“Mitä tarkoittaa tone of voice?” | Yrittäjän päivän kysymys
Järjestin 5.9. yrittäjän päivän kunniaksi Q&A‑session tai oikeastaan julkaisin aiheesta postauksen LinkedIniin ja Threadsiin. Pyysin seuraajiani lähettämään minulle kysymyksen, joka liittyy viestintään ja sisällöntuottamiseen eli erilaisten kirjoitettujen sisältöjen tuottamiseen. Lupasin antaa vastauksen kysymykseen. Sain yhteensä 16 kysymystä, ja nyt lähden purkamaan niitä — pyrin vastaamaan ainakin yhteen kysymykseen joka viikko. Ensimmäinen kysymys koski tone of voicea eli äänensävyä. Kysyjä on ihastellut suuresti Punakynäpaholainen-brändiäni ja niinpä hän halusi tietää, miten toimivan tone of voicen saisi kehitettyä myös omalle yritykselleen. Hän ei halua olla osa massaa, vaan erottua jollakin sopivalla kärjellä muiden saman alan toimijoiden joukosta.
Mitä tarkoittaa tone of voice?
Ennen kuin menemme itse asiaan, on tärkeää määrittää kyseinen termi. Suora suomennos tone of voicesta on äänensävy eli tapa kertoa toiminnastaan ja yrityksestään. Se on siis yksinkertaisesti tyyli, jolla viestit asiakkaittesi ja yhteistyökumppaneittesi kanssa. Opettajana pohdin tätä paljon. Millaista viestintää teen eri tilanteissa, esim. toisten opettajien kanssa kahvihuoneessa olen työkaveri ja opettaessani luokassa olen opettaja. Mitä minun pitää muistaa viestinnässäni näissä tilanteissa?
Minun piti konkreettisesti määrittää mielessäni, kenelle puhun ja miten puhun. Opettajien kahvihuoneessa halusin olla ystävällinen ja rento työkaveri, joka ottaa osaa keskusteluun ja viestii rennosti, luokkahuoneessa halusin olla ystävällinen ja rento, mutta samalla asiallinen auktoriteetti eli johtohahmo, joka kertoo tavat toimia eri viestintätilanteissa asiantuntevasti ja ymmärrettävästi. Näistä lähtökohdista lähdin kehittämään näitä viestintäpersoonia. Yrittäjänä olen yhdistänyt nämä kaksi tapaa viestiä, koska tone of voicea ei valita vain yhden kerran, vaan se kehittyy koko ajan toimintaympäristöjen mukaan. Yrittäjänä olen sekä yhteistyökumppani, että valmentaja, joten nämä viestintätyylit seuraavat mukanani.
Miten määrittelen yritykseni tone of voicen?
Tone of voice on viestintästrategiasi selkäranka. Se ei ole pelkkä tapa puhua, vaan se tuo mukanaan yrityksesi arvot, määrittää käytettävän sanaston ja muovaa brändisi persoonan. Selkeästi määritelty tone of voice auttaa yritystäsi viestimään johdonmukaisesti ja tunnistettavasti kaikissa kanavissa – sekä varmistaa, että yrityksesi ääni pysyy aitona ja yhtenäisenä tilanteesta toiseen. Punakynäpaholaisena lähestyn tone of voicea kielitieteellisestä näkökulmasta. Tiivistän sen mielelläni niin, että tone of voice on yrityksesi viestinnän oma kielioppi – se säätelee, miten puhut asiakkaille ja millaisen tunteen jätät heihin. Kun tämä “kielioppi” on määritelty oikein, viestintäsi on tarkkaa, tehokasta ja juuri sinun yrityksesi näköistä. Tone of voice ei ole pelkästään viestinnän työkalu – se tekee brändistäsi tunnistettavan.
Tone of voice rakentuu seuraavista osioista:
1) Arvomaailma ja persoona:
Olet perustanut yrityksen. Olet seurannut saman alan toimijoita hetken aikaa ja joukosta on noussut esiin muutama yritys eli olet pohtinut konkreettisesti ääneen seuraavia asioita: “Tuo on upeaa tekemistä!” “Miten he ovat onnistuneet tuossa noin hyvin!?!” Nämä yritykset erottuvat, koska heidän viestinnässään on jotain sellaista, mikä vetoaa sinuun – ja sitä on arvokasta tarkastella lähemmin. Pysähdy siis hetkeksi ja pohdi seuraavia kysymyksiä: Mitkä asiat heidän viestinnässään kiinnittivät huomiosi? Mikä on se tapa, jolla he kertovat toiminnastaan? Millaista on heidän käyttämänsä kieli? Miten he kohtelevat asiakkaitaan ja miten he tuovat esiin arvojaan? Kirjaa ylös nämä havainnot ja käytä niitä inspiraationa oman tone of voicesi kehittämiseen. Tärkeää on löytää oma äänesi – et halua kopioida toisia, vaan luoda oman, tunnistettavan viestijäpersoonasi.
2) Kohderyhmä:
Kun perustit yrityksen, se syntyi tarpeesta – halusit ratkaista jonkin tietyn ongelman tai täyttää tarpeen. Kuka on se, jolle viestit tai kerrot yrityksestäsi? Puhutko heidän kieltään? Esimerkiksi Punakynäpaholaisena tavoittelen asiakkaikseni yksinyrittäjiä ja pk-yritysten johtavia henkilöitä. Minun piti miettiä, millaista kieltä he arvostavat? Jos kirjoitan kapulakieltä, joka on asiatermitettyä ja sisältää runsaasti ns. nollasisältöä, se ei tavoita heitä. Niinpä kirjoitan sisältöni usein varsin selkeästi, esimerkitettynä, mutta kuitenkin asiapitoisesti. Tämä on opettajana omaksumani tyyli. Ymmärrän, kuka todennäköisesti lukee sisältöni, ja mukautan viestini heidän tarpeisiinsa.
3) Avainsanasto:
Seuratessasi alasi toimijoiden viestintää, olet ehkä huomannut, että heillä on omia, tunnistettavia avainsanoja tai termejä. Nämä sanat voivat olla osa heidän brändinsä identiteettiä, ja ne toistuvat heidän viestinnässään johdonmukaisesti. Punakynäpaholaisella tällaisia termejä ovat esimerkiksi “Punakynäpaholainen” ja “sisältötiltti”. Ne ovat sanoja, jotka tunnistetaan ja jotka liittyvät suoraan tarjoamiini palveluihin. Mitkä olisivat sinun omia termejäsi, joita voisit sisällyttää perusviesteihisi? Pohdi nämä seikat kuntoon. Niiden tulisi tukea arvojasi sekä puhutella kohderyhmääsi. Nämä eivät ole koskaan kiveenhakattuja, vaan muokkautuvat viestinnän edetessä ja kehittyessä. Seuraamalla analytiikkaa alat hiljalleen nähdä, mitkä toimivat ja mitkä eivät.
4) Viestintätyyli:
Puhuin edellisessä blogissani kriisiviestinnästä. Se on hyvä lähtökohta lähteä kehittämään viestintätyyliä eri tilanteisiin. Miten viestit eri kanavissa? Miten viestit eri tilanteissa? Joskus tilanne vaatii enemmän vakavuutta – kuten kriisiviestintä – kun taas toiset tilanteet sallivat hieman leikkisämmän tai rennomman sävyn. Esimerkiksi Punakynäpaholaisena voin somessa keventää sävyä, mutta asiakaspalvelutilanteessa sävyn on oltava asiallinen, empaattinen ja auttava. Mieti, miten viestit eri kanavissa ja eri tilanteissa – ole vakava niissä tilanteissa, kun se on tarpeen, ja rennompi silloin, kun se sopii brändiisi.
Tone of voice ei ole vain tapa kertoa yrityksestäsi, vaan se on yrityksesi persoonan ja arvojen ääni. Kun määrittelet sen selkeästi, viestintäsi muuttuu johdonmukaiseksi, tunnistettavaksi ja ennen kaikkea houkuttelevaksi kohderyhmäsi silmissä. Muista keskittyä yrityksesi arvoihin ja persoonaan, puhua asiakkaillesi heidän omalla kielellään ja käyttää avainsanoja, jotka resonoivat heidän kanssaan. Muista, että tämä äänensävy eli tone of voice kehittyy ajan myötä. Lähde rohkeasti kokeilemaan ja viilaamaan omaasi – jokainen yritys ansaitsee oman, tunnistettavan äänensä. Jos koet aiheen vielä hankalaksi, muista, että apu on aina lähellä. Jos tarvitset sparrausta tai tukea tone of voicesi hiomisessa, Punakynäpaholainen on täällä auttamassa!