Uutiskirjeen kirjoittaminen — 6 vinkkiä ja valmista promptia eli kehoitetta aloittelijalle
Hyvin yleisiä kysymyksiä yritysrintamalla ovat seuraavat: “Miksi jokainen yrittäjä tarvitsee uutiskirjeen? Kuka nyt uutiskirjettäni kaipaisi?” Älä mene tuohon lankaan. Tämä on perinteistä suomalaista aliarviointia, kun ajatellaan omaa työtä tai esimerkiksi tubettamista, podcasteja tai mitä tahansa tekemistä, joka sisältää ammattitaidon esittelemistä. Oletko pohtinut tuollaisia? Lopeta se heti. Kun tästä aliarvioimisesta on päässyt yli, usein seuraavaksi ongelmaksi muodostuu uutiskirjeen kanssa se, mitä laitan sisällöksi. Tekoäly voi auttaa tässä, mutta se ei välttämättä kerro asioita äänelläsi. Jotta saisit uutiskirjeestä omasi, sen kirjoittamista tulee harjoitella. Punakynäpaholaisena annan sinulle muutaman vinkin avuksesi ja näillä vinkeillä rakennat uutiskirjeesi helposti.
Kaikki viestintä ja siten myös uutiskirjeet kaipaavat tarkempaa suunnitelmaa, koska muuten niiden välittämä tieto ei kulje eteenpäin. Uutiskirjeille on asetettava tavoitteet sekä niillä pitää olla strategiansa. Kun haluat vahvistaa viestisi vaikutusta, muista aina nämä pari kultaista perussääntöä: 1) Sisältöjä tehdään ihmiseltä ihmiselle. Tämän ajatuksen pitäisi olla kaiken viestinnän sekä sisältösuunnittelun ydin. Sisällöntuottaja ei nakkele viestejä summassa eetteriin niistä aiheista, jotka mieleen juolahtavat. Uutiskirjeesi tulee olla suunnattu kohderyhmällesi ja sen tulee vastata heidän tarpeisiinsa. 2) Jokaisella tehdyllä viestillä on oltava tarkoituksensa. Uutiskirjeiden kautta tuotat helpoiten kohderyhmäsi kaipaamaa sitouttavaa sisältöä, joka saa heidät haluamaan lisää ja seuraamaan sinua aktiivisemmin. Sisältö ei silloin saa osakseen vain pelkkiä tykkäyksiä, vaan aitoja linkkien klikkauksia ja kommentointiakin parhaassa tapauksessa.
Tiesitkö, että:
- Uutiskirjeen lähettäminen säännöllisesti on helppo tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja pitää heidät ajan tasalla yrityksesi toiminnasta. Tällainen vuorovaikutus kasvattaa luottamusta ja auttaa asiakkaita tuntemaan olonsa erityisiksi ja tärkeiksi.
- Uutiskirjeen avulla kasvatat helposti näkyvyyttäsi ja vahvistat brändiäsi.
- Kun uutiskirjeen sisältö on hyvin suunniteltu, voit sen avulla mainostaa tuotteitasi ja palveluitasi, kertoa tarjouksista ja kampanjoista ja jopa antaa tilaajille eksklusiivisia tarjouksia, joita ei ole saatavilla muualla.
Vastaus kysymykseen “Mitä uutiskirjeeseen sitten voisi kirjoittaa?” + prompti- ja kehoitevinkit
“Mitä uutiskirjeeseen sitten voisi kirjoittaa?” on hyvin yleinen kysymys, kun keskustelen asiakkaani kanssa uutiskirjeiden sisällöistä. Seuraavaksi annan muutaman vinkin sekä promptin eli kehoitteen, mitä uutiskirjeeseen voisi kirjoittaa. Pidä mielessäsi nämä, kun alat suunnitella sen sisältöä. Antamani valmiit promptit — Punakynäpaholaisen sanoin pistot — toimivat hyvin ChatGPT:ssä. Kun aloitat keskustelun tekoälyn kanssa antamillani pistoilla, saat hyvät lähtökohdat keskustelulle ja voit sen jälkeen kehittää uutiskirjeen sisältöä haluamaasi suuntaan tekoälyn kanssa.
1) Pidä sisältö yksinkertaisena ja sopivana pituudeltaan. Kukaan ei halua liikaa informaatiota eli kirjettä, joka ylittää ns. silmäiltävyyden rajat. Sisällytä kirjeeseen vain yhden aiheen käsittely. Väritä tekstiä väliotsikoilla, kohdennuksilla (tervehdys, kysymykset), linkkikoukuilla ja lopuksi mielenkiintoisella pääotsikolla — näistä elementeistä on hyvä uutiskirje tehty. Pääotsikointi on tuossa listassa viimeisenä, koska se kuuluukin suunnitella lopuksi. Punakynäpaholaisen pisto, prompti eli kehoite: “[ Kerro yrityksesi toimiala, kohderyhmä ja tuote/palvelu ]. Kirjoita yritykselleni uutiskirjeen runko [ aiheesta ] ja jaa sisältö kolmeen osaan: 1. aloita herättävällä kysymyksellä tai ongelmalla, 2. tarjoa ratkaisu ja 3. lopeta vahvaan aktivoivaan CTA:han.”
2) Kenelle lähetät uutiskirjeen? Mieti aina, miksi kirje on mahdollisesti tilattu. Millaista ammattitaitoa kauppaat? Kirjeen sisällön tulisi aina puhutella avainasiakkaitasi, henkilökohtaista siis tekstisi. Rakenna kirjeesi sisältö niin, että otat kantaa kommentteihin, kysymyksiin, joita kirjettä lukeva voisi mielessään pohtia. Jos väität jotain, perustele se. Jos annan ohjeita, anna esimerkkejä. Punakynäpaholaisen pisto: “[ Kerro yrityksesi toimiala, kohderyhmä ja tuote/palvelu ]. Kuvittele ihanteellinen kohderyhmä [ tuote / palvelu ] ja kirjoita uutiskirje [ aihe ] heidän näkökulmastaan. Millaisia kysymyksiä heillä on ja miten voit vastata niihin suoraan uutiskirjeessäsi?” Ohessa esimerkki, mitä tuollaisella promptilla voi saada suoraan vastaukseksi. Tuosta on helppo lähteä jatkamaan ja muokkaamaan sisältö omaksi, eikö?
3) Uutiskirje on kaupan väline eli myy aina jotain. Maailma on piilomainontaa täynnä, joten sinultakin sen pitäisi onnistua. Myynnillä tarkoitan enemmänkin ns. houkuttelua eli anna ilmaisia vinkkejä, linkkejä hyviin sivustoihin tai laita mukaan mahdollisuus ladata ilmaisia oppaita. Kun annat jotain näin ilmaiseksi, lukijallesi tulee huomaamatta tarve antaa jotain takaisin. Mieti siis tarkkaan, mitä haluat lukijan tekevän uutiskirjeesi luettuaan? Punakynäpaholaisen pisto: “Määrittele uutiskirjeeni [ nimi ] päätavoite. [ Avaa AI:lle taustat eli kerro itsestäsi, uutiskirjeen aiheesi, kohderyhmästäsi ja heidän pääongelmasta, johon haluat vastata ]. Anna minulle sitä tukevia call-to-action-kehotuksia.”
4) Näytä ammattitaitosi ja kykysi. Kyllä! Uutiskirjettäsi ei todellakaan tilata turhaan, vaan tarpeesta. Ihminen, joka tilasi kirjeesi, halusi jotain. Jos olet luvannut jotain, pidä siitä kiinni. Onko uutiskirjeesi ns. tapahtumatiedottamista, uutuusluettelo, ajankohtaisien ilmiöiden esittelyä vai jotain muuta? Jos sinun avullasi voi tienata rahaa, näytä se! Punakynäpaholaisen pisto: “[ Listaa AI:lle muutamia konkreettisia esimerkkejä, joissa ammattitaitosi on auttanut asiakkaita. ] Miten voit tuoda nämä esimerkit esiin uutiskirjeessäni?”
5) Tarinalla on valtaa. Käytä aina tarinoita, kun haluat koukuttaa yleisön. Kuvailevat ja tarinoivat tekstit ovat niitä, joiden parissa jokainen meistä haluaa kiireisen päivän jälkeen viettää aikaansa. Tarinat vievät pois arjesta, hetkiseksi mielikuvitus pääsee valloilleen ja samalla tarinat parantavat päivän aikana saadut pahimmat itsetuntohaavat. Punakynäpaholaisen pisto: [ Kerro yrityksesi toimiala, kohderyhmä ja tuote/palvelu ]. Keksi tarina, joka liittyy [ aihe ] ja herättää lukijan kiinnostuksen. Rakenna kertomus, joka voisi tehdä uutiskirjeestäni mieleenpainuvamman.”
6) Otsikointi on avainasemassa. Nostan esiin tämän vielä kerran, koska otsikoiden avulla huomiomme kiinnittyy haluamaamme. Aika on arvokasta, joten haluamme käyttämällemme ajalle vastinetta. Jos uutiskirjeesi mainosotsikko on: “Tee tuloistasi kolminkertaiset hetkessä. Tilaa tästä vinkit.” Mitä luulet, tilaisivatko halukkaat kirjeesi? Punakynäpaholaisen pisto: “Kehitä seuraavia otsikoita. [ Otsikot ] Miten teet niistä huomiota herättäviä ja kiinnostavia? Yhdistä otsikossa houkuttelevuus ja informatiivisuus.” Jatka tätä halutessasi aina kuvauksella yrityksestäsi sekä kohderyhmästäsi. Niin saat aina enemmän.
7) Lopeta uutiskirje kiitoksella tai selkeällä toimintakehotuksella, jotta lukija ymmärtää, että tässä se oli. Käske lukijaasi esimerkiksi tilaamaan uutiskirjeesi, seuraamaan somekanavia tai muuta. Toisaalta uutiskirjeen lopetuksen voi jättää avoimeksi, että lukijan mieli aktivoituu ja hän haluaa tietää lisää. Lopussa voi olla esim. lähdeluettelo tai muita omia linkkejäsi, joita lukija lähtee klikkailemaan lisätietoa saadakseen. Punakynäpaholaisen pisto: “Luo vahva CTA (call-to-action) uutiskirjeen loppuun, joka houkuttelee lukijaa toimimaan. [ Anna uutiskirjeesi sisältö tähän ].”
Olet nyt saanut kattavan katsauksen siihen, kuinka voit rakentaa tehokkaan ja sitouttavan uutiskirjeen. Mutta mitä seuraavaksi? On aika ottaa seuraava askel ja hyödyntää näitä Punakynäpaholaisen pistoja eli promptivinkkejä käytännössä! Haluatko apua uutiskirjeesi suunnittelussa ja toteutuksessa? Voit aina ottaa yhteyttä minuun.