Medialukutaito — Ymmärrämmekö, mitä luemme ja näemme?
Termit mediakriittisyys, medialukutaito, vaikuttajaviestintä, kampanjakeskeinen viestintä tai jatkuva viestintä ovat oikeastaan herkkusanoja oman alani ihmisille. Niille tyypeille, jotka tuottavat nämä tekstit, podcastit ja videot, rakentavat kaupalliset viestit Teitä palveleviksi ja Teidän tarpeita hiveleviksi. Meille, viestintuojille, on tärkeintä, että “me viihdytämme Teitä ja Te viihdytte”. Samasta YUP lauloi aikoinaan kauniisti omalla sympaattisella tavallaan.
Ennen vastaanottajien tarpeet olivat toissijaisia, mutta nykyään tärkeämpää on yhä enemmän ja enemmän asiakaskeskeinen viestintä. “Netti ja sosiaalinen media ovat kasvattaneet yleisön valtaa ja pakottaneet toimittajat luopumaan ylimielisyydestä”, sanoi Satu Vesantola, Helsingin Sanomista. Enää ei voi nakella julki perättömyyksiä, vahvistamattomia totuuksia — vai voiko? Mitä mieltä olette otsikoinneista — “X‑kansa raivostui…” “Suurin osa …” “Valtaosa …” Juuri tällaisilla otsikoinneilla huijataan lukijoita tiedon viereen, vaikka tieto voi ollakin vain murunen verrattuna otsikossa mainostettuun kokonaiseen uunituoreeseen leipään.
Medialukutaidon merkitys perusarjessa
Klikkiotsikoiden torjuntatilanteissa korostuvat nimenomaan mediakriittisyys ja medialukutaito. Kouluissa pyritään opettamaan monipuolisesti medialukutaitoa. Tein sitä omilla oppitunneillani paljon, vähän salaakin. Toin opiskelijoilleni lähteiksi lehtiartikkeleita usein myös propaganda-ajatuksella. Saisinko opiskelijat ajattelemaan toisin? Tarkoituksena oli aina herätellä keskustelua, kehottaa opiskelijani ilmaisemaan mielipiteensä. Lisäksi myös kuluttamaan tietoa eli kiinnostumaan eri aiheista.
Onnistuin tehtävässäni aina, koska oppilasryhmässäni oli niin positiivisesti kuin negatiivisesti suhtautuvia ja lisäksi niitä neutreja, jotka yrittivät saada ääriosapuolet huomioimaan sen kolmannenkin näkökulman. Kun koko oppilasryhmäni löysi lopuksi yhteisen sävelen, koin suuronnistumisen. Tosin koin sen jo silloin, kun artikkeleita luettiin hiljaa ja sitten joku opiskelijoista uskalsi olla eri mieltä opettajan sekä kanssaopiskelijan kanssa. Suurin voitto oli, kun tämä opiskelija ilmaisi ja perusteli mielipiteensä vakuuttavasti. Ideana oli kuitenkin aina herättää keskustelua ja saada opiskelijat luontevasti kertomaan ajatuksistaan, vaivatta. He näkivät silloin tiedon taakse ja käyttivät avukseen toisista lähteistä saamiaan tietoja.
Viestinnän tarkoitus on unohtunut, jos se tehdään yksipuolisesti, kuuntelematta tai ottamatta huomioon vastapuolen ajatuksia. Se ei ole vuorovaikutteista viestintää.
Jokaisen tällaiseen viestintätilanteeseen osallistuvan tulisi aina kartoittaa vastaanottajan taidot, tiedot sekä asenne. Näin on mahdollista varmistaa viestin perillemeno. Jos pohditaan markkinointia ja siihen liittyvää markkinointiviestintää, tulee pakostakin ajatus, että sen on tarkoitus aina vain myydä. Nykyään markkinointiviestintä myös opastaa, ottaa huomioon kohderyhmän tarpeet tarkemmin — se on vuorovaikutteista ja palautteen kautta kehittyvää.
Medialukutaidon merkitys sähköisessä viestinnässä
Medialukutaito kuvataan lyhyesti Wikipediassa kyvyksi “lukea ja ymmärtää mediaa, nähdä sen tuottamien ilmiselvien merkitysten taakse, sekä suodattaa ja arvioida vastaanotettua informaatiota.” Opittuaan medialukutaitoiseksi “ihminen pystyy arvioimaan mediasisältöjä kriittisesti ja median esitystapoja tulkiten.” Upea taito, jos sen osaa. Onneksi taidon kehitys onnistuu pienellä vaivalla — lukemalla, opiskelemalla ja perehtymällä tietoon monipuolisesti. Valitettavasti edelleen vain näkee ihmisiä, jotka ovat ns. yhden lähteen ihmeitä. He luottavat vain yhdestä lähteestä saamaansa infoon. Oletko nähnyt esim. uutista ihmisistä, jotka olivat alkaneet toimia niin, koska somessa oli niin sanottu?
Viestin ymmärtämiselle on selkeä polku. Opimme puhumaan ja elehtimään nuorina. Luku- ja kirjoitustaito kehittyvät vasta koulussa. Nykyaikana nakkaamme kirjoitetun viestin eteenpäin nopeasti ja ajattelematta. Unohdamme, että matkalla se saattaa kärsiä. Kun puhumme viestin, mukana liikkuvat ilmeet ja eleet. Kun kirjoitamme viestin, sanajärjestys ja välimerkkien merkitys korostuu. Olemmeko käskeviä vai pyytäviä, vihaisia vai iloisia, myötätuntoisia vai ilkeitä? Tämä usein unohtuu. Näin iloisesta viestistä voi tarkoituksella väärinymmärrettynä syntyä suurikin kohu. Olemme jokainen joskus syyllistyneet siihen. Kurkkaa esim. seuraavat helmet Suomen Kuvalehden Jyvistä ja akanoista:
- Suomessa on yksimielisyys siitä, että suomalaiset ovat eri mieltä. (Verkkouutiset.fi 26.2.2023)
- Kyyjärvellä ammutun naarashirven pää toimitettiin tutkittavaksi, koska se oli käyttäytynyt poikkeavasti. (Yle.fi 9.11.2022)
- Jääkaapissa tomaatti menettää nopeasti makunsa, vaikka säilyykin siellä jääkaappia pidempään. (Iltalehti.fi 7.11.2022)
- Anu Raunio vastaa miehensä kanssa puolesta Siikaisten tämänvuotisista vauvoista – kunnanjohtajan viesti: ”Syöksy, synnytä seuraava siikaislainen”. (Yle.fi 6.11.2022)
Videoidenkin katsomisessa kaivataan lukutaitoa
Ymmärrän videoviestinnän kasvun, mutta myös vaikuttajaviestintä kaipaa medialukutaitoa. Viestit eivät enää ole vain tekstiä ruudulla, vaan ne ovat ihmisiä kuvan välityksellä. Välitetyillä mielipiteillä ja tarinoilla on kasvot, joita on helpompi tulkita, ja ihmisen kertomana viestiin yleensä myös luottaa helpommin. Silloin viesti usein ymmärretään vain yhdellä tavalla. Viestin ymmärtäminen ei siis vaadi suurtakaan ponnistusta. Saman asian lukeminen ei välttämättä ole lainkaan yhtä viihdyttävä kokemus.
Kun seuraamasi henkilö kertoo tarinansa, kokemuksensa tai näkemyksensä omalla tavallaan, persoonaan kohdistuneiden odotusten kautta, seuraat helposti hänen ajatuksenjuoksuaan. Ymmärrät, mitä hän tarkoittaa sivumerkityksillä, mistä hän puhuu piilomerkityksin. Sen kertovat ilmeet ja eleet. Näemme heti, ovatko mielipiteet teennäisiä vai eivät. Huomaamme, välittääkö hän asiasta vai ei. Juuri tässä piilee kuitenkin vaara. Voimmeko luottaa tässäkään vain yhden lähteen kertomaan totuuteen? Emme tietenkään. Olisi hyvä saada aina useamman tubettajan kertomana totuus tai sitten kiinnostua tubettajan kertomasta ajatuksesta sekä innostua hakemaan lisätietoa. Koskaan ei kannata purematta niellä mitään, varsinkaan, kun tekoäly puskee enemmän ja enemmän sisällöntuotantoon.
Tekoälyn tuomat haasteet medialukutaitoon
Medialukutaito korostuu entisestään tekoälyn aikakaudella, koska tekoälystä tulee yhä enemmän näkymätön osa perusarkeamme. Myös medialukutaidon avulla ymmärrämme, miten tekoäly toimii ja miten sitä käytetään eri tilanteissa. Tulevaisuudessa tekoälyä käytetään enenevissä määrin esimerkiksi uutisten kirjoittamisessa, mainosten kohdentamisessa tai sosiaalisen median julkaisujen tuottamisessa. Medialukutaito auttaa meitä ymmärtämään, miten nämä tekoälyllä luodut sisällöt vaikuttavat meihin.
Kun ymmärrämme lukemaamme ja näkemäämme, voimme myös arvioida tekoälyä käyttävien palveluiden luotettavuutta ja turvallisuutta. Tekoälyyn liittyy nimittäin aina riskejä, kuten väärinkäyttömahdollisuus ja henkilötietojen väärinkäyttö. Medialukutaitoinen henkilö ymmärtää nämä riskit. Medialukutaito auttaa meitä jokaista ymmärtämään, arvioimaan ja käyttämään tietoa eri medioista, mukaan lukien tekoälyllä tuotettua sisältöä.
Esimerkiksi medialukutaito …
… auttaa tunnistamaan luotettavan ja laadukkaan tiedon epäluotettavasta ja virheellisestä tiedosta. Tekoäly voi tuottaa valtavan määrän informaatiota murto-osassa ihmisen käyttämästä ajasta. Se pystyy luomaan myös erittäin uskottavaa sisältöä, kuten uutisia, mielipidekirjoituksia ja jopa kuvia tai videoita. Tekoäly ei ole faktatietopankki, ja se meidän tulee aina ymmärtää. Luottamalla vain yhden lähteen tietoihin emme edistä mitään.
… avustaa meitä erottamaan tekoälyn luoman sisällön ihmisten tuottamasta sisällöstä ja ymmärtämään, miten tekoäly vaikuttaa viestin välittämiseen. Tekoälyä käytetään usein suodattamaan ja mukauttamaan sisältöä yksilöllisten mieltymysten ja kiinnostuksen kohteiden mukaan.
… kehittää kriittistä ajattelua ja eettistä pohdintaa, mikä on erityisen tärkeää tekoälyn kanssa. Yksilöt voivat pohtia, miten tekoäly vaikuttaa yhteiskuntaan, työpaikkoihin, yksityisyyteen ja tietoturvaan, ja miten he voivat käyttää tekoälyä vastuullisesti ja eettisesti omassa elämässään hyväksi.
Medialukutaito siis auttaa meitä navigoimaan digitaalisessa maailmassa, jossa tekoäly on yhä merkittävämpi osa arkipäivää. Kehittämällä medialukutaitoa opimme käyttämään digitaalisia välineitä aktiivisemmin sekä vastuullisemmin hyväksi elämässämme. Tekoäly ei ole uhka, vaan mahdollisuus!