Blogin kirjoittaminen tekoälyn aikakaudella
Tekoäly tarjoaa yrittäjille uudenlaisia mahdollisuuksia kirjoittamisen ja sisällöntuottamisen saralla. Blogi on oivallinen työkalu moneen tarpeeseen ja siitä syystä sillä on useita erilaisia nimiäkin. Minä kutsun sitä edelleen blogiksi, joka syntyy Punakynäpaholaisen kynästä. Blogi on tuttu genre meille jokaiselle, kun pohdimme tekstejä, joita luemme ja sivuamme arjessamme. Yrittäjälle blogin kirjoittaminen tarjoaa erinomaisen tavan esitellä osaamistaan, tuoda esiin asiantuntijuuttaan ja avata dialogia potentiaalisten asiakkaiden sekä sidosryhmien kanssa. Blogi voi toimia myös tehokkaana markkinointityökaluna, joka auttaa rakentamaan brändiä, lisäämään näkyvyyttä ja parantamaan hakukoneiden sijoituksia. Blogien vetoava ominaisuus on juuri se — jakamamme kokemukset, tuntemukset sekä ajatukset. Sähköisinä ne lainautuvat helposti digitaaliseen maailmaan lukijoiden/seuraajien mukana.
Kun suunnittelet blogin perustamista, pohdi etukäteen, mikä voisi olla sen tarkoitus, Minkä ongelman se ratkaisee? Blogin kirjoittaminen vaatii sen. Onko se asiantuntijuuden/osaamisen esittely, dialogi lukijoiden kanssa aiheesta x, yhteystietojen keräys vai haluatko vain “saada vähän julkisuutta ja saada päteä”? Oma tarkoitukseni blogille on selkeä — haluan esitellä kirjoitustaitojani sekä sananikkaruuttani. Blogin kautta tuon esiin myös viestinnän osaamistani ratkaisemalla verkostossani esiintyviä ongelmia tai vastaamalla seuraajiltani tulleisiin kysymyksiin. Punakynäpaholaisen blogit antavat malleja viestintätilanteisiin, välittävät yleensä juuri kokemuksia ja alan hiljaista tietoa ammattilaisen näkökulmasta.
Opettajana en osaa kirjoittaa epäselvästi, vaan yritän aina aukaista aiheen parhaalla mahdollisella tavalla. Haluan laajentaa lukijoiden maailmankuvaa sekä auttaa heitä näin myös ymmärtämään muita. Toivoisin, että jokainen blogikirjoitukseni tarjoaisi parhaimmassa tapauksessa puheenaiheita arkeen ja niitä jaettaisiin eteenpäin. Blogin kirjoittaminen on minulle keino tarjota ja myydä ideoitani asiakaskunnalleni. Blogin kirjoittaminen avaa minulle sen tärkeän “luovuuden oven”. Blogilla vahvistan ammatti-identiteettiäni Punakynäpaholaisena ja sisällöntuottajana. Esittelen sisällöissäni lukijoille peruskirjoitusvinkkien ohella myös tekoälyosaamistani ja hyviä prompteja eli kehotteita — Punakynäpaholaisen sanoin pistoja.
Luennolla asiakas kysyi: “Onko blogin kirjoittaminen mahdollista ilman verkkosivuja?”
Eräässä kirjoituskoulutuksessani minulle esitettiin oheinen tärkeä kysymys: “Onko blogin kirjoittaminen mahdollista ilman verkkosivuja?” Vastaukseni on: “KYLLÄ!” Yrittäjät voivat julkaista blogisisältöjä monenlaisissa kanavissa, esimerkiksi juuri omilla verkkosivuillaan, mutta myös sosiaalisen median alustoilla sekä erilaisilla ilmaisilla blogialustoilla. Näin ollen blogien julkaisemiseen ei välttämättä tarvita omia verkkosivuja. Tämä madaltaa varmasti kynnystä aloittaa blogin kirjoittaminen.
Tiesitkö, että sosiaalinen media tarjoaa bloggaukseen monipuoliset mahdollisuudet? Instagram-postauksen pituus voi olla 2200 merkkiä. Siihen mahtuu aika pitkäkin kirjoitus. Muista kuitenkin, että jokaisen postauksen ei kannata olla pitkä, mutta esim. tuollaisia “IG-blogikirjoituksia” voi julkaista esim. kerran tai kaksi viikossa. Pidemmät postaukset voi ajoittaa esim. viikonlopulle, kun selailijoilla on lukuvietti kohdillaan. Samanlaisen pitkän postauksen voi liittää myös Reels-videoon. Linkedinin “Write article” ‑ominaisuus on LinkedInin tarjoama alusta kirjoittaa blogia. Sen voi tehdä helposti vain valitsemalla se julkaisun muodoksi ja linkki ohjaa sinut sivustolle, missä artikkelin eli blogin kirjoittaminen onnistuu. Alusta on varsin monipuolinen työkalu kirjoittaa asiantuntijuutta tukevaa materiaalia. Se on myös oiva tapa esim. tukea työnhakuasi. Suosittelen!
Blogit tarvitsevat lukijoita
Kysyn osallistujilta aina kirjoituskoulutuksessani, että mitä haluat asiakkaasi tekevän, kun hän kohtaa julkaisusi. Vastaus: Haluamme pukea hänelle ostohousut jalkaan sekä kuljettaa hänet näppärästi ja ilman turhia mutkia luoksemme. Vaikka blogi sijaitsisi erillisellä julkaisualustalla, sieltä tulisi aina olla linkit verkkosivuillesi tai yhteydenottoon. Yhteydenotto sen kautta tulisi olla aina helppoa.
Koska blogi tarvitsee lukijoita, jaa blogitekstisi aina eteenpäin. Kerta ei riitä, vaan muista jakaa se yrityksesi verkkosivulla ja sosiaalisessa mediassa, henkilökohtaisissa kanavissasi sekä yhteisössäsi ja tietysti muissa mielestäsi tärkeissä paikoissa. Ripottele sitä jokaiseen paikkaan, missä koet, että se saavuttaisi mahdollisen asiakaskuntasi. Tämä ei tarkoita, että jaat sen saman tekstin joka paikassa samalla kuvalla tai videolla, vaan jaa se paloina ja valitse sille ainakin kolme erilaista kuvaa, joita voit käyttää eri sosiaalisissa medioissa. Jaa sen jälkeen esim. esittely tai kysymys linkin kanssa sosiaalisessa mediassa tai lähetä ns. houkutteleva tekstipätkä blogistasi uutiskirjeessäsi. Jos haluat olla vielä tehokkaampi, ajasta samasta blogista julkaisu n. 3 kk päähän uudelleen. Näin linkki pysyy “kuumana”.
Miten keksiä hyviä sisältöideoita?
Jossain vaiheessa tulee se hetki, kun mieleen ei juolahda yhtäkään hyvää sisältöideaa, koska omasta mielestäsi olet jo kirjoittanut kaiken sanottavasi. Nyt on siis pohdittava sitä, mikä on olennaista. Kun tuotat sisältöjä, haluatko olla tehokas? Haluatko, että sisältösi elämä on pitkä ja monimuotoinen? Kun hyvää sisältöä tuotetaan, sisällön tulisi olla aikaa kestävää, mukautettavaa moneen tarpeeseen sekä käytettävissä monella tavalla. Muista, että sisältöä ei koskaan tuoteta vain kerran, vaan sitä tarkastellaan monesta eri näkökulmasta ja tuodaan esiin uudella tavalla joka kerta. Vain näin saat sisältösi näyttämään uudelta, vaikka kierrätät sitä jo viidettä kertaa.
Helpoin tapa luoda sisältöä on uudelleenkäyttää se toisenlaisessa muodossa. Voit ottaa esim. vanhan blogitekstisi ja muuttaa sen videoksi tai webinaariksi. Vanhasta sisällöstä voi tehdä myös sosiaalisen median julkaisuja tai uutiskirjeen sisältöä. Yleensä sisältöä kannattaa leikkailla, liimailla tai sitten vain tehdä siitä lausahduksia tai pidempiä mikrosisältöjä. Voit myös käyttää vanhan sisältösi kokonaisuudessaan esimerkiksi ajastamalla, jolloin se julkaistaan uudelleen esim. 3 kk päästä. Mitä sisältöä kannattaa kierrättää? Nykyajan analytiikkatyökalut tarjoavat tietoa sisällöistäsi ja miten ne ovat menestyneet, esim. Google Analytics. Sieltä näet, mitkä sisällöt kiinnostavat mahdollista seuraajaasi. Käytä tätä dataa hyväksesi ja tee suosituista sisällöistä tällaista kierrätettävää sisältöä.
Nykyaikana voit myös pyytää apua tekoälyltä eli valjastaa tekoäly kanssakirjoittajaksi. Tekoäly voi auttaa monin tavoin kirjoitusprosessissa, esimerkiksi ideoiden generoinnissa ja sisältöehdotuksissa. Se voi nopeuttaa kirjoitusprosessia ja tarjota uusia näkökulmia. Parhaan hyödyn saavuttamiseksi tekoälyn kanssa on tärkeää mukauttaa sen käyttö omiin kirjoitustarpeisiin, ottaen huomioon työkalun tarjoamat mahdollisuudet ja rajoitukset. Tämä tarkoittaa, että yhdistät oman osaamisesi tekoälyn osaamisen kanssa kriittisesti eli täydennät sen antamaa tietoa osaamisellasi.
Esimerkki promptista eli kehoitteesta ja omin sanoin Punakynäpaholaisen pistosta, jolla pyydät aiheideoita: “Olen [ toimiala ] yrittäjä, joka etsii uusia tapoja viestiä [ osaaminen, palvelut / tuotteet ] blogissani, mutta koen haasteita keksiä tuoretta ja [ kohderyhmä ] puhuttelevaa sisältöä. Tarvitsisin inspiraatiota ja uusia näkökulmia. Voisitko antaa minulle 6 sisältöideaa? Toivoisin, että ehdotukset koskisivat [ aiheet ], jotka auttavat minua esittelemään asiantuntijuuttani [ toimiala ]. Sisältöideoiden tulisi tarjota arvoa lukijoilleni, ja lisätä vuorovaikutusta.”
Jokainen matka alkaa ensimmäisestä askeleesta. Muista, että jokainen sana, jonka kirjoitat, jokainen ajatus, jonka jaat, ja jokainen näkökulma, jonka esittelet, voi valaista, inspiroida ja muuttaa seuraajiesi maailmaa. Älä pelkää käyttää tekoälyä luovana kumppaninasi. Se ei ole siellä vain nopeuttamassa kirjoitusprosessiasi, vaan tarjoamassa uusia näkökulmia ja ideoita, joita et ehkä ole tullut ajatelleeksi.