Uutiskirjeen kirjoittaminen + 6 prompti- eli kehoite-vinkkiä
Onko päiväkirjan kirjoittamisesta hyötyä? - Punakynäpaholaisen sanoin

Uutis­kir­jeen kir­joit­ta­mi­nen — 6 vink­kiä ja val­mis­ta promp­tia eli kehoi­tet­ta aloit­te­li­jal­le

Hyvin ylei­siä kysy­myk­siä yri­tys­rin­ta­mal­la ovat seu­raa­vat: “Mik­si jokai­nen yrit­tä­jä tar­vit­see uutis­kir­jeen? Kuka nyt uutis­kir­jet­tä­ni kai­pai­si?” Älä mene tuo­hon lan­kaan. Tämä on perin­teis­tä suo­ma­lais­ta aliar­vioin­tia, kun aja­tel­laan omaa työ­tä tai esi­mer­kik­si tubet­ta­mis­ta, podcas­te­ja tai mitä tahan­sa teke­mis­tä, joka sisäl­tää ammat­ti­tai­don esit­te­le­mis­tä. Olet­ko poh­ti­nut tuol­lai­sia? Lope­ta se heti. Kun täs­tä aliar­vioi­mi­ses­ta on pääs­syt yli, usein seu­raa­vak­si ongel­mak­si muo­dos­tuu uutis­kir­jeen kans­sa se, mitä lai­tan sisäl­lök­si. Teko­ä­ly voi aut­taa täs­sä, mut­ta se ei vält­tä­mät­tä ker­ro asioi­ta äänel­lä­si. Jot­ta sai­sit uutis­kir­jees­tä oma­si, sen kir­joit­ta­mis­ta tulee har­joi­tel­la. Puna­ky­nä­pa­ho­lai­se­na annan sinul­le muu­ta­man vin­kin avuk­se­si ja näil­lä vin­keil­lä raken­nat uutis­kir­jee­si hel­pos­ti.

Kaik­ki vies­tin­tä ja siten myös uutis­kir­jeet kai­paa­vat tar­kem­paa suun­ni­tel­maa, kos­ka muu­ten nii­den välit­tä­mä tie­to ei kul­je eteen­päin. Uutis­kir­jeil­le on ase­tet­ta­va tavoit­teet sekä niil­lä pitää olla stra­te­gian­sa. Kun haluat vah­vis­taa vies­ti­si vai­ku­tus­ta, muis­ta aina nämä pari kul­tais­ta perus­sään­töä: 1) Sisäl­tö­jä teh­dään ihmi­sel­tä ihmi­sel­le. Tämän aja­tuk­sen pitäi­si olla kai­ken vies­tin­nän sekä sisäl­tö­suun­nit­te­lun ydin. Sisäl­lön­tuot­ta­ja ei nak­ke­le vies­te­jä sum­mas­sa eet­te­riin niis­tä aiheis­ta, jot­ka mie­leen juo­lah­ta­vat. Uutis­kir­jee­si tulee olla suun­nat­tu koh­de­ryh­mäl­le­si ja sen tulee vas­ta­ta hei­dän tar­pei­siin­sa. 2) Jokai­sel­la teh­dyl­lä vies­til­lä on olta­va tar­koi­tuk­sen­sa. Uutis­kir­jei­den kaut­ta tuo­tat hel­poi­ten koh­de­ryh­mä­si kai­paa­maa sitout­ta­vaa sisäl­töä, joka saa hei­dät halua­maan lisää ja seu­raa­maan sinua aktii­vi­sem­min. Sisäl­tö ei sil­loin saa osak­seen vain pelk­kiä tyk­käyk­siä, vaan aito­ja link­kien klik­kauk­sia ja kom­men­toin­tia­kin par­haas­sa tapauk­ses­sa.

Tie­sit­kö, että:
  • Uutis­kir­jeen lähet­tä­mi­nen sään­nöl­li­ses­ti on help­po tapa pitää yhteyt­tä asiak­kai­siin ja pitää hei­dät ajan tasal­la yri­tyk­se­si toi­min­nas­ta. Täl­lai­nen vuo­ro­vai­ku­tus kas­vat­taa luot­ta­mus­ta ja aut­taa asiak­kai­ta tun­te­maan olon­sa eri­tyi­sik­si ja tär­keik­si.
  • Uutis­kir­jeen avul­la kas­va­tat hel­pos­ti näky­vyyt­tä­si ja vah­vis­tat brän­diä­si.
  • Kun uutis­kir­jeen sisäl­tö on hyvin suun­ni­tel­tu, voit sen avul­la mai­nos­taa tuot­tei­ta­si ja pal­ve­lui­ta­si, ker­toa tar­jouk­sis­ta ja kam­pan­jois­ta ja jopa antaa tilaa­jil­le eksklusii­vi­sia tar­jouk­sia, joi­ta ei ole saa­ta­vil­la muu­al­la.

Vas­taus kysy­myk­seen “Mitä uutis­kir­jee­seen sit­ten voi­si kir­joit­taa?” + promp­ti- ja kehoi­te­vin­kit

“Mitä uutis­kir­jee­seen sit­ten voi­si kir­joit­taa?” on hyvin ylei­nen kysy­mys, kun kes­kus­te­len asiak­kaa­ni kans­sa uutis­kir­jei­den sisäl­löis­tä. Seu­raa­vak­si annan muu­ta­man vin­kin sekä promp­tin eli kehoit­teen, mitä uutis­kir­jee­seen voi­si kir­joit­taa. Pidä mie­les­sä­si nämä, kun alat suun­ni­tel­la sen sisäl­töä. Anta­ma­ni val­miit promp­tit — Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen sanoin pis­tot — toi­mi­vat hyvin ChatGPT:ssä. Kun aloi­tat kes­kus­te­lun teko­ä­lyn kans­sa anta­mil­la­ni pis­toil­la, saat hyvät läh­tö­koh­dat kes­kus­te­lul­le ja voit sen jäl­keen kehit­tää uutis­kir­jeen sisäl­töä halua­maa­si suun­taan teko­ä­lyn kans­sa.

1) Pidä sisäl­tö yksin­ker­tai­se­na ja sopi­va­na pituu­del­taan. Kukaan ei halua lii­kaa infor­maa­tio­ta eli kir­jet­tä, joka ylit­tää ns. sil­mäil­tä­vyy­den rajat. Sisäl­ly­tä kir­jee­seen vain yhden aiheen käsit­te­ly. Väri­tä teks­tiä väliot­si­koil­la, koh­den­nuk­sil­la (ter­veh­dys, kysy­myk­set), link­ki­kou­kuil­la ja lopuk­si mie­len­kiin­toi­sel­la pää­ot­si­kol­la — näis­tä ele­men­teis­tä on hyvä uutis­kir­je teh­ty. Pää­ot­si­koin­ti on tuos­sa lis­tas­sa vii­mei­se­nä, kos­ka se kuu­luu­kin suun­ni­tel­la lopuk­si. Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen pis­to, promp­ti eli kehoi­te: “[ Ker­ro yri­tyk­se­si toi­mia­la, koh­de­ryh­mä ja tuote/palvelu ]. Kir­joi­ta yri­tyk­sel­le­ni uutis­kir­jeen run­ko [ aihees­ta ] ja jaa sisäl­tö kol­meen osaan: 1. aloi­ta herät­tä­väl­lä kysy­myk­sel­lä tai ongel­mal­la, 2. tar­joa rat­kai­su ja 3. lope­ta vah­vaan akti­voi­vaan CTA:han.

Vastaus promptiin: "Kuvittele ihanteellinen kohderyhmä [ tuote / palvelu ] ja kirjoita uutiskirje [ aihe ] heidän näkökulmastaan. Millaisia kysymyksiä heillä on ja miten voit vastata niihin suoraan uutiskirjeessäsi?"
Vas­taus promp­tiin: “[ Ker­ro yri­tyk­se­si toi­mia­la, koh­de­ryh­mä ja tuote/palvelu ]. Kuvit­te­le ihan­teel­li­nen koh­de­ryh­mä [ tuo­te / pal­ve­lu ] ja kir­joi­ta uutis­kir­je [ aihe ] hei­dän näkö­kul­mas­taan. Mil­lai­sia kysy­myk­siä heil­lä on ja miten voit vas­ta­ta nii­hin suo­raan uutis­kir­jees­sä­si?”

2) Kenel­le lähe­tät uutis­kir­jeen? Mie­ti aina, mik­si kir­je on mah­dol­li­ses­ti tilat­tu. Mil­lais­ta ammat­ti­tai­toa kaup­paat? Kir­jeen sisäl­lön tuli­si aina puhu­tel­la avai­na­siak­kai­ta­si, hen­ki­lö­koh­tais­ta siis teks­ti­si. Raken­na kir­jee­si sisäl­tö niin, että otat kan­taa kom­ment­tei­hin, kysy­myk­siin, joi­ta kir­jet­tä luke­va voi­si mie­les­sään poh­tia. Jos väi­tät jotain, perus­te­le se. Jos annan ohjei­ta, anna esi­merk­ke­jä. Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen pis­to: “[ Ker­ro yri­tyk­se­si toi­mia­la, koh­de­ryh­mä ja tuote/palvelu ]. Kuvit­te­le ihan­teel­li­nen koh­de­ryh­mä [ tuo­te / pal­ve­lu ] ja kir­joi­ta uutis­kir­je [ aihe ] hei­dän näkö­kul­mas­taan. Mil­lai­sia kysy­myk­siä heil­lä on ja miten voit vas­ta­ta nii­hin suo­raan uutis­kir­jees­sä­si?” Ohes­sa esi­merk­ki, mitä tuol­lai­sel­la promp­til­la voi saa­da suo­raan vas­tauk­sek­si. Tuos­ta on help­po läh­teä jat­ka­maan ja muok­kaa­maan sisäl­tö omak­si, eikö?

3) Uutis­kir­je on kau­pan väli­ne eli myy aina jotain. Maa­il­ma on pii­lo­mai­non­taa täyn­nä, joten sinul­ta­kin sen pitäi­si onnis­tua. Myyn­nil­lä tar­koi­tan enem­män­kin ns. hou­kut­te­lua eli anna ilmai­sia vink­ke­jä, link­ke­jä hyviin sivus­toi­hin tai lai­ta mukaan mah­dol­li­suus lada­ta ilmai­sia oppai­ta. Kun annat jotain näin ilmai­sek­si, luki­jal­le­si tulee huo­maa­mat­ta tar­ve antaa jotain takai­sin. Mie­ti siis tark­kaan, mitä haluat luki­jan teke­vän uutis­kir­jee­si luet­tu­aan? Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen pis­to: “Mää­rit­te­le uutis­kir­jee­ni [ nimi ] pää­ta­voi­te. [ Avaa AI:lle taus­tat eli ker­ro itses­tä­si, uutis­kir­jeen aihee­si, koh­de­ryh­mäs­tä­si ja hei­dän pää­on­gel­mas­ta, johon haluat vas­ta­ta ]. Anna minul­le sitä tuke­via call-to-action-keho­tuk­sia.”

4) Näy­tä ammat­ti­tai­to­si ja kyky­si. Kyl­lä! Uutis­kir­jet­tä­si ei todel­la­kaan tila­ta tur­haan, vaan tar­pees­ta. Ihmi­nen, joka tila­si kir­jee­si, halusi jotain. Jos olet luvan­nut jotain, pidä sii­tä kiin­ni. Onko uutis­kir­jee­si ns. tapah­tu­ma­tie­dot­ta­mis­ta, uutuus­luet­te­lo, ajan­koh­tai­sien ilmiöi­den esit­te­lyä vai jotain muu­ta? Jos sinun avul­la­si voi tie­na­ta rahaa, näy­tä se! Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen pis­to: “[ Lis­taa AI:lle muu­ta­mia kon­kreet­ti­sia esi­merk­ke­jä, jois­sa ammat­ti­tai­to­si on aut­ta­nut asiak­kai­ta. ] Miten voit tuo­da nämä esi­mer­kit esiin uutis­kir­jees­sä­ni?”

5) Tari­nal­la on val­taa. Käy­tä aina tari­noi­ta, kun haluat kou­kut­taa ylei­sön. Kuvai­le­vat ja tari­noi­vat teks­tit ovat nii­tä, joi­den paris­sa jokai­nen meis­tä halu­aa kii­rei­sen päi­vän jäl­keen viet­tää aikaan­sa. Tari­nat vie­vät pois arjes­ta, het­ki­sek­si mie­li­ku­vi­tus pää­see val­loil­leen ja samal­la tari­nat paran­ta­vat päi­vän aika­na saa­dut pahim­mat itse­tun­to­haa­vat. Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen pis­to: [ Ker­ro yri­tyk­se­si toi­mia­la, koh­de­ryh­mä ja tuote/palvelu ]. Kek­si tari­na, joka liit­tyy [ aihe ] ja herät­tää luki­jan kiin­nos­tuk­sen. Raken­na ker­to­mus, joka voi­si teh­dä uutis­kir­jees­tä­ni mie­leen­pai­nu­vam­man.”

6) Otsi­koin­ti on avai­na­se­mas­sa. Nos­tan esiin tämän vie­lä ker­ran, kos­ka otsi­koi­den avul­la huo­miom­me kiin­nit­tyy halua­maam­me. Aika on arvo­kas­ta, joten haluam­me käyt­tä­mäl­lem­me ajal­le vas­ti­net­ta. Jos uutis­kir­jee­si mai­no­sot­sik­ko on: “Tee tulois­ta­si kol­min­ker­tai­set het­kes­sä. Tilaa täs­tä vin­kit.” Mitä luu­let, tilai­si­vat­ko haluk­kaat kir­jee­si? Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen pis­to: “Kehi­tä seu­raa­via otsi­koi­ta. [ Otsi­kot ] Miten teet niis­tä huo­mio­ta herät­tä­viä ja kiin­nos­ta­via? Yhdis­tä otsi­kos­sa hou­kut­te­le­vuus ja infor­ma­tii­vi­suus.” Jat­ka tätä halu­tes­sa­si aina kuvauk­sel­la yri­tyk­ses­tä­si sekä koh­de­ryh­mäs­tä­si. Niin saat aina enem­män.

7) Lope­ta uutis­kir­je kii­tok­sel­la tai sel­keäl­lä toi­min­ta­ke­ho­tuk­sel­la, jot­ta luki­ja ymmär­tää, että täs­sä se oli. Käs­ke luki­jaa­si esi­mer­kik­si tilaa­maan uutis­kir­jee­si, seu­raa­maan some­ka­na­via tai muu­ta. Toi­saal­ta uutis­kir­jeen lope­tuk­sen voi jät­tää avoi­mek­si, että luki­jan mie­li akti­voi­tuu ja hän halu­aa tie­tää lisää. Lopus­sa voi olla esim. läh­de­luet­te­lo tai mui­ta omia link­ke­jä­si, joi­ta luki­ja läh­tee klik­kai­le­maan lisä­tie­toa saa­dak­seen. Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen pis­to: “Luo vah­va CTA (call-to-action) uutis­kir­jeen lop­puun, joka hou­kut­te­lee luki­jaa toi­mi­maan. [ Anna uutis­kir­jee­si sisäl­tö tähän ].”

Olet nyt saa­nut kat­ta­van kat­sauk­sen sii­hen, kuin­ka voit raken­taa tehok­kaan ja sitout­ta­van uutis­kir­jeen. Mut­ta mitä seu­raa­vak­si? On aika ottaa seu­raa­va askel ja hyö­dyn­tää näi­tä Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen pis­to­ja eli promp­ti­vink­ke­jä käy­tän­nös­sä! Haluat­ko apua uutis­kir­jee­si suun­nit­te­lus­sa ja toteu­tuk­ses­sa? Voit aina ottaa yhteyt­tä minuun.