10 tapaa kehittyä kirjoittajana | Punakynäpaholaisen kynästä
10 tapaa kehittää kirjoitustaitoa - Punakynäpaholaisen kynästä

10 toi­mi­vaa tapaa tul­la parem­mak­si kir­joit­ta­jak­si

“Face­palm x 2” — Syyl­lis­tyin kir­joit­ta­ja­na sisäl­tö­kouk­kuun eli nume­ro-otsi­koin­tiin. Onnek­si aihee­ni on sel­lai­nen, että luki­ja­na voit nyt ren­tou­tua. Et kli­kan­nut tur­haan, vaan annan oikeas­ti neu­vo­ja, miten kir­joit­ta­mi­nen voi hel­pot­tua — niin älyk­kääs­ti kuin teko­ä­lyk­kääs­ti. Kir­joit­ta­mi­nen on kes­kei­nen tai­to työ­elä­mäs­sä, oli kyse sit­ten vai­kut­ta­vis­ta säh­kö­pos­teis­ta, kou­kut­ta­vas­ta sisäl­lös­tä verk­ko­si­vuil­la­si tai syväl­li­sis­tä rapor­teis­ta, jot­ka vakuut­ta­vat sidos­ryh­mä­si ammat­ti­tai­dos­ta­si. Nyt annan sinul­le 10 tapaa, jot­ka aut­ta­vat sinua hio­maan kir­joi­tus­tai­to­ja­si ja kom­mu­ni­koi­maan tehok­kaam­min työ­elä­mäs­sä.

1. Luke­mi­nen on avain rik­kaam­paan kir­joi­tus­tyy­liin

Kyl­lä. Palaam­me tähän ikä­vään aihee­seen — luke­mi­seen. Äidin­kie­len opet­ta­ja­na tie­dän, että luke­mi­nen ei aina ollut se kivoin jut­tu joil­le­kin opis­ke­li­joil­le­ni. Kun teh­tä­väk­si tuli lukea kir­ja, arvat­kaa, miten sii­nä kävi? Mik­si kurs­sin uusi­jat usein tuli­vat sano­maan, että: “Hen­na, minun oli­si pitä­nyt kuun­nel­la sinua enem­män.” Kir­joit­ta­mi­sen ja luke­mi­sen suh­de on erot­ta­ma­ton. Luke­mal­la eri­lai­sia teks­te­jä – kau­no­kir­jal­li­suu­des­ta tie­teel­li­siin artik­ke­lei­hin ja jopa Aku Ank­koi­hin asti – saat arvo­kas­ta näke­mys­tä eri tyy­leis­tä, sana­va­lin­nois­ta ja raken­teis­ta. Luke­mi­nen ins­pi­roi, opet­taa ja avar­taa näke­mys­tä­si, mikä puo­les­taan rikas­tut­taa kir­joit­ta­mis­ta­si sekä tuot­ta­mia­si sisäl­tö­jä.

Jos et tie­dä, mis­tä aloit­taa, voit käyt­tää teko­ä­lyä saa­dak­se­si lukusuo­si­tuk­sia, jot­ka tar­joa­vat uusia näkö­kul­mia ja ideoi­ta. Voit esi­mer­kik­si pyy­tää teko­ä­lyä suo­sit­te­le­maan klas­si­koi­ta, tie­tyn gen­ren kir­jo­ja tai uusia, aihee­see­si liit­ty­viä tie­teel­li­siä artik­ke­lei­ta. Promp­tik­si eli kehoit­teek­si ja omin sanoin Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen pis­tok­si voi­si sopia esim. “Suo­sit­te­le minul­le kir­jo­ja ja artik­ke­lei­ta, jot­ka rikas­tut­ta­vat ymmär­rys­tä­ni [ aihe ].” Muis­ta kui­ten­kin, että teko­ä­ly on teko­ä­ly, joka ei vält­tä­mät­tä ihan ole ajan­ta­sal­la ajan­koh­tai­suuk­sis­ta, mut­ta sen anta­mien suo­si­tus­ten poh­jal­ta, saa­tat löy­tää ajan­koh­tai­sim­pien sisäl­tö­jen ääreen. Tuos­ta voit läh­teä kehit­tä­mään tar­kem­mak­si toi­vee­si.

2. Raken­na vah­va kir­joi­tus­ru­tii­ni

Kuten mikä tahan­sa tai­to, myös kir­joit­ta­mi­nen vaa­tii har­joit­te­lua. Ei kukaan opi koo­daa­maan äidin­mai­dol­la, luo­maan tai­de­teok­sia piir­tä­mät­tä ensin sitä aasia ja hän­tää. Tär­keä neu­vo onkin, että kir­joi­ta päi­vit­täin, oli se sit­ten päi­vän tapah­tu­mien kir­joit­ta­mi­nen muis­tioon päi­vä­kir­ja­mai­ses­ti, blo­gi­pos­taus tai vaik­ka­pa lyhyt tari­nal­lis­ta­mi­nen asia­kas- tai työn­te­ki­jä­ti­lan­tees­ta päi­vän aika­na. Sään­nöl­li­nen kir­joit­ta­mi­nen tekee pro­ses­sis­ta luon­te­vam­paa ja paran­taa ilmai­su­tai­to­ja­si.

Ymmär­rän, että jos­kus suu­rin haas­te kir­joit­ta­mi­ses­sa on ideoi­den löy­tä­mi­nen. Teko­ä­ly voi aut­taa sinua gene­roi­mal­la tari­nai­deoi­ta, blo­gi­pos­taus- tai kir­joi­tusai­hei­ta, jot­ka voi­vat sytyt­tää luo­vuu­te­si ja kan­nus­taa sinua kir­joit­ta­maan. Promp­tik­si eli kehoit­teek­si ja omin sanoin Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen pis­tok­si täs­sä voi­si sopia esim. “Luo minul­le päi­vit­täi­nen kir­joi­tus­haas­te tai kir­joi­tusai­he, joka kes­kit­tyy [ aihee­seen tai gen­reen ], aut­taak­seen minua har­joit­te­le­maan kir­joi­tus­tai­to­ja­ni.” Mää­rit­te­le, kuin­ka pit­käl­le ajal­le tuol­lai­sen haluat tai sit­ten vain ker­rot päi­väs­tä­si ja pyy­dät teko­ä­lyä valit­se­maan puo­les­ta­si, mis­tä päi­vän tilan­tees­ta kir­joit­tai­sit enem­män.

3. Kir­joi­ta teks­te­jä, jot­ka reno­soi­vat vas­taa­not­ta­jan kans­sa

Jokai­nen teks­ti kir­joi­te­taan kuu­li­ja­kun­nal­le, oli­pa se sit­ten laa­ja ylei­sö tai tiu­kas­ti rajat­tu ryh­mä. Mie­ti, kenet haluat teks­til­lä­si tavoit­taa, ja sovi­ta kie­li sekä tyy­li vas­taa­maan hei­dän odo­tuk­si­aan ja tar­pei­taan. Neu­vo on help­po ja yksin­ker­tai­nen, mut­ta joil­le­kin meis­tä hyvin­kin haas­ta­va. Jos et ole kiin­nit­tä­nyt näi­hin asioi­hin aikai­sem­min huo­mio­ta, voi koh­de­ryh­män ja luki­ja­kun­nan mää­ri­tys olla todel­la vai­ke­aa. Teko­ä­ly voi aut­taa ana­ly­soi­maan ja ymmär­tä­mään koh­dey­lei­sö­si demo­gra­fi­sia ja psy­ko­gra­fi­sia omi­nai­suuk­sia. Käyt­tä­mäl­lä data-ana­ly­tiik­kaa ja ole­mas­sa ole­via tie­to­kan­to­ja, teko­ä­ly voi tar­jo­ta syväl­lis­tä tie­toa ylei­sös­tä­si, kuten hei­dän ikän­sä, suku­puo­len­sa, kiin­nos­tuk­sen koh­teen­sa ja käyt­täy­ty­mis­mal­lin­sa. Täs­sä voi­sit kokeil­la seu­raa­vaa promp­tia eli kehoi­tet­ta ja omin sanoin Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen pis­toa, esim. “Ana­ly­soi [ koh­dey­lei­sö­ni demo­gra­fi­nen tie­to ], ja anna vink­ke­jä sii­tä, miten voin rää­tä­löi­dä kir­joi­tuk­se­ni vas­taa­maan hei­dän odo­tuk­si­aan ja tar­pei­taan [ aihe ].”

4. Tii­vis­tä aja­tuk­se­si tehok­kaas­ti

Teho­kas kir­joit­ta­mi­nen on sel­ke­ää ja yti­me­käs­tä. Sil­loin väl­te­tään tur­hia lisä­sa­no­ja, tar­pee­ton­ta kier­te­lyä ja jaa­rit­te­lua. Jokai­sen sanan tuli­si pal­vel­la tar­koi­tus­ta ja edis­tää vies­ti­si välit­ty­mis­tä luki­jal­le. Jos et ole var­ma joi­den­kin sano­jen käy­tös­tä, kysy jokai­sen koh­dal­la: “Sel­ven­tää­kö tämä sano­maa?”. Jos vas­tauk­se­si on ei, sil­loin pois­ta se. Lisäk­si kan­nat­taa poh­tia, ovat­ko kir­joi­tuk­se­si ver­bit aktii­vi­sia eli niil­lä on sel­keäs­ti joku teki­jä. Jos ne ovat pas­sii­vis­sa eli nii­tä teh­dään, raken­ne­taan tms. muu­ta ne äkkiä aktii­vik­si eli muu­ta teks­ti­si pro­fii­li jal­ko­jaan raa­haa­vas­ta vete­lyk­ses­tä heti sel­kä suo­ras­sa kul­ke­vak­si komis­tuk­sek­si.

Teko­ä­ly voi aut­taa sinua tii­vis­tä­mään teks­tiä­si pois­ta­mal­la tar­peet­to­mat sanat ja ilmai­sut, jot­ka eivät tuo lisä­ar­voa vies­tii­si. Teko­ä­ly voi ehdot­taa, mit­kä osat teks­teis­tä­si voi­daan jät­tää pois tai muo­toil­la uudel­leen tii­viim­mäs­sä muo­dos­sa, säi­lyt­täen samal­la teks­tin alku­pe­räi­sen mer­ki­tyk­sen. Täs­sä voit kokeil­la seu­raa­vaa promp­tia eli kehoi­tet­ta ja omin sanoin Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen pis­toa, esim. “Tar­kis­ta tämä teks­ti ja ehdo­ta, miten voi­sin tii­vis­tää ja sel­keyt­tää vies­tiä­ni, pois­ta­mal­la tar­pee­ton kier­te­ly ja jaa­rit­te­lu. [ Lii­tä teks­ti­si tähän. ]” Voit kuvail­la pyyn­töö­si vie­lä, mil­lai­nen lop­pu­tu­los voi­si olla.

5. Tau­ko­jen aika­na lataat luo­vuu­te­si

Anna asioil­le het­ki. Jos­kus paras tapa paran­taa teks­tiä on astua het­kek­si kau­em­mas sii­tä. Tau­ko­jen pitä­mi­nen antaa sinul­le mah­dol­li­suu­den pala­ta työ­hö­si tuo­rein sil­min ja teh­dä tar­vit­ta­vat muok­kauk­set ja paran­nuk­set sen jäl­keen. Käy­tän tätä usein. Koen, että tauon aika­na pää­sen irti teks­teis­tä­ni ja voin sen jäl­keen näh­dä muu­tok­sia kai­paa­vat koh­dat parem­min. Ymmär­rän, mitä koh­tia voin rikas­taa ja mihin koh­tiin voi­sin lait­taa esi­merk­ke­jä enem­män. Tau­ko­jen stra­te­gi­nen hyö­dyn­tä­mi­nen kir­joi­tus­pro­ses­sis­sa voi teh­dä ihmei­tä teks­tin laa­dul­le ja hen­ki­lö­koh­tai­sel­le hyvin­voin­nil­le. Tähän et tar­vit­se teko­ä­lyä, vaan pikem­min­kin rutii­nin. Kun olet kir­joit­ta­nut sisäl­lön, istu het­kek­si opis­ke­le­maan esim. espan­jaa, kat­so­maan F1-kisaa ja lem­pi­kul­jet­ta­ja­si osaa­mis­ta — voit men­nä myös sau­naan ja suih­kuun. Pää­asia on, että irro­tat het­kek­si aivo­si täy­del­li­ses­ti tuot­ta­mas­ta­si sisäl­lös­tä.

6. Kas­va kir­joit­ta­ja­na raken­ta­van kri­tii­kin kaut­ta

Palaut­teen pyy­tä­mi­nen ja vas­taa­not­ta­mi­nen on kes­keis­tä kir­joi­tus­tai­don kehit­tä­mi­sel­le. Ole avoin kri­tii­kil­le ja käy­tä sitä raken­ta­vas­ti kir­joi­tus­tai­to­je­si hio­mi­seen. Teko­ä­ly tar­jo­aa moni­puo­li­sia työ­ka­lu­ja ja alus­to­ja, jot­ka voi­vat teh­dä palaut­teen saa­mi­ses­ta, sisäl­lön ana­ly­soi­mi­ses­ta ja sovel­ta­mi­ses­ta tehok­kaam­man ja koh­den­ne­tum­man pro­ses­sin. Tämä aut­taa sinua nopeut­ta­maan kehi­tys­tä­si kir­joit­ta­ja­na, tar­jo­ten samal­la jat­ku­vaa tukea ja ohjaus­ta mat­kal­la­si. Palau­te­mie­les­sä voi­sit kokeil­la seu­raa­vaa promp­tia eli kehoi­tet­ta ja omin sanoin Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen pis­toa, esim. “Ehdo­ta alus­to­ja tai työ­ka­lu­ja, jois­sa voin saa­da nope­aa ja raken­ta­vaa palau­tet­ta kir­joi­tuk­sis­ta­ni muil­ta kir­joit­ta­jil­ta tai teko­ä­lyl­tä.” Olen huo­man­nut, että esim. ChatGPT antaa var­sin raken­ta­vaa palau­tet­ta säm­py­lä­mal­lin avul­la.

7. Suun­ni­tel­ma joh­taa luki­ja­si vai­vat­to­mas­ti teks­ti­si läpi

Ennen kuin aloi­tat kir­joit­ta­mi­sen, vie­tä het­ki aikaa aja­tel­len, mitä haluat sanoa ja miten aiot sen sanoa. Hyvä suun­nit­te­lu aut­taa pitä­mään kir­joi­tuk­se­si joh­don­mu­kai­se­na ja fokusoi­tu­na. Nämä muis­tiin­pa­not ovat myös hyvät, kun aja­tus kato­aa. Voit tar­kis­taa niis­tä, jos olet men­nyt met­sään. Teko­ä­ly voi aut­taa sinua kehit­tä­mään ja laa­jen­ta­maan aihei­ta, jois­ta haluat kir­joit­taa. Se voi tar­jo­ta ehdo­tuk­sia, otsi­koi­ta ja kysy­myk­siä, jot­ka aut­ta­vat sinua rajaa­maan fokuk­se­si ja löy­tä­mään ainut­laa­tui­sen näkö­kul­man aihee­see­si. Voit kokeil­la seu­raa­vaa promp­tia eli kehoi­tet­ta ja omin sanoin Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen pis­toa, esim. “Auta minua luo­maan ääri­vii­vat [ aihee­seen ] liit­ty­väl­le kir­joi­tuk­sel­le, sisäl­täen otsi­kot ja alaot­si­kot, jot­ka ohjaa­vat kir­joi­tus­pro­ses­sia­ni.”

8. Hei­tä kli­seet yli lai­dan

Pyri kir­joit­taes­sa­si aina ole­maan oma­pe­räi­nen ja kek­se­liäs. Kli­seet ja fraa­sit, jot­ka ovat lii­an tut­tu­ja, voi­vat hei­ken­tää teks­ti­si vai­ku­tel­maa. Kan­nus­tan aina raken­ta­maan omia ja ään­tä­si tuke­via ilmai­su­ja. Etsi siis uusia tapo­ja ilmais­ta aja­tuk­sia­si. Hyö­dyn­nä teko­ä­lyä kehit­tääk­se­si oma, tun­nis­tet­ta­va kir­joi­tus­tyy­li­si, joka erot­tuu mas­sas­ta. Teko­ä­ly voi ana­ly­soi­da teks­ti­si ja antaa palau­tet­ta tyy­lis­tä­si, aut­taen sinua tun­nis­ta­maan ja vah­vis­ta­maan ainut­laa­tui­sia piir­tei­tä­si kir­joit­ta­ja­na. Kokei­le täs­sä esi­mer­kik­si seu­raa­vaa promp­tia eli kehoi­tet­ta ja omin sanoin Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen pis­toa: “Tun­nis­ta ja kor­vaa kli­seet tai ylei­ses­ti käy­te­tyt fraa­sit täs­sä teks­tis­sä. Tar­joa oma­pe­räi­siä ilmai­su­ja, jot­ka teke­vät vies­tis­tä­ni ainut­laa­tui­sen.” Koen kui­ten­kin, että nämä anta­vat vain suun­ta­vii­vo­ja ja herät­tä­vät aja­tus­pro­ses­sin, jon­ka jäl­keen todel­li­set ilmai­sut vas­ta syn­ty­vät.

9. Pyri vir­heet­tö­mään vies­tiin — kiin­ni­tä huo­mio­ta oiko­lu­kuun

Kir­joi­tus­vir­heet ja huo­li­mat­to­muu­det voi­vat hei­ken­tää teks­ti­si uskot­ta­vuut­ta. Puna­ky­nä­pa­ho­lai­se­na sor­run myös vir­hei­siin. Kukaan meis­tä ei ole täy­del­li­nen. Oiko­lue sisäl­tö­si huo­lel­li­ses­ti ja käy­tä tar­vit­taes­sa apu­na oiko­lu­kuun teh­ty­jä työ­ka­lu­ja tai pyy­dä tois­ta hen­ki­löä tar­kis­ta­maan teks­ti­si. Jopa pie­net vir­heet voi­vat häi­ri­tä luki­jaa ja vai­kut­taa vies­ti­si uskot­ta­vuu­teen. Nämä vir­heet voi­vat kai­ver­taa myös asian­tun­ti­ja­ku­vaa­si. Teko­ä­lyn hyö­dyn­tä­mi­nen täs­sä pro­ses­sis­sa voi teh­dä oiko­lu­vus­ta tehok­kaam­paa ja opet­ta­vai­sem­paa, aut­taen sinua kehit­tä­mään kir­joi­tus­tai­to­ja­si jat­ku­vas­ti. Jos haluat oiko­lu­kea sisäl­tö­si, kokei­le esim. seu­raa­vaa promp­tia eli kehoi­tet­ta ja omin sanoin Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen pis­toa: “Oiko­lue seu­raa­vak­si anta­ma­ni teks­ti ja koros­ta kaik­ki kirjoitus‑, kie­liop­pi- ja väli­merk­ki­vir­heet, tar­jo­ten ehdo­tuk­sia nii­den kor­jaa­mi­seen.”

10. Syven­ny ja seli­tä — tut­ki aihee­see­si liit­ty­viä käsit­tei­tä ja ter­me­jä

Syväl­li­nen ymmär­rys aihees­ta­si paran­taa kykyä­si kir­joit­taa sii­tä vakuut­ta­vas­ti. Tutus­tu aihee­see­si liit­ty­viin käsit­tei­siin ja ter­mei­hin, jot­ta osaat käyt­tää nii­tä oikein ja selit­tää nii­tä luki­joil­le­si. Tämä ei ainoas­taan lisää kir­joi­tuk­se­si asian­tun­ti­juut­ta, vaan myös aut­taa luki­joi­ta­si ymmär­tä­mään aihee­si syvem­min. Kun koh­taat uusia ter­me­jä tai käsit­tei­tä kir­joi­tuk­se­si tai tut­ki­muk­se­si ohes­sa, teko­ä­ly voi tar­jo­ta seli­tyk­siä ja mää­ri­tel­miä, aut­taen sinua ymmär­tä­mään moni­mut­kai­sia aihei­ta. Tämä tekee sinus­ta parem­min varus­tel­lun käyt­tä­mään näi­tä ter­me­jä oikein ja selit­tä­mään nii­tä sel­keäs­ti luki­joil­le­si. Täs­sä voit kokeil­la seu­raa­vaa promp­tia eli kehoi­tet­ta ja omin sanoin Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen pis­toa, esim. “Tar­joa yksi­tyis­koh­tai­nen seli­tys [ aihee­seen ] liit­ty­vil­le kes­kei­sil­le käsit­teil­le ja ter­meil­le, jot­ta voin käyt­tää nii­tä oikein ja selit­tää ne sel­keäs­ti luki­joil­le­ni.”

Kir­joit­ta­mi­nen on mat­ka, joka tar­jo­aa jat­ku­vas­ti mah­dol­li­suuk­sia oppi­mi­seen ja itseil­mai­suun. Nämä kym­me­nen vink­kiä toi­mi­vat perus­ta­na, joi­den avul­la voit raken­taa ja kehit­tää kir­joi­tus­tai­to­ja­si. Muis­ta, että jokai­nen kir­joit­ta­ja kehit­tyy omal­la tah­dil­laan, ja tär­kein­tä on pysyä sitou­tu­nee­na pro­ses­siin. Käy­tä näi­tä ohjei­ta hyväk­se­si, kun aloi­tat tai jat­kat kir­joit­ta­mi­sen paris­sa työs­ken­te­lyä, ja muis­ta naut­tia luo­mi­sen ilos­ta!