Tiesithän, että kaikki on viestintää - jopa *** viestintä?
Twitterissä kuului huuto: "Missä *** vaiheessa kaikesta tuli viestintää?" - Punakynäpaholaisen blogi

Somes­sa kuu­lui huu­to: “Mis­sä *** vai­hees­sa kai­kes­ta tuli vies­tin­tää?”

En tie­dä, käy­tät­kö sinä pal­jon sosi­aa­lis­ta medi­aa (IG, Face­book, Lin­ke­dIn, jne.), mut­ta minul­le se on ollut tär­keä kana­va aina. Selai­len sitä työk­se­ni run­saas­ti ja tutus­tu eri yri­tys­ten sisäl­töi­hin. Tör­mä­sin sen syö­ve­reis­sä vas­ta haus­kaan kysy­myk­seen: “Mis­sä *** vai­hees­sa kai­kes­ta tuli vies­tin­tää?” Jäin seu­raa­maan jul­kais­tua ket­jua. Vas­taan tuli­vat niin Wii­on lait kuin yhteis­kun­nan vika. Mie­les­tä­ni kaik­ki on aina ollut vies­tin­tää – oli se sit­ten puhet­ta, kir­joi­tet­tua, kuvat­tua tai vii­tot­tua. Mik­si ajat­te­len näin?

Minus­ta voi sanoa, että poh­ja­kou­lu­tuk­se­ni vuok­si olen vies­tin­näs­sä “puris­ti”, mut­ta ajan saa­tos­sa olen avar­ta­nut mai­se­maa­ni enem­män ja enem­män. Paras­ta antia oli­vat opet­ta­ja­vuo­det, jol­loin ope­tin äidin­kiel­tä ja vies­tin­tää moneen tar­koi­tuk­seen eri ammat­tia­loil­le, joten yli­opis­tos­sa opi­tut sel­keät ohje­nuo­rat värit­tyi­vät ammat­tia­lo­jen ja eri toi­mi­paik­ko­jen tar­peil­la kon­kreet­ti­ses­ti. Suo­men kie­len iha­nuus ovat moni­mer­ki­tyk­si­set sanat, jot­ka muun­tu­vat halut­tuun tar­pee­seen eri käyt­tö­ti­lan­teis­sa. Samoin vies­tin­tä-sanaa voi käyt­tää mones­sa tilan­tees­sa täs­men­tä­mään halut­tua tar­koi­tet­ta, esim. puhe‑, markkinointi‑, teko­ä­ly­vies­tin­tää jne.

Some on nyky­ajan yrit­tä­jäl­le kor­vaa­ma­ton työ­ka­lu. Se tar­jo­aa alus­tan, jos­sa voit tavoit­taa koh­dey­lei­sö­si, raken­taa yhteyk­siä ja lisä­tä näky­vyyt­tä­si. Moni yrit­tä­jä kui­ten­kin kamp­pai­lee vies­tin­nän kans­sa ja kokee, että sosi­aa­li­sen median vies­tit eivät aina mene peril­le. Mie­les­tä­ni kaik­ki — myös somen sisäl­tö — on vies­tin­tää, kos­ka:

1#: Vies­tin­näl­lä on aina vas­taa­not­ta­ja

Kun sisäl­lön­tuo­tan­toa teh­dään, sitä teh­dään toi­sel­le osa­puo­lel­le — vas­taa­not­ta­jal­le. Idea­na on välit­tää tie­toa ja luo­da vuo­ro­vai­ku­tus­ta, esim. mark­ki­noin­ti­vies­tin­näs­sä tar­koi­tus on ker­toa tuot­tees­ta tai pal­ve­lus­ta poten­ti­aa­li­sel­le asiak­kaal­le. Kun tar­kas­tel­laan Kie­li­toi­mis­ton sana­kir­jan mää­ri­tel­mää vies­tin­näs­tä ker­too se, että vies­tin­tä on perin­teis­ten odo­tus­ten lisäk­si mm. her­mo­so­lu­jen välis­tä vies­tin­tää eli tie­don­vä­li­tys­tä tapah­tuu myös var­sin perim­mäi­ses­sä tar­koi­tuk­ses­sa.

Kun olen toi­mi­nut asiak­kai­den kans­sa eli tuot­ta­nut heil­le vies­tin­näl­le sisäl­tö­stra­te­gian sekä sisäl­tö­suun­ni­tel­man, olen huo­man­nut, että kes­kit­ty­mäl­lä yksin­ker­tai­ses­ti asia­kas­läh­töi­syy­teen ja yksin­ker­tai­suu­teen, esi­mer­kik­si verk­ko­si­vu­jen kävi­jä­mää­rä kas­vaa nopeas­ti ja asiak­kaat sitou­tu­vat muu­ten­kin seu­raa­maan yri­tys­tä aktii­vi­sem­min. Moni asia voi­daan muut­taa posi­tii­vi­sem­mak­si sel­keäl­lä ja avoi­mel­la vies­tin­näl­lä kes­kei­sel­le koh­de­ryh­mäl­le ja asia­kas­kun­nal­le.

#2: Vies­tin­näl­le on aina perus­te

Vies­tin­näl­le on aina tar­ve. Perim­mäi­ses­sä tar­koi­tuk­ses­saan vies­tin lähet­tä­jä halu­aa ker­toa vies­tin vas­taa­not­ta­jal­le jota­kin eli välit­tää infor­maa­tio­ta ja saa­da aikaan vuo­ro­vai­ku­tus­ta. Tämä voi tar­koit­taa tun­tei­den herät­tä­mis­tä, tie­don jaka­mis­ta tai asiak­kai­den hou­kut­te­le­mis­ta. Perus­te täl­le vies­tin lähet­tä­mi­sel­le voi olla moni­nai­nen riip­puen vas­taa­not­ta­jas­ta.

Nämä kak­si syy­tä ovat mie­les­tä­ni olen­nai­set, kun poh­di­taan alus­sa esi­tet­tyä kysy­mys­tä — “Mis­sä *** vai­hees­sa kai­kes­ta tuli vies­tin­tää?”. Täs­tä syys­tä usein toi­to­tan­kin vas­taa­not­ta­jan mer­ki­tys­tä kai­kes­sa, myös vies­tin­näs­sä ja mark­ki­noin­nis­sa. Vies­tin­nän sel­keä tar­koi­tus on välit­tää infor­maa­tio­ta vas­taa­not­ta­jal­le. Vies­tin­nän perus­te eli tar­koi­tus on, että vas­taa­not­ta­ja tulee tie­toi­sek­si vies­tin lähet­tä­jäs­tä ja hänen aja­tuk­sis­taan. Vies­tin­tä on enem­män kuin sano­ja – se on tapa, jol­la luom­me yhteyk­siä ja raken­nam­me suh­tei­ta. Hyvin suun­ni­tel­tu ja toteu­tet­tu vies­tin­tä voi erot­taa menes­ty­vän yri­tyk­sen muis­ta. Jos yrit­tä­jäl­lä ei ole esi­mer­kik­si käy­tös­sä suur­ta mark­ki­noin­ti­bud­jet­tia, teho­kas vies­tin­tä voi olla juu­ri se kil­pai­lue­tu, jota tar­vi­taan erot­tuak­seen jou­kos­ta.

Mil­loin vies­tin­tä voi epä­on­nis­tua? Mik­si vas­taa­not­ta­ja tulee huo­mioi­da? Mitä ovat Wii­on lait?

Epäonnistunutta markkinointiviestintää

Pes­si­mis­til­le Wii­on lait1 ovat avain onneen, kun puhu­taan “onnis­tu­nees­ta” vies­tin­näs­tä. Esi­mer­kik­si koh­dat “vies­tin­tä epä­on­nis­tuu aina, pait­si sat­tu­mal­ta”, “jos sano­ma voi­daan tul­ki­ta eri tavoin, niin se tul­ki­taan taval­la, jos­ta on eni­ten vahin­koa” ja “mitä enem­män vies­ti­tään, sitä huo­nom­min vies­tin­tä onnis­tuu” kan­nat­taa huo­mioi­da, kun raken­nat mark­ki­noin­ti­kam­pan­jaa ja haluat huo­mioi­da vas­taa­not­ta­jan.

Vas­taa­not­ta­jia on monen­lai­sia. Hyväk­sy aina, että vies­ti­si ei vält­tä­mät­tä pure kaik­kiin. Pidä tavoit­tee­na, että halua­ma­si pro­sent­ti­lu­ku ottaa vies­tin posi­tii­vi­ses­ti vas­taan. 100 % onnis­tu­mis­ta ei ole.

Sano­ma voi­daan aina tul­ki­ta vää­rin. Olet­ko kos­kaan tör­män­nyt mark­ki­noin­ti­kam­pan­jaan, jota ei oikeas­taan ollut oikein lop­puun asti suun­ni­tel­tu tai sit­ten sitä oli teh­ty sel­lais­ten ihmis­ten kes­ken, jot­ka tie­tä­vät aihees­ta pal­jon ja olet­ta­vat myös vas­taa­not­ta­jan tie­tä­vän tai toi­mi­van ole­te­tul­la taval­la. “Eihän kukaan voi nyt taju­ta sitä niin!” Vali­tet­ta­vas­ti voi. Vies­tin­nän vas­taa­not­ta­ja on pelot­ta­va olen­to. Luen­noin usein opis­ke­li­joil­le­ni sii­tä, että kun otam­me vas­taan infor­maa­tio­ta, pei­laam­me sitä aina koke­mus­taus­tam­me kaut­ta. Meil­lä jokai­sel­la on omat läh­tö­koh­dat, jot­ka värit­tä­vät vas­taa­no­tet­tua infor­maa­tio­ta.

Kun mark­ki­noin­nin kana­via poh­di­taan, väl­tä saman vies­tin lähet­tä­mis­tä samal­la taval­la kaik­kiin. Saman­lai­sen vies­tin lähet­tä­mi­nen ei ole tulok­sel­lis­ta, vaan vies­tiä pitäi­si aina muun­nel­la vali­tun kana­van läh­tö­koh­dis­ta. Kuva­ma­te­ri­aa­lia kan­nat­taa muun­nel­la — eri kuva/kanava, vies­ti­si­säl­lön aloi­tuk­sia kan­nat­taa vaih­del­la sekä tie­tys­ti kuva kan­nat­taa vaih­taa ajoit­tain myös videok­si. Saman sisäl­lön tuut­taa­mi­nen kaik­kial­le ei pal­ve­le ketään. Sanon­kin asiak­kail­le­ni mark­ki­noin­tia suun­ni­tel­les­sa, että kan­nat­taa raken­taa aina kol­me eri vaih­toeh­toa, joil­la on kui­ten­kin sama tar­koi­te ja osto­pol­ku.

Lopuk­si tois­tan­kin mot­to­ni jokai­sen kou­lu­tuk­se­ni ja val­men­nuk­se­ni lopus­ta: “Vies­tin­tä on sii­tä iha­na laji, kos­ka vaih­toeh­to­ja on val­ta­vas­ti ja aina voi kehit­tyä ja oppia uut­ta.

Läh­teet:

1) Osmo A. Wiio: Vies­tin­tä yleen­sä epä­on­nis­tuu — pait­si sat­tu­mal­ta — Wiio lait vies­tin­näs­tä ja tule­vai­suu­des­ta. Del­ta­kir­ja. 2019.