Blogin kirjoittaminen ja yrittäjät | Punakynäpaholainen
Blogin voi kirjoittaa, sisällön voi puhua ja sisällön voi videoida. Kaiken taustalla on suunnitelma ja kirjoitettu sisältö, esim. pelkkä teksti tai käsikirjoitus. Blogin kirjoittaminen on yrittäjälle tärkeä tapa näyttää asiantuntijuutensa. Miten sinä näytät sen?

Blo­gin kir­joit­ta­mi­nen teko­ä­lyn aika­kau­del­la

Teko­ä­ly tar­jo­aa yrit­tä­jil­le uuden­lai­sia mah­dol­li­suuk­sia kir­joit­ta­mi­sen ja sisäl­lön­tuot­ta­mi­sen saral­la. Blo­gi on oival­li­nen työ­ka­lu moneen tar­pee­seen ja sii­tä syys­tä sil­lä on usei­ta eri­lai­sia nimiä­kin. Minä kut­sun sitä edel­leen blo­gik­si, joka syn­tyy Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen kynäs­tä. Blo­gi on tut­tu gen­re meil­le jokai­sel­le, kun poh­dim­me teks­te­jä, joi­ta luem­me ja sivuam­me arjes­sam­me. Yrit­tä­jäl­le blo­gin kir­joit­ta­mi­nen tar­jo­aa erin­omai­sen tavan esi­tel­lä osaa­mis­taan, tuo­da esiin asian­tun­ti­juut­taan ja ava­ta dia­lo­gia poten­ti­aa­lis­ten asiak­kai­den sekä sidos­ryh­mien kans­sa. Blo­gi voi toi­mia myös tehok­kaa­na mark­ki­noin­ti­työ­ka­lu­na, joka aut­taa raken­ta­maan brän­diä, lisää­mään näky­vyyt­tä ja paran­ta­maan haku­ko­nei­den sijoi­tuk­sia. Blo­gien vetoa­va omi­nai­suus on juu­ri se — jaka­mam­me koke­muk­set, tun­te­muk­set sekä aja­tuk­set. Säh­köi­si­nä ne lai­nau­tu­vat hel­pos­ti digi­taa­li­seen maa­il­maan lukijoiden/seuraajien muka­na.

Kun suun­nit­te­let blo­gin perus­ta­mis­ta, poh­di etu­kä­teen, mikä voi­si olla sen tar­koi­tus, Min­kä ongel­man se rat­kai­see? Blo­gin kir­joit­ta­mi­nen vaa­tii sen. Onko se asiantuntijuuden/osaamisen esit­te­ly, dia­lo­gi luki­joi­den kans­sa aihees­ta x, yhteys­tie­to­jen keräys vai haluat­ko vain “saa­da vähän jul­ki­suut­ta ja saa­da päteä”? Oma tar­koi­tuk­se­ni blo­gil­le on sel­keä — haluan esi­tel­lä kir­joi­tus­tai­to­ja­ni sekä sana­nik­ka­ruut­ta­ni. Blo­gin kaut­ta tuon esiin myös vies­tin­nän osaa­mis­ta­ni rat­kai­se­mal­la ver­kos­tos­sa­ni esiin­ty­viä ongel­mia tai vas­taa­mal­la seu­raa­jil­ta­ni tul­lei­siin kysy­myk­siin. Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen blo­git anta­vat mal­le­ja vies­tin­tä­ti­lan­tei­siin, välit­tä­vät yleen­sä juu­ri koke­muk­sia ja alan hil­jais­ta tie­toa ammat­ti­lai­sen näkö­kul­mas­ta.

Opet­ta­ja­na en osaa kir­joit­taa epä­sel­väs­ti, vaan yri­tän aina aukais­ta aiheen par­haal­la mah­dol­li­sel­la taval­la. Haluan laa­jen­taa luki­joi­den maa­il­man­ku­vaa sekä aut­taa hei­tä näin myös ymmär­tä­mään mui­ta. Toi­voi­sin, että jokai­nen blo­gi­kir­joi­tuk­se­ni tar­joai­si par­haim­mas­sa tapauk­ses­sa puhee­nai­hei­ta arkeen ja nii­tä jaet­tai­siin eteen­päin. Blo­gin kir­joit­ta­mi­nen on minul­le kei­no tar­jo­ta ja myy­dä ideoi­ta­ni asia­kas­kun­nal­le­ni. Blo­gin kir­joit­ta­mi­nen avaa minul­le sen tär­keän “luo­vuu­den oven”. Blo­gil­la vah­vis­tan ammat­ti-iden­ti­teet­tiä­ni Puna­ky­nä­pa­ho­lai­se­na ja sisäl­lön­tuot­ta­ja­na. Esit­te­len sisäl­löis­sä­ni luki­joil­le perus­kir­joi­tus­vink­kien ohel­la myös teko­ä­ly­osaa­mis­ta­ni ja hyviä promp­te­ja eli kehot­tei­ta — Puna­ky­nä­pa­ho­lai­sen sanoin pis­to­ja.

Luen­nol­la asia­kas kysyi: “Onko blo­gin kir­joit­ta­mi­nen mah­dol­lis­ta ilman verk­ko­si­vu­ja?”

Erääs­sä kir­joi­tus­kou­lu­tuk­ses­sa­ni minul­le esi­tet­tiin ohei­nen tär­keä kysy­mys: “Onko blo­gin kir­joit­ta­mi­nen mah­dol­lis­ta ilman verk­ko­si­vu­ja?” Vas­tauk­se­ni on: “KYLLÄ!” Yrit­tä­jät voi­vat jul­kais­ta blo­gi­si­säl­tö­jä monen­lai­sis­sa kana­vis­sa, esi­mer­kik­si juu­ri omil­la verk­ko­si­vuil­laan, mut­ta myös sosi­aa­li­sen median alus­toil­la sekä eri­lai­sil­la ilmai­sil­la blo­gia­lus­toil­la. Näin ollen blo­gien jul­kai­se­mi­seen ei vält­tä­mät­tä tar­vi­ta omia verk­ko­si­vu­ja. Tämä madal­taa var­mas­ti kyn­nys­tä aloit­taa blo­gin kir­joit­ta­mi­nen.

Tie­sit­kö, että sosi­aa­li­nen media tar­jo­aa blog­gauk­seen moni­puo­li­set mah­dol­li­suu­det? Ins­ta­gram-pos­tauk­sen pituus voi olla 2200 merk­kiä. Sii­hen mah­tuu aika pit­kä­kin kir­joi­tus. Muis­ta kui­ten­kin, että jokai­sen pos­tauk­sen ei kan­na­ta olla pit­kä, mut­ta esim. tuol­lai­sia “IG-blo­gi­kir­joi­tuk­sia” voi jul­kais­ta esim. ker­ran tai kak­si vii­kos­sa. Pidem­mät pos­tauk­set voi ajoit­taa esim. vii­kon­lo­pul­le, kun selai­li­joil­la on luku­viet­ti koh­dil­laan. Saman­lai­sen pit­kän pos­tauk­sen voi liit­tää myös Reels-videoon. Lin­ke­di­ninWri­te article” ‑omi­nai­suus on Lin­ke­dI­nin tar­joa­ma alus­ta kir­joit­taa blo­gia. Sen voi teh­dä hel­pos­ti vain valit­se­mal­la se jul­kai­sun muo­dok­si ja link­ki ohjaa sinut sivus­tol­le, mis­sä artik­ke­lin eli blo­gin kir­joit­ta­mi­nen onnis­tuu. Alus­ta on var­sin moni­puo­li­nen työ­ka­lu kir­joit­taa asian­tun­ti­juut­ta tuke­vaa mate­ri­aa­lia. Se on myös oiva tapa esim. tukea työn­ha­kua­si. Suo­sit­te­len!

Blo­git tar­vit­se­vat luki­joi­ta

Kysyn osal­lis­tu­jil­ta aina kir­joi­tus­kou­lu­tuk­ses­sa­ni, että mitä haluat asiak­kaa­si teke­vän, kun hän koh­taa jul­kai­susi. Vas­taus: Haluam­me pukea hänel­le osto­housut jal­kaan sekä kul­jet­taa hänet näp­pä­räs­ti ja ilman tur­hia mut­kia luok­sem­me. Vaik­ka blo­gi sijait­si­si eril­li­sel­lä jul­kai­sua­lus­tal­la, siel­tä tuli­si aina olla lin­kit verk­ko­si­vuil­le­si tai yhtey­den­ot­toon. Yhtey­den­ot­to sen kaut­ta tuli­si olla aina help­poa. 

Kos­ka blo­gi tar­vit­see luki­joi­ta, jaa blo­gi­teks­ti­si aina eteen­päin. Ker­ta ei rii­tä, vaan muis­ta jakaa se yri­tyk­se­si verk­ko­si­vul­la ja sosi­aa­li­ses­sa medias­sa, hen­ki­lö­koh­tai­sis­sa kana­vis­sa­si sekä yhtei­sös­sä­si ja tie­tys­ti muis­sa mie­les­tä­si tär­keis­sä pai­kois­sa. Ripot­te­le sitä jokai­seen paik­kaan, mis­sä koet, että se saa­vut­tai­si mah­dol­li­sen asia­kas­kun­ta­si. Tämä ei tar­koi­ta, että jaat sen saman teks­tin joka pai­kas­sa samal­la kuval­la tai videol­la, vaan jaa se paloi­na ja valit­se sil­le aina­kin kol­me eri­lais­ta kuvaa, joi­ta voit käyt­tää eri sosi­aa­li­sis­sa mediois­sa. Jaa sen jäl­keen esim. esit­te­ly tai kysy­mys lin­kin kans­sa sosi­aa­li­ses­sa medias­sa tai lähe­tä ns. hou­kut­te­le­va teks­ti­pät­kä blo­gis­ta­si uutis­kir­jees­sä­si. Jos haluat olla vie­lä tehok­kaam­pi, ajas­ta samas­ta blo­gis­ta jul­kai­su n. 3 kk pää­hän uudel­leen. Näin link­ki pysyy “kuu­ma­na”.

Miten kek­siä hyviä sisäl­töi­deoi­ta? 

Jos­sain vai­hees­sa tulee se het­ki, kun mie­leen ei juo­lah­da yhtä­kään hyvää sisäl­töi­de­aa, kos­ka omas­ta mie­les­tä­si olet jo kir­joit­ta­nut kai­ken sanot­ta­va­si. Nyt on siis poh­dit­ta­va sitä, mikä on olen­nais­ta. Kun tuo­tat sisäl­tö­jä, haluat­ko olla teho­kas? Haluat­ko, että sisäl­tö­si elä­mä on pit­kä ja moni­muo­toi­nen? Kun hyvää sisäl­töä tuo­te­taan, sisäl­lön tuli­si olla aikaa kes­tä­vää, mukau­tet­ta­vaa moneen tar­pee­seen sekä käy­tet­tä­vis­sä monel­la taval­la. Muis­ta, että sisäl­töä ei kos­kaan tuo­te­ta vain ker­ran, vaan sitä tar­kas­tel­laan mones­ta eri näkö­kul­mas­ta ja tuo­daan esiin uudel­la taval­la joka ker­ta. Vain näin saat sisäl­tö­si näyt­tä­mään uudel­ta, vaik­ka kier­rä­tät sitä jo vii­det­tä ker­taa. 

Hel­poin tapa luo­da sisäl­töä on uudel­leen­käyt­tää se toi­sen­lai­ses­sa muo­dos­sa. Voit ottaa esim. van­han blo­gi­teks­ti­si ja muut­taa sen videok­si tai webi­naa­rik­si. Van­has­ta sisäl­lös­tä voi teh­dä myös sosi­aa­li­sen median jul­kai­su­ja tai uutis­kir­jeen sisäl­töä. Yleen­sä sisäl­töä kan­nat­taa leik­kail­la, lii­mail­la tai sit­ten vain teh­dä sii­tä lausah­duk­sia tai pidem­piä mik­ro­si­säl­tö­jä. Voit myös käyt­tää van­han sisäl­tö­si koko­nai­suu­des­saan esi­mer­kik­si ajas­ta­mal­la, jol­loin se jul­kais­taan uudel­leen esim. 3 kk pääs­tä. Mitä sisäl­töä kan­nat­taa kier­rät­tää? Nyky­ajan ana­ly­tiik­ka­työ­ka­lut tar­joa­vat tie­toa sisäl­löis­tä­si ja miten ne ovat menes­ty­neet, esim. Google Ana­ly­tics. Siel­tä näet, mit­kä sisäl­löt kiin­nos­ta­vat mah­dol­lis­ta seu­raa­jaa­si. Käy­tä tätä dataa hyväk­se­si ja tee suo­si­tuis­ta sisäl­löis­tä täl­lais­ta kier­rä­tet­tä­vää sisäl­töä.

Nyky­ai­ka­na voit myös pyy­tää apua teko­ä­lyl­tä eli val­jas­taa teko­ä­ly kans­sa­kir­joit­ta­jak­si. Teko­ä­ly voi aut­taa monin tavoin kir­joi­tus­pro­ses­sis­sa, esi­mer­kik­si ideoi­den gene­roin­nis­sa ja sisäl­tö­eh­do­tuk­sis­sa. Se voi nopeut­taa kir­joi­tus­pro­ses­sia ja tar­jo­ta uusia näkö­kul­mia. Par­haan hyö­dyn saa­vut­ta­mi­sek­si teko­ä­lyn kans­sa on tär­ke­ää mukaut­taa sen käyt­tö omiin kir­joi­tus­tar­pei­siin, ottaen huo­mioon työ­ka­lun tar­joa­mat mah­dol­li­suu­det ja rajoi­tuk­set. Tämä tar­koit­taa, että yhdis­tät oman osaa­mi­se­si teko­ä­lyn osaa­mi­sen kans­sa kriit­ti­ses­ti eli täy­den­nät sen anta­maa tie­toa osaa­mi­sel­la­si.

Punakynäpaholainen® — Kaiken kirjoittamisen tukena on selkeä suunnitelma.

Jokai­nen mat­ka alkaa ensim­mäi­ses­tä aske­lees­ta. Muis­ta, että jokai­nen sana, jon­ka kir­joi­tat, jokai­nen aja­tus, jon­ka jaat, ja jokai­nen näkö­kul­ma, jon­ka esit­te­let, voi valais­ta, ins­pi­roi­da ja muut­taa seu­raa­jie­si maa­il­maa. Älä pel­kää käyt­tää teko­ä­lyä luo­va­na kump­pa­ni­na­si. Se ei ole siel­lä vain nopeut­ta­mas­sa kir­joi­tus­pro­ses­sia­si, vaan tar­joa­mas­sa uusia näkö­kul­mia ja ideoi­ta, joi­ta et ehkä ole tul­lut aja­tel­leek­si.