"Analytiikka" | Punakynäpaholainen® | Henna Eklund

Eräs saamistani kysymyksistä koski juuri hakukoneoptimointia ja sitä, miten sen voi tehdä niin, että sisällön laatu ei kärsi siitä. Olen yrittäjänä törmännyt monenmoisiin rakennelmiin seo-sisällöissä viimeisen 8 vuoden aikana. Joillakin sivustoilla optimointi on toiminut, kun taas joillakin sivustoilla on optimoinnin kanssa seottu. Tällä tarkoitan sitä, että sisällön laatu on unohdettu silloin kokonaan ja sisällöt on tehty ns. hakukoneosumat edellä. Tällainen ei auta vastaanottajaa, vaan pikemminkin sekoittaa....

Verkkosivujen vanhoja sisältöjä on ajoittain hyvä muokkailla eli seo-optimoida ja lisätä sinne hakuja tukevaa ajankohtaista sekä uutta sisältöä. Kun autan asiakastani rakentamaan verkkosivuja, haastattelen yleensä myös asiakkaan työntekijät. He toimivat siinä rajapinnassa, joka näkee, mitkä sisällöt toimivat ja mitkä eivät. Lisäksi heiltä saan tuoreimmat ajatukset siitä, mitä sivuille pitäisi lisätä. Kun sisältöjä uusii tällä tavalla, sivustolle syntyy helposti konkreettiselle kohderyhmälle kohdennettua sisältöä, johon hakukoneet nätisti nappaavat kiinni ja Googlekin ymmärtää, että verkkosivuilla on oikeasti merkitystä. ...

Kun lisäät laadukkaiden linkkien eli backlinkkien määrää, johdatat tehokkaammin potentiaalisia asiakkaita verkkosivustollesi. Jos mietit käyttäytymistäsi verkossa eli jos törmäät luottamasi tahon sivustolla mielenkiintoiseen linkkiin, joka johtaa aiheesta kertovalle verkkosivustolle, mahdollisesti myös napsautat sitä, eikö? Miten se sitten tapahtuu niin, että se mielenkiintoinen linkki olisi omasi?...