Tiesitkö, että luovat tarinat nousevat esiin massasta?

Tie­sit­kö, että luo­vat tari­nat nouse­vat esiin mas­sas­ta?

Vii­me aikoi­na kes­kus­te­lua ovat herät­tä­neet teko­ä­lyn tuot­ta­mat per­soo­nat­to­mat teks­tit. Mihin ovat kadon­neet sisäl­tö­jen yksi­löl­li­syys sekä oma­pe­räi­syys? Sisäl­tö­jä tuot­teis­ta ja pal­ve­luis­ta tuo­te­taan run­saas­ti teko­ä­lyn tuke­ma­na, jol­loin mel­kein jokai­nen niis­tä nou­dat­taa samaa sabluu­naa. Pahim­mas­sa tapauk­ses­sa samat sanat­kin saat­ta­vat tois­tua jokai­ses­sa vies­tis­sä. Pelot­ta­vaa? Miten voit teh­dä sisäl­löis­tä­si erot­tu­vam­pia? Se onnis­tuu hel­pos­ti ker­to­mal­la koke­muk­sis­ta fak­tan lomas­sa. Näi­tä ovat esi­mer­kik­si asia­kas­ta­ri­nat, yri­tys­ta­ri­nat sekä työn­te­ki­jä­ta­ri­nat. Täl­lai­set luo­vem­mat tari­nat voi­vat erot­taa brän­di­si kil­pai­li­jois­ta ja jät­tää pysy­vän vai­ku­tel­man asiak­kai­siin.

Tör­mä­sin tähän kier­täen ihan vas­ta, kun kes­kus­te­lin ystä­vä­po­ru­kas­sa häis­tä, hää­päi­vis­tä sekä hää­mat­kois­ta. Eräs tut­ta­va­ni oli juu­ri men­nyt nai­mi­siin, ja hän ker­toi meil­le häis­tään. Me ystä­vä­po­ru­kan muut jäse­net olim­me jo nai­mi­sis­sa ja läh­dim­me leik­kiin mukaan eli muis­te­lim­me omia häi­täm­me, juh­lia sekä muu­ta sii­hen liit­ty­vää. Kun ker­roin omis­ta häis­tä­ni, ker­roin aluk­si vain ylei­ses­ti, että emme kuu­lu mie­he­ni kans­sa kirk­koon, joten menim­me nai­mi­siin mai­straa­tis­sa. Kun lisä­sin sii­hen, että menim­me nai­mi­siin kar­kaus­päi­vä­nä, mai­straat­ti sijait­si Inns­bruc­kin van­has­sa kau­pun­gis­sa Gol­de­nes Dah­lis­sa sekä söim­me hää­il­lal­li­sen n. 2 000 km kor­keu­des­sa, lisä­tie­to teki ker­ron­nas­ta­ni mie­len­kii­toi­sem­man. Tuo lisä­tie­to eli koke­mus erot­ti minut jou­kos­ta ja jäi var­mas­ti täl­le ystä­vä­po­ru­kal­le mie­leen. Se tari­na oli yksi­löl­li­nen sekä luo­va. Tuo hää­ko­ke­muk­se­ni muut­ti nopeas­ti ensi­vai­ku­tel­maa, joka heil­le syn­tyi aluk­si mai­straat­ti­häis­tä.

Nos­ta esiin roh­keam­min tari­nat, jot­ka teke­vät yri­tyk­ses­tä­si “sen”

Jos olet asia­kas, etsit var­mas­ti sel­lais­ta yrit­tä­jää, joka herät­tää sinus­sa luot­ta­mus­ta. Mis­tä tämä luot­ta­mus syn­tyy? Luot­ta­mus syn­tyy yri­tyk­sen jaka­man tie­don kaut­ta. Pal­ve­luis­ta ja tuot­teis­ta on hyvä puhua val­ta­väes­tön sanoin, kos­ka asiak­kaat tutus­tu­vat aina etu­kä­teen yri­tyk­siin ja hake­vat pal­ve­lui­ta ja tuot­tei­ta nii­den oikeil­la nimil­lä. Jos vies­tin­tä on koh­den­net­tua sekä toi­mi­vaa, he löy­tä­vät yri­tyk­se­si vies­tien luo. Sil­loin alkaa toi­nen vai­he vakuut­ta­mi­ses­ta. Hei­dät pitää saa­da kiin­nos­tu­neek­si yri­tyk­sen verk­ko­si­vu­jen, sosi­aa­li­sen median sekä muun vies­tin­nän kaut­ta jae­tus­ta tie­dos­ta. Kun nämä sisäl­löt puhut­te­le­vat tätä kes­keis­tä koh­de­ryh­mää tehok­kaas­ti, yhtey­den­ot­to­ja syn­tyy.

Tär­keä osa tätä sitout­ta­vaa vies­tin­tää ovat juu­ri yksi­löl­li­set tari­nat — asia­kas- ja yri­tys­ta­ri­nat. Yri­tys­ta­ri­nas­sa on hyvä ker­toa, kuin­ka yri­tys syn­tyi into­hi­mos­ta teke­mis­tä koh­taan. Kir­joi­tin hyvän ohjeis­tuk­sen yri­tys­ta­ri­noil­le artik­ke­lis­sa­ni: “Yri­tys­ta­ri­nat ovat ensim­mäi­nen askel koh­ti tari­nal­lis­ta­mis­ta”. Asia­kas­ta­ri­noi­ta on monen­lai­sia ja ne kir­joi­te­taan yleen­sä tar­koi­te mie­les­sä. Kun poten­ti­aa­li­nen asia­kas esi­mer­kik­si näkee, että tämän asiak­kaan pal­ve­lui­ta ovat hank­ki­neet muut­kin, kas­vaa kiin­nos­tus tutus­tua yri­tyk­sen toi­min­taan. Jos sisäl­löt ovat muu­ta­kin kuin kah­den virk­keen jut­tu­ja, sisäl­töi­hin tutus­tu­taan mie­lel­lään enem­män sekä etsi­tään asia­kas­ko­ke­mus­ta juu­ri sii­tä pal­ve­lus­ta tai tuot­tees­ta, jon­ka asia­kas oli­si val­mis hank­ki­maan. Jos haluat tie­tää niis­tä enem­män, kurk­kaa aikai­sem­pi blo­gi­ni: “Asia­kas­re­fe­rens­sin eli suo­si­tuk­sen raken­ta­mi­nen”.

Sisäl­lön­tuot­ta­ja­na ja kir­joit­ta­ja­na olen hoi­ta­nut hyvin kun­toon yri­tys­ta­ri­na­ni. Se ker­too vai­hee­ni äidin­kie­len opet­ta­jas­ta Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sek­si. Asia­kas­ta­ri­noi­den koh­dal­la olen ollut tur­han nir­so. Huo­ma­sin nimit­täin, että en ole jaka­nut kuin vas­ta asia­kas­ta­paa­mi­sis­sa näi­tä tari­noi­ta. Nau­rah­din, kos­ka yleen­sä, kun teen sisäl­tö­jä asiak­kail­le­ni, koros­tan aina asia­kas­ko­ke­mus­ten esit­te­le­mis­tä näky­väs­ti ja tie­tys­ti esi­merk­kien kaut­ta. Suu­ta­rin lap­set ‑lausah­dus lip­sah­ti sil­loin suus­ta­ni. Olen nyt panos­ta­nut tähän ja ker­to­nut roh­keam­min asiak­kail­le­ni teke­mis­tä­ni töis­tä. Nyt he huo­maa­vat, että en ole vain kir­joit­ta­ja, vaan ihan muu­ta­kin. Asia­kas­ta­ri­nat kes­kit­ty­vät töi­hin, joi­ta minul­ta usein myös pyy­de­tään. Ne löy­dät ala­si­vul­ta — /asiakastarinat.

“Nämä tari­nat ovat kun­nos­sa, mut­ta lii­ken­ne luok­se­ni ei vain kas­va”

Asia­kas- sekä yri­tys­ta­ri­nan lisäk­si tuli­si yri­tyk­sen sivuil­ta löy­tyä myös työn­te­ki­jä­ta­ri­noi­ta. Tämä seik­ka on koros­tu­nut ja koros­tu­nut enti­ses­tään. Työ­hy­vin­voin­tia pide­tään tär­keä­nä seik­ka­na työ­pai­koil­la. Enää ei voi men­nä samal­la lin­jal­la kuin Mad Menis­sä ja aja­tel­la, että raha rat­kai­see kai­ken. Työn­te­ki­jöi­den tari­nat ovat teho­kas tapa tuo­da esiin yri­tyk­sen inhi­mil­li­nen puo­li ja koros­taa sen arvo­ja ja kult­tuu­ria. Nämä tari­nat anta­vat asiak­kail­le­si mah­dol­li­suu­den tutus­tua yri­tyk­se­si taus­tal­la ole­viin ihmi­siin, hei­dän into­hi­moi­hin­sa, osaa­mi­seen­sa ja koke­muk­siin­sa. Kuin­ka mones­sa yri­tyk­ses­sä olet näh­nyt näi­tä valo­ku­van ja yhteys­tie­to­jen lisäk­si?

Jos haluat raken­taa työn­te­ki­jäl­le­si toi­mi­van tari­nan, toi­mi seu­raa­vas­ti. Ker­ro:

  • työn­te­ki­jän taus­ta auki eli nimi, tut­kin­to, pää­ai­neet, kiin­nos­tuk­sen koh­teet, har­ras­tuk­set sekä mil­loin hän tuli yri­tyk­seen­ne.
  • mitä hän on teh­nyt yri­tyk­ses­sä eli mit­kä ovat hänen vas­tuu­alu­een­sa ja miten hän on eden­nyt tai mis­sä tii­meis­sä hän on toi­mi­nut.
  • saa­vu­tuk­sis­ta eli pro­jek­teis­ta, jois­sa hän on onnis­tu­nut, ja tuot­teis­ta, joi­ta hän on kehit­tä­nyt. Ker­ro myös kai­kis­ta työn­te­ki­jän saa­mis­ta pal­kin­nois­ta.
  • perus­päi­väs­tä täs­sä toi­mes­sa eli mitä kuu­luu tämän työn­te­ki­jän työ­päi­vään. Mitä asia­kas voi odot­taa?

Kun työn­te­ki­jän tari­na ker­ro­taan per­soo­nal­li­sel­la taval­la auki, on mah­dol­lis­ta hyö­dyn­tää tätä tari­naa myös rek­ry­toin­nis­sa. Nämä tari­nat osoit­ta­vat niin poten­ti­aa­li­sel­le asiak­kaal­le kuin työn­ha­ki­jal­le, että yri­tyk­se­si arvos­taa työn­te­ki­jöi­tään.

Yri­tyk­se­si ainut­laa­tui­set luo­vat teks­tit ja tari­nat ovat avai­na­se­mas­sa brän­di­si erot­tu­mi­ses­sa ja asia­kas­suh­tei­den syven­tä­mi­ses­sä. Näil­lä yri­tyk­se­si luo­vil­la ja yksi­löl­li­sil­lä tari­noil­la voit teh­dä mer­kit­tä­vän vai­ku­tuk­sen poten­ti­aa­li­siin asiak­kai­siin. Visu­aa­li­nen kie­li tukee sano­maa ja tuo esiin brän­din iden­ti­tee­tin vah­vas­ti ja yhte­näi­ses­ti. Asia­kas­ko­ke­mus­ten ja työn­te­ki­jöi­den tari­noi­den integroin­ti sisäl­töön lisää aitout­ta ja luot­ta­mus­ta, jot­ka ovat kriit­ti­siä teki­jöi­tä menes­tyk­sel­le.