Joko olet testannut Linkedinin uutiskirjetyökalua?
Olet varmaankin huomannut Linkedinissä ilmiön, että kavereilta tipsahtaa seuraavanlaisia ilmoituksia kaverikutsupuolelle: “Kaveri X invited you to subscribe to Uutiskirjeen Nimi.” Linkediniin on alkukeväästä tullut oma sisäinen uutiskirjeensä, jonka avulla voit julkaista säännöllisesti artikkeleita valitsemastasi aiheesta ja rakentaa tilaajakuntaa Linkedinin sisällä. Kirjoitan Linkedinin uutiskirjettäni nimellä “Haavi auki viestien virrassa”. Miten tällaisen kirjeen voi luoda ja miten sen voi ottaa käyttöön tehokkaasti?

Jotta voit kirjoittaa uutiskirjeen Linkedinissä, täytyy sinulla olla mahdollisuus ottaa sisällönluojan tila (creator mode) käyttöön. Sen tarkistus onnistuu vierailemalla Creator Hubissa. Jos sinulla on käyttöoikeudet, näet Creator tools ‑osion. Ohessa on eräs Creator Hub ‑näkymä.
Työkaluja tulee koko ajan lisää ja toivonkin, että Tool-puoli monipuolistuu. Kun voit tehdä jotain, valitun kohdan vieressä on vihreä ympyrä ja Available-teksti. Jos voit julkaista uutiskirjettä, kohdan Newsletters vieressä on kyseinen vihreä merkki oheisen kuvan mukaisesti. Lisätietoa uutiskirjeen kirjoittamisesta löydät nuolesta oikealle sekä LinkedInin Help-osiosta. (Valitettavasti ne ovat englanniksi.)
Jos olit oikeutettu tuottamaan uutiskirjeen, on aika siirtyä seuraavaan vaiheeseen eli oikeasti luoda oma uutiskirje Linkediniin.
Miten luodaan Linkedinin uutiskirje?
Helpoin tapa on mennä Linkedinin etusivulle ja painaa keskikolumnin julkaisualueella (Start a post) kohtaa “Write Article”. Kun sivu aukeaa, sinulle ehdotetaan myös Linkedinin uutiskirjeen kirjoittamista. Publishing menu ‑bannerissa, linkkimerkin (🔗) vieressä sijaitsee uutiskirjeen luonti-näppäin — Create a newsletter.
Siitä sinulle aukeaa ikkuna, jossa pääset määrittelemään uutiskirjeesi tiedot. Voit mm. valita:
- Uutiskirjeellesi nimen — Newsletter Title (voit muuttaa sitä myöhemmin),
- Julkaisutahdin — How often do you want to publish? (päivittäin, kerran viikossa, joka toinen viikko tai sitten kerran kuukaudessa) ja
- Kuvauksen, jossa kerrot, mitä lukija saa uutiskirjeestäsi — Newsletter description.
Vaikka tiedot kysytäänkin englanniksi, voit hyvin vastata niihin suomeksi. Muista aina kohderyhmäsi. Lisäksi voit lisätä myös sopivan kuvakkeen Linkedinin uutiskirjeesi tietojen oheen. Voit luoda sen esim. Canvalla. Kun olet kirjoittanut ensimmäisen uutiskirjeen, siitä lähtee tieto kaikille seuraajillesi eli verkostollesi. Sinut kirjoittajana myös aktivoidaan automaattisesti tilaamaan oma uutiskirjeesi.
Kun olet täyttänyt tarvitut tiedot, paina Done ja pääset kirjoittamaan ensimmäisen uutiskirjeesi.



Voit edelleen kirjoittaa myös yksittäisiä artikkeleita halutessasi. Kaikkea ei tarvitse julkaista uutiskirjeenä. Kun haluat kirjoittaa yksittäisen artikkelin, valitset vain Publish-painikkeen vierestä haluamasi toimi, esim. Create an invidual article.


Blogitekstin kirjoitti monitaitoinen digimarkkinoinnin asiantuntija
Henna Eklund | Punakynäpaholainen
Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen sisältöjen intohimoinen kehittäjä sekä suunnittelija. Olen yritysviestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija”. Nälkäni oppia lisää ei lopu koskaan. Työni puolesta tutustun ja tarkkailen yritysten tapaa hoitaa viestintä ja markkinointi. Tutustun monenlaisiin työkaluihin. Avaan huomioitani blogiartikkeleissani.
Haluatko kysyä jotain? Kaipaatko tukea? Ota yhteyttä ja keskustellaan! Soita 050 536 2381 tai lähetä viesti henna@punakynapaholainen.fi.