Helppo vastaus: “Valloita tarinoilla asiakkaan sydän ja onnistu pitämään brändisi mielessä”
Otsikko voi kieltämättä olla hieman outo, mutta se kiteyttää yhden yrittäjältä tulleen kysymyksen vastauksen helposti. Kysymys koski yritys- ja brändiviestinnän tarinallistamista eli storytellingiä ja miten sitä voi hyödyntää parhaiten yritysviestinnässä. Tapoja on monia ja jokaisella yrityksellä on omat tarinansa ja tyylinsä. Idea on kuitenkin kertoa ne tarinat, valloittaa niiden avulla asiakkaan sydän + jäädä mieleen. Ennen kuin tällaista brändiviestintää lähtee tekemään on hyvä laatia suunnitelma. Keskeinen seikka tässä sisältösuunnitelmassa on muistaa, kenelle nämä sisällöt kerrotaan ja millaiset sisällöt tähän kohderyhmään uppoavat. Haluatko esimerkkejä? Ole hyvä!
Koska olen äidinkielen opettaja, koen, että suunnittelemalla syntyy paras sisältö. Vain harva meistä napsii valmiita ja toimivia kokonaisuuksia tyhjästä. Kun esimerkiksi äidinkielen tunnilla opiskelijat palauttelivat valmiita tehtäviään Moodleen, huomasin heti, mitkä oli suunniteltu ja mitkä ei. Kun sisältöön oli paneuduttu, tällaisia tekstejä luki mielellään alusta loppuun. Jos sisältöä ei oltu suunniteltu laisinkaan, jo otsikoinnista asti lukeminen oli yhtä tuskaa. Tämä ei tarkoita kirjoitusvirheitä, vaan nimenomaan sitä tarinaa eli asian etenemistä. “Puolen sivun sääntö” pitää muistaa jokaisessa asiakasviestissä eli otsikon, johdannon sekä 1. kappaleen on annettava lukijalle syy jatkaa lukemista. Jos näin ei tapahdu, viestisi ei mene perille.
1) Suunnittele, suunnittele ja suunnittele — varmista punainen lanka
Mikään ei ole ilkeämpää luettavaa kuin kirja, jossa ei ole sitä jotain, joka houkuttelee lukemaan eteenpäin. Kun millä tahansa sisällöllä on selkeä houkute eli mielenkiinnon herättäjä, lukija lukee eteenpäin, koska hän haluaa tietää lisää. Houkutteen luo helposti sisällölle rakenne. Kun sisällöllä on selkeä rakenne — alku, keskikohta ja lopetus, se luo sisällölle tarinan, jota lukija ei voi vastustaa. Kerroin tästä rakenteesta enemmän edellisessä blogipostauksessani, missä kerroin, millainen myyntikirje yleensä on ja kuinka se usein seuraa ANSVA-kaavaa.
“Aluksi herätät kiinnostuksen (Attention), sen jälkeen kerrot tilanteesta, missä ongelma usein esiintyy (Need). Kun olet tehnyt tämän, on aika lähteä kohti positiivista eli miten sinun yrityksesi tuotteet tai palvelut auttavat tässä ongelmassa ja miten ne tekevät asiakasyrityksesi toiminnasta helpompaa (Satisfaction). Tätä voit täsmentää muutamalla komealla referenssillä toiminnastasi (Visualization) ja lopuksi kertoa, miten asiakas voi ottaa sinuun henkilökohtaisesti yhteyttä (Action).”
Suunnittele viestintäsi. Selkeä rakenne tekee viesteistäsi loogisia ja helposti seurattavia.
2) Asiakkaan polku pitää valaista tarinalla
Viestintä on tietoisuuden lisäämistä. Kun yritys viestii ja kertoo yrityksestään, sen palveluista / tuotteista, toiminnasta ja muusta, se nousee esiin. Puhunkin yleensä palveluistani niin, että tuottamani sisältö sekä tarinat valaisevat reitin asiakasyritykseni ovelle. En räpsyttele valoja vain kuistilla, että paikka huomattaisiin, vaan oikeasti valaisen kuistin, pihatien, kadun ja lopulta päätien, missä suurin osa potentiaalisista asiakasyritykseni asiakkaista liikkuu. Näin he havaitsevat paikan ja uskaltavat mennä tutustumaan asiakasyritykseni tuotteisiin ja/tai tuottamiin palveluihin. Toisaalta olen joskus puhunut myös siitä, että olen asiakkaani tuki ja turva. Kun asiakas kaipaa apua ongelmaansa, tarjoan apuani ja hän voittaa sen avulla kaikki tielle tulevat esteet ja haasteet. Viestintä on monimutkainen laji, mutta Punakynäpaholaisena osaan tehdä sen toimivaksi ja käyttää “kyynärpäätaktiikkaa” asiakasyritykseni hyväksi.
Mieti siis sisällöissäsi, miten voisit auttaa asiakastasi? Mikä on hänen keskeinen ongelmansa? Miten autat tämän ongelman kanssa? Pystytkö konkretisoimaan sen eli voitko kertoa sen samaistuttavasti?
3) Ole aito ja rehellinen — herätä tuntemuksia ja anna ihmisille syy vihastua, ihastua ja rakastua
Kauniit ja siloitellut tarinat ovat historiaa. Maailma ei valitettavasti ole kaunis, vaan sinne mahtuu onnistumisia ja epäonnistumisia. Usein tämä on niin, että epäonnistumisia on enemmän. Yrityksen kertomien tarinoiden ei tarvitse olla siloiteltuja eikä täydellisiä. Kun yrittäjänä epäonnistut, myös opit silloin jotain. Kun asiakas näkee, että olet kokenut saman ongelman kanssa samoja haasteita sekä voittanut ne lopulta sinnikkyydellä ja osaamisellasi, se tekee toiminnastasi kiinnostavaa. Tuollaisen tarinat kasvattavat luottamusta potentiaalisten asiakkaiden nimissä ja tekevät toiminnastasi uskottavaa. Älä siis peittele epäonnistumisia, vaan kerro niistä avoimesti haluamassasi määrin.
Punakynäpaholaisena olen kokenut monenlaisia onnistumisia ja epäonnistumisia. Yrittäjyyden alkuaikoina lähdin aika moneen asiaan mukaan sinisilmäisenä ja luottavaisena. Uskoin, että ainahan kaikki toivovat jokaiselle hyvää. Valitettavasti ajoittain polulle eksyy niitä Punahilkka-sadun susia, joilla on mielessä muu kuin auttaminen tai yhteistyö. Minun tielleni osuneet sudet eivät olleet yhtään erilaisempia. He eivät epäröineet käyttää sinisilmäisyyttäni hyväkseen, vaan veivät voimani, nostivat esiin vain huonot puoleni selkäni takana sekä sekoittivat ajatuksiani ja suunnitelmia. Suostuin moneen valitettavan typerään ehtoon, ja sain maksaa niistä silloin aika kalliisti.
Mitä opin tästä? Olen oppinut tunnistamaan nämä sudet. En ole kuitenkaan aikoinaan alkanut yrittäjäksi siksi, että olisin vihamielinen toisia alallani toimivia osaajia kohtaan ja käyttäisin siihen suurimman osan aikaani, vaan pitkemminkin tulin rakentamaan verkoston. Tässä verkostossa on mukana oman alani saralta monenlaisia osaajia sekä potentiaalista asiakaskuntaani. He voivat oppia minulta jotain ja minä voin oppia heiltä jotain. Kaikella tekemiselläni luon arvoa ja se, jos mikä, on merkki laadusta.
4) Käytä kuvia, videoita ja muita graafisia elementtejä tukenasi
Joskus teksti riitti, mutta nykyään näkyvyyttä tukevat myös erilaiset graafiset elementit, esim. kuvat, videot ja muuta “lisukkeet”. Visuaalisuudella voit herättää kertomasi viestin tai tarinan eloon ja lisätä sen vaikuttavuutta. Visuaalinen sisältö tekee tarinasta mieleenpainuvamman. Esimerkiksi asiakastarinat voivat olla tehokkaampia, kun niihin yhdistetään visuaalisia elementtejä, kuten ennen ja jälkeen ‑kuvia, kuvia asiakkaista tuotteiden kanssa tai videoita, missä asiakas kertoo kokemuksistaan yrityksenne kanssa.
Kun aloin käyttää Punakynäpaholainen-nimeäni, vastaan tuli runsaasti ihmisiä, jotka kertoivat, miten heidän äidinkielen opettajansa oli ollut niin ärhäkkä ja tarkka. Kuvaus sopii kuulemma hyvin tekstiammattilaiselle, joka on entinen äidinkielen opettaja. Osa kertoi jopa pelkäävänsä vieläkin entistä opettajaansa. Halusin hieman ns. hellentää tätä mielikuvaa omalla kohdallani, joten hankin leikkimielisen animoidun logon yritykselleni. Nyt Punakynäpaholainen saattaa olla helpommin lähestyttävä, eikö?
5) Johdonmukainen tekeminen vie pitkälle
Viimeiseksi nostan esiin tärkeimmän seikan, koska johdonmukaisuus on se asia, mitä pitää etenkin vaalia. Tee kaikkea viestintää johdonmukaisesti. Se tarkoittaa sitä, että kaikkialla, minne menet ja missä olet, muista viedä brändi mukanasi. Sisällytä kaikkeen viestintään brändisi — arvot, missio ja keskeinen viesti. Kun olet johdonmukainen, vahvistat brändisi viestiä ja tuet näkyvyyttäsi. Kerro tarinoita eri kanavissa ja toista brändin ydinarvoja tarinoissasi. Tämä vahvistaa brändi-identiteettiäsi ja tekee siitä tunnistettavan. Toista brändisi ydintarinaa johdonmukaisesti eri kanavissa. Jos brändisi on tunnettu tietystä arvosta, kuten laadusta tai kestävyydestä, tuo sitä esiin jokaisessa tarinassasi. Tämä voi olla jotain niin yksinkertaista kuin #-kampanja, joka liittyy brändisi arvoihin tai sometarina, joka kiteyttää brändifilosofiasi.
Punakynäpaholaisena tuon brändiäni esille logoilla sekä ajatuksella, että Hennaksi kaikki kuulostaa mielenkiintoisemmalta. Tuo sanonta on kulkenut mukanani yritystoiminnan aloitusajoilta asti, kun toimin vielä nimellä Hennaksi. Nyt olen täysin Punakynäpaholainen, jonka takana on Henna, joka tuottaa Hennaksi yritystarpeisiin monipuolisesti sisältöjä, jotka ovat laadukkaita, rikkaita ja asiakasta parhaiten palvelevia. Punakynäpaholainen on tarkka tekstisisällöissä, koska hän kulkee punakynä kädessään, mutta myös voimakas apurisi, joka tekee töitä sinnikkäästi hyväksesi.
Nyt sinulla on avaimet onnistuvan brändiviestinnän tekemiseen tarinoiden ja kuvausten kautta. Näitä ajatuksia voit hyödyntää monipuolisesti erilaisissa yritysviesteissäsi. Tarinointi ei ole satuilua, se ei ole kuvitteellisten sisältöjen levittämistä. Kun tarinoista puhutaan yritysviesteissä, se tarkoittaa konkreettisen arjen tuomista esiin. Kun hyödynnät storytellingia brändiviestinnässäsi, teet viesteistäsi tunteisiin vetoavia, luot yhteyden asiakkaisiin ja teet brändistäsi muistettavan. Tarinat voivat tehdä brändistäsi inhimillisemmän ja helpommin lähestyttävän, mikä puolestaan auttaa rakentamaan luottamusta ja uskollisuutta. Haluatko kokeilla?
Ps. Tiesithän, että tätä voi soveltaa niin kirjalliseen kuin visuaaliseen tarinointiin?