"Kirjoittaminen" | Punakynäpaholainen® | Henna Eklund

Sisältöanalyysi antaa enemmän. Kun ymmärrät, mitä luet, osaat soveltaa tätä taitoa käytäntöön. Kuten kerron blogissani usein, luen paljon - somea, artikkeleita, tutkimuksia jne. Taivas on rajana. LinkedInissä kohtasin vasta erään postauksen, jota minun oli pakko kommentoida. Siinä puhuttiin siitä, miten sisällöistä on kadonnut persoona, koska sisältöjä tuotetaan usein tekoälyllä. Vaikka tekoälykoulutuksia on runsaasti ympäristössä, niiden käyminen ei tee ketään meistä käyttöviisaaksi. En tarkoita, että koulutukset ovat höttöä. Se ei ole pointtini. Pointtini on, että tekoälyn tuottama tieto promptien eli kehotteiden...

Tekoäly on tullut osaksi sisällöntuotantoa. Olen huomannut, että sisällöt ovat runsastuneet sekä tietysti pidentyneet ja sekaan on hiipinyt turhaakin. Mitä on turha sisältö? Mitä tämä tarkoittaa arjessamme? Jos sisällöt pitenevät ja keskittymiskykymme laskee, osaammeko kaivaa esiin saamastamme tiedosta oleellisen vai hukkuuko se turhien sanojen alle? Tähän asioihin perehtynyt sanoo, että se löytyy helposti tekoälyn avulla eli jos punainen lanka on siellä, tekoäly kyllä löytää sen. Entä sinä?...

Meitä on monta asiantuntijaa. LinkedIn-profiilin titteli on ensimmäinen asia, jonka muut LinkedInin käyttäjät näkevät, kun he selailevat julkaisuja. Se määrittää pitkälti, kiinnostaako profiilisi vai ei. Valitsemamme termit kertovat osaamisestamme ja vaikuttavat siihen, miten erotumme muista. Mutta oletko huomannut, miten suomen- ja englanninkieliset termit eroavat merkitykseltään? Tämä kulttuurinen ero vaikuttaa joskus siihen, miten osaaminen ymmärretään eri kieli- ja asiayhteyksissä. Huomasin nimittäin tämän seikan, kun selailin sisältöjä vuoden aluksi jälleen tehokkaammin. ...

Viestintä kehittyy jatkuvasti, ja digitaalinen sisältö on tärkeämpää kuin koskaan. Olen Punakynäpaholainen, UX Copywriter, ja työssäni asetan aina käyttäjän kaiken viestinnän keskiöön. UX-kirjoittaminen tulee siis sydämestäni. Tekoäly on tullut monelle yrittäjälle avuksi perusarkeen, mutta myös sekoittamaan hieman pakkaa. Asiakaspalverissa näytteitteni jälkeen asiakas heitti hauskan kiteytyksen keskustelun lopuksi ja kysyi minulta asiakaspalaverin päätteeksi: "Oletko UX Copywriter?" Empimättä vastasin kyllä. Kun lopetimme verkkopalaverin, jäin vielä kuitenkin prosessoimaan asiaa....

Yrittäjän päivän (5.9.) kunniaksi järjestin Q&A-session ja pyysin seuraajiani lähettämään minulle kysymyksen, joka liittyi viestintään ja sisällöntuottamiseen. Yksi saamistani kysymyksistä liittyi myyntikirjeisiin eli markkinointisähköposteihin tai oikeastaan kaikkiin markkinointiviesteihin. (Laajennan tätä tarkoituksella.) Kun opetin myyntikirjeitä opiskelijoilleni, korostin aina, että myyntikirje on napakka, mutta iskevä. Kun viestiä kirjoitetaan, sisällöntuottajalla on selkeä kuva, kenelle hän sitä kirjoittaa ja mikä on sen keskeinen tarkoitus. Amerikkalaisen osaavat kirjoittaa myyntikirjeet aivan upeasti. Valitettavasti se, mikä toimii Atlantin toisella puolella, ei välttämättä toimi täällä....

Miten kirjoittaminen voi helpottua - ilman tekoälyäkin? Kirjoittaminen on keskeinen taito työelämässä, oli kyse sitten vaikuttavista sähköposteista, koukuttavasta sisällöstä verkkosivuillasi tai syvällisistä raporteista, jotka vakuuttavat sidosryhmäsi. Nyt annan sinulle 10 tapaa, jotka auttavat sinua hiomaan kirjoitustaitojasi ja kommunikoimaan tehokkaammin. Ohessa on myös promptivinkkejä, jotka eivät varsinaisesti luo sinulle sisältöä, vaan toimivat sparraustukena....