Suositukset ja LinkedInin mahdollisuudet
LinkedInistä on tullut oleellinen työkalu yrityksille tiedonjakoa sekä työnhakua varten. Sen mahdollisuudet ovat vain laajentuneet ja yrityssivujen tehokkuutta on lisätty entisestään. Enää LinkedIniä ei ajatella vain virtuaalisena CV:nä tai työnhakualustana, vaan tärkeänä yrityksen kommunikointivälineenä ja verkostoitumistyökaluna. Nykyään ei riitä, että rakentaa kerran yritysprofiilin, vaan sitä pitää myös päivittää sopivin aikavälein. Verkostoitumisen kannalta olisi tärkeää, että yrityksen LinkedIn-profiili tarjoaisi ajankohtaisen tiedon. Verkostojen kasvaessa mahdollisuudet vuorovaikutukseen ovat monipuoliset — siellä voi aidosti kommentoida alansa toimijoiden, kanssayrittäjien ja mahdollisten asiakkaiden jakamia julkaisuja. Lisäksi alusta tarjoaa mahdollisuudet myös kehuihin, joten henkilösuositukset LinkedInissä nostavat kovasti päätään.
Eräässä asiassa olemme vielä hieman arkoja, nimittäin suositusten jakamisessa. Etenkin työnantajien tulisi tehostaa tätä mahdollisuutta, kun työntekijä esimerkiksi vaihtaa työnantajaa toiseen. Siksi toivonkin, että suositteluidenkin jakaminen alkaisi hiljalleen tehostua ja rikastua. Kun tutkin LinkedIniä tuossa eräänä päivänä, huomasin, että niiden tekeminen ei ole helppoa sellaiselle, joka ei ole tottunut käyttämään sähköistä alustaa. Se vaatii aikaa ja perehtymistä + pitää tietää, mitä tekee. Onneksi on meitä, jotka osaavat auttaa asiassa ja tehdä siitä helpompaa. Lontoo ei aina taivu niin helposti kaikilta. Onneksi suosituksia ei tarvitse kirjoittaa englanniksi niin halutessaan.
Millainen on hyvä suositusteksti eli Recommendation-teksti LinkedInissä?
Mielestäni hyvä suositteluteksti on monipuolinen. LinkedIn on siitä hieno työkalu tällaiseen, koska suosituksen antajan tiedot tulevat kauniisti esiin suosituksen viereen. Se antaa niille runsaasti enemmän arvoa. Suositukset eivät tule näkyviin kuin kommentit tai arvostelut Googlessa. Esiteltävät suositukset voi valita itse. Kun olet saanut suosituksen, suosituksesta tulee ilmoitus suosituksen saajalle. Silloin hän voi valita, haluaako julkaista suosituksen eli esitarkistus on aktivoitu. Jos et halua julkaista suositusta tai haluat, että asianosainen korjaa siihen jotain, voit laittaa sen myös tarkistuskierrokselle.
Tässä muutama vinkki, millaista sisältöä Linkedinin suosituksessa voisi olla. Kun annat suosituksen entiselle työntekijälle, yhteistyökumppanille, työkaverille tms., pyri vastaamaan ainakin seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä töitä hän on tehnyt? Mikä on ollut hänen vastuualueensa?
- Miten hän on mielestäsi suoriutunut töistä eli miksi haluat suositella häntä? (KYLLÄ! Tämä tarkoittaa positiivista tapaa tai kehityskohteiden esittelyä positiivisessa mielessä.)
- Mitä taitoja haluaisit yksilöidä hänen osaamisestaan? Mitkä etenkin koet hänen vahvuuksiksi? Missä hän on mielestäsi ehdottomasti osaava ammattilainen?
- Miksi annat suosituksen? Mihin tästä henkilöstä olisi mielestäsi?
Innostuit antamaan suosituksen! Mistä kohdasta toiselle pääsee kirjoittamaan suosituksen LinkedInissä?

Mene sen henkilön profiiliin, kenelle haluat antaa suosituksen. Näet upean profiilikuvan, nimen ja sen alla hänen nykyisen toimensa. Lisäksi saattaa olla näkyvillä se maantieteellinen aluekin, missä hän toimii tai vaikuttaa nykyään. Profiilista pitäisi löytyä iso sininen laatikko, missä lukee Message, ja sen vieressä on valkoinen samankokoinen laatikko, missä lukee More. Paina valkoista More-laatikkoa. Siitä aukeaa oheinen alasvetovalikko, josta voit valita monia asioita riippuen siitä, millä tasolla verkostossa olet ko. henkilön kanssa. Sinulla tulisi näkyä seuraavanlainen, jos henkilö kuuluu lähiverkostoosi.
- Jos kyseinen henkilö on entinen työnantajasi tai työkaverisi, pyydä suositusta. Valitse silloin valikosta “Request a Recommendation”.
- Jos haluat kirjoittaa työntekijälle tai työkaverille suosituksen, valitse kohta “Recommend”.
Nyt sivulle aukeaa laatikko, missä voit kirjoittaa suosituksen. Aluksi on valittava Relationship-kohdassa hierarkianne työpaikalla, Position at the time ‑kohdassa työtehtävä ja lopuksi Add recommendation ‑kohtaan kirjoitat suosituksesi.

Relationship-kohdasta valitaan se, millainen oli työskentelynne tyyli: olitko henkilön esimies (managed), olitko hänen alaisensa (reported), olitko vanhempi vai nuorempi (senior) työntekijä/opiskelija yrityksessä/oppilaitoksessa häneen verrattaessa, teittekö töitä (worked) samassa ryhmässä (group), eri ryhmässä vai eri työpaikoissa (companies), oliko henkilö asiakkaasi (client) vai olitko sinä henkilön asiakas, opetitko (taught) henkilöä, mentoroitko henkilöä vai opiskelitteko yhdessä. Kuten huomaat, suositteluja voi antaa aika moni ihminen — ei vain työnantaja.
Position-kohdasta pitää valita sitten työpaikka ja toimi, mitä teit tai mitä suosittelusi kohde teki silloin eli mistä yrityksestä oli kyse. Jos haluat suosituksen, varmista, että olet päivittänyt profiilisi ennen tätä.
Add Recommendation ‑kohdassa pyri vastaamaan alussa antamiini kysymyksiin. Saat siten tehtyä suosituksesi huomattavasti arvokkaammin ja mieleenpainuvammin. Huomaa merkkimäärä — 3 000! Ei kannata kirjoittaa vain tekstiä: “hyvä jätkä”. Jos mahdollista tai jostain syystä ei irtoa, kysy suosituksen pyytäjältä, millaiset asiat hän kokee tärkeäksi mainita.
Onnea matkaan ja menestystä!

Blogitekstin kirjoitti monitaitoinen digimarkkinoinnin asiantuntija
Henna Eklund | Punakynäpaholainen
Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen sisältöjen intohimoinen kehittäjä sekä suunnittelija. Olen yritysviestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija”. Nälkäni oppia lisää ei lopu koskaan. Työni puolesta tutustun ja tarkkailen yritysten tapaa hoitaa viestintä ja markkinointi. Tutustun monenlaisiin työkaluihin. Avaan huomioitani blogiartikkeleissani.
Haluatko kysyä jotain? Kaipaatko tukea? Ota yhteyttä ja keskustellaan! Soita 050 536 2381 tai lähetä viesti henna@punakynapaholainen.fi.