6 huomiota aloittavan yrittäjän sisältömarkkinointiin
Meneekö sisältömarkkinointisi metsään? Ei hätää, työtäni on auttaa sisältömarkkinoinnissa niin pienyrittäjiä kuin pieniä ja keskisuuria yrityksiä (*vink vink). Jokaisen yrityksen kanssa eteen ovat tulleet samat ongelmat. Annan nyt syyt, miksi juuri ne pitäisi huomioida. Osa yrittäjistä on huomannutkin nämä asiat, mutta jostain syystä niitä ei ole laitettu kuntoon. Aika? Ei osaa aloittaa? Kriittisyys? Yhteistyökumppanin puute?
Ne ovat niitä hiljaisia estoja ja muureja, joita meillä kaikilla on. Ei kaikkien tarvitse tietää kaikkea viestinnästä. En minäkään tiedä vesiputkistosta jokaista asiaa, ja siksi ostan palvelun mielelläni putkimiehiltä. Aloittaessani tätä yritystä minulle sanottiin, että: “Et sinä voi tietää, mitä yritykset haluavat, koska et ole ollut yrittäjänä tai et ole ollut töissä yrityksessä. Olet vain opettanut oppilaitoksessa.” Näinhän sitä ajatellaan, että olen opettanut vain kirjoittamista, esiintymistä ja asiapohjaista viestintää. Eihän näitä taitoja työelämässä kaivata? Millaista sisältömarkkinointia yrityksessä siis kaivataan?
Millaista sisältöä tuotan?
Kun olen tarkkaillut yritykseni nimissä tuottamaani sisältöä, se jakautuu aika selkeästi seuraaviin osa-alueisiin:
- Asiakasviestintä — ylläpitävää yhteydenpitoa nykyisiin ja tuleviin asiakkaisiin eri viestintävälineillä, esim. puhelut, sähköpostit, WhatsApp-viestit, jne.
- Sisältömarkkinointi — vaikuttamis- ja markkinointitarkoituksessa laaditut sisällöt eri viestimiin, esim. sosiaalisen median julkaisut ja mainokset, uutiskirjeet, hissipuheet tapahtumissa tai verkostoitumistapaamisissa, jne.
- Asiantuntijaviestintä — vakuuttavaa viestintää, sitouttavat sisällöt eli julkaisut blogiin, artikkelit, keskustelut ja kommentit (sosiaalinen media, LinkedIn, tms.), joissa tuon esiin näkemyksiäni, osaamistani ja asiantuntijuuttani.
Sano siis minulle, eivätkö nämä alueet kaipaa juuri kirjoitustaitoja, esiintymistaitoja ja asiapohjaisen viestinnän osaamista?
Sisältömarkkinoinnillani on aika selkeä suunta ja tarkoitus — vakuuttaa. Kaikella sisällölläni tuon esille osaamistani sekä samalla tulen lähemmäksi vastaanottajaa. Ainoa asia, jonka tiedostan olevan heikkouteni, on asiakkaan alan sanasto. Onneksi maailma on pullollaan tietoa ja se tieto on omaksuttavissa aika helposti, kun peruspohja on kunnossa. Miten se Jari sanoikaan? “70 prosenttia vanhaa ja 30 prosenttia uutta — paras tapa omaksua uusi osaaminen” eli minun kohdallani alan sanasto.
Opettajana jouduin aika usein tilanteeseen, missä opiskelijan valitsema aihe oli aivan outo minulle. Sen takia tein aika paljon taustatutkimusta samalla, kun opiskelijat rakentelivat esiintymisiään tai tekstejään. Halusin ymmärtää edes pienen osan aiheesta, että pystyin antamaan vakuuttavia kommentteja sekä kehitysehdotuksia. Sama nälkä minulla on yrittäjänä. Ennen kuin kirjoitan tekstejä tai tuotan viestejä verkkosivuille ja someen asiakkaanani olevan yrityksen nimissä, opiskelen suunnitteluvaiheessa aika paljon aiheesta tietoa. Sitä rakastan — uuden oppimista ja kehittymistä alallani.
Tästä hyvä esimerkki oli mm. Hautaustoimisto A. Kovalle tekemäni videosanoitus. Heidän tekstinsä oli aluksi rakenteltaan sellainen, jossa peittämällä nimen ja alan, teksti olisi voinut toimia esittelynä mille tahansa yritykselle toimialasta riippumatta. He halusivat apua minulta ja autoin mielelläni homman kanssa. Tuloksena oli aika koskettava, videon henkeen sopiva teksti.
Yrittäjä, huomioi nämä 6 asiaa viestinnässä, kun haluat sisältöjesi toimivan tehokkaammin
Sisältömarkkinointia on helpompi tehdä, kun kiinnität aluksi huomiota seuraaviin asioihin. Kun olet selvittänyt kaikelle tarkoituksen (😉), määrittänyt tavoitteet sekä valinnut keskeisen kohderyhmän, sisällötkin on helpompi suunnitella ja rakentaa. Sinun ei siis tarvitse hakuampua, vaan oikeasti yrittäjänä saat keskittyä kaikessa sisältömarkkinoinnissa vain olennaiseen.
1. Perusta kuntoon
Ennen kuin rakennat yhtäkään viestiä tai yhtäkään mainosta, mieti vastaukset seuraaviin kysymyksiin. Kun ymmärrät lähtökohdat, osaat rakentaa viestisi oikein.
- Miksi yrityksesi on perustettu?
- Mikä on ongelma, jonka haluat ratkaista?
- Ketkä ovat kohderyhmäsi tai keitä tavoittelet asiakkaiksesi?
- Tutustu kilpailijoihin, jos heitä on. Miten he ovat asiaa lähestyneet?
2. Valitse kulmasi
Tekemäsi selvityksen pohjalta varmasti huomasit, mitkä sopivat sinulle ja mitkä eivät. Lisäksi sait varmasti pientä tukea kilpailijoiden viesteistä eli mitä he ovat tehneet oikein ja missä he ovat menneet metsään.
Suunnittele sisällöillesi oma kulma:
- Miten sinä voit erottua?
- Miten voisit lähestyä asiaa?
- Mitkä ovat viestimet, joihin voisit tehdä sisältöjä? Riittääkö www-sivut vai pitäisikö olla sosiaalisen median tilejä? Entä LinkedIn — yrityssivu vai riittääkö henkilökohtainen?
Se, mitä haluat irti viesteilläsi, on olennaista kaiken kannalta.
3. Rakenna konkreettinen viestintäsuunnitelma
Suunnittelun pohjalta kaikki ajatukset tulee koota yhteen. Kun perusteet ovat kunnossa, olet selvittänyt tarpeesi ja tavoitteesi, on aika rakentaa viestintäsuunnitelma.
Viestintäsuunnitelma luo konkreettisen pohjan kaikelle viestinnälle ja asettaa tavoitteet, jotka ovat yrityksesi kannalta olennaisia, saavutettavia, mitattavia ja aikataulutettavissa. Parasta viestintäsuunnitelmassa on, että se on aina mahdollista rakentaa uudelleen, sitä voi kehittää ja sitä voi päivittää. Se ei ole kiveenhakattua, vaan se antaa aluksi lähtökohdat, joita voit käytännön kokemusten kautta kehittää eteenpäin sopivammaksi.
Olen sitä mieltä, että selkeä suunnitelma tuo tuloksia.
4. Rakenna perusviestit ja aloita julkaisu
Viestintäsuunnitelmasta nousi varmasti esiin perusviestit, joita teet usein yrityksesi viestinnässä. Peruspohja sisällölle kannattaa olla silloin kunnossa eli jokainen saman aiheen viesti sisältää aina samat asiat ja noudattaa samaa kaavaa. Samalla varmasti huomasit, kuka yrityksessäsi voisi olla vastuuhenkilö millekin aihealueelle. Jos toimit yksin, huomasit varmasti, mitkä voit tuottaa yksin ja mihin kaipaat toisen asiantuntijan apua tai tukea.
5. Mittareilla viestinnästä toimiva
Kun teet viestejä, olet varmasti pohtinut, mikä niiden polku on. Jos asiakas lukee viestin, mitä toivot hänen tekevän. Tärkeintä on saada aikaan myyntiä.
Jos olet esim. kiinteistönvälittäjä, haluat julkaisun tavoittavan potentiaalisen asiakkaan, saavan hänet tulemaan sivuillesi ja tutustuvan myytävien asuntojen valikoimaan. Ihanteellisinta olisi, että hän ostaisi tai ainakin välittäisi ystävälleen tai tutulleen linkin kiinnostavasta kohteesta ja suosittelisi. Hienointa olisi, että hän tulisi esittelyyn, missä pääsisit konkreettisesti vuorovaikutukseen hänen kanssaan.
Kiinnitä huomiota siis, mikä on ostopolkusi — liikkuvatko asiakkaat oikeaan suuntaan, löytävätkö he oikean osoitteen ja toteutuvatko asettamasi tavoitteet? Jos eivät, silloin tilanne on korjattava.
6. Kehitä
Tämä jää usein tekemättä. Rakennamme sisältöjä ja julkaisemme niitä, mutta emme tutustu analytiikan antamaan tietoon. Jos viestit eivät saavuta haluamaasi kohderyhmää, silloin palaa takaisin suunnittelupöydän ääreen. Miten voisit kehittää sisältöjä, että ne saavuttaisivat halutun kohderyhmän, ja saisit kohderyhmän ihmiset toimimaan halutulla tavalla ja että he tuottaisivat tavoitellun määrän tuottoa yritykselle? Olisiko siis ostopolussa kehittämisen varaa?
Jos suoraan sanotaan, jokainen tekemämme sisältö tehdään myyntitarkoituksessa — joko konkreettisesti myydäksemme tai jäädäksemme mieleen tai kiinnostaaksemme. Se on hyvä lähtökohta.

Blogitekstin kirjoitti digitaalisen sisältömarkkinoinnin asiantuntija
Henna Eklund | Punakynäpaholainen®
Olen sisältöjen intohimoinen kehittäjä, toteuttaja sekä kouluttaja. Jos minun pitäisi kuvailla jollakin tavalla intohimojani, olisin ”ikiharjoittelija”. Nälkäni oppia lisää ei lopu koskaan. Avaan huomioita blogissani Sinulle ymmärrettävästi sekä selkeästi. Odotan aina lukijoiltani kommentteja, joten anna niitä lähettämällä sähköpostia: henna@punakynapaholainen.fi.
Kärsitkö sisältötiltistä? Varaa ilmainen etäpalaveri ja keskustellaan!
Ps. Joko tilasit uutiskirjeeni Linkedinissä? Tilaa Haavi auki viestien virrassa!