"Hakukoneoptimointi" | Punakynäpaholainen® | Henna Eklund

Eräs saamistani kysymyksistä koski juuri hakukoneoptimointia ja sitä, miten sen voi tehdä niin, että sisällön laatu ei kärsi siitä. Olen yrittäjänä törmännyt monenmoisiin rakennelmiin seo-sisällöissä viimeisen 8 vuoden aikana. Joillakin sivustoilla optimointi on toiminut, kun taas joillakin sivustoilla on optimoinnin kanssa seottu. Tällä tarkoitan sitä, että sisällön laatu on unohdettu silloin kokonaan ja sisällöt on tehty ns. hakukoneosumat edellä. Tällainen ei auta vastaanottajaa, vaan pikemminkin sekoittaa....

Verkkosivujen vanhoja sisältöjä on ajoittain hyvä muokkailla eli seo-optimoida ja lisätä sinne hakuja tukevaa ajankohtaista sekä uutta sisältöä. Kun autan asiakastani rakentamaan verkkosivuja, haastattelen yleensä myös asiakkaan työntekijät. He toimivat siinä rajapinnassa, joka näkee, mitkä sisällöt toimivat ja mitkä eivät. Lisäksi heiltä saan tuoreimmat ajatukset siitä, mitä sivuille pitäisi lisätä. Kun sisältöjä uusii tällä tavalla, sivustolle syntyy helposti konkreettiselle kohderyhmälle kohdennettua sisältöä, johon hakukoneet nätisti nappaavat kiinni ja Googlekin ymmärtää, että verkkosivuilla on oikeasti merkitystä. ...

Sisältöjen tekeminen on kokonaisuus. Osa tätä kokonaisuutta ovat myös vaihtoehtoiset kuvatekstit eli alt-tekstit. Sisältöjä tuotetaan aina lukijalle, kohderyhmälle, ja siksi alt-tekstit ovat tärkeä osa käyttäjäkokemusta. Kuten esimerkissäni, lataamattomien kuvien sijaan käyttäjät näkevät vaihtoehtoisen tekstin, joka auttaa ymmärtämään kuvan sisältöä. Vaikka kuvaa ei näkyisi, vaihtoehtoinen teksti tarjoaa tiedon siitä, mitä kuvassa olisi ollut. Se tukee viestin saavutettavuutta. Parhaimmillaan alt-tekstit kertovat kuvista kaiken eli ovat ns. tekstivastineita kuville. ...

Kun lisäät laadukkaiden linkkien eli backlinkkien määrää, johdatat tehokkaammin potentiaalisia asiakkaita verkkosivustollesi. Jos mietit käyttäytymistäsi verkossa eli jos törmäät luottamasi tahon sivustolla mielenkiintoiseen linkkiin, joka johtaa aiheesta kertovalle verkkosivustolle, mahdollisesti myös napsautat sitä, eikö? Miten se sitten tapahtuu niin, että se mielenkiintoinen linkki olisi omasi?...

Nyt on aika siis piristää paikallisnäkyvyyttä. Miten nousemme sitten esiin paikallisille palveluamme etsiville ihmisille? Kun markkinointia mietitään, kannattaa silloin nostaa myös paikallinen hakukoneoptimointi sekä paikallinen markkinoinnin kohdennus pöydälle. Millaisia ovat yritykset, jotka tarvitsevat paikallista hakukoneoptimointia sekä markkinoinnin kohdennusta?...