Kiitoksen merkitys asiakasviestinnässä — Kiitosviestin rakenne kuntoon 5 tavalla, ja asiakastyytyväisyys saa hurjan nytkähdyksen ylöspäin
Kiitosviestin eli kiitos yhteistyöstä ‑viestin ohjetta kohti on helpointa kulkea tarinan kautta. Kesällä pyöräilijöiden määrä kasvaa runsaasti varsinkin täällä Oulun seudulla. Pyöräteillä näet heitä runsaasti. Kun ylitän koirieni kanssa vilkkainta väylää, on pakko tarkistaa useampaan kertaan, onko pyöräilijää tulossa vasemmalta tai oikealta. Pidän myös itse pyöräilystä, ja teen sitä mielelläni sään salliessa. Ajelin eräänä päivänä takaisin kotiin ja yhdessä vaiheessa edessäni ajoi hyvin leveästi kaksi pyöräilijää. Kilautin kelloa, he huomasivat minut ja antoivat kuuliaisesti minulle tietä. Ohiajaessani huudahdin heille “kiitos”. Sana tuli jotenkin vaistomaisesti suustani, helposti ja huomaamatta. Kiitoksen tulisi olla samalla tavalla huomaamaton myös yrityksen viestinnässä.
Erinomaiset kiitos yhteistyöstä ‑viestit muistetaan asiakkaiden keskuudessa. Ilman asiakasta ei ole liiketoimintaa, joten asiakkaan muistaminen kiitoksella ostoksen jälkeen on vähintä, mitä yritys voi tehdä. Toisaalta se on myös helpoin tapa saada jaettua iloinen mieli asiakkaallekin. Ajoittain vastaan tulee yrityksiä, joilta kiitosta ei tipahda, vaikka teit heidän kanssaan isonkin kaupan. Juuri näillä yrityksillä viestinnässä on siis vielä hieman kehittämistä. Heidän tulisi pohtia, olisiko kiitos paikallaan ja miten kiitos annetaan heidän palveluidensa käytöstä.
Erinomaisia tapoja kiittää asiakasta — Kiitos yhteistyöstä ‑viestit kuntoon
Mistä asiakasta kiitetään? Miten asiakasta kiitetään? Mikä on sopivaa, mikä ei? Yleensä kiitos on helppo kertoa silloin, kun asiakas avaa ensin suunsa ja kiittää hyvästä palvelusta tai tuotteesta, joka pelasti päivän. Silloin kiitämme asiakasta ja kerromme, että oli ilo palvella. “Hienoa, että tuotteemme on toiminut.” “Ilo kuulla, että asiakaspalvelijamme on ymmärtänyt tarpeenne.” Näitä kiitoksia on ilo jakaa eteenpäin sosiaalisessa mediassa tai esimerkiksi verkkosivuilla. Kun asiakas avoimesti antaa kiitokset ilman pyyntöä, on se mielestäni aina arvokasta.
Voisiko yritys toimittaa kiitoksen ensin? Mielestäni yritysten tulisi kiittää aina asiakastaan. Korostan sanaa aina. Oli se sitten kysymys, tarjouspyyntö tai palvelun hankinta. Lisäksi yrityksen tulisi kiittää tuplasti palaavia asiakkaitaan. Kiitokset pitävät yllä hyvää mielikuvaa yrityksestä ja lujittavat arvokasta asiakasuskollisuutta. Kiitos on halpa markkinointikeino.
Kiitosta ei siis kannata jättää lähettämättä ja saamaasi kiitosta ei kannata sulkea laatikkoon tai jättää sähköpostikansioon. Kiitokset tulisi mielestäni tuoda julki mahdollisimman avoimesti. Parhaintahan olisi saada siitä kiitos tai julkinen kehu esimerkiksi Linkediniin, Facebookiin tai Googleen. Jos verkkosivuillasi olisi suoraan linkki, jonka kautta asiakas voisi antaa kommenttinsa, olisi se varmasti todella hienoa. Pääasia, että asiakas voi helposti kertoa, että oli tyytyväinen palveluun tai tuote toimi juuri oikealla tavalla ja avusti ongelmassa.
Kaikella on kuitenkin kääntöpuolensa. Olisi hyvin tärkeää, että asiakkaan ei tarvitsisi pelätä kiitoksen antamista. Jotkut meistä ovat varsin yksityisiä ihmisiä. Heille tulisi suoda mahdollisuus pitää tietonsa turvansa. Vaikka he olisivatkin yksityisiä ihmisiä, ei se tarkoita sitä, että heillä ei olisi kiitokselle aihetta. Yleensä tällaiset ihmiset soittavat tai kertovat kiitoksensa kasvokkain.
Millainen on hyvä kiitosviesti? 5 kohtaa, joihin tulisi kiinnittää huomiota kiitos yhteistyöstä ‑viestissä
Kun haluat kiittää asiakastasi palvelun käytöstä, kiinnitä huomiota viestissä seuraaviin asioihin:
- Otsikko: Varmista, että asiakas tietää, mistä viestissä on kyse. Miksi kiitosviestisti lähetetään?
- Viestin pituus ja sisältö: Pidä viestisi lyhyenä ja napakkana. Kerro kiitos heti alussa, ja perustele kiitosta yhden virkkeen mittaisesti. Muista aina tämä sääntö — yksi asia, yksi viesti. Pidä viestin sisältö henkilökohtaisena, puhuttele asiakasta suoraan etunimellä, teitittele tai sinuttele. Millaisen kuvan haluat antaa?
- Ekstra: Voit laittaa viestiin muutakin kuin kiitoksen. Jos haluat asiakkaan ostavan sinulta tulevaisuudessakin, jokin pieni etu on aina hyväksi. Se ei tosin ole pakollista. Olisiko jotain, mikä toisi iloa ja millä jäisit mieleen? Esim. video, kuvasarja, tms. Jari Parantainen oli aina vastaan alennuksia, mutta voisiko se toimia tässä myös?
- Älä aikaile kiitoksen lähettämisen kanssa: Verkkokauppamaailmassa kiitoksen voi esim. ajastaa tapahtumaan heti ostoksen jälkeen. Jos et ole verkkokauppias, kirjoita valmiiksi muutama kiitosviesti eri tilanteita varten. Sellainen on helppo lähettää asiakkaalle vain muuttamalla vaaditut kohdat, esim. nimi, tuote ja kiitoksen syy.
- Palautemahdollisuus: Jokaisella yrittäjällä tulisi olla mahdollisuus näyttää toteen onnistunut vuorovaikutus asiakkaan kanssa. Siitä paras tapa on palautteen kerääminen. Sähköiseen viestiin voi sisällyttää palautelinkin. Kirjepostina menevään kiitokseen kannattaa sisällyttää ohjeistus, esim. erillisellä käyntikortilla.
Kun kävit läpi edelliset kohdat, mieleesi muodostui kuva varmasti sopivin tapasi antaa kiitos tai saatoit innostuakin kehittämään tapaasi lähettää kiitosviestejä. Nyt varmasti kelpaisivat esimerkit, eikö?
Helpointahan on kirjoittaa viesti muotoon: “Kiitos ostoksesta/asiakkuudesta/x‑sopimuksesta!” Siihen lisäksi laittaisin hieman jotain luottamuksesta, arvostuksesta: “Teit oikean päätöksen. / Meille on tärkeää, että päätit valita meidät. / Olemme kiitollisia. / Oli ilo palvella.” Jos haluat tehdä viestistä ns. siirappisemman ja henkilökohtaisemman, voit lisätä siihen vielä jotain muutakin: “Sinä olet syy, miksi teemme tätä. / Valintasi merkitsee meille paljon. / Teemme parhaamme, että voimme tarjota sinulle jatkossakin arvoistasi palvelua. / Olet upea! / Ilman Sinua meitä ei olisi.”
Parhain tapa kiittää on kuitenkin tapa, joka saisi sinutkin hyvälle tuulelle ostoksen jälkeen.