Punakynäpaholaisen blogi avaa yritysviestinnän solmut

Yhteistyö toimii parhaiten silloin, kun viestintä on avointa, mutta positiivisella tavalla. Olin koirieni kanssa päivittäisellä lenkilläni. En yleensä ota viestimiä matkaan eli puhelimeni jää usein kotiin. Nyt olin vahingossa ottanut puhelimeni matkaan. Pian postilaatikkooni kilahti posti asiakkaani toiselta sisällöntuottajalta ja puhelimeni iloisesti ilmoitti asiasta. Olin odottanut viestiä, koska olimme projektimme alussa ja olin juuri laittanut hänelle kasan kysymyksiä liittyen projektiimme sekä ehdotuksia, mistä voisimme lähteä liikkeelle. Kun aukaisin postin, ihmettelin, miksi hän oli lähettänyt postin myös kahdelle muulle. Syy tähän...

Oletko kuullut termin ajatusjohtaja (englanniksi “thought leader”)? Lyhyesti ajatusjohtajaa voisi kutsua visionääriksi tai opettajaksi. Tom Laineen mielestä “ajatusjohtajuuden saavuttamiseen vaaditaan näkemyksellisyyttä, kykyä ajatella nykyisen tilanteen ulkopuolelle tai tulevaisuuteen, ja taitoa ajatella ja esitellä muille asioita, joita suurin osa ei ole vielä osannut ajatella tai ainakaan sanoittaa ja tuoda julki.” Lue, mitä ajatusjohtajalta vaaditaan....

Asiakaspalaute voi joskus olla jotain muuta kuin odotit. Se voi liittyä asioihin, joita et osannut ajatellakaan. Oletko törmännyt seuraaviin ilmaisuihin? “Nyt meni säätämiseksi toisen osapuolen kanssa.” “Ilme oli hankalana, kun sanoin sen.” “Mitähän Mika tarkoitti?” “Jäin suu auki tuijottamaan, kun hän sanoi sen minulle. Miten hän kehtasi sanoa niin?” Jokainen meistä on varmasti törmännyt näihin ilmaisuihin, joko kiertäen tai sitten olemme itse käyttäneet niitä. Mistä tällaiset ilmaukset kertovat? Millaista viestintää nämä ovat? Kertovatko viestit asiakasviestintäongelmasta?...

Ennen saatoin kirjoitella ja muokkailla tekstiä pitkän aikaa, jotta sain sellaisen valmiin ja julkaistavan sisällön aikaiseksi, joka miellytti silmääni. Voit varmasti kuvitella, että se rima on varsin korkealla. Nyt tekeminen on nopeutunut, koska pyydän kustannustoimittajakseni tekoälyn. Se on nopeuttanut prosessia huomattavasti. Kirjoitin siitä samasta aiheesta aiemmin blogissani "Tekoäly osaksi sisällöntuotantoa? Onnistuu!"....

Tekoäly tarjoaa yrittäjille uudenlaisia mahdollisuuksia blogikirjoittamisen saralla. Blogi on oivallinen työkalu moneen tarpeeseen ja siitä syystä sillä on useita erilaisia nimiäkin. Blogi on sen verran tuttu genre meille jokaiselle, kun pohdimme tekstejä, joita luemme ja sivuamme arjessamme. Yrittäjälle blogi tarjoaa erinomaisen tavan esitellä omaa osaamistaan, tuoda esiin alakohtaista asiantuntijuutta ja avata dialogia potentiaalisten asiakkaiden sekä sidosryhmien kanssa....

Kun teet työnhakua, eteen saattaa tulla SE ilmoitus, joka saa sinut henkäisemään: "Wau! Tuossa on juuri sellainen ilmoitus, minne haluaisin lähettää hakemuksen." Paneudut hetken ilmoitukseen ja pohdit samalla, miten voisin osaamisellasi tuoda vaaditut ominaisuudet ja taidot. Aloitat hakemuksen kirjoittamisen, ja jokin tökkii. Rekrytointiviestintä kaipaa suunnitelman. Onko sinulla jo sellainen? Haluatko 3 vinkkiä työnhakuun?...

Mieleenpainuvin markkinointi on usein tunteita herättävää — näitä tunteita ovat yleensä joko ilo, suru tai viha. Niiden pohjalta syntyvät huomaamattakin päätökset joko hankkia tavara tai palvelu, tukea toimintaa tai olla hankkimatta ja irvistää joka kerta, kun tuotteen / palveluntarjoajan näkee jossakin. Tällaista markkinointia kutsutaankin neuromarkkinoinniksi. Neuromarkkinointi tarjoaa meille mahdollisuuden ymmärtää, miten erilaiset ärsykkeet vaikuttavat kuluttajan alitajuntaan ja päätöksentekoon....

Sisältöjen tekeminen on kokonaisuus. Osa tätä kokonaisuutta ovat myös vaihtoehtoiset kuvatekstit eli alt-tekstit. Sisältöjä tuotetaan aina lukijalle, kohderyhmälle, ja siksi alt-tekstit ovat tärkeä osa käyttäjäkokemusta. Kuten esimerkissäni, lataamattomien kuvien sijaan käyttäjät näkevät vaihtoehtoisen tekstin, joka auttaa ymmärtämään kuvan sisältöä. Vaikka kuvaa ei näkyisi, vaihtoehtoinen teksti tarjoaa tiedon siitä, mitä kuvassa olisi ollut. Se tukee viestin saavutettavuutta. Parhaimmillaan alt-tekstit kertovat kuvista kaiken eli ovat ns. tekstivastineita kuville. ...

Kun asiasanasuunnittelu tehdään huolella ja se yhdistetään kattavaan avainkohderyhmälle suunnattuun sisältömarkkinointiin, tulokset ovat olleet monelle yritykselle varsin palkitsevia. Tarinankerronnassa tärkeintä on juuri sanasto sekä sen sopivuus kohteeseen eli asiakaskuntaan. Tarinan sanasto ei kuitenkaan saa olla yleistason kuvauksia pullollaan, vaan sanojen tulee olla syvemmältä louhittuja....

Korona iski jälleen tähän yrittäjään. Mitä silloin tapahtuu? Ei ainakaan työnhakua. Silloin kaikki tekeminen loppuu siihen hetkiseksi. Onneksi sairastuin siihen viikonloppuna ja pahimmat päivät ajoittuivat viikonlopulle. Valitettavasti kuitenkin koronan jälkeiset arkipäivät kuluvat enimmäkseen kaikkien tekemättömien töiden kirimisessä kiinni. Pää ei ihan ole tullut mukana, mutta enpä ole kuullut pahojakaan sanoja. Jos aikaa on jäänyt hetkeksi, olen voinut ottaa hetken ja toimia koirieni brändilähettiläänä sohvalta makuupussissa. Samalla, kun olen ottanut näitä hetkiä, olen seurannut uutisia ja huomioinut, kuinka saneeraukset, konkurssit sekä...

"Pistetään verkkosivut pystyyn, hankitaan somekanavat, siirretään nuo turhat puhelinvastaajat pois ja siirrytään digiaikaan. Tekoäly rakentaa meille tekstit ja työntekijät kyllä ehtivät hoitaa ne sisällöt verkkoon." Kuulostaako tutulta? Tuolla tavalla viestinnälle ja selkeille ohjeistuksille kävi, kun astuimme digiaikaan. Yleisin vastaus avunpyyntöön on: "Katso verkkosivuilta tai hae somesta. Siellä ne kaikki tiedot ovat."Nyt esitän sinulle kysymyksen: "Mikä merkitys verkkosivuillasi on oikeasti?" Kun asiaa tarkastellaan yrityksen kautta, verkkosivut ovat joillekin tietopankki, joillekin turhake. ...

Kun lisäät laadukkaiden linkkien eli backlinkkien määrää, johdatat tehokkaammin potentiaalisia asiakkaita verkkosivustollesi. Jos mietit käyttäytymistäsi verkossa eli jos törmäät luottamasi tahon sivustolla mielenkiintoiseen linkkiin, joka johtaa aiheesta kertovalle verkkosivustolle, mahdollisesti myös napsautat sitä, eikö? Miten se sitten tapahtuu niin, että se mielenkiintoinen linkki olisi omasi?...

Joskus on aika muuttaa suuntaa tai toimintamalleja eli kehittää viestinnälle selkeä sisältöstrategia ja sitä tukeva sisältösuunnitelma. Kukaan meistä ei voi jatkaa samoilla eväillä eteenpäin loputtomasti, vaan ajoittain pitää miettiä hieman pidemmälle eteenpäin. Muutospaineen voi aiheuttaa yrityksen kasvu, henkilöstön muutokset tai sitten ihan vain sisällön sopivuus tai sisällön kiinnostavuuden lisääminen kohderyhmän parissa. Silloin on aika vaihtaa levyä ja selvittää, mikä toimii ja mikä ei....

Korona muutti monella tavalla työntekokulttuureja. Yksi uusi kokousmuoto - etäkokous - tuli jäädäkseen. Etäkokousten suosio perustuu mielestäni juuri niiden vaivattomuuteen niin kokouksen järjestäjälle kuin osallistujalle. Etäkokouksen voi vetää vaivattomasti ilman turhia mutkia sekä tilojen vuokrauksia. Kokoukseen osallistuja tarvitsee vain kannettavan, toimivan kameran sekä mikin. Tästä voisi tosin ajatella, että etäkokoukset sujuvat kuin tavallisetkin kokouksetkin. Näin se ei valitettavasti ole....

Työkseni käyn läpi eri alojen yritysten Facebook-sivuja. Olen huomannut yhden todella mielenkiintoisen seikan: Miksi niitä ei personoida? Miksi niitä ei laiteta yrityksen näköiseksi? Joistakin puuttuu jopa kansikuva, joistakin profiili tai muuten tiedot yrittäjästä itsestään. Päätin koostaa tähän Punakynäpaholaisen blogipostaukseen muutaman vinkin, joilla yrityksen Facebook-sivut saadaan helposti ”hakukoneystävällisiksi”. Onneksi Facebook nykyään kertoo, mitä kannattaisi laittaa esille....

Nyt on aika siis piristää paikallisnäkyvyyttä. Miten nousemme sitten esiin paikallisille palveluamme etsiville ihmisille? Kun markkinointia mietitään, kannattaa silloin nostaa myös paikallinen hakukoneoptimointi sekä paikallinen markkinoinnin kohdennus pöydälle. Millaisia ovat yritykset, jotka tarvitsevat paikallista hakukoneoptimointia sekä markkinoinnin kohdennusta?...

Olet tehnyt pidempään asiakkaasi kanssa töitä. Olet helpottanut heidän työtään, palvelut / tuotteesi ovat jo osa heidän arkeaan. Olet ratkaissut heidän ongelmansa — yksittäisen tai jatkuvalla sopimuksella. Nyt olisi aika näyttää tyytyväisen asiakkaan kasvot potentiaalisille muillekin asiakkaillesi. Miten teet sen? Miten rakennat suosituksen eli referenssin niin, että se ei vanhene tai kärsi, kun aika kuluu?...

Kun koulutan sisällöistä ja markkinoinnista, painotan aina, kuinka niiden tulisi synkata yhteen. Markkinointijulkaisuja ja -sisältöjä tuottaessani, pohdin nimittäin aina, kuinka sisältö sopii potentiaaliselle ostavalle yleisölle eli kohderyhmälle. Sisältöjen tulisi aina palvella kohderyhmän tarpeita - niiden tulisi tiedottaa, herättää tunteita sekä synnyttää aina tarve ja saada kohderyhmäläinen vielä painamaan sitä punaista nappia eli ostamaan tuote/palvelu. Onnistuneimmin teet sen muokkaamalla tuotteesi tai palvelusi ominaisuuksista etuja sekä hyötyjä. Se on todellista "gurumarkkinointia"....