Asiakasreferenssin eli suosituksen rakentaminen
Olet tehnyt pidempään asiakkaasi kanssa töitä. Olet helpottanut heidän työtään, palvelut / tuotteesi ovat jo osa heidän arkeaan. Haluat tehdä heistä asiakasreferenssin, koska olet ratkaissut heidän ongelmansa — yksittäisen tai jatkuvalla sopimuksella. Nyt olisi aika näyttää tyytyväisen asiakkaan kasvot potentiaalisille muillekin asiakkaillesi. Miten teet sen? Miten rakennat suosituksen eli referenssin niin, että se ei vanhene tai kärsi, kun aika kuluu?
Kaikki asiakkaat haluavat kuulla tarinoita tekemisestä. Nämä tarinat ovat yksi yrityksen tärkeimmistä työkaluista, koska asiakasreferenssi on suosittelun vahvempi muoto. Asiakasreferenssi on erinomainen keino poistaa ostajan pelko ja referenssi on CV toimitetuista palveluista. Referenssien kirjoittamiselle on monenlaisia tapoja. Ennen niiden valintaa, mieti, kuka asiakkaistasi on ehdottomasti sellainen, jonka tarinan haluat kertoa eteenpäin. Valitse asiakas (nykyinen tai vanha), joka on aidosti nauttinut työskentelystä kanssasi. Paras tapa löytää sellainen on tutkia, kuinka hyvin he ovat ottaneet käyttöön tuotteesi tai palvelusi kautta kehittäneet toimintaansa tehokkaammaksi. Ovatko he hyötyneet sinusta konkreettisesti? Jos kokemus on positiivinen, se tarkoittaa, että he ovat valmiita tekemään ylimääräisen mailin puolestasi.
Millä tavalla referenssin saa aikaan helpoiten?
Asiakasvalinnan jälkeen on aika pohtia sopivin tapa toteuttaa tiedon hankinta. Koska olet työskennellyt asiakkaasi kanssa, olet varmasti huomannut, mitkä tavat sopivat hänelle ja mitkä eivät. Kuten sanoin, tapoja hankkia tieto referenssiin on useita. Tässä on sinulle muutama tapa, joilla voit saada haluamasi tiedon nopeasti ja asiakkaan näkökulmasta vaivatta:
- Yhteinen keskustelutuokio, josta koostat asiakasreferenssitekstin tarpeisiisi. Tällä tarkoitan videoyhteyden kautta tai kasvokkain tehtävää keskustelua, jonka voit tallentaa. Keskustelun aikana kysyt asiakkaalta haluamasi kysymykset, jotka nostavat esiin ne asiat, joita haluat mainostaa yhteistyöstäsi. Haluatko mallin? Kurkkaa täältä.
- Videoitu keskusteluhetki, jossa kysyt asiakkaalta tarpeisiisi sopivat kysymykset. Tällä tarkoitan, että istutte molemmat kameran eteen ja rennosti keskustelette kysymykset läpi. Tämän voi tehdä myös niin, että kuvaat vain asiakasta, jolloin editointi myöhemmin on helpompaa. Voit ajan kuluessa esimerkiksi lisätä tai poistaa materiaalia.
- Linkedin-suosituksen pyytäminen valmiilla tekstillä tai ilman. Tällä tarkoitan, että lähetät sovitusti asiakkaallesi referenssi-pyynnön Linkedinissä. Voit laittaa referenssipyyntöön valmiin tekstin, jonka hän lähettää sinulle omin sanoin tai sitten anna hänen kirjoittaa teksti.
Asiakasreferenssin sisältösuunnittelu konkreettisesti
Kun olet valinnut sopivan asiakkaasi sekä valinnut tavan, jolla toteutat asiakasreferenssin, iske kiinni sisältöön. Minä pidän kysymyspatteristosta, koska jos eteen tulee sisältötiltti eli asiakas vastaa Kimi Räikkönen ‑tyylillä kysymyksiin, voit laajentaa vastauksia lisäkysymyksillä. Voit käyttää keskustelutuokiossa oheisia ohjailevia kysymyksiä. Näihin ei pitäisi pystyä vastaamaan vain yhdellä sanalla. (Tiedän, challenge accepted…)
- “Miten löysit tuotteemme / palvelumme? Mikä oli reittisi luoksemme?”
- “Miksi valitsit juuri meidän tuotteemme / palvelumme? Mikä oli olennainen ominaisuus, joka houkutteli?”
- “Mistä pidät tuotteessamme / palvelussamme eniten? Mikä olisi tämän asian arvosana ja anna pieni perustelu?”
- “Mikä yksittäinen asia tai ominaisuus on ylittänyt odotuksesi tuotteessamme / palvelussamme? Miksi?”
- “Kerro hyödyistä, joita tuotteemme / palvelumme on sinulle tuonut? Kuvaa konkreettinen esimerkki.”
- “Millaisia tuloksia sait tuotteemme / palvelumme avulla? Jos mahdollista, vertaa tilannetta aiempaan.”
- “Millainen oli asiointikokemuksesi yrityksemme kanssa? Olitko tyytyväinen henkilöstömme toimintaan? Nosta esiin muutama esimerkki.”
- “Mikä on oleellisin asia, jonka takia suosittelit tai olisit valmis suosittelemaan tuotettamme / palveluamme? Miksi?”
Nyt sinulla on hallussasi kysymykset sekä tavat. Muista, että asiakasreferenssi hyödyttää aina molempia osapuolia. Asiakkaasi saa näkyvyyttä kauttasi verkostossasi sekä sinä saat näkyvyyttä asiakkaasi verkostossa.