“Mistä sisältöä? Kaikki ideat on jo käytetty!?!”
Uusien tuulten puhaltaessa olen jälleen katsellut kriittisellä ja kehittävällä silmällä Linkedin-profiiliani. Aina siellä huomaa kehitettävää, miten sisältö on mahdollista saada paremmin tehokäyttöön markkinointimielessä. Herätykseni aihe, mihin kiinnitin huomiota Linkkarissani, olivat juuri julkaisemani sisällöt. Puhun usein artikkeleissani juuri somen merkityksestä, julkaisuista, julkaisujen jaoista sekä sisältöjen monikäyttöisyydestä eri kanavissa. Tiesitkö, että sisällöt saa tehokäyttöön parhaiten mikrosisältöinä?
Yleensä asiakkaiden kanssa keskustelemme siitä, mistä voisi tehdä uutta sisältöä. Kaikki ideat ovat heidän mielestään jo käytetty tai sitten he vähättelevät arvoaan eli miten heidän sisältönsä muka kiinnostaisi ketään. Sisältöjen kirjo on monipuolinen Linkedinissä ja muissa sosiaalisen median kanavissa. Tähän kannattaisi kiinnittää huomiota. Sisältöä voi tuottaa myös runsaasti eri tavoilla ns. mikrosisältönä. Lisäksi sisältöä voi käyttää useamman kerran, koska yksi julkaisukerta ei riitä. Sisältö kannattaa laittaa tehokäyttöön juuri mikrosisältönä — palasina, koonteina tai esim. infokuplina tai kuvasarjoina.
Sisältö syttyy oikeassa kontekstissa
Eräs digitaalisessa maailmassa surffaileva kanssamatkustajani painotti usein aamiaispalaverissa, että sisällöt ovat tärkeitä. Olen samaa mieltä, ja siksi aikoinaan aloitin yritystoimintani. Lisäisin sisällön oheen vielä kohderyhmäkeskeisyyden, ja täydellinen paketti on valmis. Kun arvokkaan sisällön tuo esiin oikealla tavalla ja oikealle kohderyhmälle, voi tapahtua ihmeitä:
- Kun kohderyhmä on huomioitu, sisältö saa näkyvyyttä aivan uudella tavalla.
- Sisältösi tavoittaa oikeassa kontekstissa siitä kiinnostuneet ihmiset, joille siitä on hyötyä.
- Sisältöä jaetaan eteenpäin. Kun vastaanottaja hyötyy sisällöstäsi, hän myös jakaa tätä tietoa eteenpäin.
- Sisällön arvo kasvaa ja se saa ns. vuorovaikutusarvoa, jonka merkitys on suuri nykyään.
Mikä on oikean kontekstin määrittelyn ydin? Tehokas konteksti ei rajoitu pelkästään siihen kanavaan, jossa jaat sisältöäsi. Se kattaa myös yleisön, joka kanavaa aktiivisesti käyttää. Ammattilaisena viestinnän ja markkinoinnin alalla, tunnistan syvällisesti tämän dynamiikan. Sisällön tuottamisessa keskeistä on kohderyhmän tarpeiden ja odotusten ymmärtäminen. Tavoitteena on luoda sisältöä, josta vastaanottaja ei ainoastaan nauti, vaan josta hän saa konkreettista hyötyä. Kohdistamalla viestisi suoraan yksilölle, harkitse millaisia haasteita ja kysymyksiä hänellä voi olla. Näin voit tarjota ratkaisuja ja oivalluksia. Erityisesti sosiaalisen median eri alustoilla, käyttäjät arvostavat selkeitä esimerkkejä, käytännönläheisiä ohjeita ja persoonallisia kokemuksia — sisältöjä, jotka rikastuttavat heidän arkeaan ja tarjoavat inspiraatiota.
Muista kuitenkin, että jokaista ei voi miellyttää. Sisältö, joka auttaa toista, voi olla samantekevää toiselle. Hyvä sisältö herättää myös niin positiivisia kuin negatiivisiakin kaikuja. Tätä ei pidä koskaan pelätä. Kohderyhmäsi ymmärtää huumoriasi sekä yhdistää toimintasi oikeaan asiaan. Jos sisällön erottaa kontekstista, sen voi nähdä eri tavalla. Silloin saattaa syntyä soraääniä. Siitä muistutuksena humoristisesti tämä Studio Julmahuvin Hittikimara-sketsi.
Sisällöt kunniakierrokselle mikrosisältöinä
Missä on sisällölleni se oikea paikka? Tässä onkin se suurin ongelma. Painotan kaikissa koulutuksissani, että jokainen meistä voi pitää valoa päällä terassillaan ja kuvitella, että sen valo erottuu joukosta koko asuinalueelle. Jotta naapurit tulevat mukaan ja lopulta saat valaistua isomman alueen, vaatii se toisenlaista lähestymistapaa. Kerta ei riitä, vaan sisällöllä on oltava toistoa. Toisto ei tarkoita, että sama teksti julkaistaan kaikissa somekanavissa, vaan tekstin osasia kannattaa julkaista mikrosisältöinä ympäri sosiaalista maailmaa. Se vaatii työtä, ja menestys ei tule ennen työtä missään muualla kuin sanakirjassa.
Pienellä sisältöstrategialla kaikesta tekemästäsi sisällöstä on mahdollista saada enemmän irti juuri mikrosisältönä. Kun sinulla on idea tai ajatus: haluat mahdollisesti jakaa sen eteenpäin toisillekin sekä haluat, että siitä on hyötyä heille.
Silloin aluksi hyppää kynnyksen yli ja julkaise ideasi — omalla verkkosivullasi, blogissasi. Sen jälkeen lähde jakamaan se pienemmissä osissa — mikrosisältönä — ympäri digitaalista maailmaa. Sisältö voi olla lauseita, ajatuksia tai kokonaisuuksia, tietysti koko sisältökin voi olla mukana. Voit tehdä blogista pod-lähetyksen. Voit tehdä aiheesta ladattavan ilmaissisällön tai uutiskirjeen. Tapoja on monia. Yleensä teemme sen virheen, että jaamme ajatuksemme vain kerran. Koska se ei saanut tykkäyksiä ja jakoja heti, ei se ollut hyvä ja kiinnostava. Silloin heitämme nopeasti hanskat tiskiin ja se oli siinä.
Älä kuitenkaan tee niin ja lannistu. Et vain vielä löytänyt sitä oikeaa yleisöäsi. Mahdollisesti yleisösi koostui ihmisistä, jotka tuntevat sinut, jotka ovat kuulleet paasaustasi aiheesta jo pitkän aikaa. He ovat hyödyntäneet tietosi jo, ja siksi heille ei siitä ole hyötyä enää. Nyt sinun pitäisi vain löytää uutta yleisöä. Tässä korostuu idea jakaa sanoma mikrosisältönä eli pieninä paloina sekä erilaisissa muodoissa ympäri digitaalista maailmaa.
Kun olet palastellut sisältösi ympäri digitaalista maailmaa, alkaakin se paras asia — seuranta. Seuraa tarkasti, miten mikäkin mikrosisältösi toimii. Nämä tiedot kertovat sinulle, missä sinulla on mahdollisesti sellaista yleisöä, joille tiedoistasi voisi olla hyötyä. Tehosta sen avulla teemaasi ja keskity siihen kanavaan. Nosta suositut kanavat kärkikanaviksesi ja tehosta sisällöntuotantoa heikommissa. Muista myös pitää huoli polun valaisusta. Tarkista, että olet linkittänyt kanavasi keskenään, vähintäänkin verkkosivuillesi tai blogiisi.
Lopuksi — Pidä huoli, että jaetun sisällön kautta sinusta kiinnostunut löytää luoksesi aarreaittaasi — ostokengät jalassa. Muista tehdä myös yhteydenotosta helppoa.