Kaikki on viestintää — myös kuvatekstit eli alt-tekstit
Törmäsin vasta mielenkiintoiseen sähköpostiin. Ajattelet varmasti heti, että sisällöllisesti? Ei, nyt se ei liittynyt suoraan kirjoitettuun sisältöön, vaan vähän muuhun, mutta kirjoitettuun toki. Outlookissa on niin, että se ei lataa automaattisesti kuvia, kun se avautuu esikatseluun. Tämä nopeuttaa postin latautumista. Ne tiedot, mitä kuvista näkyvät, ovat yleensä alla olevan näyttökuvan tapaiset. Kun kuvatekstit ovat oheiset, lukisitko sisällön?
Kuvien perusteella voisi suoraan sanoa, että tämä sähköposti ei ihan ensivaikutelman perusteella aktivoi lukemaan lisää. Vaikka lähettäjä onkin varsin luotettava ja ammattilainen alallaan, tässä kohtaa unohtui ajatus, että vaikka kuvat sekä visuaalisuus ovat joskus sanoja tärkeämpiä, kannattaa kuvien teksteihin kiinnittää huomiota. Mielestäni sanoja tarvitaan aina, ja mieluusti enemmän kuin liian vähän. Kun sisällöt on luotu kokonaisvaltaisesti hyvin, yrityksesi ei näytä epäammattimaiselta, huolimattomalta tai epäaidolta. Hyvin luotu sisältö herättää luottamusta monella tavalla.
Kuvatekstit ovat osa sisältösuunnittelua
Sisältöjen tekeminen on kokonaisuus. Osa tätä kokonaisuutta ovat myös nämä vaihtoehtoiset alt-tekstit. Sisältöjä tuotetaan aina lukijalle, kohderyhmälle, ja siksi myös nämä alt-tekstit ovat tärkeä osa käyttäjäkokemusta. Kuten esimerkissäni, lataamattomien kuvien sijaan käyttäjät näkevät vaihtoehtoisen tekstin, joka auttaa ymmärtämään kuvan sisältöä. Vaikka kuvaa ei näkyisi, vaihtoehtoinen teksti tarjoaa tiedon siitä, mitä kuvassa olisi ollut. Se tukee viestin saavutettavuutta. Parhaimmillaan alt-tekstit kertovat kuvista kaiken eli ovat ns. tekstivastineita kuville.
Toiseksi kuvien hakukoneoptimointi alt-teksteillä voi parantaa sivuston näkyvyyttä ja houkutella lisää kävijöitä. Alt-teksteillä on tutkitusti todettu olevan apua orgaaniselle näkyvyydelle. Vaihtoehtoinen teksti auttaa mm. Googlea ymmärtämään paremmin sekä kuvien että koko verkkosivun sisällön, mikä voi parantaa kuviesi näkymistä kuvahaussa. Kun kuvillasi on tarkat alt-tekstit, autat hakukoneita ymmärtämään, milloin tuotteesi tulisi nostaa esiin laadukkaana vaihtoehtona hakutuloksissa. Optimoidut vaihtoehtoiset tekstit voivat auttaa kuviasi ilmestymään sekä kuvahaun että verkkohaun tuloksissa, tuoden lisää kävijöitä sivustollesi.
Mitä alt-teksteihin kannattaa kirjoittaa?
Jos kirjoitamme alt-tekstit nopeasti sen enempää ajattelematta, silloin sisällöistä tulee juuri antamani esimerkkikuvan tapaisia eli epäolennaisia ja ne eivät tarjoa juurikaan tarttumapintaa. Kun rakennat kuvien alt-tekstejä, huomioi aina se, miten kuva liittyy tuottamaasi sisältöön sen ympärillä.
Muista, että kuvan on aina liityttävä aiheeseen, jota se tukee eli lisää kuvateksti vain niihin kuviin, joilla on merkitystä. Kaikkia sivun kuvia ei kannata tekstittää, vaan päätä, mikä kuva on olennaisin ja jonka sivullasi sanoitat. Koristeellisille kuville älä anna turhaan kuvatekstiä, vaan kylmästi ohita ne.
Kerro alt-tekstissä suoraan sisällöstä, johon se on liitetty. Kuten sanoin aiemmin, saavutettavuus on ydin. Kerro kuvatekstissä kuvasta kaikki irti asioita, tavaroita, paikkoja, nimiä ja titteleitä myöten. Lisäksi älä käytä termejä “kuvassa” tai “kuva esittelee”, vaan sano asia suoraan. Esim. “Asiantuntija Henna Eklund, Punakynäpaholainen, kertoo vakuuttavasti luokkahuoneessa kurssilaisilleen sisältösuunnitellusta.”.
SEO-näkökulmasta kuvateksti sisältää keskeiset avainsanat, mutta ei tykityksenä. Muista, että kuvatekstien on kerrottava sisällöstä. Silloin älä toista vain hakutermejä toisensa perään, vaan kerro, miten kuva liittyy avainsanaan. Muista myös pituus, koska kun kuvia katsellaan hakukoneiden näkökulmasta, niissä olennaisin asia on kuvatekstin alussa. Parasta olisi pitää kuvateksti alle 125 merkin mittaisena. (Aikaisempi esimerkkini “Asiantuntija Henna Eklund …” on 123 merkkiä pitkä.)
Oheinen esimerkki on vain yksi tapa kertoa kuvan sisällöstä. Kuten aina, kerrontatapoja on monia, ja niitä kannattaa kokeilla. Näin löydät sellaisen, joka sopii tarpeisiisi parhaiten. Pohdi siis ennen kuvatekstiä seuraavia asioita:
- Miksi kohderyhmäsi tekee hakuja eli mihin he hakevat ratkaisua tai vastausta? On tärkeää ymmärtää, miksi käyttäjät suorittavat hakuja (esim. ostaminen, löytäminen, oppiminen) ja luoda sisältöä, joka vastaa näihin tarkoituksiin. Jos sisältö ei vastaa käyttäjän hakutarkoitusta, tämä voi poistua hakutuloksista, mikä heikentää konversioita.
- Mikä on käsittelemäsi aihealue ja mitä sanastoa siihen liittyy? Hakukoneet eivät vain tunnista yksittäisiä avainsanoja, vaan pyrkivät ymmärtämään laajemman kontekstin ja sisällön kokonaisuuden. Kun hakukoneoptimointia tarkastelee semanttisesta näkökulmasta, sisältöjen tulisi vastata kohderyhmän kysymyksiin ja tarpeisiin mahdollisimman laajasti ja syvällisesti, käyttäen samalla avainsanojen lisäksi aiheeseen liittyviä termejä ja käsitteitä. Esim. kukkakauppa > kasvit, orkidea, multa, kasviravinteet,
Vaihtoehtoiset alt-tekstit ovat olennainen osa sisältösuunnittelua ja parantavat sekä käyttäjäkokemusta että sivuston SEO:ta. Alt-tekstien tulisi olla informatiivisia, relevanteja ja optimoituja hakukoneita varten, ja niiden käytössä tulisi huomioida sisällön ja kohderyhmän tarpeet. Älä siis ohita sivustosi seo-apureiden ilmoituksia puuttuvista alt-teksteistä, vaan iske niihin kiinni. Kokeile vaikka sivu tai kuva kerrallaan eli älä muuta heti kaikkea, vaan ota esimerkiksi muutama testiin ja tarkkaile niiden tuottamia tuloksia.