Olen entinen äidinkielen ja viestinnän opettaja, nykyisin copywriter, haamukirjoittaja, sisällöntuottaja ja sisältömarkkinoinnin kehittäjä — Punakynäpaholainen®. Opettajapolkuni lähti liikkeelle jo ensimmäiseltä luokalta, kun julistin silloiselle opettajalleni, että minustakin tulee opettaja.
Reittini opettajaksi oli varsin selkeä. Menin nimittäin suoraan aineopettajaopintojen jälkeen töihin. Tein 10 vuotta äidinkielen opettajan töitä ammatillisella puolella — 2. asteella, aikuiskoulutuksessa sekä ammattikorkeakoulussa. Työn ohella olin mukana erilaisissa hankkeissa, olin aktiivinen jäsen oppilaitoksen markkinointitiimeissä sekä opastin opiskelijoita tekemään opiskelijalehteä. Lisäksi kuvasin usein koulun tapahtumia sekä päivitin sosiaalista mediaa. Kaiken tämän lisäksi kävin rehtoriopinnot Oulun yliopistossa. Puhkua riitti moneen. Kehittäminen sekä uusien asioiden opiskelu ovat aina olleet lähellä sydäntäni.
Hypin 10 vuoden aikana pestistä toiseen, koska vakituista työtä ei vain löytynyt. Aloin silloin pohtia aidosti, mitä haluan tehdä isona. Kirjoittaminen ja sisältöjen tuottaminen moneen tarpeeseen oli aina ollut mielestäni mielenkiintoista. Olisiko minusta yrittäjäksi? Voisinko tehdä töitä copywriterina? Olisiko minusta haamukirjoittajaksi? No helvetti, ehdottomasti!
En osaa vastata tuohon kysymykseen lyhyesti. Avaan sen tarinalla nuoruudestani. Tämän tarinan kautta on hyvä selostaa se, miksi en mukautunut myöskään opettajan rooliin, vaikka se oli ollut lempiammattini pienestä asti.
Koulussa oli alkanut talviurheilukausi. Hiihtäminen sekä luistelu olivat kiinteä osa koululiikuntaa silloin. Inhosin kaunoluistimia. En kertakaikkiaan sietänyt niitä. Syy siihen oli, että en nimittäin osannut luistella niillä. Lentelin nurin koko ajan. Ennemmin seisoin niillä kuin luistelin. Ne eivät vain sopineet millään jalkaani.
Isäni yritti helpottaa luisteluani ja viilasi kaunokeiden kärjessä olevista piikeistä alimman pois, että luistelu olisi helpompaa. Ei hoitanut hommaa eikä homma toiminut. Tuo jälkeen nimittäin luistelu oli vielä vaikeampaa — vaivalloista nykimistä.
Lopulta puin jalkaani veljeni hokkarit. Tyttöjen liikuntatunnilla se aiheutti ihmetystä ja naureskelua, kuten kaikki laumasta poikkeava tekeminen. En välittänyt. Sain vauhtia runsaasti lisää. Enää ei ollut pelkoa kaatumisista. Muistaakseni tämän jälkeen useampi muukin tyttö vaihtoi kaunokit hokkareihin.
Kun viimeisin opettajapestini loppui, jäin kotiin ja aloin selvittää, mitä yrittäjyys on ja mitä sen eteen tulisi tehdä. Nuorkauppakamaritoiminta eli JCI-toiminta oli iso apu tässä. Ystäväpiiriini siellä kuului runsaasti yrittäjiä. He myös osasivat kertoa siitä lisää. Koska en vielä ollut varma kaikesta, mitä yrittäjyys vaati, aloitin kevytyrittäjänä Ukko.fi:ssä. Kun kevytyrittäjyys alkoi kannattaa, oli aika siirtyä yrittämään toiminimellä. Valitsin nimekseni Hennaksin ja mantrani oli “Hennaksi kaikki kuulostaa mielenkiintoisemmalta.”
Nyt toimin Punakynäpaholaisena ja osakeyhtiömuodossa. Innostin miehenikin toimimaan yrittäjänä, ja siitä syystä mieheni kosi minua Kolilla yhteistyökumppaniksi myös yrittäjänä. Sen tuloksena syntyi yhteinen yrityksemme Elentari Oy, jonka alla Punakynäpaholainen toimii. Elentari-nimen taustalla on yhteinen innostuksemme Taru Sormusten Herrasta.
Oppitunneilla kysyin opiskelijoilta usein kysymyksen: “Ymmärräthän, että suunniteltu sisältö koukuttaa aina?” Tästä on tullut mantrani myös Punakynäpaholaisena. Olen viestinnän asiantuntija, joka ei pelkää tehdä muutakin kuin höpöttää teoriaa.
Erottava tekijäni on taustani. Kun äidinkielen opettajan ammattitaidon yhdistää digitaaliseen sisällöntuotantoon niin kirjallisesti kuin visuaalisestikin, lopputulos on jotain monella tavalla paljon parempaa.
Voimavarojani ovat suomen kielen monitasoinen ymmärrys sekä osaamiseni tarinallistaa yritystoiminnan tekeminen ymmärrettäväksi ja kosketeltavaksi kokonaisuudeksi. Korostan näitä taitojani myös tuottamissani sisällöissä. Rakastan kielemme monikäyttöisyyttä ja sitä, kuinka pienillä valinnoilla viestin ilmaisuvoimaa voi tehostaa moninkertaiseksi. Kun yhdistän tarinallistamisen ja suomen kielen monikäyttöisyyden tehon asiasanasuunnitteluun sekä sisältömarkkinointiin, tulokset ovat olleet varsin palkitsevia.
Miten voin auttaa Sinua? Tehdään yhdessä yrityksesi sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä toimivampaa. Täsmennetään uudelleen tavoitteet, kohderyhmä sekä kanavat, jotka sopivat juuri Sinun tarpeisiisi. Löydetään yrityksellesi se yksilöllinen ääni sekä tarina, jolla erottua massasta. Oletko valmis?