Punakynäpaholaisen blogi "Pirullisen tehokasta"

Kirjalliset viestit ovat ammattilaisen käyntikortti. Jokaisen on osattava laatia työssään kiinnostavia, selkeitä ja asiallisia viestejä. Tietoa hakiessasi olet varmasti törmännyt aiheisiin liittyvillä sivustoilla monipuolisiin tapoihin tuottaa sisältöä - tekoälyllä tai ilman. Tosiasia on, että jokaisella meistä on oma tapamme ja tyylimme, ja se säilyy, vaikka tekoäly voisi mukailla sitä. Miksi tekoälyn tuottama teksti pitäisi pystyä erottamaan "aidosta" tekstistä?...

Anteeksi, kun sanon tämän, mutta miesvoimaiset yritykset vasta nyt ovat hiljalleen heräämässä Instagramin, TikTokin sekä Pinterestin markkina-arvoon, kun taas naisvoimaisille yrityksille tämä on ollut jo arkea pidemmän aikaa. Visuaalisuus, kauneus sekä kuvien ja videoiden värittämä todellinen kuva yritysten tekemisestä on nyt entistäkin tärkeämpää. Se tekee viestinnästä aitoa. Miesyrittäjät, herätkää! ...

ChatGPT sekä muut tekoälyohjelmistot hiipivät hiljalleen perusarkeemme enemmän ja enemmän. Se, joka osaa käyttää työkalua oikein, saa aikaan paljon. Se, jolle työkalun käyttö on haastavampaa, ei välttämättä saa siitä irti sitä, mitä toivoo. Nauran edelleenkin ajoittain videoille, joissa pyydetään Siriltä vastausta, mutta saa vastaukseksi aivan jotain muuta, koska Siri ei ymmärrä kysymystä. Sama ongelma tulee eteen valitettavasti myös kirjallisen syötteen kanssa. Jos et osaa kirjoittaa promptia selkeästi ja ymmärrettävästi, et myöskään saa oikeaa vastausta....

Kuinka usein olet saapunut sivulle, missä mainostetaan, että on blogi, mutta huomaat, että blogia on päivitetty viimeksi viime vuoden puolella? Kuinka monella yrityksellä on tällä hetkellä ns. "blogi", mutta sillä ei ole päivittäjää tai yksinkertaisesti yrityksellä ei ole blogattavaa asiaa sittenkään? Tuliko blogi-välilehti sivuillesi verkkosivupohjan mukana ja et ole tehnyt asialle mitään? UKK?...

Meneekö sisältömarkkinointisi metsään? Ei hätää, työtäni on auttaa sisältömarkkinoinnissa niin pienyrittäjiä kuin pieniä ja keskisuuria yrityksiä (*vink vink). Jokaisen yrityksen kanssa eteen ovat tulleet samat ongelmat. Annan nyt syyt, miksi juuri ne pitäisi huomioida. Osa yrittäjistä on huomannutkin nämä asiat, mutta jostain syystä niitä ei ole laitettu kuntoon. Aika? Ei osaa aloittaa? Kriittisyys? Yhteistyökumppanin puute?...

Etätyön myötä työpaikan ihmiset häviävät jokainen omaan suuntaansa. Näissä tilanteissa kirjallisten viestien merkitys eli sähköpostin merkitys kasvaa. Sähköpostiviestillä tavoitat vastaanottajan helposti ja vaivattomasti. Tärkeitä posteja voi nostaa esiin ja lukukuittaus antaa muuten varmuuden perillemenosta. Siksipä on hyvä pohtia, millainen on hyvä sähköpostiviesti ja miten se nousee esiin massasta? ...

Olet asiantuntija omalla alallasi. Haluat tuoda esiin osaamisesi käyttäjäystävällisesti. Kirjoitat pitkähkön tekstin lempiaiheestasi, jonka jälkeen annat tekstin esilukuun työkaverillesi/ystävällesi/puolisollesi ja odotat, että hän julistaa sen upeaksi kokonaisuudeksi. Kaikki julkaisemasi tieteelliset artikkelit ovat aina saaneet tiedeyhteisöltä ylistystä. Apusi kuitenkin alkaa kysyä kysymyksiä sinulle täysin itsestään selvistä asioista. Miten hän ei nyt tuota ymmärtänyt? ...

Termit mediakriittisyys, medialukutaito, vaikuttajaviestintä, kampanjakeskeinen viestintä tai jatkuva viestintä ovat oikeastaan herkkusanoja oman alani ihmisille. Niille tyypeille, jotka tuottavat nämä tekstit, podcastit ja videot, rakentavat kaupalliset viestit Teitä palveleviksi ja Teidän tarpeita hiveleviksi. Meille, viestintuojille, on tärkeintä, että “me viihdytämme Teitä ja Te viihdytte”. Samasta YUP lauloi aikoinaan kauniisti omalla sympaattisella tavallaan. Mikä on medialukutaidon tarve tekoälymurroksessa?...

Yritystoiminnassa on perinteistä, että jokaisessa asiakaspalaverissa on nopeasti koostettava asiakkaalle, mitä yrityksesi tekee ja miten asiakasyritys voisi hyötyä tuotteistasi tai palveluistasi. On rakennettava suullinen yritysesittely, ja sekös on joskus vaikeaa. Miten yritysesittely tulee sitten rakentaa? ...

Sisällöntuottaminen on vaikea laji ja suomen kieli on ankara lukutaidottomalle. Vaikka kyseinen lause luki rinnassani englanniksi, voi sen ymmärtää monin tavoin tuntematta taustoja. Yksinkertaisin ihminen ymmärtää sen halujensa kautta, tuttuni tietävät merkityksen tarkemmin. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun käytin T-Shirt Hellistä ostamaani paitaa julkisesti. ...

Verkostoitumisen kannalta olisi tärkeää, että Linkedin-profiilisi tarjoaisi ajankohtaisen tiedon. Verkostojen kasvaessa mahdollisuudet vuorovaikutukseen ovat monipuoliset ja Linkedinin feedissä voi kommentoida niin alansa toimijoiden, kanssayrittäjien ja mahdollisten asiakkaiden jakamia julkaisuja....

Social Selling tarkoittaa helposti kuvattuna vaikuttajamarkkinointia. Henkilöbrändin avulla on ammattilainen rakentaa näkyvyyttään sekä kasvattaa luottamusta verkostoissa ja alustoilla, joissa hän tietää potentiaalisen asiakkaansa liikkuvan. Yleinen kysymys onkin, kannattaako siihen panostaa?...