Sisältöstrategia ja ‑suunnitelma yritysviestintää tukemassa
Ollessani opettaja opetin päivittäin työelämä- ja yritysviestinnän perusteita. Puhuimme usein suunnitelmallisuudesta sekä viestintäketjuista: Mitä on yritysviestintä, millaisiin asioihin tulisi viestinnässä keskittyä, mihin aihealueisiin yritysviestintä jaetaan ja miten se saadaan toimivaksi? Jokainen yritys toimii suunnitelmallisesti, palvelut on paketoitu ja tuotteistettu sekä toiminta on tavoitteellista. Sisältöstrategian ja ‑suunnitelman avulla nämä tulevat myös paremmin esiin. Jokaisella julkaistulla sisällöllä on yksi perustarkoitus — tuoda yrityksen palvelut tunnetuksi ja lisätä kiinnostavuutta, josta tietysti poikii sitä tärkeintä eli myyntiä.
Jotta yrityksesi viestintä ja sisällöt olisivat kiinnostavia ja markkinointi niiden avulla onnistuisi, on sinulla oltava selkeä ymmärrys siitä, kenelle viestintää tehdään. Pieni pohdinta, miten tälle avainkohderyhmälle tuodaan palvelut näkyväksi ja miten palveluista tehdään kiinnostavia ja ohittamattomia, on aina hyväksi. Tämä tarkoittaa suunnittelua sekä pientä taustoitusta eli sisällöt tulee rakentaa niin oikean tilanteen, tavoitteen kuin kohderyhmänkin näkövinkkelistä. Näin selviää helposti, millaisia kanavia viestintään tulisi käyttää sekä millaisia asioita viestinnässä tulisi painottaa. Tässä pohdinnassa korostuvat juuri nämä viestinnän peruskysymykset: Mitä? Miksi? Kenelle? Milloin? Kuka? Miten?
Sisältöstrategia ja sisältösuunnitelma mukaan yritysviestintään alusta asti
Kun sisältöstrategiaa rakennetaan, tulisi silloin hahmottaa selkeä polku asiakkaan kuljettavaksi eli luoda punainen lanka, jota asiakas seuraa. Lisäksi strategiassa pitäisi huomioida kaikki potentiaaliset tapahtumat tällä asiakkaan kulkemalla polulla. Mitkä asiat helpottavat tätä kulkua? Mitkä asiat vaikeuttavat tätä kulkua? Miten varautua yllättäviin harha-askeliin tai kriisitilanteisiin? Miten asiakkaan kulkua voi seurata parhaiten?
Yrityksen verkkosivut ovat kaiken tiedon päälähde eli siellä ovat selkeästi esillä yrityksen perustoiminta eli tuotteet/palvelut, yritystarina ja yhteystiedot. Sosiaalisen median kanavat tukevat verkkosivua tiedonlähteenä. Linkitä siis aina sosiaalisen median julkaisut kotisivuillesi. Rakenna CTA:t eli call-to-actionit eli käskyt lukijalle niin, että hän painaa varmasti linkkiä, joka vie kotisivuille. “Kaikki tiet vievät Roomaan” ‑ajattelu ei koskaan ole pahitteeksi. Kun yrityksen sosiaalisen median kanavien toimintoja seuraa aktiivisesti, näkee, mikä kanava on tärkein reitti verkkosivuillesi. Kaikkea ei koskaan kannata valloittaa ja pyrkiä ylläpitämään. Kanavat konkretisoituvat, kun yritys tietää, mitä tietä avainkohderyhmä käyttää kulkemiseen. Kun nämä asiakkaan kulkemat polut ovat selvillä, on helppo seurata, missä kohdissa kulku vaikeutuu ja mitkä asiat voisivat tehdä kulusta helpompaa ja vaivattomampaa.
Sisältöstrategia antaa selkärangan sisältösuunnitelmalle
Kaikki lähtee mielestäni liikkeelle sisältöstrategiasta. Koen tärkeäksi toiminnassani lähteä liikkeelle aina siitä uuden asiakkaani kanssa. Sisältöstrategiasta selviää yksinkertaisuudessaan ainakin vähintään nämä tiedot:
- sisältömarkkinoinnin tavoitteet,
- kohderyhmäkuvaukset,
- käytettävät kanavat,
- aikataulut,
- vastuuhenkilöiden tiedot,
- arvioidaan mahdolliset markkinointikustannukset sekä
- kerrotaan, miten tuloksia arvioidaan.
Sisältöstrategia tukee hyvin tehtynä sisältösuunnitelmaa. Sisältöstrategia rakentaa vahvan rungon toiminnalle, koska sieltä selviävät tavat, joiden mukaan toimitaan. Sisältöstrategiaan on aina hyvä palata takaisin, jos koet, että tavoitteet ovat unohtuneet suunnitelmasta tai jos huomaat, että jotkin suunnitelman kohdat olivat monimutkaisia ja ne voisi tehdä helpomminkin. Sisältöstrategian sisus ei ole kiveen kirjoitettua tietoa, vaan se muokkautuu tekemisen mukana sekä huomioiden pohjalta. Kaikki ei toimi samalla tavalla jokaiselle.
Sisältöstrategioiden sekä sisältösuunnitelmien suunnittelija ja käyttäjä = Punakynäpaholainen 👋
Olen sisältötrategioiden sekä ‑suunnitelmien suunnittelija sekä suurkuluttaja. Kun aloitan työt uuden asiakkaan kanssa, selvitän, onko asiakkaallani olemassa sisältöstrategia sekä sisältösuunnitelma aikaisemmalta ajalta. Jos sellainen löytyy, siitä on helppo jatkaa sisältösuunnitteluun. Jos sellaista ei ole, sovimme sellaisen tekemisestä heti.
Kun strategia on selkeä eli tiedämme tavoitteet, kohderyhmät, konkreettiset muut toimet, sen jälkeen on hyvä rakentaa sisältösuunnitelma sovitulle tulevalle ajanjaksolle. Kun suunnitelma on tehty, aloitan sisällöntuotannon joko omin voimin tai tiimin osana suunnitelman mukaisesti. Koska sisältöstrategia on hahmoteltu, on sen avulla syntynyt myös selkeys kaikista tarvittavista asioista sekä voimme yhdessä sopia käytännöt sisällöntuottamiselle.
Viestit eivät synny tuosta vain, vaan käytän monipuolisesti hyväkseni asiakkaan antamaa ja tuottamaa materiaalia sekä aloitushaastattelussa keräämääni sekä strategiaan kirjattujen tietojen pohjalta rakennettua kuvaa tärkeimmistä palveluista ja tuotteista. Perusviesteissä voin käyttää tekoälyä apunani, mutta mukaan laitan mielelläni jotain henkilökohtaisempaa eli yrityksen tekijöiden näköistä sisältöä. Pääasia on, että sisältö kuvastaa tekijöitään ja ei ole kasvotonta.
Kun yrityksen omistajalla on selkeä kuva siitä, mikä uppoaa asiakaskuntaan, sisältöjä voi tehdä aika vapaasti sen mukaan. Tärkeintä on tehdä viestejä juuri potentiaaliselle asiakaskunnalle. Kun tuntemattomuus on ohitettu, lisääntyy mielenkiinto yritystä kohtaan. Unelma-asiakas voi ajatella esimerkiksi seuraavalla tavalla: “Ai. Tuopa on mielenkiintoinen yritys. Mitähän se tarjoaa? Onkohan siellä jotain, missä ne voisivat auttaa minua? Laitanpa viestiä ja kysyn, onko niillä tätä.”
On ollut ihana opastaa yrityksiä rohkaistumaan ja rakentamaan sisältöjä oman tyylinsä mukaisesti. Kannustamalla ja tukemalla sekä samalla näyttämällä selkeämpi tie, miten sisältöjä voisi tehdä, on saatu aikaan tehokasta kehitystä ja oivallustyötä. Projekteissani toimin markkinointitiimin vetäjänä sekä valmentajana, jolloin yrityksen henkilökunta voi aina pyytää minulta apua kiperissä tilanteissa.