"Yritysviestintä" | Punakynäpaholainen® | Henna Eklund

Ollessani opettaja opetin päivittäin yrityksen viestinnästä perusteita. Sisältöstrategia ja sisältösuunnitelma olivat olennainen osa kokonaisuutta: Mitä on yritysviestintä, millaisiin asioihin tulisi siellä keskittyä, mihin aihealueisiin yritysviestintä jaetaan ja miten se saadaan toimivaksi? Jokainen yritys toimii suunnitelmallisesti, palvelut on paketoitu ja tuotteistettu sekä toiminta on tavoitteellista. Sisältöstrategian avulla nämä tulevat kuntoon. Kaikella sisällöllä on yksi perustarkoitus - tuoda yrityksen palvelut tunnetuksi ja lisätä kiinnostavuutta, josta tietysti poikii sitä tärkeintä eli myyntiä....

"APUA! Sisällöntuottaja ei tiedä lainkaan, mitä minä haluan." "HEI! Nyt se kirjoitti tuon asian niin, vaikka mielestäni se olisi pitänyt olla toisin." "Hän antoi minulle ehdotuksen asiasta. Plääh. Julkaisen sen nyt omalla tavallani." "Miksi minun pitää odottaa julkaisun kanssa tuohon aikaan, kun voin sen tehdä nyt, klo 23.45." Oletko huomannut sanovasi tuollaisia, ajattelevasi tuollaisia tai oletko törmännyt tuollaiseen toisen kertomana? ...

Meneekö sisältömarkkinointisi metsään? Ei hätää, työtäni on auttaa sisältömarkkinoinnissa niin pienyrittäjiä kuin pieniä ja keskisuuria yrityksiä (*vink vink). Jokaisen yrityksen kanssa eteen ovat tulleet samat ongelmat. Annan nyt syyt, miksi juuri ne pitäisi huomioida. Osa yrittäjistä on huomannutkin nämä asiat, mutta jostain syystä niitä ei ole laitettu kuntoon. Aika? Ei osaa aloittaa? Kriittisyys? Yhteistyökumppanin puute?...

Olet asiantuntija omalla alallasi. Haluat tuoda esiin osaamisesi käyttäjäystävällisesti. Kirjoitat pitkähkön tekstin lempiaiheestasi, jonka jälkeen annat tekstin esilukuun työkaverillesi/ystävällesi/puolisollesi ja odotat, että hän julistaa sen upeaksi kokonaisuudeksi. Kaikki julkaisemasi tieteelliset artikkelit ovat aina saaneet tiedeyhteisöltä ylistystä. Apusi kuitenkin alkaa kysyä kysymyksiä sinulle täysin itsestään selvistä asioista. Miten hän ei nyt tuota ymmärtänyt? ...

Työni puolesta pääsen tutustumaan monenlaisten yritysten sisäiseen elämään. Joissakin paikoissa se on toimivaa sekä ottaa avainhenkilöt aktiivisesti mukaan, joissakin paikoissa taas kuljetaan hyvin rajoitettua polkua ja ydintoimintaan eivät pääse mukaan kuin harvat ja valitut. Kun puhutaan toimivasta sisäisestä viestinnästä, siinä korostuu mielestäni avoimuus. Henkilökunta on herkimmillään muutosten keskellä. Silloin avoin tiedottaminen kaikesta - niin ongelmista kuin onnistumisista - on tärkeää. Se herättää luottamusta. ...

Viestintä ei aina ole iloisia asioita pullollaan. Joskus yrityksen sisällä tapahtuu odottamattomia asioita, esim. burn out, sairastuminen tai jopa kuolema. Viimeisimmän uutisen kuultuani jäin pohtimaan, miten yrittäjä tai yritys voi viestiä odottamattomasta tapahtumasta? Onko tällaiselle uutiselle tilaa?...

Erinomaiset kiitosviestit muistetaan asiakasviestinnässä. Ilman asiakasta ei ole liiketoimintaa, joten asiakkaan muistaminen kiitoksella ostoksen jälkeen on vähintä, mitä yritys voi tehdä. Se on myös helpoin tapa saada jaettua iloinen mieli. Valitettavasti on myös yrityksiä, joilta kiitosta ei tipahda....

Miten yritystarinat kerrotaan iskevästi, osuvasti ja koukuttavasti? Jos yrityksestä kerrotaan tarina, miten se rakennetaan? Mikä on yritystarinan idea? Nämä ovat peruskysymykset, jotka kuulen aloittaessani työt. Paras kommentti, jonka kuulin: "Ei nyt v**** mitään romaania tarvitse kirjoittaa!" ...