Tiesitkö, että luovat tarinat nousevat esiin massasta?
Viime aikoina keskustelua ovat herättäneet tekoälyn tuottamat persoonattomat tekstit. Mihin ovat kadonneet sisältöjen yksilöllisyys sekä omaperäisyys? Sisältöjä tuotteista ja palveluista tuotetaan runsaasti tekoälyn tukemana, jolloin melkein jokainen niistä noudattaa samaa sabluunaa. Pahimmassa tapauksessa samat sanatkin saattavat toistua jokaisessa viestissä. Pelottavaa? Miten voit tehdä sisällöistäsi erottuvampia? Se onnistuu helposti kertomalla kokemuksista faktan lomassa. Näitä ovat esimerkiksi asiakastarinat, yritystarinat sekä työntekijätarinat. Tällaiset luovemmat tarinat voivat erottaa brändisi kilpailijoista ja jättää pysyvän vaikutelman asiakkaisiin.
Törmäsin tähän kiertäen ihan vasta, kun keskustelin ystäväporukassa häistä, hääpäivistä sekä häämatkoista. Eräs tuttavani oli juuri mennyt naimisiin, ja hän kertoi meille häistään. Me ystäväporukan muut jäsenet olimme jo naimisissa ja lähdimme leikkiin mukaan eli muistelimme omia häitämme, juhlia sekä muuta siihen liittyvää. Kun kerroin omista häistäni, kerroin aluksi vain yleisesti, että emme kuulu mieheni kanssa kirkkoon, joten menimme naimisiin maistraatissa. Kun lisäsin siihen, että menimme naimisiin karkauspäivänä, maistraatti sijaitsi Innsbruckin vanhassa kaupungissa Goldenes Dahlissa sekä söimme hääillallisen n. 2 000 km korkeudessa, lisätieto teki kerronnastani mielenkiitoisemman. Tuo lisätieto eli kokemus erotti minut joukosta ja jäi varmasti tälle ystäväporukalle mieleen. Se tarina oli yksilöllinen sekä luova. Tuo hääkokemukseni muutti nopeasti ensivaikutelmaa, joka heille syntyi aluksi maistraattihäistä.
Nosta esiin rohkeammin tarinat, jotka tekevät yrityksestäsi “sen”
Jos olet asiakas, etsit varmasti sellaista yrittäjää, joka herättää sinussa luottamusta. Mistä tämä luottamus syntyy? Luottamus syntyy yrityksen jakaman tiedon kautta. Palveluista ja tuotteista on hyvä puhua valtaväestön sanoin, koska asiakkaat tutustuvat aina etukäteen yrityksiin ja hakevat palveluita ja tuotteita niiden oikeilla nimillä. Jos viestintä on kohdennettua sekä toimivaa, he löytävät yrityksesi viestien luo. Silloin alkaa toinen vaihe vakuuttamisesta. Heidät pitää saada kiinnostuneeksi yrityksen verkkosivujen, sosiaalisen median sekä muun viestinnän kautta jaetusta tiedosta. Kun nämä sisällöt puhuttelevat tätä keskeistä kohderyhmää tehokkaasti, yhteydenottoja syntyy.
Tärkeä osa tätä sitouttavaa viestintää ovat juuri yksilölliset tarinat — asiakas- ja yritystarinat. Yritystarinassa on hyvä kertoa, kuinka yritys syntyi intohimosta tekemistä kohtaan. Kirjoitin hyvän ohjeistuksen yritystarinoille artikkelissani: “Yritystarinat ovat ensimmäinen askel kohti tarinallistamista”. Asiakastarinoita on monenlaisia ja ne kirjoitetaan yleensä tarkoite mielessä. Kun potentiaalinen asiakas esimerkiksi näkee, että tämän asiakkaan palveluita ovat hankkineet muutkin, kasvaa kiinnostus tutustua yrityksen toimintaan. Jos sisällöt ovat muutakin kuin kahden virkkeen juttuja, sisältöihin tutustutaan mielellään enemmän sekä etsitään asiakaskokemusta juuri siitä palvelusta tai tuotteesta, jonka asiakas olisi valmis hankkimaan. Jos haluat tietää niistä enemmän, kurkkaa aikaisempi blogini: “Asiakasreferenssin eli suosituksen rakentaminen”.
Sisällöntuottajana ja kirjoittajana olen hoitanut hyvin kuntoon yritystarinani. Se kertoo vaiheeni äidinkielen opettajasta Punakynäpaholaiseksi. Asiakastarinoiden kohdalla olen ollut turhan nirso. Huomasin nimittäin, että en ole jakanut kuin vasta asiakastapaamisissa näitä tarinoita. Naurahdin, koska yleensä, kun teen sisältöjä asiakkailleni, korostan aina asiakaskokemusten esittelemistä näkyvästi ja tietysti esimerkkien kautta. Suutarin lapset ‑lausahdus lipsahti silloin suustani. Olen nyt panostanut tähän ja kertonut rohkeammin asiakkailleni tekemistäni töistä. Nyt he huomaavat, että en ole vain kirjoittaja, vaan ihan muutakin. Asiakastarinat keskittyvät töihin, joita minulta usein myös pyydetään. Ne löydät alasivulta — /asiakastarinat.
“Nämä tarinat ovat kunnossa, mutta liikenne luokseni ei vain kasva”
Asiakas- sekä yritystarinan lisäksi tulisi yrityksen sivuilta löytyä myös työntekijätarinoita. Tämä seikka on korostunut ja korostunut entisestään. Työhyvinvointia pidetään tärkeänä seikkana työpaikoilla. Enää ei voi mennä samalla linjalla kuin Mad Menissä ja ajatella, että raha ratkaisee kaiken. Työntekijöiden tarinat ovat tehokas tapa tuoda esiin yrityksen inhimillinen puoli ja korostaa sen arvoja ja kulttuuria. Nämä tarinat antavat asiakkaillesi mahdollisuuden tutustua yrityksesi taustalla oleviin ihmisiin, heidän intohimoihinsa, osaamiseensa ja kokemuksiinsa. Kuinka monessa yrityksessä olet nähnyt näitä valokuvan ja yhteystietojen lisäksi?
Jos haluat rakentaa työntekijällesi toimivan tarinan, toimi seuraavasti. Kerro:
- työntekijän tausta auki eli nimi, tutkinto, pääaineet, kiinnostuksen kohteet, harrastukset sekä milloin hän tuli yritykseenne.
- mitä hän on tehnyt yrityksessä eli mitkä ovat hänen vastuualueensa ja miten hän on edennyt tai missä tiimeissä hän on toiminut.
- saavutuksista eli projekteista, joissa hän on onnistunut, ja tuotteista, joita hän on kehittänyt. Kerro myös kaikista työntekijän saamista palkinnoista.
- peruspäivästä tässä toimessa eli mitä kuuluu tämän työntekijän työpäivään. Mitä asiakas voi odottaa?
Kun työntekijän tarina kerrotaan persoonallisella tavalla auki, on mahdollista hyödyntää tätä tarinaa myös rekrytoinnissa. Nämä tarinat osoittavat niin potentiaaliselle asiakkaalle kuin työnhakijalle, että yrityksesi arvostaa työntekijöitään.
Yrityksesi ainutlaatuiset luovat tekstit ja tarinat ovat avainasemassa brändisi erottumisessa ja asiakassuhteiden syventämisessä. Näillä yrityksesi luovilla ja yksilöllisillä tarinoilla voit tehdä merkittävän vaikutuksen potentiaalisiin asiakkaisiin. Visuaalinen kieli tukee sanomaa ja tuo esiin brändin identiteetin vahvasti ja yhtenäisesti. Asiakaskokemusten ja työntekijöiden tarinoiden integrointi sisältöön lisää aitoutta ja luottamusta, jotka ovat kriittisiä tekijöitä menestykselle.