätavoite on auttaa lukijaa näkemään, millainen heidän yrityksensä voisi olla, kun Sinun yrityksesi ratkaisee ongelman. Esittele toimintamallisi inspiroivasti ja vakuuttavasti. Rakenna tämä kirje niin, että kun kerrot jonkin ratkaisun, käytä sen tukena tarinoita ja esimerkkejä. Käyttämällä referensseinä aiempia asiakkaitasi tai esimerkkejä onnistumisista autat lukijaa näkemään, että he voivat saavuttaa todellista kehitystä kanssasi. Nämä tarinat tekevät visioista konkreettisempia ja tuovat inhimillistä kosketusta.
Pidä huoli, että V‑kirje vetoaa lukijan tunteisiin ja antaa heille tunteen, että ongelman ratkaiseminen ei ole vain järkevää, vaan myös mahdollistaa stressittömämmän ja menestyvämmän arjen. V‑kirjeen kautta lukija näkee, mitä hyötyä tarjoamastasi ratkaisusta on, miten heidän tulisi kokea houkutteleva paine ottaa seuraava askel.
5. A‑kirje: Muistuta!
Tämä on kriittisin kirje, jonka tarkoituksena on yksinkertaisesti muistuttaa olemassaolostasi ja laittaa kirjeesi vastaanottaja toimimaan. Jos hän ei toiminut V‑kirjeen jälkeen, nyt on aika pistää vauhtia rattaisiin eli laita tähän kirjeeseen tärkein kannustin. Tarjoa kirjeessä potentiaaliselle asiakkaalle jotain erityistä, joka saa hänet toimimaan välittömästi. Tämä voi olla esimerkiksi tarjous, ilmainen konsultaatio tai rajattu aikaikkuna, jonka aikana he vain voivat hyötyä erikoispalvelusta. Tämä kirje hälventää mahdolliset epävarmuudet, joita potentiaalisella asiakkaalla voi olla toiminnan aloittamisesta. Tämä voi tarkoittaa riskin vähentämistä, kuten “ilmainen kokeilu”, “rahat takaisin ‑takuu” tai “maksuton konsultointi”. Tärkeintä on luoda tunne kiireellisyydestä. Sano suoraan, että nyt on oikea aika toimia. Viivyttely voi maksaa yritykselle rahaa, asiakkaita tai mahdollisuuksia. Luo kiireen tuntu niin, että hän kokee, ettei hän voi enää odottaa.
Lisähuomioita
Voi olla, että tämä malli kuulosta sinusta turhankin hyvältä ja et ihan vielä vakuuttunut. Hyvä! Kaikessa viestinnässä on omat haasteensa. Samoin tässä mallissa. Lähettämällä myyntikirjeen tällä tavalla osissa pitää liidin lämpimänä ja muistuttaa, että yrityksesi on olemassa. Kun kirjeet toteutetaan tällä kaavalla, voit antaa enemmän asiakkaalle kuin pelkällä myyntikirjeellä. Asiakas kokee, että olet todella asiasi osaava tekijä ja sitoutunut tekemiseesi.
Jotta onnistut varmasti myyntikirjeissä, muista nämä:
- Rakenna jokainen viesti johdonmukaisesti: Jokaisella kirjeellä on oltava selkeä tavoite. Johdonmukainen viesti varmistaa, että asiakas etenee loogisesti kohti toimintaa.
- Personoi jokainen kirje: Kun kohdistat kirjeet avainkohderyhmällesi, varmista, että sisältö tuntuu henkilökohtaiselta ja relevantilta heidän liiketoiminnalleen. Voit käyttää esimerkkejä ja tarinallistaa tilanteita, jotka koskevat heidän arkeaan ja liiketoiminnan haasteita.
- Tarjoa arvoa jokaisessa kirjeessä: Vaikka et vielä myy suoraan, jokaisessa kirjeessä tulee olla asiakkaalle hyötyä – voit suurentaa antamasin vinkin arvoa kirje kirjeeltä. Näin pidät heidät sitoutuneina ja kiinnostuneina.
Toteuta myyntikirjeesi tällä Punakynäpaholaisen mallilla ja pidä liidit lämpiminä. Jokainen kirje tuo sinut lähemmäksi kauppaa. Ota yhteyttä, niin suunnitellaan, miten tämä malli toimisi sinun yrityksessäsi!