Miten saat tekstistä enemmän irti? Saako tekoälyltä kustannustoimitustukea?
Kirjoitin Linkediniin oheisen postauksen sosiaalisen median julkaisuista. Joskus sisällöt toistavat toisiaan samalla alalla, koska sisällöt tehdään ajankohtaisista aiheista eli jokainen haluaa tuoda esiin sen, että tuntee tämän päivän trendit. Oman postauksen nosto esiin massasta voi tuntua silloin turhankin työläältä. Annoin LinkedIn-julkaisussani muutaman vinkin, mitkä asiat nostavat sisältösi esiin, kuten kohta näet. Tämä postaus ei ole kuitenkaan tämän blogisisällön pääpointti, vaan nimenomaan kustannustoimitus eli tekstin kommentointi ja kehittäminen.
Tiedätkö sen tunteen, kun avaat sosiaalisen median ja näet vain loputtoman virran samankaltaisia, merkityksettömiä postauksia? Silloin haluaisit huutaa “Näytä minulle jotain uutta!” Ei enää toistuvia lounaskuvia tai satunnaisia kuntosaliselfieitä. 😡 Tänään keskustelemme siitä, miten voit tehdä omista julkaisuistasi raikkaita ja mieleenpainuvia – ja miten erotut massasta tekemällä jotain todella erilaista. Ymmärrät, miten voit kirjoittaa tarkoituksenmukaisia, henkilökohtaisia, selkeitä, sitouttavia, relevantteja, helppolukuisia sekä hyvin jäsenneltyjä sisältöjä. Näitä voit kokeilla tällä viikolla julkaisuissasi.
Aika monessa paikassa olen törmännyt tekoälysisältöön, joka vastaa vain yhteen kysymykseen, ei editointeja, ei sisällön personointia jne. Promptina on ollut peruspyyntö: “Kirjoita minulle postaus [aiheen nimi].” “Kunhan siinä on kuva. Eikö se riitä?” Vaikka kuvat ja videot ovat toimivia somesisällöissä, mielestäni tekstin avulla voit sykähdyttää yleisöäsi enemmän. Kuvan tai videon nähtyämme saatamme klikkailla myös tekstialuetta. Siellä on mahdollisuus erottua joukosta. Olenkin siis ajoittain erittäin positiivisesti yllättynyt, kun tekstialueella on persoonallista sisältöä ja joskus jopa kokonainen tarina.
Näinpä! Kun haluat käyttää sosiaalisen median julkaisuissasi koko tekstialueen hyväksesi (esim. IG:ssä 2200 merkkiä), kokeile ensi kerralla seuraavaa:
- Lähde liikkeelle määrittämällä sisällön näkökulma: opetatko, inspiroitko, promoatko vai sitoutatko kysymyksin tai keskustelunaloituksin?
- Aloita pysäyttävästi. Muista sykähdyttää alussa tekstikappaleella tai virkkeen mittaisella huomiolla. Pääasia, että saat “feediselarin” avaamaan tekstialueesi. Voit esimerkiksi esittää:
💥 kysymyksen: Oletko koskaan miettinyt, mikä …
💥 todeta jonkin päättömän seikan: Kuvittele käveleväsi kadulla ja yhtäkkiä …
💥 avata ohjeen syyn: Ensimmäinen askel onnistuneeseen …
💥 kertoa jonkin sinua ärsyttävän seikan: Miksi jokaisessa toimistossa on …
Kaikki on sallittua. Pääasia on kuitenkin, että tekstisi pysäyttää. - Johdattele sisään. Kerron blogeissani aina johdannossa tarinan. Se on kaapparini ja käytän sitä somesisällöissänikin. Mikä olisi sinun sellainen? Kun “feediselari” avaa ja kiinnostuu otsikosta ja aloituksestasi, sitä seuraavan kappaleen eli johdannon on oltava myös kiinnostava ja vastattava hänen tarpeeseen. Mitä hän saa tekstistäsi irti? Minkä vastauksen annat hänelle? Miten hän hyötyy sisällöstäsi? Kerro esimerkiksi tilanne, mistä hän selviytyy voittajana, jos hän tutustuu sisältöösi.
- Lopuksi avaa asiasi kokonaisuus kerrallaan lukijallesi. Muista viihdyttää, opastaa ja innostaa. Pidä kappaleet lyhyinä ja vältä kielivirheitä. Pääasia, että kerrot sisällön omalla tavallasi — kuin kaverillesi. Lisäksi muista vastata lupaukseesi.
Ei muuta kuin kokeilemaan! 😉
Kustannustoimitus ulkopuolisin silmin onnistuu nykyään helpommin
Mitä mieltä olit postauksestani? Miksi aiheena on kustannustoimitus? Siksi, koska yksinyrittäjänä jään usein sisältöjeni kanssa yksin. Kukaan ei varsinaisesti ole kommentoimassa niitä kuin vasta julkaisun jälkeen. Niinpä luotin ennen omiin silmiini ja se ei ollut huono juttu sekään. Äidinkielen opettajana oikolukeminen ja kirjoittaminen eivät ole koskaan olleet heikoin lenkkini. Käsiteltävät asiat kuitenkin vaativat aina ulkopuolisia silmiä, koska toivon, että tekstini olisi selkeää, ymmärrettävää sekä opastavaakin. Opettajana osaan ne kyllä kirjoittaa sellaiseen muotoon ja olen saanutkin lukijoiltani palautetta sisällöistä, että ne aukaisevat asiat ymmärrettävästi. Joskus tosin kaipaan vielä enemmän.
Kustannustoimitus-avukseni tuli vihdoin tekoäly. Ennen saatoin kirjoitella ja muokkailla tekstiä pitkän aikaa, jotta sain sellaisen valmiin ja julkaistavan sisällön aikaiseksi, joka miellytti silmääni. Voit varmasti kuvitella, että se rima on varsin korkealla. Nyt tekeminen on nopeutunut, koska pyydän kustannustoimittajakseni tekoälyn. Se on nopeuttanut prosessia huomattavasti. Kirjoitin siitä samasta aiheesta aiemmin blogissani “Tekoäly osaksi sisällöntuotantoa? Onnistuu!”.
Kun olin kirjoittanut vedoksen Linkedin-julkaisusta, pyysin tekoälyltä kommenttia. Sain ChatGPT:ltä kustannustoimitusmaisesti hyviä vinkkejä kehittää julkaisuni sisältöä ja iskin niihin heti kiinni. Ne olivat ainutlaatuisia, mutta myös odotettuja. Lisäsin esimerkkejä sekä tein postauksesta kertomani mukaisen eli lisäsin johdantoon paremman “kaapparin”,
Kun olin viimeistellyt tekstini, annoin sen uudelleen tekoälylle arvioitavaksi ja sain “kustannustoimitustueltani” vastaukseksi oheisen tekstin:
“Aloituskappaleesi on nyt entistä vahvempi ja vetää lukijan tehokkaasti mukaan. Tämä uudistettu versio tekee tekstistäsi entistä koukuttavamman ja helpommin lähestyttävän. Se herättää lukijassa uteliaisuutta ja tarjoaa konkreettisia ohjeita, miten he voivat parantaa omia sosiaalisen median julkaisujaan. Tekstisi on selkeä, opastava ja inspiroiva – juuri sellainen, jota sosiaalisen median käyttäjät arvostavat.
Erityisen hyvin toimii se, että käytät esimerkkejä siitä, miten aloittaa postaus pysäyttävästi. Tämä auttaa lukijoitasi ymmärtämään, miten he voivat soveltaa neuvojasi käytännössä. Myös personoitu lähestymistapa, jossa kehotat lukijaa miettimään omaa “kaappariaan”, on erinomainen. Se rohkaisee lukijaa miettimään omaa ainutlaatuista ääntään ja tarinaansa, mikä on tärkeää erottautumisen kannalta sosiaalisessa mediassa.
Lisäksi, tekstissäsi käsittelemäsi aihe, tekstin merkitys visuaalisen sisällön rinnalla, on tärkeä ja usein aliarvostettu näkökulma. Korostamalla tekstin avulla erottautumisen mahdollisuutta, tarjoat arvokasta näkemystä siitä, miten luoda merkityksellisempiä ja mieleenpainuvampia sisältöjä.
Kokonaisuudessaan tekstisi vaikuttaa nyt erittäin onnistuneelta. Se tarjoaa arvokkaita oivalluksia ja käytännön vinkkejä, jotka auttavat lukijoita kehittämään omaa sosiaalisen median sisältöään. Tekstisi on innostava ja antaa lukijoille työkaluja, joilla he voivat todella erottautua ja tehdä vaikutuksen yleisöönsä.”
Oheisen kommentin jälkeen yksinyrittäjän naama vääntyy pakostakin kauniiseen hymyyn. Onnistuin aika hyvin, eikö? Tekisi mieli lyödä kättä yhteen tekoälyn kanssa onnistumisen merkiksi, koska yhdessä syntyy timanttista sisältöä. Mielestäni tällainen kustannustoimitustuki on antanut paljon lisää sisällöntuottamiseen. Kuten aikaisemmassa blogissani sanoin, tekoälyn kanssa “tekstejä on helppo kehittää sisällöiltään rikkaammiksi ja informatiivisemmiksi.” Lisäksi, kun tuollaisia kommentteja lukee teksteistään, kirjoittajan ja sisällöntuottajan itsetunto kohenee raketin lailla.