Punakynäpaholaisen blogi "Pirullisen tehokasta"

Kun asiasanasuunnittelu tehdään huolella ja se yhdistetään kattavaan avainkohderyhmälle suunnattuun sisältömarkkinointiin, tulokset ovat olleet monelle yritykselle varsin palkitsevia. Tarinankerronnassa tärkeintä on juuri sanasto sekä sen sopivuus kohteeseen eli asiakaskuntaan. Tarinan sanasto ei kuitenkaan saa olla yleistason kuvauksia pullollaan, vaan sanojen tulee olla syvemmältä louhittuja....

Korona iski jälleen tähän yrittäjään. Mitä silloin tapahtuu? Ei ainakaan työnhakua. Silloin kaikki tekeminen loppuu siihen hetkiseksi. Onneksi sairastuin siihen viikonloppuna ja pahimmat päivät ajoittuivat viikonlopulle. Valitettavasti kuitenkin koronan jälkeiset arkipäivät kuluvat enimmäkseen kaikkien tekemättömien töiden kirimisessä kiinni. Pää ei ihan ole tullut mukana, mutta enpä ole kuullut pahojakaan sanoja. Jos aikaa on jäänyt hetkeksi, olen voinut ottaa hetken ja toimia koirieni brändilähettiläänä sohvalta makuupussissa. Samalla, kun olen ottanut näitä hetkiä, olen seurannut uutisia ja huomioinut, kuinka saneeraukset, konkurssit sekä...

"Pistetään verkkosivut pystyyn, hankitaan somekanavat, siirretään nuo turhat puhelinvastaajat pois ja siirrytään digiaikaan. Tekoäly rakentaa meille tekstit ja työntekijät kyllä ehtivät hoitaa ne sisällöt verkkoon." Kuulostaako tutulta? Tuolla tavalla viestinnälle ja selkeille ohjeistuksille kävi, kun astuimme digiaikaan. Yleisin vastaus avunpyyntöön on: "Katso verkkosivuilta tai hae somesta. Siellä ne kaikki tiedot ovat."Nyt esitän sinulle kysymyksen: "Mikä merkitys verkkosivuillasi on oikeasti?" Kun asiaa tarkastellaan yrityksen kautta, verkkosivut ovat joillekin tietopankki, joillekin turhake. ...

Kun lisäät laadukkaiden linkkien eli backlinkkien määrää, johdatat tehokkaammin potentiaalisia asiakkaita verkkosivustollesi. Jos mietit käyttäytymistäsi verkossa eli jos törmäät luottamasi tahon sivustolla mielenkiintoiseen linkkiin, joka johtaa aiheesta kertovalle verkkosivustolle, mahdollisesti myös napsautat sitä, eikö? Miten se sitten tapahtuu niin, että se mielenkiintoinen linkki olisi omasi?...

Joskus on aika muuttaa suuntaa tai toimintamalleja. Kukaan meistä ei voi jatkaa samoilla eväillä eteenpäin loputtomasti, vaan ajoittain pitää miettiä hieman pidemmälle eteenpäin. Muutospaineen voi aiheuttaa yrityksen kasvu, henkilöstön muutokset tai sitten ihan vain sisällön sopivuus tai sisällön kiinnostavuuden lisääminen. On aika vaihtaa levyä ja selvittää, mikä toimii ja mikä ei....

Korona muutti monella tavalla työntekokulttuureja. Yksi uusi kokousmuoto - etäkokous - tuli jäädäkseen. Etäkokousten suosio perustuu mielestäni juuri niiden vaivattomuuteen niin kokouksen järjestäjälle kuin osallistujalle. Etäkokouksen voi vetää vaivattomasti ilman turhia mutkia sekä tilojen vuokrauksia. Kokoukseen osallistuja tarvitsee vain kannettavan, toimivan kameran sekä mikin. Tästä voisi tosin ajatella, että etäkokoukset sujuvat kuin tavallisetkin kokouksetkin. Näin se ei valitettavasti ole....

Työkseni käyn läpi eri alojen yritysten Facebook-sivuja. Olen huomannut yhden todella mielenkiintoisen seikan: Miksi niitä ei personoida? Miksi niitä ei laiteta yrityksen näköiseksi? Joistakin puuttuu jopa kansikuva, joistakin profiili tai muuten tiedot yrittäjästä itsestään. Päätin koostaa tähän Punakynäpaholaisen blogipostaukseen muutaman vinkin, joilla yrityksen Facebook-sivut saadaan helposti ”hakukoneystävällisiksi”. Onneksi Facebook nykyään kertoo, mitä kannattaisi laittaa esille....

Nyt on aika siis piristää paikallisnäkyvyyttä. Miten nousemme sitten esiin paikallisille palveluamme etsiville ihmisille? Kun markkinointia mietitään, kannattaa silloin nostaa myös paikallinen hakukoneoptimointi sekä paikallinen markkinoinnin kohdennus pöydälle. Millaisia ovat yritykset, jotka tarvitsevat paikallista hakukoneoptimointia sekä markkinoinnin kohdennusta?...

Olet tehnyt pidempään asiakkaasi kanssa töitä. Olet helpottanut heidän työtään, palvelut / tuotteesi ovat jo osa heidän arkeaan. Olet ratkaissut heidän ongelmansa — yksittäisen tai jatkuvalla sopimuksella. Nyt olisi aika näyttää tyytyväisen asiakkaan kasvot potentiaalisille muillekin asiakkaillesi. Miten teet sen? Miten rakennat suosituksen eli referenssin niin, että se ei vanhene tai kärsi, kun aika kuluu?...

Kun koulutan sisällöistä ja markkinoinnista, painotan aina, kuinka niiden tulisi synkata yhteen. Markkinointijulkaisuja ja -sisältöjä tuottaessani, pohdin nimittäin aina, kuinka sisältö sopii potentiaaliselle ostavalle yleisölle eli kohderyhmälle. Sisältöjen tulisi aina palvella kohderyhmän tarpeita - niiden tulisi tiedottaa, herättää tunteita sekä synnyttää aina tarve ja saada kohderyhmäläinen vielä painamaan sitä punaista nappia eli ostamaan tuote/palvelu. Onnistuneimmin teet sen muokkaamalla tuotteesi tai palvelusi ominaisuuksista etuja sekä hyötyjä. Se on todellista "gurumarkkinointia"....