Yritystarinat ovat ensimmäinen askel kohti tarinallistamista
Miten yritystarinat kerrotaan iskevästi, osuvasti ja koukuttavasti? Mitä yritystarinassa kuuluu olla? Jos yrityksestä kerrotaan tarina, miten se rakennetaan? Onko se kuin romaani? Mikä on yritystarinan idea? Nämä ovat usein kysymykset, kun aloitan työt asiakkaan kanssa. Paras kommentti, jonka olen kuullut: “En meille nyt v*** mitään romaania tarvitse kirjoittaa!”Kun puhun tarinasta, puhun todellakin kirjallisesta kuvauksesta, mutta jonka voi rakentaa monessa muodossa.
Kun sisältöjä kehitetään, riittää joskus pieni sivuston ehostus, esimerkiksi yritystarinalla. Näin oli eräällä asiakkaallani, jolla oli tarvetta yritystarinan ehostamiselle. Yritystarinat kiinnostavat minua aina suuresti. Tässä yrityksessä oli juhlavuosi tulossa, ja siksi he halusivat ehostaa aikaisempaa kuvaustaan. Mielestäni juuri persoonallisella sekä yrityksen ytimen ympärille kietoutuvalla lämpimällä tarinalla saa helposti syvyyttä perusviestintään. Ideana oli, että kertoisin pienen pk-yrityksen tarinan iskevällä, asiakkaaseen vetoavalla, mutta kuitenkin asiallisella ja vetävällä tavalla. Mielestäni maailma on täynnä tarinoita, ja paras tapa tulla asiakkaan iholle on kertoa oma tarina paikkauslappuineen ja korjausmusteineen kaikkineen. Niistä ne parhaimmat yritystarinat on rakennettu.
Kun olin opettaja, luetutin opiskelijoillani erilaisia tarinoita siitä ilosta, että kerronta tulisi tutuksi:
- Miten teksti pitää rakentaa?
- Millaisia asioita tulisi nostaa esille?
- Millä tavalla kerronta tulisi tehdä?
Kun rakenne tuli tutuksi, oli se helppo ottaa käytäntöön eli markkinointikeinoksi. Tarinaa voi käyttää referenssitarinoissa, yritystarinassa, yritysblogeissa, videolla, strategiapalavereissa vision kuvauksessa, yrityksen toimintahistorian kuvauksessa, tuotteen valmistukseen liittyvässä kuvauksessa jne. Siitä voi rakentaa keskeisen tavan avata prosessi asiakkaalle tai potentiaaliselle yhteistyökumppanille. Näistä kerron joskus myöhemmin lisää.
Millainen yritystarinan tulisi siis olla? Mitkä asiat vetoavat ihmisiin, asiakkaisiin?
Palataanpa takaisin yritystarinaan sekä yrityskuvaukseen. Tarinoissa olen käyttänyt perusohjeena “puolen sivun sääntöä”. Jos tarina ei kiinnosta “sivun puolivälissä” tai nykyaikana ns. otsikon, johdannon ja 1. kappaleen jälkeen, asiakas ei lue pidemmälle. Tämä sääntö on tuntunut korostuvan yhä enemmän ja enemmän nykyaikana keskittymiskyvyn alentumisen myötä. Saman huomasin opiskelijoissanikin aikoinaan. Heitä eivät pitkä romaanit enää kiinnostaneet, vaan he näkivät novellit — lyhyet tarinat — paljon mielenkiintoisimpina. Tekstit olivat tiiviitä, lyhyitä, mutta toisaalta rakenteeltaan mielenkiintoisia.
Kun lähden rakentamaan yritystarinaa, nämä kolme sääntöä pätevät kerronnassa:
Ensimmäisenä sääntönä on “reality-tv”. Mitä todentuntuisempia asioita yritystarinassa nostat esille, sitä varmemmin asiakas kiinnostuu sinusta, tuotteestasi ja yrityksestäsi. Jos rakennan tarinaa käsityö- tai rakennusalan yritykselle, tarinan tulisi ns. tuntua kämmenissä, hauislihaksissa ja hikenä otsalla, mutta olla palkitseva ja kunnioittava. Ei mitään Leevi and The Leavings ‑meininkiä ihan, mutta hieman sinne päin. Pääasia on, että asiakas voi samaistua. Olisiko hyvä tapa luoda siis yrityksellesi kasvot, rakentaa henkilöhahmo kertomaan tarinaasi? Tällaisen tarinan voi helposti ottaa yrityksen brändiksi ja hahmottaa muukin tekeminen sen ympärille.
Toisena nostan esille yrityksen arvot. Millaiset asiat ovat yrityksen sydäntä lähellä, millaiselle kivijalalle yritys on rakennettu? Kun arvot tuntuvat asiakkaassa, silloin asiakas kiinnostuu. Ne vastaavat silloin hänen ajatuksiaan ympäröivästä maailmasta. Töitä on kuitenkin aina mukavampi tehdä niiden ihmisten kanssa, jotka arvostavat samoja lähtökohtia kuin sinäkin. He pitävät tärkeinä niitä asioita, mitkä ovat sinunkin elämässä keskiössä. Mieti siis kohderyhmääsi tarkasti, kun kirjoitat tarinaa tai viestiäsi.
Kolmanneksi pyrin olemaan värikäs kaikin mahdollisin keinoin. Onko värikkyys sanastoa, onko se kuvamateriaalia, värimaailmaa? Jokaisen meistä tulisi löytää oma tapansa. Toimesi sekä tuotteesi antavat yleensä tälle osiolle sydämen. Millaisista kuvista, sanoista ja väreistä tuotteesi rakentuu? Millaiset osaset yhdessä tekevät asiastasi osuvan, uppoavan ja luotettavan? Millainen on luotettava lakimies, välittävä sairaanhoitaja, ammattitaitoinen fysioterapeutti tai idearikas floristi? Mikä on mottosi? Onko sinulla vielä sellaista?
Kun olen selvittänyt nämä kolme asiaa, rakennan tarinan. Jos tunnet, että sinulla on idea, mutta ei välttämättä kaikkia niitä taitoja tuottaa se, anna ammattilaisen rakentaa tarinasi. Uskon, että tarinan kautta tuotteesi, työsi ja ammattitaitosi välittyy asiakaskunnallesi parhaiten. Tee ammattitaitosi näkyväksi, esimerkit positiivisesti jaettavaksi ja saa asiakkaasi seuraamaan ja odottamaan sinulta lisää.
Mikä tekee sinusta ja yrityksestäsi kiinnostavan?
Yritystarinan kirjoittaminen ja luominen ei ole helppoa, vaan vaatii perehtyneisyyttä, rakenteen hahmottamista sekä taitoa kutkutella asiakasta juuri oikeasta paikasta. Yritystarinasi tulee ymmärtää asiakaskuntasi tarpeet, sen tulisi sisältää henkilökohtaisia kokemuksia ja olla luotettava, samaistuttava. Kukaan meistä ei ole supermies tai ‑nainen ammatissaan, vaan olemme käyttäneet paljon verta ja hikeä ammattitaidon haalintaan. Näytä tämä hankkimasi taito tarinasi kautta, tuo se ymmärrettäväksi asiakkaallesi.
Älä ole vain ammattitaitoinen, alansa paras ja nopein, vaan ole luotettava, kokenut ja laadukasta jälkeä tekevä yrittäjä. Nosta esille, että olet elantoa perheelleen hankkiva henkilö, jolle työ on ylpeyden aihe.