Kasvata heti paikallisnäkyvyyttä
Paikallisnäkyvyys on asia, johon kannattaa nyt panostaa, koska joillekin asiakkaille juuri paikallisuus on tärkeää. Palveluita ei mielellään haeta seuraavasta kylästä, vaan palveluita etsitään läheltä. Jotkut asiakkaat eivät vain viitsi matkustaa toiselle puolelle Suomea, koska halusivat Ikeasta sen tietyn sohvan. Palvelua etsitään helpommin verkosta tai lähikaupoista. Naureskelimme eräs kerta mieheni kanssa, kun porisimme siitä, kuinka kaukana Kempele on tällaiselle Oulujoen pohjoispuolella asuvalle. Biltemassa pitäisi käydä, mutta jaksaako sitä vaivautua sinne asti? Eikö sama löytyisi lähempää?
Tästä syystä panosta siis myös paikallisnäkyvyyteen eli älä unohda oman kylä potentiaalisia asiakkaita. Miten nousemme sitten esiin paikallisille palveluamme etsiville potentiaalisille asiakkaille? Joskus tällaisessa tilanteessa iskee juuri pahin sisältötiltti — eikö tavallinen markkinointi riitä? Riittäähän se, mutta kun markkinointia mietitään paikallisesti, kannattaa silloin nostaa myös paikallinen hakukoneoptimointi sekä paikallinen markkinoinnin kohdennus pöydälle. Onko hyvä, että yrityksenne mainostaa paikallista palveluaan koko Suomeen vai pitäisikö yrityksenne kohdentaa markkinointi lähemmäs — omalle alueelle, missä takuulla ostohousut jalassa kirmaavat potentiaaliset asiakkaanne ovat? Ehdottomasti! Etenkin, jos et ole vain verkkokauppias, vaan sinulla on myös kivijalkaliike.
Paikallisnäkyvyys ja kohdentaminen — Mitkä yritykset tarvitsevat paikallista kohdennusta?
Tämä on todella hyvä kysymys. Tällaisia ovat yritykset, jotka tarjoavat esimerkiksi kivijalkaliikkeessään konkreettista palvelua, jota ei voi lähettää verkkoja pitkin toiseen kaupunkiin. Tällaisia yrityksiä ovat ravintolat, kahvilat, hotellit, kampaajat, hierojat, optikot, apteekit, vähittäiskaupat ja monet muut — lista on pitkä. Ymmärrätkö, mitä tarkoitan?
Kun palvelua, jota sinä tarjoat, etsitään alueeltasi tai kaupunginosastasi, olisi varmasti hyvä, että yrityksesi nousisi esiin ensimmäisenä. Jos etsisin Oulussa parturi-kampaajaa Kaakkurista, haluaisivat varmasti parturi-kampaajat, jotka toimivat Kaakkurissa, olla listan kärjessä? Tällaisen haun tekevät ihmiset ovat yleensä varmimmin ostohousut jalassa. Luin eräästä tutkimuksesta, että jopa 70 % tällaisista hauista päätyy ajanvaraukseen tai myymäläkäyntiin. Siitä syystä myös paikalliseen hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa.
Mistä paikallisessa hakukoneoptimoinnissa kannattaa lähteä liikkeelle?
SEO-mielessä kannattaa ensimmäiseksi kiinnittää huomiota verkkosivujen sisältöön. Jos haluat tuoda paikallisuuden vahvasti esiin, kannattaa aloittaa verkkosivujen sanoituksesta. Se onnistuu helpoiten lisäilemällä paikallisia hakutermejä etusivulle, metatietoihin sekä hakutermeihin. Joskus konkreettinen kysymyskään ja siihen vastaaminen ei ole pahitteeksi.
- Millainen sanasto tukee sitten paikallisuutta? Kaikki sellainen sanasto, mikä viittaa sijaintiin konkreettisesti, esim. kaupungin nimi (Oulu, Jyväskylä, Tampere, Turku, Helsinki, Espoo, Vantaa jne.) ja myös isommassa kaupungissa asuinalueen tai jopa kadun tai tien nimikään ei ole pahitteeksi.
- Minne hakutermit sijoitetaan? Paras paikka hakutermeille on sivuston konkreettinen sisältö: otsikoinnit, johdannot ja perustekstit. Varmista, että yhden hakusanan määrä vastaa vähintään 2 % kaikesta tekstistä. Hakuvaikutusta kannattaa tehostaa lisäämällä sanastoa myös metatietoihin verkkosivujen jokaisella sivulla eli tageihin sekä kuvauksiin.
- Miten saan paikalliset kiinnostumaan sisällöstäsi? Kun olet varmistanut, että sanastosi on kunnossa ja olet varmistanut paikallisuuden sisällöissäsi, tulee kääntää katse kohderyhmään eli alueella mahdollisesti palveluasi tarvitseviin ihmisiin. Mikä on ajankohtaista alueellasi? Onko jotain perustarvetta, joka nousee esiin tällä hetkellä seudullasi? Voisitko sitoa jotenkin oman tuotteesi niiden ympärille? Esimerkiksi kampaajana nosta esiin tapahtumat ja juhlapyhät.
Googlen yritysprofiili-palvelu tukemassa paikallista näkyvyyttä
Yksi hyvä tapa on tehostaa kivijalkaliikkeen näkyvyyttä on Googlen yritysprofiili-palvelun kautta. Kokeile Google-hakua puhelimesi selaimella. Hae esimerkiksi ”hammaslääkäri lähelläni”. Aluksi tulee mainokset, mutta sitten näet kohdan nimeltä Paikat. Näet tuloksissa kartan sekä alueellasi palvelua tarjoavat yritykset. Ensimmäiset tulokset voivat vaihdella 3 — 5 välillä. Näet näiden sijainnin myös kartalla. Kun painat kohtaa “Lisää paikkoja”, saat näkyviin kattavamman valikoiman palveluntarjoajista alueellasi. Niissäkin mainokset näkyvät usein ensin.
Kun valitset yhden yrityksistä, et joudu vielä sen verkkosivuille, vaan ns. välitilaan. Tässä välitilassa näet lisätietoa kyseessä olevasta yrityksestä: nimen, osoitteen, työajat, kiireisimmät ajat, yhteystiedot, verkkosivuston osoitteen, kuviakin jopa, potentiaaliset tarjouskampanjat ja käyttäjien antamat arvostelut.
Kaikki nämä yritystiedot tarjoaa useimmiten Googlen yritysprofiili-palvelu. Jos et vielä ole hankkinut yrityksellesi Googlen yritysprofiili-palvelun tiliä, tee se nyt! Paikallisnäkyvyys lähtee liikkeelle siitä. Palvelussa pääset helposti muokkaamaan nopeita hakuja tekeville tietoja yrityksestäsi eli juuri noita välitilan ensimmäisiä näkyviä tietoja.
Googlen yritysprofiili-palvelun käyttöönotto on verrattain helppoa. Seuraat vain ohjeistuksia ja annat sinne sellaiset tiedot, joita palvelu kysyy. Pääasia, että sijainti löytyy kartalta ja yhteystiedot ovat näkyvillä helposti. Jos sinulla on verkkosivut ja toimivat sosiaalisen median kanavat, muista kertoa ne myös sillä. Kun olet aktivoinut palvelun eli täyttänyt vähintään perustiedot, pääset sisälle palveluun ja voit muokata niitä tietoja paremmaksi, mitä palvelu esimerkiksi kertoo yrityksestäsi hakutuloksen yhteydessä. Lisää sinne siis yrityksestäsi mieluummin enemmän tietoa kuin liian vähän.
Kokeile, olisiko tuosta palvelusta hyötyä kivijalkaliikkeesi paikalliselle markkinoinnille!