Webinaaria järjestämässä? Aika aloittaa viestintä?
Webinaarit ovat nykyaikaa ja aina kivoja asioita. Etenkin asiantuntijayrityksen tulisi järjestää tuollaisia, jotta he voisivat tuoda esiin osaamisensa paremmin. Webinaari voi olla pieni asiantuntijamiitti tai sitten isompi maksullinen tapahtuma. Mitä vaiheita viestinnän tulisi sisältää? Miten sitä markkinoidaan potentiaalisille osallistujille? Miten hoidetaan ilmoittautumiset, muistutukset ja vielä jälkityöt? Annan nyt sinulle varsin raa’an rungon, jonka voit ottaa omaan käyttöösi ja muokata haluamaksesi.
Vaikka webinaari järjestetäänkin verkossa, siihen pätevät samat lait kuin mihin tahansa tapahtumaan. Muista aina viestinnässä tutut kolme pointtia: suunnittelu, kohderyhmä sekä aikataulu. Kun tiedät, mitä teet, kenelle ja milloin, tapahtuma eli webinaari on helppo järjestää. Silloin sitä ei tarvitse stressata turhaa, ja hienosäätöjä on mahdollista tehdä vaivattomasti. Koska totuus on, että suunnitelmiin tulee usein pieni muutoksia. Kun sinulla on hyvä tiimi tekemässä tapahtumaa, et voi muuta kuin onnistua.
Milloin ja miten viestintä kannattaa aloittaa?
Tapahtumaviestintä kannattaa aloittaa ajoissa. Riippuu webinaarin koosta, kuinka kauan etukäteen viestintä kannattaa aloittaa. Yleensä pienemmälle tapahtumalle 1 — 2 kk ennen on ihan hyvä aika. Jos olet järjestämässä isompaa maksullista verkkotapahtumaa, silloin puoli vuottakaan ei ole paha aika.
Kun pohdit webinaariviestinnän aloittamista, pääasia on, että kerrot siitä mahdollisimman pian kohderyhmälle. Kun suunnittelu aloitetaan, on parasta perustaa heti alkuun myös kivijalta kaikelle tiedolle. Tämä tarkoittaa sitä, että teet webinaarille oman laskeutumissivun eli tapahtumasivun verkkosivuille sekä omat tapahtumasivut myös sosiaaliseen mediaan, esim. Linkediniin. Tapahtumasivut toimivat ns. “teasereina” ja ensimmäisinä tiedotteina tulevasta verkkotapahtumasta. Niiden kautta on helppo jakaa koko ajan enemmän ja enemmän tietoa sisällöistä sekä aktivoida kiinnostuneita. Kun tapahtumasivut ovat valmiit, kutsu niihin verkostosi tai kohdennetusti osallistujia. Pyydä jokaista kutsuttua jakamaan tietoa eteenpäin verkostoilleen.
Tapahtumaviestinnässä on tärkeää, että niin orgaaninen kuin maksettu viestintä pidetään koko ajan kuumana kohderyhmään päin. Orgaanisina julkaisuina toimivat parhaiten kaikki olennaiset sisällölliset tiedot: mitä tapahtuu, milloin tapahtuu, miten se tapahtuu, ohjeistuksia, tietoa puhujista, tietoa ongelmasta tai aiheesta, mitä webinaari käsittelee. Tee sitä säännöllisesti. Parasta olisi, että saisit sen automatisoitua. Maksettua markkinointia tulisi ostaa niin, että se on aktiivista aina ensimmäisestä suunnittelupäivästä webinaaripäivään. Pidä huoli, että niiden kautta viestintä pysyy tuoreena: seuraa analytiikkaa ja mainosten toimivuutta, muuttele mainoksen sisältöä (tekstejä sekä kuvitusta) viikottain.
Webinaari ja viestintä tapahtuman jälkeen
Kun webinaarin tapahtumaviestintä on hoidettu hyvin, osallistujia on runsaasti ja aihe kiinnostaa. Osallistujat ovat jakaneet tapahtumasta tietoa aktiivisesta myös omalle verkostolleen. Tapahtumapäivänä ja muutamana päivänä ennen sitä on hyvä muistuttaa osallistujia tulevasta tapahtumasta.
Ennen tapahtumapäivää on hyvä varmistaa kaikki tekninen valmius sekä jakaa työt tarkemmin tiimin kesken. Jos olet puhuja, pidä huoli, että sinulla on muutama lisätekijä käytössä tapahtumapäivänä. Tapahtumapäivänä olisi hyvä, että vähintään yksi pitäisi huolen kuvasta ja äänestä ja toinen ylläpitäjä pitäisi huolen ilmoittautuneista. Ylläpitäjät varmistavat näin puolestasi, että ensinnäkin ääni kuuluu, kuva näkyy ja tallennus onnistuu, ja toiseksi toinen ylläpitäjä varmistaa, että kaikki ilmoittautuneet pääsevät webinaariin sisälle, he saavat kysymyksiinsä vastaukset ja, jos ongelmia syntyy, sinun ei tarvitse olla niistä huolehtimassa. Näin mikään ei häiritse tapahtuman tärkeintä antia eli sisältöä. Puhujat voivat näin keskittyä tekemiseensä.
Kun webinaari on onnistuneesti ohi, alkaa tärkein työ. Osallistujille pitää lähettää jonkinlainen kiitos osallistumisesta. Jos lupasit webinaarissa esimeriksi lisätietoa tai linkkejä, lähetä ne. Jos lupasit videoinnin, lähetä se osallistuneille. Jos tapahtumaan ilmoittautunut ei päässyt matkaan, muista heitäkin, mutta älä niin runsaasti kuin osallistuneita. Pääasia, että saat aktivoitua heissä jotain kiitos-velkaa. Tällainen lahja voi olla esim. jokin kevyt työkalu liittyen webinaarin aiheeseen.
Näillä ohjeilla uskon sinun järjestävän onnistuneen webinaarin. Pääasia on, että välität tietoa koko ajan kaikesta tapahtuman ja tapahtuman aiheen kannalta olennaisista asioista. Sillä tavalla anna arvoa osallistujalle. Tapahtumaviestinnän pahin vihollinen on oletusviestintä eli viestit vain, jos on pakko ja kaikkihan se tietää ‑asenteella. Älä koskaan tee niin! Viestintä on tapahtuman paras kaveri. Viestintää ei pidä koskaan unohtaa.
Blogitekstin kirjoitti
Henna Eklund |
Punakynäpaholainen®
Kirjoitan blogissani Punakynäpaholaisen kynästä viestinnästä, kirjoittamisesta sekä muista yritysten viestintään vaikuttavista ilmiöistä. Kirjoitan ne Sinulle ymmärrettävästi sekä selkeästi, koska Hennaksi kaikki kuulostaa mielenkiintoisemmalta.
Tykkäsitkö lukemastasi? Jaa teksti lähipiirillesi esim. LinkedInissä tai muissa sosiaalisissa medioissa. Muista merkata minut julkaisuusi. Jos kiinnostuit, käy lataamassa kirjoittamisoppaani: “Toistatko samaa levyä sisällöissäsi?”
Haluatko kysyä jotain? Kaipaatko kehuja tai tukea? Varaa aika tai ota suoraan yhteyttä ja keskustellaan. Soita 050 536 2381 tai lähetä sähköpostia henna@punakynapaholainen.fi.