Mitä on hyvä sisältö? Mitä tarkoittaa sisältökartoitus?
Entisenä äidinkielen opettajana en pääse varmaan koskaan perushimostani eroon eli sisältöjen läpikäynnistä, oikoluvusta ja punakynä kädessä kulkemisesta. Sosiaalista mediaa sekä erilaisia julkisia artikkeleita läpikäydessäni teen sitä vähän kuin itsestään, kuljetan punaisen kynäni kärkeä pitkin selaamiani sisältöjä. Asiantuntijana tiedän, mitä on hyvä sisältö. Huomioin, miten tekstit on rakennettu, mikä niissä on erinomaista ja mitä voisi kehittää. Olen huomannut, että sisältökartoitus ja nimenomaan ulkoiset silmät eivät olisi joissakin paikoissa yhtään pahitteeksi. Jokainen yritys on ammattilainen alallaan, näkee asiat omalla tavallaan ja omien tarkoitustensa kautta. Joskus se ei ole sama asia, mitä asiakas hakee. Viestiä tulisi selventää, ja se onnistuu helposti pyytämällä apua ulkopuoliselta. Sisältökartoitus on selventänyt usein haluttua viestiä.
Olen käynyt yrittäjäurallani läpi erilaisia ja eri alojen sivustoja. Näiden sisältökartoitusten tekeminen on mielestäni aina erittäin antoisaa. Niiden tekemisessä annan ammattitaitoni yritysten käyttöön, mutta myös opin uutta yrityksen ko. alasta. Muistan oppitunneiltanikin ne hetket, kun tehtäviä pakertavat opiskelijat huhuilivat tietyin väliajoin: “Ope! Tuutko käymään? Onko tämä hyvä?” Menin aina mielelläni kurkkaamaan tehtävän sekä antamaan mahdolliset kehitysvinkit tai ylistämään työtä kehusanoin. Toisaalta oli ilo aina lukea opiskelijan näkökulmia käsiteltyihin aiheisiin sekä tietysti oppia uutta opiskelijan silmien kautta. Yhteistyössä saimme viesteistä selkeitä sekä vetoavia.
Mitä on hyvä sisältö?
Parhaiten hyvän sisällön saa rakennettua sisältökartoituksen kautta. Sisältökartoituksen ideana on löytää yritykselle suunta sekä ymmärtää yrityksen näkökulmasta, mitä on hyvä sisältö. Hyvä sisältö rakentuu neljästä eri palasesta: strategisesta, sisällöllisestä, teknisestä ja luovasta. Kun nämä palaset on huomioitu, kartoituksen tulokset ovat merkittäviä.
Kartoituksessa sisältöä tulee ensinnäkin tarkastella yrityksen tavoitteiden näkökulmasta — strategisesti. Jokaisella yrityksellä on visionsa. Kun ajattelette oman alanne tekijöitä, millaista sisältönne haluatte olevan muihin verrattuna? Mikä on erottava tekijänne? Oletteko suunnannäyttäjä, kritisoija, toisinajattelija? Millaisena tekijänä ja osaajana haluatte näkyä asiakkaillenne? Mitä haluatte saavuttaa?
Kun peruspohja on rakennettu kunnolla eli sisällöllä on visionsa, tavoitteet sekä kohderyhmä, on hyvä siirtyä tekniselle tasolle. Teknistä tasoa ovat niin SEO kuin CTA eli lukijaa johdatteleva sisällöntuottaminen. Asiasanoilla potentiaalinen asiakas löytää sisällön luo, avaa sen sekä omaksuu sen ja toimii sisällön ehdottamalla tavalla. Tässä auttavat seuraavat kysymykset:
- Onko asiakkaan ostopolku kuvattu selkeästi? Löytääkö asiakas viestinnän avulla ostoskorin/yhteydenottolomakkeen/yhteystiedot?
- Ovatko tekstin avainsisällöt avattu asiakkaalle vai onko teksti ns. erikoistyöelämäsanastoa pullollaan? Ovatko tekstit käyttäjäystävällisiä?
- Sisältävätkö tekstit toimintakäskyjä asiakkaille? Tietääkö asiakas tekstin luettuaan, mitä tulee tehdä?
- Tuotko selkeästi esille ratkaisun, jonka tarjoat? Kuvaatko, miltä maailma näyttää sen jälkeen, kun asiakas valitsee juuri sinun tarjoaman tuotteen tai palvelun?
Kun käsitteet, tavoitteet ja miten lukijan tulisi toimia sisällön saatuaan on selvitetty, on aika siirtyä sisällölliselle ja luovalle tasolle. Kohderyhmää kutitteleva sisältö on luovaa sisältöä, jolla on selkeä rakenne. Minä pidän etenkin perinteisestä AIDA-mallista ja sitä mukailevasta LLTA-mallista, jotka antavat hyvän selkärangan sisällöille. Kun runko on selvillä, sen jälkeen on helppo lähteä leikittelemään luovasti sisällöillä.
AIDA-malli:
- Attention eli herätä huomio ja nosta asiasi esiin. Kerro tekstin alussa eli pääotsikossa sekä johdannossa, jokin hätkähdyttävä asia. Se voi herättää tunteita, kysyä tai muuta. Mieti, miksi asiakkaan tulisi tutustua sisältöösi.
- Interest eli herätä kiinnostus. Herätettyäsi huomion kuvaile tarkemmin tätä aihetta tai ongelmaa, jonka nostit esiin. Nosta esimerkkien avulla esiin aiheen tai ongelman epäkohtia.
- Desire eli rakenna rakkaussuhde. Kun edellisessä kohdassa sait asiakkaasi reagoimaan, anna nyt helpotus eli anna ratkaisu ongelmaan.
- Action eli aktivoi asiakas toimimaan. Kerro selkeästi toimintaohjeet, miten asiakas saa parhaimman hyödyn ratkaisustasi ja paina starttipyssyn nappia.
LLTA-malli:
- Lupaa eli anna asiakkaalle lupaus, jota hän ei voi ohittaa ja joka saa hänet jatkamaan lukemista. Lupaus kannattaa sijoittaa otsikkoon sekä täydentää sitä mahdollisesti alaotsikossa sekä johdanto-kappaleessa.
- Lunasta lupaus eli avaa tekstissä asiakkaalle antamasi lupaus. Selosta sen sisältö auki selkeästi ja esimerkein. Muista, kuka on kohderyhmäsi ja millaista tietoa he kaipaavat, että he ymmärtävät sanomasi.
- Todista eli jokainen lupaus kaipaa todisteita. Anna asiakkaalle jotain kättä pidempää eli esimerkki, tilastotieto tms. Asiakasreferenssikin toimii hyvin todisteena.
- Aktivoi eli ohjaa asiakas ostoon tai eteenpäin sivustollasi. Laita asiakas kulkemaan pitkin ostopolkuasi. Mieti siis tarkkaan, mitä haluat, että asiakas tekee luettuaan tekstisi tai tutustuttuaan sisältöösi.
Nuo eivät olleetkaan sellaisia “tämä on yhdyssana” ‑vinkkejä!
Antamani kehityskohteet iskevät tekstisisältöihin pinnan alla sekä pinnan päällä — merkityksiin sekä toimintoihin. Yleensä kielivirheet laittavat asiakkaan sulkemaan oven heti alkuun. Ne osaamme korjata ilman apuakin. Senhän sinä tiedätkin. Sisällöllisiä virheitä me emme useinkaan osaa ajatella, koska olemme oman alamme asiantuntijoita ja yleensä oletamme asiakkaankin tietävän keskeiset seikat. Valitettavasti se ei ole niin.
Pasi Raution sanoin: “Ratkaise asiakkaan ongelma”, koska väärinymmärryksen voima on valtava. Jos emme näe omien tekstiemme vikoja, meidän on vaikea kehittää sanomaamme. Usein oletamme, että asiakas tietää ongelmansa, kun hän astuu sisään virtuaalisen tai konkreettisen liikkeemme ovesta. Näin ei ole. Joskus ongelma tulee nostaa esiin sisältökartoituksen keinoin. Totumme tapoihimme — sama pätee myös omaan viestintään. Oletamme, että tämä tyyli toimii, vaikka oikeasti se ei ole niin.
Kun alat rakentaa sisältöjä tai koota tuotteita verkkokauppaan, pohdi, minkä ongelman ratkaiset palveluillasi tai tuotteillasi. Selaa kilpailijoiden tai potentiaalisten asiakasyritysten sivustoja. Mene ja tutustu esimerkiksi tuotteisiisi liittyviin aihealueisiin keskustelupalstoilla. Mitä ongelmia ihmiset ovat kohdanneet tai mitkä palvelut he ovat kokeneet erinomaisiksi? Niistä saat koottua helposti myyntivaltit. Jos tunnet kohderyhmäsi hyvin, saat irti uskomattoman määrän hiljaista tietoa, mitä välttämättä kilpailijasi eivät ole huomanneet.