"Sähköpostiviestintä" | Punakynäpaholainen® | Henna Eklund

Yrittäjän päivän (5.9.) kunniaksi järjestin Q&A-session ja pyysin seuraajiani lähettämään minulle kysymyksen, joka liittyi viestintään ja sisällöntuottamiseen. Yksi saamistani kysymyksistä liittyi myyntikirjeisiin eli markkinointisähköposteihin tai oikeastaan kaikkiin markkinointiviesteihin. (Laajennan tätä tarkoituksella.) Kun opetin myyntikirjeitä opiskelijoilleni, korostin aina, että myyntikirje on napakka, mutta iskevä. Kun viestiä kirjoitetaan, sisällöntuottajalla on selkeä kuva, kenelle hän sitä kirjoittaa ja mikä on sen keskeinen tarkoitus. Amerikkalaisen osaavat kirjoittaa myyntikirjeet aivan upeasti. Valitettavasti se, mikä toimii Atlantin toisella puolella, ei välttämättä toimi täällä....

Etätyön myötä työpaikan ihmiset häviävät jokainen omaan suuntaansa. Näissä tilanteissa kirjallisten viestien merkitys eli sähköpostin merkitys kasvaa. Sähköpostiviestillä tavoitat vastaanottajan helposti ja vaivattomasti. Tärkeitä posteja voi nostaa esiin ja lukukuittaus antaa muuten varmuuden perillemenosta. Siksipä on hyvä pohtia, millainen on hyvä sähköpostiviesti ja miten se nousee esiin massasta? ...

Hyvin yleisiä kysymyksiä yritysrintamalla ovat seuraavat: "Miksi jokainen yrittäjä tarvitsee uutiskirjeen? Kuka nyt uutiskirjettäni kaipaisi?" Älä mene tuohon lankaan. Tämä on perinteistä suomalaista aliarviointia, kun ajatellaan omaa työtä tai esimerkiksi tubettamista, podcasteja tai mitä tahansa tekemistä, joka sisältää ammattitaidon esittelemistä. Oletko pohtinut tuollaisia? Lopeta se heti. Kun tästä aliarvioimisesta on päässyt yli, usein seuraavaksi ongelmaksi muodostuu uutiskirjeen kanssa se, mitä laitan sisällöksi. Tekoäly voi auttaa tässä, mutta se ei välttämättä kerro asioita äänelläsi. Jotta saisit uutiskirjeestä omasi, sen kirjoittamista tulee...