SEO, CTA, avainsanatutkimus — Joko olet hoitanut kuntoon?
Verkkosivujen vanhoja sisältöjä on ajoittain hyvä muokkailla eli seo-optimoida ja lisätä sinne hakuja tukevaa ajankohtaista sekä uutta sisältöä. Kun autan asiakastani rakentamaan verkkosivuja, haastattelen yleensä myös asiakkaan työntekijät. He toimivat siinä rajapinnassa, joka näkee, mitkä sisällöt toimivat ja mitkä eivät. Lisäksi heiltä saan tuoreimmat ajatukset siitä, mitä sivuille pitäisi lisätä. Kun sisältöjä uusii tällä tavalla, sivustolle syntyy helposti konkreettiselle kohderyhmälle kohdennettua sisältöä, johon hakukoneet nätisti nappaavat kiinni ja Googlekin ymmärtää, että verkkosivuilla on oikeasti merkitystä.
Joillekin kuvat sekä visuaalisuus verkkosivuilla ovat sanoja tärkeämpiä, koska sivulauseissa vilahtelee usein ilkeä ajatus: “kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa.” Tuo voi olla totta, mutta joskus kuvat voivat olla kertomatta mitään. Mielestäni sanoja tarvitaan aina, ja mieluusti enemmän kuin liian vähän. Sisällöt sivuilla kertovat vierailijalle mm. kuka sinä olet, mitä yrityksesi tai sinä teet, mikä on tarinasi, mitä asioita pidät arvossa, kuinka muutat asiakkaittesi elämää ja ohjeet, miten asiakkaasi hankkii palvelusi. Kun sisällöt on luotu hyvin, yrityksesi ei näytä epäammattimaiselta, huolimattomalta tai epäaidolta. Hyvin luotu sisältö herättää luottamusta monella tavalla.
Millaiset ovat hyvät yrityssivut?
Jos tekoälyltä kysyisi yleisesti, mitkä ovat keskeisimmät elementit, jotka tekevät verkkosivuista hyvät yrityssivut, vastaus kuuluisi seuraavasti: 1) selkeä ilme, joka tukee yrityksen brändiä, 2) yhteystiedot löytyvät helposti ja CTA:t eli call-to-actionit ovat selkeitä, 3) navigointi sivuilla on vaivatonta, 4) sisältö on laadukasta ja informatiivista sekä seo-optimoitua, 5) sivusto on mobiilioptimoitu.
Tartun elementteihin 1 ja 4. Noihin tarkoituksiin tuotettu sisältö pitää suunnitella tarkasti kohderyhmä huomioiden. Jos kohderyhmäsi on oman alasi ammattilaisia, silloin sisällöt voivat olla monimutkaisempia sekä sisältää runsaasti ammattisanastoa. Jos kohderyhmäsi on sinulta apua hakevia asiakkaita, jotka pitävät sinua alasi ammattilaisena, silloin sisällön tulisi olla selostavaa sekä asiantuntijuuttasi tukevaa. Miten se onnistuu?
Kun uudistat sivustosi sisältöjä seuraavan kerran tai alat rakentaa aivan uusia verkkosivuja, pidä mielessä seuraavat asiat:
- Katso sivustosi läpi asiakkaan silmin: Mitä yleisösi tarvitsee sinulta? Esimerkiksi kotisivullasi he luultavasti ihmettelevät, mikä tämä sivu on, ja sinun tehtäväsi on nopeasti esitellä itsesi, tehdä arvosi selväksi ja ohjata heidät eteenpäin ostopolulla.
- Vältä monimutkaista kielenkäyttöä ja monimutkaista alan kieltä verkkosivustollasi. Jos joudut käyttämään vaikeita termejä, selosta aina kyseiset termit auki.
- Jos palvelusi on selitettävä yksityiskohtaisemmin, voit saada sanasi näyttämään vähemmän “raskailta” pitämällä lauseet ja kappaleet lyhyinä.
- Älä pelkää kehua itseäsi. Tee itsestäsi uniikki. Nauti ammattitaitosi esittelystä. Suomalaisittain tuo voi tuntua oudolta.
Mitä tarkoittaa seo-optimointi?
Jokainen meistä haluaa, että yrityksemme näkyy, kuuluu ja maistuu. Parhaiten se onnistuu tiukalla keskittymisellä hakukoneoptimointiin eli seo-optimointiin. Jokainen verkossa toimiva painii SEOn ja asiasanojensa ympärillä. Kaikilla on halu olla hakusanoissa korkeimmalla heti maksettujen mainosten jälkeen. Miten se onnistuu ja mihin pitäisi kiinnittää huomiota?
SEO:n päätavoitteena on parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakutuloksissa, mikä puolestaan voi kasvattaa sivustolle suuntautuvaa liikennettä ja edistää yrityksen näkyvyyttä. Strategioita seo-optimointiin on runsaasti. Jos tarkastellaan verkkosivujen sisältöjen kannalta tuota, sanoisin, että kaikki kaikessa on sisällön laatu sekä se, että tämä laadukas sisältö palvelee avainkohderyhmää ja sen tarpeita. Kun teet näitä seo-toimenpiteitä kirjoitetulle sisällölle, käytä rohkeasti enemmän aikaa kuin vain rykäisisit nopeasti sisällöt paikoilleen.
- Aloita avainsanoista eli tee perusteellinen avainsanatutkimus aiheestasi eli palveluistasi tai tuotteistasi. Mitä hakuja käytetään? Tutki kilpailijoittesi sivustoja, tee incognito-hakuja eri selaimissa, käytä Googlea, SEMrushia ja muita vastaavia hakusanasuunnitteluun tarkoitettuja apuvälineitä. Näin löydät myös konkreettisen kärkesi, jolla voit tulla esiin massasta. Tämän jälkeen aloita työ eli sisällöntuottaminen sekä seo-optimointi.
- Kun tuotat sisältöä, tee sitä hakuhuomioittesi pohjalta: Mitkä olivatkaan yleisimmät kysymykset, ongelmat ja aiheet, jotka nousivat koko ajan esiin potentiaalisessa asiakaskunnassasi? Punakynäpaholaisena huomaan, että asiakaskuntaani mietityttää usein kielelliset ongelmat, sisältöjen rakenteet, asioiden esitysjärjestykset sekä tietysti se, miten tuotetaan laadukasta sisältöä. Näihin vastaan blogini kautta.
- Kun olet tuottanut sisällöt, alkaa optimointi. Käy sivustosi läpi eli pidä huoli, että tärkeimmät hakusanasi löytyvät oikeista paikoista: verkkosivun nimi, otsikot, sivujen ensimmäiset 100 sanaa, kuvien kuvaukset, metakuvaukset. Älä lisää avainsanoja liikaa, vaan pidä huoli, että määrä pysyy n. 2 — 4 % koko sanamäärästä. Käytä avuksesi synonyymejä. Lisää linkkejä eli oman sivustosi alasivuille sekä sivustosi ulkopuolelle, esim. yhteistyökumppaneiden, asiakkaiden tai toisten asiantuntijoiden sivuille. Jos teet vanhojen sisältöjen ehostusta, päivitä ne vastaamaan kohderyhmän tarpeita, koska verkossa, mikään ei ole kiveen hakattua.
- Älä unohda toimintakäskyjä eli CTA:ta. Kannusta lukijoita toimintaan sisällön lopussa. Olipa kyse sitten kommentin jättämisestä, uutiskirjeen tilaamisesta tai tuotteen ostamisesta, selkeä CTA voi parantaa käyttäjäkokemusta ja sivuston suorituskykyä.
Tehokas SEO vaatii jatkuvaa työtä ja strategian mukauttamista algoritmi- ja käyttäytymismuutoksiin. Käytä työkaluja, kuten Google Analytics ja Google Search Console, seurataksesi sivustosi suorituskykyä ja tehdäksesi perusteltuja päätöksiä. Parhaiden tulosten saavuttamiseksi on tärkeää pysyä ajan tasalla SEO:n parhaista käytännöistä ja sopeuttaa strategiaa sen mukaan. Jos tuntuu, että et osaa rakentaa sivujasi ja tarvitset apua hakukoneoptimointiin, käytä apunasi palveluntarjoajia ja maksa muutama euro meille siitä ilosta.