Millaiset sisällöt houkuttelevat verkkosivuillesi potentiaalisia asiakkaita?
Kun hyppäsin opettajan kengistä yrittäjäksi, en käynyt perinteistä jäykkää yrittäjäkoulutusta, vaan kävin OAMK:n StartFactor-koulutuksen. Se on upea kokonaisuus aloitteleville naisyrittäjille. Koulutuksen sisällöt vastaavat yrittäjyyskoulutusta ja siellä selkenee, mitä yrittäjyys vaatii ja millaisia asioita on otettava tällä matkalla huomioon. Kurssilta sain runsaasti itsevarmuutta, koska huomasin, että tekemäni toimet yrittäjyyden hyväksi olivat olleet oikeita. Toisaalta opin myös, mihin asioihin minun tulisi kiinnittää huomiota tekemisessäni — brändäyksen, markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta.
Eräs harjoitus jäi koulutuksen tiimellyksessä vahvasti mieleeni. Siinä nimenomaan ryhmäsparrauksen voima tuli esiin. Harjoituksessa kävimme yhdessä ryhmänä lävitse, miten kertoisimme palveluistamme. Jokainen lähti hommaan sillä ajatuksella, että porukka vinkkaa, mitä kunkin pitäisi tehdä, että osallistuja voisi kasvatettua näkyvyyttään tai mikä olisi se yksilöllinen valtti tai mikä oli silloin se ydinongelma, joka vaivasi ja johon ryhmä voisi antaa apuja. Rakastin tuota!
Mitä ryhmäsparrauksessa konkreettisesti tapahtuikaan?
Olin ihan liekeissäni, kun sain kertoa, miten toiset ryhmäläiseni voisivat kehittää palveluitaan, kehittää näkyvyyttään ja kehittää markkinointiaan.
- Millaisia ominaisuuksia heidän tulisi korostaa ja nostaa esiin?
- Mitkä sisällöt olisivat heidän juttunsa?
- Millaiset sisällöt houkuttelisivat potentiaalisia asiakkaita heidän luokseen?
Tämä onkin sitä ominta työtäni. Tämä oli juuri sitä, mitä Punakynäpaholainen teki opettajana ja tekee nyt. Ehkä voin sanoa, että juuri silloin takaraivooni uppoutui ajatus, että haluan olla enemmän avuksi kanssayrittäjilleni. Työtäni on antaa ulkopuoliset silmät käyttöönne, että voitte kehittää palveluitanne ja yrityksenne sisältöjä niin, että ne vastaavat asiakkaan tarpeisiin paremmin. Se on “toimintaviestintää” konkreettisimmillaan. Millaista viestintää yritys kaipaa, miten viestimällä yritys nousee esiin massasta ja samalla haluan myös kertoa, että: “Hei! Olen Henna. Olen Sinun Punakynäpaholainen. Voin kertoa sinulle, mitä yrityksenne kaipaa ja kehittää viestintäänne yhdessä kanssanne. Laitetaan yhdessä yrityksesi sisällöt loistamaan.” Kuulostaa hyvälle, eikö?
Punakynäpaholainen valitsi tehtävän sisällöt toisin
Kun oma vuoroni tuli pyytää kehitysideoita, valitsin hieman erilaisen lähestymistavan. Mielessäni pyörii aina mantrani: “Kun löydät itsesi enemmistön puolelta, on aika pysähtyä ja pohdiskella tilannetta uudelleen.” En hakenut positiivisuutta, en hakenut iloisia ajatuksia, en hakenut mentaalivalmennusta. Ei… Annoin kanssaryhmäläisilleni tehtäväksi kertoa, miksi palveluitani ei kaivata, miksi tarjoamani sisällöt eivät riitä.
Kaikki katsoivat minua silmät pyöreinä. Osalla oli suu ammottavan selällään. Kouluttajakin hieman nieleskeli. Kuitenkin, kun vuoroni tuli, jokaisen kynä alkoi sauhuta ja jokainen kertoi minulle, miksi minun palveluitani ei kaivata. Mitä ennakkoluuloja tulen varmasti kohtaamaan? Vaikka silloin ei näyttänyt siltä ja pyrin vakaasti peittämään todelliset tunteeni, olin onnessani! Sain todella hyviä vastauksia kanssakurssilaisilta. Tuon oppitunnin jälkeen pääsin nimittäin pohtimaan ja kehittämään niihin parhaimmat vasta-argumentit.
“Miksi hankkisin sisällöntuotantoon ja sisältömarkkinointiin avun talon ulkopuolelta?”
Voitte kuvitella, että yleisin vastalause oli oheinen otsikko — miksi maksaisin ulkopuoliselle markkinoinnin tekemisestä. Se on vastalause, jota vastaan yritän sisällöilläni ja ajatuksillani taistella päivittäin. Aina on epäilijöitä, mutta uskon, että on olemassa niitäkin, jotka kaipaavat tukea tällaiselta ulkopuoliselta voimalta. Ehkä heidän lähipiirinsä on sitä mieltä, että nämä pitäisi tehdä itse, mutta jättävät hänet sitten oman onnensa nojaan. Mielestäni jokainen meistä kaipaa kanssakulkijaa, joka opastaa vierestä, miten kannattaisi toimia ja miten hoitaa tekeminen onnistuneesti. Siitä syystä Punakynäpaholainen on apunasi pirullisen tehokkaasti.
Kun ostat palvelun minulta saat:
- käyttöösi asiantuntijuuteni sekä aikani: En vain väitä, että olen asiantuntija, olen suomen kielen maisteri, äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori. Annan kaiken tämän osaamisen käyttöösi.
- tekijän, joka tunnistaa uusimmat trendit ja toimivimmat käytännöt juuri sinun tarpeisiisi. Markkinointitarpeet säilyvät meillä kaikilla samoina, mutta markkinointi on alana jatkuvasti muuttuva ja monipuolistuva. Pidän koko ajan huolen, että osaan nykyaikaiset tavat toimia ja tiedän, mitkä trendit purevat nyt asiakaskuntaasi.
- lisäaikaa toimintasi kehittämiselle. Sanon usein, että valaisen puolestasi polun etuovellesi, jotta voit johdattaa asiakkaasi ovesta sisään helposti ja huolettomasti. Usein markkinointisi voi jäädä ns. yksipuoliseksi, koska sinulla ei ole aikaa kehittää sitä. Usein markkinoinnin opiskeluun käytetty aika syö aikaa myynniltä ja sen kehittämiseltä. Tätä ei kukaan halua, vaan kassan tulisi kilistä mahdollisimman nopeasti, eikö?
- kehittäjän, joka seuraa tarkasti analytiikkaa sekä mittareita. Mitään sisällöntuotantoa ei tehdä ilman analytiikkaa. Sisältöjen toimivuutta on tärkeää seurata ja analysoida koko ajan. Niin tehtyjen toimintojen arvoa voi kehittää ja optimoida tulevaa.
- pienellä vaivalla enemmän. Vaikka ulkopuolisen tuen palkkaaminen voi vaikuttaa kalliilta aluksi, se voi itse asiassa olla kustannustehokkaampaa pitkällä aikavälillä. Yrityksesi säästää rekrytoinnin, koulutuksen ja työvälineiden kustannuksissa, ja saa käyttöönsä valmiiksi kokeneen tekijän, joka iskee heti kiinni yrityksesi tarpeisiin.
Kerroin tekstissä aikaisemmin mantrastani: “Kun löydät itsesi enemmistön puolelta, on aika pysähtyä ja pohdiskella tilannetta uudelleen.” Muista aina tarkkailla ympäristöä. Joskus voi olla nimittäin niin, että et erota epäkohtia tekemisessäsi. Silloin ulkopuolinen apu auttaa, koska me osaamme kertoa, miltä tilanne näyttää ulkopuolisin silmin ja mitä asioita on unohtunut epähuomiossa. Kun oletat kaiken olevan hyvin, se voi olla maailman suurin virhe.