
Verkkokaupan tuotekuvaukset eivät ole turhia
Verkkokaupan tuotekuvaukset ovat tehokas tuki markkinoinnissa. Kun verkkokaupan tuotekuvaukset on laadittu houkuttelevasti ja mieleenpainuvalla tavalla, asiakas ohjautuu kuin itsestään yrityksen tuotteiden pariin. Hyvinlaaditut tuotekuvaukset herättävät luottamusta ja sitouttavat asiakkaan verkkokauppasi vakioasiakkaaksi. Kun tuotekuvaukset ottavat vastaan, puhuttelevat ongelmaa sekä selostavat auki vaikeammat termit, asiakaspalvelukokemuskin on lämmin. Mikään ei ole kauheampaa kuin mennä verkkokauppaan, missä tuotesisällöt ovat teknisiä ja kylmiä, joista tavallinen tallaaja ei saa otetta laisinkaan. Sama tunne tulisi siitä, kun menisit kivijalkaliikkeeseen ostointoa puhisten ja myyjä ei huomaakaan sinua. “Sinne menivät sinun provikkasi.”
En turhaan maininnut tuota kylmää kohtelua kivijalkaliikkeessä. Mielestäni verkkokaupat ovat nousseet uudelle tasolle digiaikakaudella. Digitaaliseen asiakaspalvelukokemukseen tulee tehostaa enemmän ja enemmän. Enää ei ehkä riitä, että sinulla on tuote ja halvin hinta. Panostamalla verkkokaupan sisältöön, kasvatat helposti verkkokauppasi myyntiä. Toimiva tuotekuvaus on tehty houkuttelemaan sekä informoimaan. Se on tärkeä osa ostopäätöstä. Jos tuotekuvaus on kirjoitettu epäselvästi ja se sisältää todella huonon kuvan tuotteesta, asiakas kirjoittaa nopeasti Googleen uudelleen hakuterminsä ja siirtyy seuraavaan. Ethän halua sitä?
Millaisia ovat hyvät verkkokaupan tuotekuvaukset?
Kun suunnittelen ja kirjoitan verkkokauppojen tuotteille sisältöjä, selvitän ja tutkin, mitä asioita sisältöön tulisi nostaa ja millaisia tunteita sen tulisi herättää. Keskeistä tässä on huomioida juuri kohderyhmä. Mitkä olisivat sellaisia seikkoja, joista asiakkaat olisivat kiinnostuneita? Tuote voi olla bulkki, jokapäiväinen tarvike, tai sitten hankala, jota ei hankita kuin ehkä kerran tai kaksi kertaa elämässä. Niinpä samantyylinen teksti ei välttämättä palvele tuotekuvauksessa molempia osapuolia.
Yleensä verkkokauppiaat ovat toimineet tuotteiden kanssa kauan, joten heillä on selkeä kuva tuotteistaan ja tuoteperheistään. Valitettavasti silloin verkkokauppias saattaa tehdä suurimman virheen eli mennä olettaman puolelle. “Kyllä asiakas tuon tietää.” Ulkopuolisena tekijänä osaan tarkastella kuvauksia mahdollisen asiakkaan silmin sekä esittää kysymyksiä asiakkaan suulla. Hyvä tuotekuvaus sisältää kaiken sen tiedon, jonka asiakas tarvitsee, että hän voi tehdä ostopäätöksensä ja ostaa tuotteen.
Kun otat käsittelyyn verkkokaupan tuotekuvaukset, ota huomioon seuraavat seikat:
- Informatiivisuus ja helppous
- Kohderyhmä
- Brändin mukainen visualisointi
- Asiakkaan aktivointi — CTA
- Hakukonenäkyvyys eli SEO-optimointi
1) Verkkokaupan tuotekuvaus tarjoaa informaatiota
Tuotekuvauksen tulisi aina antaa enemmän. Suurin osa asiakkaista tekee taustatutkimuksen verkossa ennen varsinaista hankintaa. Kun panostat tuotekuvaukseen ja olet mahdollisimman aito ja informatiivinen, annat asiakkaalle vuorovaikutuksellisen asiakaspalvelukokemuksen. Sisällöstä ei turhaan puhuta kinginä, SEO-koneet eivät turhaan puuskuta, jos sivuiltasi puuttuu tekstiä. Anna siis informaatiolla sekä tuotetiedolla asiakkaalle tarttumapintaa. Jos kielenkannat eivät laula, mieti tuotetietoja kirjoittaessasi seuraavia kysymyksiä:
- Minkä ongelman tuote ratkaisee? Mitä hyötyä tuotteesta on?
- Miltä tuote näyttää ja tuntuu (värit, koot, kuvat/video)?
- Kenelle tuote sopii mielestäsi? Kuka on mahdollinen käyttäjä?
- Mitä teknisiä tietoja olisi hyvä kertoa tuotteesta asiakkaalle?
Kun kurkkaat tuon listauksen jälkeen esim. Myssyfarmin myssyn tuotekuvausta, huomaat, kuinka kysymyksiin on vastattu hieman runsaammin. Muista, että pidät kuitenkin mielessä brändisi ja mikä on olennaista sen kannalta. Mikä on tapasi? Millä tavalla haluat jäädä mieleen? Mitä tunteita haluat herättää?
2) Verkkokaupan tuotekuvaus on kohdistettu keskeiselle kohderyhmälle
Jokaisella tuotteella on se oma kohderyhmänsä. Avainkohderyhmää tulisi puhutella sellaisella tekstillä ja sisällöllä, joka uppoaa heihin. Heille ei kannata kirjoittaa tuotekuvausta, joka on neutraali tai väritön. Heille tulisi kirjoittaa tuotekuvaus heidän kielellään ja nostaa tekstissä esiin niitä arvoja, joita he arvostavat. Mieti näitä kysymyksiä:
- Mitkä asiat ovat heille tärkeitä?
- Miten voisit puhutella heitä vakuuttavasti?
- Millaista huumoria he ymmärtävät?
- Mistä he ovat kiinnostuneita?
- Mikä on heidän ikänsä, ammattinsa, perhetaustansa, muu huomioitava seikka?
Jos kohderyhmäsi ovat metsien miehet, kirjoita kuin istuisit heidän kanssaan metsänuotiolla ja käytä heidän suustaan tulevia ilmaisuja. Jos kohderyhmäsi ovat nuoret muotitietoiset naiset, älä tyydy käyttämään vain yleiskuvauksia, vaan kuvaile, miltä vaate tuntuu iholla ja miltä se näyttää kadulla. Jos kirjoitat perheenäideille, muista millaisessa maailmassa he elävät. Ruuhkavuosissa on runsaasti materiaalia. Oletteko koskaan lukeneet esim. Varustelekan kuvauksia?
Jos et mielestäsi osannut kirjoittaa kuvausta kohderyhmääsi puhuttelevaksi, kysy nopea arvio sisällöstä tekoälyltä. Käytä esimerkiksi seuraavaa promptia eli kehoitetta — omin sanoin Punakynäpaholaisen pistoa: “Voitko arvioida tämän tuotekuvauksen ja kertoa, miten hyvin se puhuttelee [ kohderyhmä ]? Huomioi erityisesti kielenkäyttö, viestin selkeys, tuotteen hyödyt ja ominaisuudet sekä se, kuinka hyvin kuvaus vastaa [ kohderyhmä ] tarpeisiin ja odotuksiin. Anna myös suosituksia siitä, miten voisin parantaa kuvausta, jotta se resonoi paremmin [ kohderyhmä ] kanssa.”
3) Verkkokaupan tuotekuvaus tukee yrityksen brändiä
Verkkokaupan tuotekuvauksia kirjoittaessasi et saisi unohtaa myöskään omaa ääntäsi. Tämä luo uskottavuutta ja sitoo tuotteet tiukemmin yritykseesi ja imagoosi. On siis hyvin tärkeää, että verkkokauppasi tuotekuvaukset tukevat brändisi imagoa. Kuten edellinen Varustelekan kuvaukset osoittavat, älä tyydy tuotekuvauksessa tylsiin ja persoonattomiin sisältöihin, vaan ota tekstiin mukaan ilmauksia brändisi mukaisesti. Mikä olikaan värimme, mainoslauseemme ja mitkä olivatkaan arvomme? Omakehua saa tehdä, mutta saat myös olla rohkea ja nostaa esiin tilanteita, joihin tuote ei missään nimessä sovi, esim. yhteen kilpailijan tuotteiden kanssa. Mikä olikaan erottava tekijänne? Sisällöntuottajia on monia, mutta vain yksi Punakynäpaholainen®.
4) Verkkokaupan tuotekuvaus toimii kuin Call-To-Action
Myyntiarjessa viimeinen vaihe myyntikeskusteluissa on usein tilanne, missä asiakkaan tulisi päättää, tarttuuko hän tarjoukseen vai ei. Jos et osaa sanoa siinä tilanteessa aktivoivaa CTA:ta, kauppaa saattaa jäädä saamatta. Tätä ei pidä unohtaa verkkokaupassakaan. Verkkokaupassa tämä on tosin helppo tehdä värikkäällä painikkeella sekä matalammalla hinnalla kuin kilpailijalla, mutta riittääkö se?
Visuaalisten nostojen lisäksi tuotekuvaukseen kannattaa sisällyttää asiakasta aktivoivaa sisältöä.
- Olisiko olemassa jotain tiettyä aikaa, johon tuote sopisi tai jolloin tuote olisi hyvä asentaa paikoilleen?
- Voisiko tuotekuvaukseen sisällyttää esimerkiksi tarjouksen tai suoran käskyn toimia nyt?
- Sopisiko kuvaukseen esim. ärsyke tai peloke, kuten jäljellä varastossa enää näin monta, tarjous on voimassa enää näin kauan tai toimitus viivästyy runsaasti, jos tilaat tämän esim. huomenna?
Vaihtoehtoja on runsaasti. Vain toimivalla ja selkeällä CTA:lla eli call-to-actionilla saat asiakkaan toimimaan haluamallasi tavalla ja tilaamaan tuotteen.
Jos et mielestäsi osaa kirjoittaa CTA:ta houkuttelevasti, kysy nopea arvio sisällöstä tekoälyltä. Käytä esimerkiksi seuraavaa promptia eli kehoitetta ja omin sanoin Punakynäpaholaisen pistoa: “Voitko auttaa minua luomaan tehokkaan call-to-actionin (CTA) tälle tuotekuvaukselle? Haluaisin, että CTA on houkutteleva ja rohkaisee asiakkaita tekemään ostopäätöksen. Huomioi tuotteen avainominaisuudet, kohderyhmän tarpeet ja toiveet sekä se, mikä tekee tuotteesta ainutlaatuisen. Anna myös muutama vaihtoehtoinen CTA, jotta voin valita parhaiten sopivan. [ Kerro kohderyhmästäsi, kerro tuotteesta ja sen ominaisuuksista. ] “ANNA LAATIMASI TUOTEKUVAUS”.”
5) Verkkokaupan tuotekuvaus tukee hakukoneoptimointia

Kuten verkkosivujen tekstit, tulisi myös verkkokaupan tuotekuvaukset hakukoneoptimoida. Kirjoitin jo aiemmin tässä blogissa, että sisältöä tulee olla runsaasti, jotta se olisi myös hakukoneisiin tarttuvaa. Pahin asia, minkä voit tehdä, on tehdä sama teksti kaikkiin tuotekuvauksiin. Tiedän, se on helppoa ja kirjoittaminen on hirveä työ. Tosin, jos olet käyttänyt aikaa verkkokauppasi suunnitteluun eli olet rakentanut kauppaasi esimerkiksi tuoteperheitä, saattaa tuotekuvausten kirjoittaminen helpottua. Tekniset tiedot voit jättää samoiksi tuotekuvauksiin, mutta kuvausteksti kannattaa kirjoittaa omin sanoin jokaiselle tuotteelle. Nähty vaiva tuottaa moninkertaisen tuloksen.
Kun hakukoneoptimoit verkkokaupan tuotekuvaukset, kiinnitä huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Perusta otsikointi suoraan suosittujen hakujen pohjalle — tutki analytiikkaa sekä avainsanoja.
- Sisällytä otsikoihin tuotemerkki ja käyttötarkoitus, jos mahdollista.
- Tuoteperheistä kannattaa käyttää samanlaista sanastoa — synonyymejä, käyttöön liittyviä verbejä.
- Sisällytä kuvaukseen aina tuotteeseen liittyvää sanastoa runsaasti 2 % säännöllä. Älä keskity vain yhteen termiin, vaan mieti esim. 5 — 7 eri lisätermiä, jotka täsmentäisivät enemmän asiakkaalle, mitä varten tuote on olemassa. Esim. auto, kuorma-auto, linja-auto, henkilöauto, urheiluauto. Etuliite muuttaa merkitystä runsaasti, eikö?
Noilla vinkeillä on ainakin hyvä lähteä alkuun. Mitä enemmän tekstiä, sen parempi. Älä syyllisty pelkkään tuotetietojen kopiointiin. Kun panostat tuotekuvaukseen, annat myös arvoa tuotteelle. Tämä heijastuu myös asiakkaalle. Jos koet, että et osaa kirjoittaa tekstiä mahdollisimman monipuolisesti, kysy apua tekoälyltä. Esimerkiksi, jos et mielestäsi osannut kirjoittaa kuvausta hyvin, kysy nopea arvio sisällöstä tekoälyltä. Voit kirjoittaa nuo kysymykset suoraan prompteiksi eli kehoitteiksi — omin sanoin Punakynäpaholaisen pistoiksi — ja liittää sen jälkeen kirjoittamasi tuotekuvauksen tai kuvakaappauksen siitä esim. ChatGPT:hen. Esim. seuraavasti: “Ole hyvä ja arvioi seuraava tuotekuvaus. Minkä ongelman tuote ratkaisee? Mitä hyötyä tuotteesta on?” Seuraavaksi annat vain tuotekuvauksesi. Se voi antaa hyvät lähtökohdat, joita kannattaa pohtia, kun haluat rakentaa toimivan tuotekuvauksen verkkokauppasi tuotteille. Muista kuitenkin, että et unohda persoonaasi ja sisältöjesi vastaanottajaa.