Hakukoneoptimointi - Olisiko aika tehdä SEO-kartoitus?
Hakukoneoptimointi on kaiken näkyvyyden keskiössä. Olisiko aika tehdä yrityksesi verkkosivuille sellainen? Punakynäpaholaisen kynästä.

Haku­ko­neop­ti­moin­ti — Oli­si­ko aika teh­dä SEO-kar­toi­tus?

Eräs saa­mis­ta­ni kysy­myk­sis­tä kos­ki juu­ri haku­ko­neop­ti­moin­tia ja sitä, miten sen voi teh­dä niin, että sisäl­lön laa­tu ei kär­si sii­tä. Olen yrit­tä­jä­nä tör­män­nyt monen­moi­siin raken­nel­miin seo-sisäl­löis­sä vii­mei­sen 8 vuo­den aika­na. Joil­la­kin sivus­toil­la opti­moin­ti on toi­mi­nut, kun taas joil­la­kin sivus­toil­la on opti­moin­nin kans­sa seot­tu. Täl­lä tar­koi­tan sitä, että sisäl­lön laa­tu on unoh­det­tu sil­loin koko­naan ja sisäl­löt on teh­ty ns. haku­ko­neo­su­mat edel­lä. Täl­lai­nen ei auta vas­taa­not­ta­jaa, vaan pikem­min­kin sekoit­taa.

Vii­mei­sien vuo­sien aika­na haku­ko­neop­ti­moin­ti eli seo on muut­tu­nut val­ta­vas­ti. Se on kehit­ty­nyt yksin­ker­tai­sis­ta avain­sa­no­jen sekä link­kien opti­moin­nis­ta käyt­tä­jä­kes­kei­sem­mäk­si. Nyt pitää aja­tel­la enem­män laa­tua ja sisäl­lön moni­puo­li­suut­ta sekä sitä, miten sisäl­löt pal­ve­le­vat toi­vo­tun koh­de­ryh­män tar­pei­ta. Julis­tin jokin aika sit­ten, että olen ns. UX Copyw­ri­ter eli käyt­tä­jäl­le hyö­dyl­lis­ten sisäl­tö­jen tuot­ta­ja. Opet­ta­ja­na se oli kes­keis­tä työs­sä­ni, kos­ka halusin aina ker­toa asiat mah­dol­li­sim­man yksi­se­lit­tei­ses­ti. Minul­le oli tär­ke­ää, että opis­ke­li­ja­ni ymmär­si­vät opet­ta­ma­ni asian. Tämä koros­tuu myös nykyi­ses­sä työs­sä­ni Puna­ky­nä­pa­ho­lai­se­na, kos­ka haluan raken­taa asia­kas­yri­tyk­se­ni kai­paa­mat sisäl­löt niin, että hei­dän kes­kei­nen avain­koh­de­ryh­män­sä saa niis­tä irti tar­vit­se­man­sa tie­don.

Miten haku­ko­neop­ti­moin­ti onnis­tuu huk­kaa­mat­ta laa­tua?

Verk­ko­si­vut näh­dään tie­to­pan­kik­si ja toi­saal­ta myös näy­tök­si ammat­ti­tai­dos­ta. Jos pal­ve­lu halu­taan ostaa, oste­taan se luo­tet­ta­vim­mal­ta ja asian­tun­te­vim­mal­ta. Laa­du­kas sisäl­tö pal­ve­lee ydin­koh­de­ryh­mää­si. Kun sisäl­töä ryh­tyy tuot­ta­maan, on aluk­si käy­tet­tä­vä aikaa sii­hen, että tekee koh­de­ryh­mä­kar­toi­tuk­sen. Ket­kä ovat tuot­teit­te­si / pal­ve­lui­de­si käyt­tä­jiä? Mik­si he tule­vat luok­se­si? Min­kä ongel­man rat­kai­set? Teet­kö asiat heil­le hel­poik­si? Poh­di, mitä asiak­kaa­si halua­vat, tai pikem­min­kin, kun menet itse osta­maan tuo­tet­ta, mitä asioi­ta haluat tie­tää. Nyt kat­so omia sivu­ja­si. Vas­taa­vat­ko ne tar­pei­sii­si? Kurk­kaa myös ana­ly­tiik­kaa. Mitä se sanoo sivus­to­si hou­kut­te­le­vuu­des­ta?

Kun tar­kas­te­lit verk­ko­si­vu­ja­si, huo­ma­sit var­mas­ti seu­raa­via asioi­ta:

  • Sisäl­tö ei täy­tä koh­de­ryh­mä­si tar­pei­ta.
  • Käyt­tä­jien on vai­kea hah­mot­taa osto­pol­ku sivuil­la­si.
  • Otsi­koin­te­ja sekä joh­dan­to­ja voi­si muo­ka­ta hou­kut­te­le­vam­mik­si.
  • Asiak­kaat eivät löy­dä sivuil­le­si ana­ly­tii­kan perus­teel­la ja kil­pai­li­jat ovat men­neet ohit­se­si.

Nämä ovat usein juu­ri syi­tä, mik­si haku­ko­neop­ti­moin­tia kan­nat­taa teh­dä tie­tyin välia­join. Ter­mit muut­tu­vat ajoit­tain sekä samoin haku­tar­peet. Kun opti­moin­tia ei tee sään­nöl­li­sin välia­join, hyvä­kin sisäl­tö voi jää­dä löy­tä­mät­tä, kos­ka se ei sisäl­lä avain­sa­no­ja, jot­ka vas­taa­vat asiak­kai­den haku­ta­po­ja. Tämä vähen­tää lii­ken­net­tä ja lii­de­jä. Sään­nöl­li­nen ja suun­ni­tel­tu teke­mi­nen on kai­ken A ja Ö. Suun­ni­tel­tu teke­mi­nen vähen­tää mai­nos­ku­lu­ja, kos­ka ilman orgaa­nis­ta näky­vyyt­tä saa­tat jou­tua tur­vau­tu­maan mak­sul­li­siin haku­ko­ne­mai­nok­siin (Google Ads) saa­dak­se­si näky­vyyt­tä. Mie­les­tä­ni orgaa­ni­nen lii­ken­ne oli­si pit­käl­lä aika­vä­lil­lä kus­tan­nus­te­hok­kaam­paa.

Mis­tä kan­nat­taa läh­teä liik­keel­le?

Paras vaih­toeh­to on, että varaat minul­ta ajan SEO-kar­toi­tuk­sel­le. Poris­taan ensin tar­peis­ta­si ja mää­ri­tel­lään sit­ten sil­le sopi­va hin­ta. Se ei ole vain lis­ta tek­ni­siä kor­jauk­sia, vaan kon­kreet­ti­nen istun­to, joka aut­taa sinua ymmär­tä­mään, mitä verk­ko­si­vu­je­si opti­moin­ti tar­koit­taa ja miten se voi lisä­tä näky­vyyt­tä­si oikeil­le asiak­kail­le­si ja tuo­da sisään myyn­tiä.

Kun varaat ajan SEO-kar­toi­tuk­sel­le, saat:

  1. Perus­teel­li­sen avain­sa­na­tut­ki­mus ja sisäl­lön ana­ly­soin­nin: Sel­vi­tän, mitä avain­sa­no­ja poten­ti­aa­li­set asiak­kaa­si käyt­tä­vät etsies­sään myy­miä­si pal­ve­lui­ta / tuot­tei­ta. Käyn läpi nykyi­set teks­ti­si ja annan palau­tet­ta sii­tä, miten voit paran­taa nii­tä niin, että ne tavoit­ta­vat asiak­kaa­si parem­min. Tar­vit­taes­sa autan muok­kaa­maan sisäl­löt suo­raan hou­kut­te­le­vam­mik­si ja haku­ko­neys­tä­väl­li­sem­mik­si – var­mis­te­taan, että jokai­nen sana toi­mii sinun eduk­se­si.
  2. Sivus­ton raken­teen tar­kas­te­lu: Ana­ly­soin, miten verk­ko­si­vusi on raken­net­tu – löy­ty­vät­kö tär­keät tie­dot hel­pos­ti, ja ohjaa­ko sivus­to­si kävi­jät juu­ri sin­ne, min­ne haluat? Annan sel­kei­tä ehdo­tuk­sia, joi­den avul­la paran­nam­me käyt­tä­jä­ko­ke­mus­ta ja var­mis­tam­me, että sivus­to­si on sel­keä sekä asiak­kail­le­si että haku­ko­neil­le. Saat käy­tän­nön vink­ke­jä sii­tä, miten teet otsi­kois­ta­si ja kuvauk­sis­ta­si kiin­nos­ta­via ja osu­via. Käyn läpi sivus­to­si tek­ni­sen puo­len, kuten sivu­no­peu­det, mobii­liys­tä­väl­li­syy­den ja mah­dol­li­set tek­ni­set esteet, jot­ka saat­ta­vat estää sivu­ja­si nouse­mas­ta haku­tu­lok­sis­sa. Saat sel­keät ohjeet sii­hen, mitä kor­jauk­sia kan­nat­taa teh­dä, ja voin myös aut­taa nii­den toteu­tuk­ses­sa.
  3. Käy­tän­nön vin­kit ja jat­ko­suun­ni­tel­ma: SEO-kar­toi­tuk­sen lopuk­si saat sel­keän toi­min­ta­suun­ni­tel­man, joka ohjaa sinut askel aske­leel­ta koh­ti parem­paa haku­ko­ne­nä­ky­vyyt­tä. Sinun ei tar­vit­se arvail­la, mitä teh­dä seu­raa­vak­si – tie­dät täs­mäl­leen, mitä toi­mia voit ottaa käyt­töön heti!

SEO-kar­toi­tus aut­taa sinua ymmär­tä­mään, mitä sivus­tol­la­si kan­nat­taa kehit­tää ja miten se voi tuot­taa kon­kreet­tis­ta lisä­ar­voa lii­ke­toi­min­nal­le­si. Tämä on panos­tus, joka mak­saa itsen­sä takai­sin parem­pa­na näky­vyy­te­nä ja uusi­na asiak­kai­na.

Jos haluat kui­ten­kin kokeil­la itse ja sen jäl­keen vara­ta ajan, kiin­ni­tä huo­mio­ta sel­key­teen. Teks­tin on infor­moi­ta­va ja ohjat­ta­va luki­jaan­sa. Kun sisäl­löl­lä on sel­keä raken­ne ja sitä on help­po seu­ra­ta nopeal­la­kin luvul­la, se antaa enem­män. Sil­loin sisäl­tö akti­voi toi­min­taan, se on koh­den­net­tua ja tekoi­hin hou­kut­te­le­vaa. Kun vies­tis­sä käs­ke­tään pai­na­maan lin­kis­tä, sil­loin link­kiä pai­ne­taan. Kun vies­ti käs­kee lähet­tä­mään vas­tauk­sen, sil­loin vas­taus lähe­te­tään. Se ei aina onnis­tu pel­kil­lä lähe­tä- tai pai­na-sanoil­la. Olet­ko esim. kokeil­lut lin­kin vaa­te­tus­ta? Esim. Kokei­le “Osta tuo­te” sijas­ta “Tuplas­ti tava­raa omak­si”. Esi­merk­ki ei ole ehkä toi­mi­vin, mut­ta ymmär­rät idean? UX-ajat­te­lu on sal­lit­tua aina. Se ei ole vain ohjel­mis­to­jen tar­pei­siin.