"Ulkoinen viestintä" | Punakynäpaholainen® | Henna Eklund

Kun aloittelin yrittäjäjyyttäni, ensimmäinen inspiroiva kokemus oli kuunnella Katleena Kortesuon puhetta kriisiviestinnästä. Twiittailin kommentteja sekä lainauksia puheesta eetteriin. Kun hän oli lopettanut esityksensä, hän ilmeisesti kävi tarkkaan läpi twiitit, joita hänestä oli tapahtumaan liittyen kirjoiteltu. Olin innoissani, kun Katleena tykkäsi twiiteistäni ja pyysi lopulta myös porisemaan hänen kanssaan. Tein työtä käskettyä ja keskustelutuokiomme päätteeksi sain lahjaksi hänen kirjansa "Riko lasi hätätilanteessa", joka on kriisiviestinnän pikaopas johtajalle. Aloittelevalle viestinnän alan yrittäjälle kirja oli arvokas lahja.Katleena on tunnettu kriisiviestinnän ammattilainen, joka jakaa...

Olet yksinyrittäjä, joka hallitsee täydellisesti oman alansa. Tiedät, miten tuotteesi taipuvat asiakkaittesi käyttöön sekä miten palvelusi helpottavat kohderyhmäsi arkea. Osaamisesi rajoittuu kuitenkin siihen. Markkinointi ja viestintä tuntuvat vierailta ja haastavilta. Olet kulkenut kursseilla, istunut webinaareissa sekä keskustellut asioistasi konsulttien kanssa. Sosiaalisen median päivitykset, verkkosivujen ylläpito, asiakkaiden tavoittaminen ja myyntikampanjoiden suunnittelu eivät tule sinulta kuitenkaan luonnostaan, ja ne vievät enemmän aikaa ja energiaa kuin itse työn tekeminen. Älä häpeä, koska tällainen tekninen osaamattomuus ei ole tyhmyyttä. ...

Työelämä sekä siviilielämäkin nykyään rakentuu tekstien ja erilaisten sisältöjen ympärille. Markkinoiva kirjoittaminen korostuu kaikkialla viestinnässämme enemmän ja enemmän, koska jokainen meistä haluaa erottua. Olit sitten kotona tai toimistolla, tärkein viestintä tapahtuu usein juuri sähköpostin tai muun sähköisen välineen avulla. Kasvokkuus unohtuu välillä täysin ja tekstin arvo korostuu. Kuinka usein kirjoittelet oheisia viestejä: "Mitä on ruokana?" "Milloin mennään?" "Milloin tulet?" "Missä olette?" Vaikka näitä esimerkkejä ei voi huippukirjallisuudeksi kutsua, kertovat ne meille sen, että keskeistä on ns. tekstin pohjalta viestittely. Miten...

Webinaarit ovat nykyaikaa ja aina kivoja asioita. Etenkin asiantuntijayrityksen tulisi järjestää tuollaisia, jotta he voisivat tuoda esiin osaamisensa paremmin. Webinaari voi olla pieni asiantuntijamiitti tai sitten isompi maksullinen tapahtuma. Mitä vaiheita viestinnän tulisi sisältää? Miten sitä markkinoidaan potentiaalisille osallistujille? Miten hoidetaan ilmoittautumiset, muistutukset ja vielä jälkityöt? Annan nyt sinulle varsin raa'an rungon, jonka voit ottaa omaan käyttöösi ja muokata haluamaksesi....

Olet tehnyt pidempään asiakkaasi kanssa töitä. Olet helpottanut heidän työtään, palvelut / tuotteesi ovat jo osa heidän arkeaan. Olet ratkaissut heidän ongelmansa — yksittäisen tai jatkuvalla sopimuksella. Nyt olisi aika näyttää tyytyväisen asiakkaan kasvot potentiaalisille muillekin asiakkaillesi. Miten teet sen? Miten rakennat suosituksen eli referenssin niin, että se ei vanhene tai kärsi, kun aika kuluu?...

Olet asiantuntija omalla alallasi. Haluat tuoda esiin osaamisesi käyttäjäystävällisesti. Kirjoitat pitkähkön tekstin lempiaiheestasi, jonka jälkeen annat tekstin esilukuun työkaverillesi/ystävällesi/puolisollesi ja odotat, että hän julistaa sen upeaksi kokonaisuudeksi. Kaikki julkaisemasi tieteelliset artikkelit ovat aina saaneet tiedeyhteisöltä ylistystä. Apusi kuitenkin alkaa kysyä kysymyksiä sinulle täysin itsestään selvistä asioista. Miten hän ei nyt tuota ymmärtänyt? ...

Viestintä ei aina ole iloisia asioita pullollaan. Joskus yrityksen sisällä tapahtuu odottamattomia asioita, esim. burn out, sairastuminen tai jopa kuolema. Viimeisimmän uutisen kuultuani jäin pohtimaan, miten yrittäjä tai yritys voi viestiä odottamattomasta tapahtumasta? Onko tällaiselle uutiselle tilaa?...

Erinomaiset kiitosviestit muistetaan asiakasviestinnässä. Ilman asiakasta ei ole liiketoimintaa, joten asiakkaan muistaminen kiitoksella ostoksen jälkeen on vähintä, mitä yritys voi tehdä. Se on myös helpoin tapa saada jaettua iloinen mieli. Valitettavasti on myös yrityksiä, joilta kiitosta ei tipahda....

Miten yritystarinat kerrotaan iskevästi, osuvasti ja koukuttavasti? Jos yrityksestä kerrotaan tarina, miten se rakennetaan? Mikä on yritystarinan idea? Nämä ovat peruskysymykset, jotka kuulen aloittaessani työt. Paras kommentti, jonka kuulin: "Ei nyt v**** mitään romaania tarvitse kirjoittaa!" ...