Tekoäly osaksi sisällöntuotantoa? Onnistuu!
Kun ajatellaan sitä, mitä osaat luonnostasi tai mikä on intohimosi aihe, nostan omalla kohdallani esille tarinoiden kirjoittamisen ja kerronnan. Rakennan mielelläni toisten elämästä tarinoita, kuvitan sitä sanakääntein, rakennan layoutin merkityksistä, teonsanoista ja kaikesta siitä kauniista, mitä suomen kieli sisältää. Koin sen omakseni kauan aikaa sitten, kun opiskelin suomen kieltä, ja yrittäjänä tuotteistin sen sopimaan asiakkaani tarpeisiin. Tekoäly on ollut oivallinen apuväline kaikessa tässä. Alani kehittyy koko ajan ja haluan pysyä kehityksen mukana. Kun jotain uutta tulee matkaan, esim. nyt tehokkaampi tuki sisällöntuotantoon tekoälyn kautta, haluan kerätä niistä mahdollisimman paljon tietoa, ottaa sen käyttööni sekä tutkia, miten sitä voisi käyttää asiakkaani hyväksi. Uuden oppiminen on intohimoni.
Nautiskelin eräänä aamuna aamukahvia sohvalla, rapsuttelin erästä koiristani ja katsoin samalla aamu-uutisia. Siellä eräs tulevaisuudentutkija kertoi paasaten kaverinsa kanssa uusista tekoälyn tuomista ratkaisuista ja samalla väritti kerrontaansa uhkakuvin. Kahvi meinasi mennä väärään kurkkuun, kun nämä herrat jatkoivat ja jatkoivat vain uhkakuvista sekä siitä, että automaatio ei anna täsmätietoa ja siksi siihen ei pidä luottaa. Mielestäni uudet tekoälyratkaisut ovat upea lisä työskentelyyn, etenkin tällä alalla, missä olen. Se ei tarkoita, että ne ovat Googlen tai Wikipedian kaltaisia tietopankkeja, vaan ne ovat kanssatuottajiasi. Etenkin yksinyrittäjänä tuollainen työkalu on ollut hyvä lisä kaikkeen tekemiseen.
Mitä tarkoittaa kanssatuottaja?
Kanssatuottajana tekoäly toimii sparraustukena tekemiselle. Toimituksessa, kun pitää kirjoittaa esim. lehtiartikkeli, kirjoittamisen jälkeen tämä artikkeli lähetetään usein toiselle, joka antaa siihen oman näkemyksensä — mikä siinä on hyvää, mitä voisi kehittää. Esim. tekoälykirjoittamiseen keskittyneet ohjelmat tukevat monella tavalla tavallisen kirjoittajan tekemistä, mutta huomattavasti nopeammin. Se antaa rakenne-ehdotuksia sekä otsikointeja. Siltä saa tukea kuvauksiin sekä peruskerrontaan. Tekstejä on siten helppo kehittää sisällöiltään rikkaammiksi ja informatiivisemmiksi.
Toisaalta tekoäly toimii myös erinomaisena suunnittelutukena, kun sisältöä tuotetaan eri kohderyhmille laadukkaasti ja relevantisti tämän yleisön tarpeet huomioiden. Ideanahan on pitää nykyiset asiakkaat tyytyväisinä ja kiinnostuneina sekä houkutella uusia asiakkaita palveluiden piiriin. Tässä ei välttämättä oma osaaminen joidenkin erikoisalojen kohdalla riitä, joten tekoäly voi tuoda mukanaan uusia ajatuksia, joilla sisältöä saa rikastettua juuri tuon toimialan tarpeet huomioiden. Olen laajentanut monella tavalla osaamistani juuri näin. Kun asiakas tuo oman näkemyksensä mukaan, saadaan aikaan yllättävän monipuolista sisältöä.
Tekoäly nopeuttaa myös tekemistä. Tekoäly toimii oivallisena tekstisuunnittelutyökaluna omalla alallani. Se voi antaa sinulle hyviä blogi-ideoita, sosiaalisen median sekä uutiskirjeiden sisältövinkkejä. Lisäksi sitä voi käyttää myös verkkokaupoissa tuotekuvausten tukena. Käyttömahdollisuudet ovat rajattomat. Olen nauttinut tästä suuresti ja mahdollisuuksia tulee vain lisää ja lisää.
Tekoälyn kanssa yhteistyössä enemmän
Kun teet markkinointia, olennaista on aina pohtia, kuinka tuottamasi sisältö sopii yleisöllesi eli kohderyhmällesi. Markkinointiviestintä palvelee aina käyttäjäänsä — se tiedottaa, herättää tunteita sekä synnyttää tarpeen. Teksteissä nämä ominaisuudet on nostettava esiin juuri etujen ja hyödyn kautta + niistä on tehtävä merkityksellisiä käyttäjälle. Koska tekoäly ei osaa suomen kieltä täydellisesti eikä välttämättä ymmärrä sisällön kokonaistavoitetta, sisältöjen kirjoittaminen on kahden supervoiman — Punakynäpaholaisen ja tekoälyn — yhdistelmä. Kun otan sen huomioon ja rakennan sisällöt asiakkaalleni tämä mielessä, saan aikaan viestinnällä paljon. Ilman puhuttelevaa sisältöä ja tarinaa, mitään ei mene läpi.
Punakynäpaholaisena rikastankin tekoälyn tuottamaa sisältöä seuraavasti:
- Avaan sisällön selkokielisemmäksi: Selostan esimerkiksi ammattitermit ja annan niistä käyttöesimerkit. Poistan turhat sisältöjen toistot.
- Vahvistan tekstin ydinsanomaa: Mitä vastaanottajalle pitää jäädä mieleen tästä tekstistä?
- Rakennan tekstille punaisen langan: Vahvistan kerronnan kaarta ja kokoan sisällöt yhteen toimivaksi kokonaisuudeksi.
- Poistan julkaisuista kirjoitusvirheet. (Tätä ei varmasti tarvitse tulkata auki?)
Työtäni on kehittää asiakkaani palveluita, kehittää heidän näkyvyyttään ja kehittää heidän markkinointiaan. Autan mm. siinä, millaisia asioita heidän tulisi korostaa ja nostaa esiin ja mitkä sisällöt olisivat heidän juttunsa. Tekoälyn antamalla sparraustuella voin olla enemmän avuksi asiakkailleni,