Tarinat ovat tärkeä osa yritysviestintää
Miten kehittää yritystarinoita tukemaan yritysviestintää? - Punakynäpaholaisen kynästä

Help­po vas­taus: “Val­loi­ta tari­noil­la asiak­kaan sydän ja onnis­tu pitä­mään brän­di­si mie­les­sä”

Otsik­ko voi kiel­tä­mät­tä olla hie­man outo, mut­ta se kiteyt­tää yhden yrit­tä­jäl­tä tul­leen kysy­myk­sen vas­tauk­sen hel­pos­ti. Kysy­mys kos­ki yri­tys- ja brän­di­vies­tin­nän tari­nal­lis­ta­mis­ta eli sto­ry­tel­lin­giä ja miten sitä voi hyö­dyn­tää par­hai­ten yri­tys­vies­tin­näs­sä. Tapo­ja on monia ja jokai­sel­la yri­tyk­sel­lä on omat tari­nan­sa ja tyy­lin­sä. Idea on kui­ten­kin ker­toa ne tari­nat, val­loit­taa nii­den avul­la asiak­kaan sydän + jää­dä mie­leen. Ennen kuin täl­lais­ta brän­di­vies­tin­tää läh­tee teke­mään on hyvä laa­tia suun­ni­tel­ma. Kes­kei­nen seik­ka täs­sä sisäl­tö­suun­ni­tel­mas­sa on muis­taa, kenel­le nämä sisäl­löt ker­ro­taan ja mil­lai­set sisäl­löt tähän koh­de­ryh­mään uppoa­vat. Haluat­ko esi­merk­ke­jä? Ole hyvä!

Kos­ka olen äidin­kie­len opet­ta­ja, koen, että suun­nit­te­le­mal­la syn­tyy paras sisäl­tö. Vain har­va meis­tä nap­sii val­mii­ta ja toi­mi­via koko­nai­suuk­sia tyh­jäs­tä. Kun esi­mer­kik­si äidin­kie­len tun­nil­la opis­ke­li­jat palaut­te­li­vat val­mii­ta teh­tä­vi­ään Mood­leen, huo­ma­sin heti, mit­kä oli suun­ni­tel­tu ja mit­kä ei. Kun sisäl­töön oli paneu­dut­tu, täl­lai­sia teks­te­jä luki mie­lel­lään alus­ta lop­puun. Jos sisäl­töä ei oltu suun­ni­tel­tu lai­sin­kaan, jo otsi­koin­nis­ta asti luke­mi­nen oli yhtä tus­kaa. Tämä ei tar­koi­ta kir­joi­tus­vir­hei­tä, vaan nime­no­maan sitä tari­naa eli asian ete­ne­mis­tä. “Puo­len sivun sään­tö” pitää muis­taa jokai­ses­sa asia­kas­vies­tis­sä eli otsi­kon, joh­dan­non sekä 1. kap­pa­leen on annet­ta­va luki­jal­le syy jat­kaa luke­mis­ta. Jos näin ei tapah­du, vies­ti­si ei mene peril­le.

1) Suun­nit­te­le, suun­nit­te­le ja suun­nit­te­le — var­mis­ta punai­nen lan­ka

Mikään ei ole ilkeäm­pää luet­ta­vaa kuin kir­ja, jos­sa ei ole sitä jotain, joka hou­kut­te­lee luke­maan eteen­päin. Kun mil­lä tahan­sa sisäl­löl­lä on sel­keä hou­ku­te eli mie­len­kiin­non herät­tä­jä, luki­ja lukee eteen­päin, kos­ka hän halu­aa tie­tää lisää. Hou­kut­teen luo hel­pos­ti sisäl­löl­le raken­ne. Kun sisäl­löl­lä on sel­keä raken­ne — alku, kes­ki­koh­ta ja lope­tus, se luo sisäl­löl­le tari­nan, jota luki­ja ei voi vas­tus­taa. Ker­roin täs­tä raken­tees­ta enem­män edel­li­ses­sä blo­gi­pos­tauk­ses­sa­ni, mis­sä ker­roin, mil­lai­nen myyn­ti­kir­je yleen­sä on ja kuin­ka se usein seu­raa ANS­VA-kaa­vaa.

“Aluk­si herä­tät kiin­nos­tuk­sen (Atten­tion), sen jäl­keen ker­rot tilan­tees­ta, mis­sä ongel­ma usein esiin­tyy (Need). Kun olet teh­nyt tämän, on aika läh­teä koh­ti posi­tii­vis­ta eli miten sinun yri­tyk­se­si tuot­teet tai pal­ve­lut aut­ta­vat täs­sä ongel­mas­sa ja miten ne teke­vät asia­kas­yri­tyk­se­si toi­min­nas­ta hel­pom­paa (Satis­fac­tion). Tätä voit täs­men­tää muu­ta­mal­la komeal­la refe­rens­sil­lä toi­min­nas­ta­si (Visua­liza­tion) ja lopuk­si ker­toa, miten asia­kas voi ottaa sinuun hen­ki­lö­koh­tai­ses­ti yhteyt­tä (Action).”

Suun­nit­te­le vies­tin­tä­si. Sel­keä raken­ne tekee vies­teis­tä­si loo­gi­sia ja hel­pos­ti seu­rat­ta­via.

2) Asiak­kaan pol­ku pitää valais­ta tari­nal­la

Vies­tin­tä on tie­toi­suu­den lisää­mis­tä. Kun yri­tys vies­tii ja ker­too yri­tyk­ses­tään, sen pal­ve­luis­ta / tuot­teis­ta, toi­min­nas­ta ja muus­ta, se nousee esiin. Puhun­kin yleen­sä pal­ve­luis­ta­ni niin, että tuot­ta­ma­ni sisäl­tö sekä tari­nat valai­se­vat rei­tin asia­kas­yri­tyk­se­ni ovel­le. En räp­syt­te­le valo­ja vain kuis­til­la, että paik­ka huo­mat­tai­siin, vaan oikeas­ti valai­sen kuis­tin, piha­tien, kadun ja lopul­ta pää­tien, mis­sä suu­rin osa poten­ti­aa­li­sis­ta asia­kas­yri­tyk­se­ni asiak­kais­ta liik­kuu. Näin he havait­se­vat pai­kan ja uskal­ta­vat men­nä tutus­tu­maan asia­kas­yri­tyk­se­ni tuot­tei­siin ja/tai tuot­ta­miin pal­ve­lui­hin. Toi­saal­ta olen jos­kus puhu­nut myös sii­tä, että olen asiak­kaa­ni tuki ja tur­va. Kun asia­kas kai­paa apua ongel­maan­sa, tar­joan apua­ni ja hän voit­taa sen avul­la kaik­ki tiel­le tule­vat esteet ja haas­teet. Vies­tin­tä on moni­mut­kai­nen laji, mut­ta Puna­ky­nä­pa­ho­lai­se­na osaan teh­dä sen toi­mi­vak­si ja käyt­tää “kyy­när­pää­tak­tiik­kaa” asia­kas­yri­tyk­se­ni hyväk­si.

Mie­ti siis sisäl­löis­sä­si, miten voi­sit aut­taa asia­kas­ta­si? Mikä on hänen kes­kei­nen ongel­man­sa? Miten autat tämän ongel­man kans­sa? Pys­tyt­kö kon­kre­ti­soi­maan sen eli voit­ko ker­toa sen samais­tut­ta­vas­ti?

3) Ole aito ja rehel­li­nen — herä­tä tun­te­muk­sia ja anna ihmi­sil­le syy vihas­tua, ihas­tua ja rakas­tua

Kau­niit ja siloi­tel­lut tari­nat ovat his­to­ri­aa. Maa­il­ma ei vali­tet­ta­vas­ti ole kau­nis, vaan sin­ne mah­tuu onnis­tu­mi­sia ja epä­on­nis­tu­mi­sia. Usein tämä on niin, että epä­on­nis­tu­mi­sia on enem­män. Yri­tyk­sen ker­to­mien tari­noi­den ei tar­vit­se olla siloi­tel­tu­ja eikä täy­del­li­siä. Kun yrit­tä­jä­nä epä­on­nis­tut, myös opit sil­loin jotain. Kun asia­kas näkee, että olet koke­nut saman ongel­man kans­sa samo­ja haas­tei­ta sekä voit­ta­nut ne lopul­ta sin­nik­kyy­del­lä ja osaa­mi­sel­la­si, se tekee toi­min­nas­ta­si kiin­nos­ta­vaa. Tuol­lai­sen tari­nat kas­vat­ta­vat luot­ta­mus­ta poten­ti­aa­lis­ten asiak­kai­den nimis­sä ja teke­vät toi­min­nas­ta­si uskot­ta­vaa. Älä siis peit­te­le epä­on­nis­tu­mi­sia, vaan ker­ro niis­tä avoi­mes­ti halua­mas­sa­si mää­rin.

Puna­ky­nä­pa­ho­lai­se­na olen koke­nut monen­lai­sia onnis­tu­mi­sia ja epä­on­nis­tu­mi­sia. Yrit­tä­jyy­den alkuai­koi­na läh­din aika moneen asi­aan mukaan sini­sil­mäi­se­nä ja luot­ta­vai­se­na. Uskoin, että aina­han kaik­ki toi­vo­vat jokai­sel­le hyvää. Vali­tet­ta­vas­ti ajoit­tain polul­le eksyy nii­tä Puna­hilk­ka-sadun susia, joil­la on mie­les­sä muu kuin aut­ta­mi­nen tai yhteis­työ. Minun tiel­le­ni osu­neet sudet eivät olleet yhtään eri­lai­sem­pia. He eivät epä­röi­neet käyt­tää sini­sil­mäi­syyt­tä­ni hyväk­seen, vaan vei­vät voi­ma­ni, nos­ti­vat esiin vain huo­not puo­le­ni sel­kä­ni taka­na sekä sekoit­ti­vat aja­tuk­sia­ni ja suun­ni­tel­mia. Suos­tuin moneen vali­tet­ta­van type­rään ehtoon, ja sain mak­saa niis­tä sil­loin aika kal­liis­ti.

Mitä opin täs­tä? Olen oppi­nut tun­nis­ta­maan nämä sudet. En ole kui­ten­kaan aikoi­naan alka­nut yrit­tä­jäk­si sik­si, että oli­sin viha­mie­li­nen toi­sia alal­la­ni toi­mi­via osaa­jia koh­taan ja käyt­täi­sin sii­hen suu­rim­man osan aikaa­ni, vaan pit­kem­min­kin tulin raken­ta­maan ver­kos­ton. Täs­sä ver­kos­tos­sa on muka­na oman ala­ni saral­ta monen­lai­sia osaa­jia sekä poten­ti­aa­lis­ta asia­kas­kun­taa­ni. He voi­vat oppia minul­ta jotain ja minä voin oppia heil­tä jotain. Kai­kel­la teke­mi­sel­lä­ni luon arvoa ja se, jos mikä, on merk­ki laa­dus­ta.

4) Käy­tä kuvia, videoi­ta ja mui­ta graa­fi­sia ele­ment­te­jä tuke­na­si

Jos­kus teks­ti riit­ti, mut­ta nyky­ään näky­vyyt­tä tuke­vat myös eri­lai­set graa­fi­set ele­men­tit, esim. kuvat, videot ja muu­ta “lisuk­keet”. Visu­aa­li­suu­del­la voit herät­tää ker­to­ma­si vies­tin tai tari­nan eloon ja lisä­tä sen vai­kut­ta­vuut­ta. Visu­aa­li­nen sisäl­tö tekee tari­nas­ta mie­leen­pai­nu­vam­man. Esi­mer­kik­si asia­kas­ta­ri­nat voi­vat olla tehok­kaam­pia, kun nii­hin yhdis­te­tään visu­aa­li­sia ele­ment­te­jä, kuten ennen ja jäl­keen ‑kuvia, kuvia asiak­kais­ta tuot­tei­den kans­sa tai videoi­ta, mis­sä asia­kas ker­too koke­muk­sis­taan yri­tyk­sen­ne kans­sa.

Kun aloin käyt­tää Puna­ky­nä­pa­ho­lai­nen-nimeä­ni, vas­taan tuli run­saas­ti ihmi­siä, jot­ka ker­toi­vat, miten hei­dän äidin­kie­len opet­ta­jan­sa oli ollut niin ärhäk­kä ja tark­ka. Kuvaus sopii kuu­lem­ma hyvin teks­tiam­mat­ti­lai­sel­le, joka on enti­nen äidin­kie­len opet­ta­ja. Osa ker­toi jopa pel­kää­vän­sä vie­lä­kin entis­tä opet­ta­jaan­sa. Halusin hie­man ns. hel­len­tää tätä mie­li­ku­vaa omal­la koh­dal­la­ni, joten han­kin leik­ki­mie­li­sen ani­moi­dun logon yri­tyk­sel­le­ni. Nyt Puna­ky­nä­pa­ho­lai­nen saat­taa olla hel­pom­min lähes­tyt­tä­vä, eikö?

5) Joh­don­mu­kai­nen teke­mi­nen vie pit­käl­le

Vii­mei­sek­si nos­tan esiin tär­keim­män sei­kan, kos­ka joh­don­mu­kai­suus on se asia, mitä pitää eten­kin vaa­lia. Tee kaik­kea vies­tin­tää joh­don­mu­kai­ses­ti. Se tar­koit­taa sitä, että kaik­kial­la, min­ne menet ja mis­sä olet, muis­ta vie­dä brän­di muka­na­si. Sisäl­ly­tä kaik­keen vies­tin­tään brän­di­si — arvot, mis­sio ja kes­kei­nen vies­ti. Kun olet joh­don­mu­kai­nen, vah­vis­tat brän­di­si vies­tiä ja tuet näky­vyyt­tä­si. Ker­ro tari­noi­ta eri kana­vis­sa ja tois­ta brän­din ydin­ar­vo­ja tari­nois­sa­si. Tämä vah­vis­taa brän­di-iden­ti­teet­tiä­si ja tekee sii­tä tun­nis­tet­ta­van. Tois­ta brän­di­si ydin­ta­ri­naa joh­don­mu­kai­ses­ti eri kana­vis­sa. Jos brän­di­si on tun­net­tu tie­tys­tä arvos­ta, kuten laa­dus­ta tai kes­tä­vyy­des­tä, tuo sitä esiin jokai­ses­sa tari­nas­sa­si. Tämä voi olla jotain niin yksin­ker­tais­ta kuin #-kam­pan­ja, joka liit­tyy brän­di­si arvoi­hin tai some­ta­ri­na, joka kiteyt­tää brän­di­fi­lo­so­fia­si.

Puna­ky­nä­pa­ho­lai­se­na tuon brän­diä­ni esil­le logoil­la sekä aja­tuk­sel­la, että Hen­nak­si kaik­ki kuu­los­taa mie­len­kiin­toi­sem­mal­ta. Tuo sanon­ta on kul­ke­nut muka­na­ni yri­tys­toi­min­nan aloi­tus­ajoil­ta asti, kun toi­min vie­lä nimel­lä Hen­nak­si. Nyt olen täy­sin Puna­ky­nä­pa­ho­lai­nen, jon­ka taka­na on Hen­na, joka tuot­taa Hen­nak­si yri­tys­tar­pei­siin moni­puo­li­ses­ti sisäl­tö­jä, jot­ka ovat laa­duk­kai­ta, rik­kai­ta ja asia­kas­ta par­hai­ten pal­ve­le­via. Puna­ky­nä­pa­ho­lai­nen on tark­ka teks­ti­si­säl­löis­sä, kos­ka hän kul­kee puna­ky­nä kädes­sään, mut­ta myös voi­ma­kas apu­ri­si, joka tekee töi­tä sin­nik­kääs­ti hyväk­se­si.

Nyt sinul­la on avai­met onnis­tu­van brän­di­vies­tin­nän teke­mi­seen tari­noi­den ja kuvaus­ten kaut­ta. Näi­tä aja­tuk­sia voit hyö­dyn­tää moni­puo­li­ses­ti eri­lai­sis­sa yri­tys­vies­teis­sä­si. Tari­noin­ti ei ole satui­lua, se ei ole kuvit­teel­lis­ten sisäl­tö­jen levit­tä­mis­tä. Kun tari­nois­ta puhu­taan yri­tys­vies­teis­sä, se tar­koit­taa kon­kreet­ti­sen arjen tuo­mis­ta esiin. Kun hyö­dyn­nät sto­ry­tel­lin­gia brän­di­vies­tin­näs­sä­si, teet vies­teis­tä­si tun­tei­siin vetoa­via, luot yhtey­den asiak­kai­siin ja teet brän­dis­tä­si muis­tet­ta­van. Tari­nat voi­vat teh­dä brän­dis­tä­si inhi­mil­li­sem­män ja hel­pom­min lähes­tyt­tä­vän, mikä puo­les­taan aut­taa raken­ta­maan luot­ta­mus­ta ja uskol­li­suut­ta. Haluat­ko kokeil­la?

Ps. Tie­sit­hän, että tätä voi sovel­taa niin kir­jal­li­seen kuin visu­aa­li­seen tari­noin­tiin?