Punakynäpaholaisen blogi avaa yritysviestinnän solmut

Kun koulutan sisällöistä ja markkinoinnista, painotan aina, kuinka niiden tulisi synkata yhteen. Markkinointijulkaisuja ja -sisältöjä tuottaessani, pohdin nimittäin aina, kuinka sisältö sopii potentiaaliselle ostavalle yleisölle eli kohderyhmälle. Sisältöjen tulisi aina palvella kohderyhmän tarpeita - niiden tulisi tiedottaa, herättää tunteita sekä synnyttää aina tarve ja saada kohderyhmäläinen vielä painamaan sitä punaista nappia eli ostamaan tuote/palvelu. Onnistuneimmin teet sen muokkaamalla tuotteesi tai palvelusi ominaisuuksista etuja sekä hyötyjä. Se on todellista "gurumarkkinointia"....

Ryhmäsparrauksessa on voimaa. StartFactor-koulutus vahvisti sen. Siellä kävimme yhdessä nimittäin lävitse, miten kertoisimme palveluistamme. Jokainen lähti hommaan sillä ajatuksella, että porukka vinkkaa, mitä kunkin pitäisi tehdä, että saisi kasvatettua näkyvyyttään tai mikä olisi se yksilöllinen valtti tai mikä oli silloin se ydinongelma, joka vaivasi ja johon ryhmä voisi antaa apuja. Rakastin tuota!...

Porisin erään yrittäjän kanssa, jolle asiakkaiden kommentit ovat elintärkeä suositusten muoto. Tämä tarkoittaa siis, että tämä yrittäjä voi jakaa asiakkaan julkaisemat julkaisut henkilökohtaisellaan tai yrityksensä Facebook-sivulla. Joskus asiakkaan kommentin kohdalla lukee "Sisältö ei ole käytettävissä tällä hetkellä." Hän ihmetteli sitä minulle. Minulla oli heti oivallinen ratkaisu tähän varsin yleiseen pulmaan. Yleensä kommentin kirjoittaja ei ole ajatellut asiaa loppuun asti....

Ollessani opettaja opetin päivittäin yrityksen viestinnästä perusteita. Sisältöstrategia ja sisältösuunnitelma olivat olennainen osa kokonaisuutta: Mitä on yritysviestintä, millaisiin asioihin tulisi siellä keskittyä, mihin aihealueisiin yritysviestintä jaetaan ja miten se saadaan toimivaksi? Jokainen yritys toimii suunnitelmallisesti, palvelut on paketoitu ja tuotteistettu sekä toiminta on tavoitteellista. Sisältöstrategian avulla nämä tulevat kuntoon. Kaikella sisällöllä on yksi perustarkoitus - tuoda yrityksen palvelut tunnetuksi ja lisätä kiinnostavuutta, josta tietysti poikii sitä tärkeintä eli myyntiä....

"Hei! Mä olen sisältömarkkinointia tekevä yrittäjä." "Hei! Mä olen Punakynäpaholainen." "Moi! Mä teen myös tekoälypohjaista sisältömarkkinointia." Niinpä. "Hei! Olen Henna ja olen hukkunut työtäni kuvaaviin titteleihin." "Hei Henna! Tervetuloa joukkoon." Mitä on oikeastaan käyttäjäkeskeinen sisältömarkkinointi, mitä yritysten sisältömarkkinoinnissa tapahtuu ja miten minä voin auttaa sinua yrityksesi sisältömarkkinointiongelmissa? Nyt tuon enemmän esiin sen, millaisia taitoja minulla on ja miten voin ratkaista Sinun ongelmasi. ...

"APUA! Sisällöntuottaja ei tiedä lainkaan, mitä minä haluan." "HEI! Nyt se kirjoitti tuon asian niin, vaikka mielestäni se olisi pitänyt olla toisin." "Hän antoi minulle ehdotuksen asiasta. Plääh. Julkaisen sen nyt omalla tavallani." "Miksi minun pitää odottaa julkaisun kanssa tuohon aikaan, kun voin sen tehdä nyt, klo 23.45." Oletko huomannut sanovasi tuollaisia, ajattelevasi tuollaisia tai oletko törmännyt tuollaiseen toisen kertomana? ...

Kirjalliset viestit ovat ammattilaisen käyntikortti. Jokaisen on osattava laatia työssään kiinnostavia, selkeitä ja asiallisia viestejä. Tietoa hakiessasi olet varmasti törmännyt aiheisiin liittyvillä sivustoilla monipuolisiin tapoihin tuottaa sisältöä - tekoälyllä tai ilman. Tosiasia on, että jokaisella meistä on oma tapamme ja tyylimme, ja se säilyy, vaikka tekoäly voisi mukailla sitä. Miksi tekoälyn tuottama teksti pitäisi pystyä erottamaan "aidosta" tekstistä?...

Anteeksi, kun sanon tämän, mutta miesvoimaiset yritykset vasta nyt ovat hiljalleen heräämässä Instagramin, TikTokin sekä Pinterestin markkina-arvoon, kun taas naisvoimaisille yrityksille tämä on ollut jo arkea pidemmän aikaa. Visuaalisuus, kauneus sekä kuvien ja videoiden värittämä todellinen kuva yritysten tekemisestä on nyt entistäkin tärkeämpää. Se tekee viestinnästä aitoa. Miesyrittäjät, herätkää! ...

Tekoälyohjelmistot ovat perusarkeamme työelämässä ja ne nopeuttavat tekemistä monella tavalla. Se, joka osaa käyttää ohjelmia oikein, saa aikaan paljon. Se, jolle ohjelmien käyttö on haastavampaa, ei välttämättä saa niistä irti sitä, mitä toivoo. Vaikka kielimallit, esim. ChatGPT-4:ssä o-mallit, kehittyvät ja parantavat virheiden käsittelyä ja tarjoavat entistä tarkempia vastauksia, toimintamalli ei muutu miksikään. Usein ongelmia tulee eteen juuri kirjallisen syötteen kanssa. Selkeä ja täsmällinen prompti eli kehoite - Punakynäpaholaisen termein pisto - takaa tarkoituksenmukaiset vastaukset....

Kuinka usein olet saapunut sivulle, missä mainostetaan, että on blogi, mutta huomaat, että blogia on päivitetty viimeksi viime vuoden puolella? Kuinka monella yrityksellä on tällä hetkellä ns. "blogi", mutta sillä ei ole päivittäjää tai yksinkertaisesti yrityksellä ei ole blogattavaa asiaa sittenkään? Tuliko blogi-välilehti sivuillesi verkkosivupohjan mukana ja et ole tehnyt asialle mitään? UKK?...

Meneekö sisältömarkkinointisi metsään? Ei hätää, työtäni on auttaa sisältömarkkinoinnissa niin pienyrittäjiä kuin pieniä ja keskisuuria yrityksiä (*vink vink). Jokaisen yrityksen kanssa eteen ovat tulleet samat ongelmat. Annan nyt syyt, miksi juuri ne pitäisi huomioida. Osa yrittäjistä on huomannutkin nämä asiat, mutta jostain syystä niitä ei ole laitettu kuntoon. Aika? Ei osaa aloittaa? Kriittisyys? Yhteistyökumppanin puute?...

Etätyön myötä työpaikan ihmiset häviävät jokainen omaan suuntaansa. Näissä tilanteissa kirjallisten viestien merkitys eli sähköpostin merkitys kasvaa. Sähköpostiviestillä tavoitat vastaanottajan helposti ja vaivattomasti. Tärkeitä posteja voi nostaa esiin ja lukukuittaus antaa muuten varmuuden perillemenosta. Siksipä on hyvä pohtia, millainen on hyvä sähköpostiviesti ja miten se nousee esiin massasta? ...

Olet asiantuntija omalla alallasi. Haluat tuoda esiin osaamisesi käyttäjäystävällisesti. Kirjoitat pitkähkön tekstin lempiaiheestasi, jonka jälkeen annat tekstin esilukuun työkaverillesi/ystävällesi/puolisollesi ja odotat, että hän julistaa sen upeaksi kokonaisuudeksi. Kaikki julkaisemasi tieteelliset artikkelit ovat aina saaneet tiedeyhteisöltä ylistystä. Apusi kuitenkin alkaa kysyä kysymyksiä sinulle täysin itsestään selvistä asioista. Miten hän ei nyt tuota ymmärtänyt? ...

Termit mediakriittisyys, medialukutaito, vaikuttajaviestintä, kampanjakeskeinen viestintä tai jatkuva viestintä ovat oikeastaan herkkusanoja oman alani ihmisille. Niille tyypeille, jotka tuottavat nämä tekstit, podcastit ja videot, rakentavat kaupalliset viestit Teitä palveleviksi ja Teidän tarpeita hiveleviksi. Meille, viestintuojille, on tärkeintä, että “me viihdytämme Teitä ja Te viihdytte”. Samasta YUP lauloi aikoinaan kauniisti omalla sympaattisella tavallaan. Mikä on medialukutaidon tarve tekoälymurroksessa?...

Sisällöntuottaminen on vaikea laji, koska suomen kieli on ankara lukutaidottomalle. Kun jokin termi irrotetaan kontekstista, koetaan se omien halujen ja toiveiden mukaisesti ennemmin kuin perehdytään, tutkitaan sekä selvitetään taustoja syvemmin. Lukutaitoinen ihminen ymmärtää tutustua myös ympäristöön, missä tarinoita käytetään ja miten ne liittyvät henkilöihin tai paikkaan. Lukutaidoton näkee vain asiat yhden lähteen kautta ja rakentaa mielipiteensä sen mukaan. Miten kehitämme lukutaitoamme ja miten torjumme lukutaidottomuuden tekoälyaikakaudella?...